Metamorfoza w Świdnicy. Mniej szyldów i bilbordów

Bartosz Szarafin, BM | Utworzono: 2024-01-19 16:26 | Zmodyfikowano: 2024-01-19 16:28
Metamorfoza w Świdnicy. Mniej szyldów i bilbordów - Fot: Bartosz Szarafin/UM Świdnica
Fot: Bartosz Szarafin/UM Świdnica

- Udało się to uregulować bez uchwały krajobrazowej, a jedynie przyjmując w 2016r. tzw. politykę reklamową - mówi Mateusz Jadach, z UM w Świdnicy:

Tym efektem jest po pierwsze już uporządkowana przestrzeń samego centrum miasta, gdzie te reklamy praktycznie zniknęły. Rynek wygląda już zupełnie inaczej niż wyglądał w 2016r. Wszelkie szyldy, czy wysięgniki reklamowe są stylizowane - my mamy na to oczywiście projekty, które też udostępniamy przedsiębiorcom, żeby mogli tego typu szyldy zamawiać”

- Całkowite pozbycie się reklam z miasta jest niemożliwe, ale też niepotrzebne - przyznaje w rozmowie z Radiem Wrocław Robert Szymala, urbanista miejski Wałbrzycha.

„Reklama jest integralną częścią miasta. Od starożytności miastom towarzyszyły reklamy. Oczywiście różne były ich rodzaje, natomiast reklama zawsze towarzyszyła działalności gospodarczej i ktoś kto mówi, że walczy z reklamami, to jest ktoś kto mówi walczy z miastem. Nie da się. Chodzi o to tylko, żeby to współgrało z otoczeniem. O nic więcej”

W Wałbrzychu początkowo usuwano nielegalne reklamy z pomocą prawa budowlanego i miejscowych planów zagospodarowania. Gdy pojawiła się pierwsza ściana - przyjęto uchwałę krajobrazową. Jak jednak podkreśla Robert Szymala - biuro rewitalizacji stawia na rozmowę. Kary są ostatecznością. W ramach konsultacji przedsiębiorcy wynegocjowali także 2 letni okres przejściowy. Co za tym idzie - dopiero za dwa lata zobaczymy, kto zastosował się do zapisów uchwały, a z kim będą potrzebne rozmowy.

Zarówno w Świdnicy, jak i w Wałbrzychu każdy przedsiębiorca może liczyć na wsparcie przy tworzeniu własnego nośnika reklamowego. Urzędy mają także swoje koncepcje, a nawet projekty spójnych nośników reklamowych począwszy od ulicznych potykaczy, aż po szyldy wystawowe na elewacjach budynków. 

Reklama

Komentarze (0)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.