Dekadę temu było lepiej (Sonda)

| Utworzono: 2014-04-02 07:25 | Zmodyfikowano: 2014-05-01 00:12
Dekadę temu było lepiej (Sonda) - fot. archiwum prw.pl
fot. archiwum prw.pl

W 2001 roku tramwaje jeździły ze średnią 14 kilometrów na godzinę, autobusy - 17,5. Obecnie jest to 13,5 i 16,5 kilometra na godzinę.

Mimo tego, że tramwaje mają w większości wydzielone torowiska, to średnia prędkość autobusów jest wyższa. - To efekt uprzywilejowania komunikacji samochodowej przez magistrat - ocenia Bartłomiej Knapik z Towarzystwa Upiększania Miasta Wrocławia.



Taka sytuacja ma miejsce mimo tego, że wydano 109 milionów złotych na Inteligentny System Transportu, który w założeniu miał dawać priorytet komunikacji miejskiej. Agnieszka Korzeniowska, rzecznik MPK, mówi, że w obecnej sytuacji tramwajów przyspieszyć się po prostu nie da.



Czas przejazdu komunikacją miejską źle ocenia 47 procent wrocławian. Za zadowalający uznaje go jedynie co piąty badany.

Posłuchaj:

Wrocław fatalnie wypada na tle innych miast Polski. Wg badań "Wspólnoty", czyli ogólnopolskiego pisma Pismo Samorządu Terytorialnego jest na 12 miejscu wśród 19 badanych miast. Wyprzedzają nas Kielce, Rzeszów, Gdynia, Gdańsk, Lublin, Opole, Zielona Góra, Warszawa, Białystok. Olsztyn i Szczecin. Tuż za Wrocławiem jest Kraków, a na 17 miejscu jest Poznań.



Kliknij na obrazek, by powiększyć

Jednak jak wynika z wypowiedzi analityków rynku transportowego w Polsce nie można poważnie brać pod uwagę tego zestawienia. Ich zdaniem profesjonalny ranking dotyczący komunikacji miejskiej nie łączy tramwajów i autobusów w statystykach, bo czas użytkowania tramwajów jest nieporównywalny do okresu eksploatacji autobusów. Takie dane podaje się zawsze z osobna, bo inaczej kształtują się w miastach, w których jest tylko autobus, a inaczej w tych, w których jeździ i autobus i tramwaj.

Zupełnie inny obraz komunikacji w miastach wyłania się z badania sprzed roku, w których ankieterzy ośrodka ARC Rynek i Opinia pytali po prostu mieszkańców. Wynika z nich że najbardziej pozytywne opinie na temat komunikacji miejskiej w swoim mieście mają mieszkańcy Trójmiasta i Warszawy, najbardziej negatywne zaś - Poznania i Wrocławia. Jednocześnie mieszkańcy wszystkich badanych aglomeracji uważają, że bilety na komunikację miejską są za drogie. W każdym z badanych miast autobusy wypadły gorzej niż tramwaje, zwłaszcza z powodu braku punktualności.

- Nie oznacza to jednak, że komunikacja w tych miastach funkcjonuje gorzej niż gdzie indziej, może jednak wskazywać, że oczekiwania podróżnych są wyższe niż oferowany standard. W ocenie ogólnej najlepiej wypadły środki komunikacji, które nie są dostępne w całej Polsce, tj. metro i trolejbus. Możemy przypuszczać, że tramwaje dostały wyższe oceny niż autobusy, gdyż są mniej podatne na korki i tym samym w większym stopniu gwarantują punktualne przybycie do celu - mówi Marek Lekki z ARC Rynek i Opinia.

Marek Waligóra

- Stoję wiecznie w korku - mówiła nasza Słuchaczka, która nawet kilka razy dziennie dojeżdża autobusem z Wojnowa w okolice stadionu Olmpijskiego. Jej zdaniem uciążliwy jest brak z synchronizacji miedzy autobusami, a tramwajami :



- Winnych złego funkcjonowania  komunikacji należy szukać wśród urzędników - powiedział na naszej antenie jeden z wrocławskich motorniczych:


