Spalarnia odpadów medycznych w sercu enklawy przyrody?

Elżbieta Osowicz | Utworzono: 2015-01-19 07:40 | Zmodyfikowano: 2015-01-19 08:16
Spalarnia odpadów medycznych w sercu enklawy przyrody? - zdjęcia: Elżbieta Osowicz
zdjęcia: Elżbieta Osowicz

Jeszcze kilka lat temu była to mała przyszpitalana kotłownia i spalarnia dla lecznicy, ale firma niespodziewanie powiększyła się i obsługuje cały Dolny Śląsk. Mieszkańcy mówią, że zakład zatruwa im życie. Zebrali ponad 200 podpisów pod protestem. Sprawą zajmuje się kilka instytucji, często dochodzi do tego, że jedna nie wie, co robi druga. Dokumenty krążą. Firma nie chce rozmawiać. W Miliczu nie było konsultacji społecznych, nikt nie wytłumaczył ludziom, co dzieje się w sąsiedztwie ich domów.

Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska we Wrocławiu potwierdza, że do Milicza zwożone są odpady z całego regionu. - Głównie medyczne. Pozwolenie obejmuje także spalanie niebezpiecznych odpadów medycznych - mówi inspektor Maria Siwiak. Uspokaja jednak, że instalacja jest stale monitorowana. - Jeżeli chodzi o emisję do powietrza, nie stwierdzamy przekroczenia wartości dopuszczalnych określonych w pozwoleniu.

O ile w powietrzu normy nie są przekroczone, o tyle w połowie grudnia ubiegłego roku pojawiły się wątpliwości co do ścieków wytwarzanych przez spalarnię - mieszkańcy pokazują dokument, który ich niepokoi. Zgodnie z nim nastąpiło 18-krotne przekroczenie wszelkich norm. W związku z powyższym przedsiębiorstwo gospodarki komunalnej wezwało do natychmiastowego wstrzymania zrzutu ścieków do kanalizacji.

Spółka ECO-ABC nie odpowiedziała na nasze pytanie, czy zastosowała się do zaleceń przedsiębiorstwa gospodarki komunalnej. Nikt z firmy nie zgodził się na rozmowę, dostaliśmy jedynie pisemne stanowisko zarządu. - Uprzejmie informuję, że spółka prowadzi działalność w najwyższym stopniu dbając o  środowisko naturalne w sposób respektujący wymogi stawiane przez przepisy (kliknij w obrazek i zobacz całe oświadczenie).

Z ogólnie dostępnej dokumentacji wynika, że spalarnia w ubiegłym roku zwiększyła moc z 50 do 350 kilogramów na godzinę - mieszkańcy są zaskoczeni że nikt nie pytał ich o zdanie. Burmistrz Milicza Piotr Lech, który do listopada ubiegłego roku był starostą powiatu milickiego, nie chce rozmawiać na temat spalarni - jak mówi, to nie są jego kompetencje.

Szef wydziału ochrony środowiska dolnośląskiego urzędu marszałkowskiego, Piotr Błaszków przyznaje, że spółka w ubiegłym roku dostała pozwolenie na działalność, ale podkreśla że urząd nie zajmował się sprawą rozbudowy spalarni.

- Sama rozbudowa jest na etapie starosty, burmistrza, a marszałek wydaje pozwolenia tylko dotyczące emisji powietrza, czy produkcji odpadów, czy zanieczyszczenia wód. Wystąpiliśmy o burmistrza, czy jest to zgodne z planem zagospodarowania. Otrzymaliśmy pismo, ze tak. Pismo jest z 8 listopada 2013 roku, podpisany jest burmistrz Paweł Wybierała - mówi Błaszków.

Były burmistrz Paweł Wybierała komentując swoje pismo z 2013 roku tłumaczy, że firma składała dużo różnych wniosków. - Tam mamy wydany w osobnym postępowaniu pozwolenie na postawienie dwóch wiat. Nie ma to nic wspólnego z modernizacją i rozbudową kotłowni do poziomu spalarni obsługującej cały Dolny Śląsk. 

Były burmistrz dziś radny dodaje, że dokumenty były składane po fakcie. - Wnioskiem o rozbudowę spółka zgłosiła się do gminy już po zakończeniu modernizacji.

Stwierdziliśmy, że jest to niezgodne z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Alarmowaliśmy kilkukrotnie - i urząd marszałkowski i wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska i powiatowego inspektora nadzoru budowlanego.

Powiatowy inspektor nadzoru budowlanego Roman Wnuk powiedział, nam że firma nigdy nie wystąpiła z wnioskiem o rozbudowę instalacji do spalania odpadów - i jego zdaniem była to samowola budowlana. - Jest decyzja o rozbiórce. Ale z tego powodu, że szpital powiatowy wysłał wniosek o uznanie za stronę w sprawie i ponowne wszczęcie postępowania administracyjnego, wstrzymujemy się z egzekucją.

Postępowanie administracyjne trwa, spalarnia działa dalej. Firma ECO-ABC nie skomentowała decyzji nadzoru, nie odpowiedziała też na nasza prośbę o przedstawienie dokumentów zezwalających na rozbudowę instalacji do spalania - odpowiedzi na wszystkie pytania były w tym samym tonie. - Gwarancją osiągania wysokiej jakości usług oraz zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko z zapewnieniem ciągłej poprawy bezpieczeństwa jest utrzymanie zintegrowanych systemów zarządzenia.

Posłuchajcie całego materiału:

Reklama

Komentarze (20)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~nieznzny2015-04-25 12:54:50 z adresu IP: (46.76.xxx.xxx)
ciekawe czy ten monitorowanie działa tak jak w Bielsku - Białej? Może panie burmistrzu warto to sprawdzić???? Bo jeżeli ścieki mają problem takiej wielkości, to co z powietrzem????
~ktoś2015-02-18 10:03:04 z adresu IP