Komentarze (11)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Bman2014-04-03 12:08:03 z adresu IP: (82.143.xxx.xxx)
Głównym problemem KZ we wroclawiu nie jest prędkość poruszania sie pojazdow, tylko systematyczne likwidowanie i skracanie linii i w zwiazku z tym wciaż rosnca liczba przesiadek. Gdyby wliczyć w ta predkosc czas oczekiwania na przesiadki, pewnie spadłaby jeszcze o połowę. To jest zwyczajnie efekt ciagłego wytaniania na MPK w ostatnich latach. Nawet kierowców zatrudnia się już na śmieciówkach... a jednocześnie sa miliony na pensje dla piłkarzy Ślaska w budżecie miasta. Sklepikarzom wrocławskim marże na biletach obcięto do 2%. Musza sprzedawać to poniżej jakichkolwiek kosztów funkcjonowania, i faktycznie współfinansuja z własnej kieszeni system dystrybucji biletów w mieście... kasę zgarnia warszawska Mennica odpowiedzialna za wiecznie sypiacy się system Urban Card. Ekipa Dutkiewicza postawiła wszystko na głowie...
~www2014-04-03 08:13:54 z adresu IP: (217.237.xxx.xxx)
"Agnieszka Korzeniowska, rzecznik MPK, mówi, że w obecnej sytuacji tramwajów przyspieszyć się po prostu nie da." oczywiscie ze sie nie da skoro na gorze siedzi Dutkiewicz i krzyczy "samochody samochody samochody"
~Marecki2014-04-02 21:05:55 z adresu IP: (87.207.xxx.xxx)
Jak można dobrze ocenić prędkość komunikacji miejskiej skoro rowerem jestem w stanie się przedostać szybciej niż tramwaj/ autobus, samochodem podobnie.
~krz2014-04-02 16:55:04 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Cała Europa stawia na komunikację zbiorową, daje jej priorytet (wszystkim po równo, a nie dzieląc na żadne tramwaje + czy -), dba o estetykę miasta i wyprowadza samochody z centrum. We Wrocławiu jest zupełnie odwrotnie. Ktoś kiedyś policzył, że ze wszystkich prezydentów miast Dutkiewicz odbywał najwięcej wyjazdów zagranicznych. Ale chyba nasze pieniądze poszły tylko na wczasy pod palmami, bo nic się tam nie nauczyli.
~Fred2014-04-02 09:24:08 z adresu IP: (158.52.xxx.xxx)
To czego brakuje to komunikacji po obwodnicy centrum z jedną linią okólną tramwaj/autobus/pociąg i dobrym skomunikowaniem z innymi liniami do centrum,takie rozwiązania sprawdzają się w wielu krajach np. Paryż,Berlin,Monachium oraz bezkolizyjnych wielopoziomowych skrzyżowań dla tramwajów w centrum. Rozbudowywanie arterii dla samochodów skutkuje zawsze zwiększaniem tego ruchu w więc ostatecznie nie poprawia płynności ruchu i tylko bardziej zatruwa miasto.
~usprawiedliwia sie winny2014-04-02 09:13:20 z adresu IP: (80.254.xxx.xxx)
a urzędnicy swoje: NIEDASIE NIEDASIE NIEDASIE NIEDASIE NIEDASIE NIEDASIE NIEDASIE NIEDASIE NIEDASIE NIEDASIE NIEDASIE NIEDASIE NIEDASIE NIEDASIE NIEDASIE NIEDASIE NIEDASIE NIEDASIE NIEDASIE NIEDASIE NIEDASIE
~Ania2014-04-02 08:27:36 z adresu IP: (156.17.xxx.xxx)
Zgadzam się - ten system miał sprawić, że tramwaje np. 33 plus miał jechać szybciej, tymczasem dalej stoi i czeka na światłach jeszcze dłużej. Wlecze się strasznie.
~Blixe2014-04-02 08:12:51 z adresu IP: (83.14.xxx.xxx)
Problemem jest nie tylko prędkość. Po mieście poruszam się albo tramwajami i autobusami albo rowerem (ten ostatni jest najszybszym środkiem komunikacji). Proponuję przyjżeć się pierwszemu lepszemu przykładowi np autobusu 133 na pętli Brochów. Często jest tak, że autobus przyjeżdża spóźniony i czeka na... następny kurs (pomijając jeden!). System informacji na wyświetlaczach też funkcjinuje jak całe MPK np wyświetlana jest informacja (stale), że dany autobus będzie za 30 min., a tu nagle pojawia się ten autobus - tyle,że człowiek jest już na innym przystanku szukając alternatywy i nie zdąża na ten autobus widmo! Nie wspomnę o kulturze kierowców np rano jadę z kierowcą 133, który...pali w kabinie. Wchodząc do autobusu czuję jakbym wchodził do palarni!A co powiecie o dyktach z wykazem paru przystanków w tramwajach?. Dla porównania w Poznaniu czy Gdańsku na takich tablicach jest wyszczególniony KAŻDY przystanek dzięki czemu turysta - jak ja - jest w stanie zorientować się gdzie jest i gdzie ma wyśiąść!We Wrocławiu to nawet ja się czasem nie orientuję, a co dopiero przyjezdni (szczegółowy wykaz przystanków mają tylko nowe Skody i niektóre autobusy o ile akurat działa wyświetlacz). No ale ktoś tym zarządza i mniemam, że nie za małe pieniądze. Ciekawe czy Ci ludzie poruszają się komunikacją miejską - szczerze wątpię bo to oznaczałoby, że są ślepi i głusi.Pozytywnych przykładów można szukać np za naszą zachodnią granicą tam np w Monachium tramwaje odjeżdzają co do sekundy (też są wyświetlacze na przystankach). W Londynie z kolei nie ma dokładnych godzin odjazdu lecz informacja, że autobus odjeżdża z danego przystanku np mniej więcej co 6 minut!Oczywiście spóźniają się tyle, że Londyn liczy 9 milionów mieszkańców.
~asd2014-04-02 08:01:39 z adresu IP: (90.156.xxx.xxx)
Nastawiali świateł gdzie się da, no i fakt faktem samochodów przybywa. Ja osobiście załważyłem, że przyjemniej się idzie piechotą niż jedzie w tramwaju, który co chwile musi gdzieś stanąć. Ten system inteligentnej sygnalizacji to chyba jednak nie poszedł tam gdzie trzeba.
~arpan2014-04-02 07:53:25 z adresu IP: (213.5.xxx.xxx)
Źle rządzone miasto, fatalnie wydawane i marnotrawione pieniądze, ogromne długi. To efekt rządów Dutkiewicza. Wolna komunikacja, brudne tramwaje i autobusy, drogie bilety komunikacji miejskiej, idiotyczne pomysły z pociągami na które wydaje się 50 mln zł, dziurawe i wąskie ulice, brak wydzielonych pasów dla karetek straży i autobusów. Czas na zmiany w ratuszu, pora pozbyć się niekompetentnych.
~brawo a logikę2014-04-02 07:38:10 z adresu IP: (212.180.xxx.xxx)
było gorzej, duża cześć z nas nie miała samochodu...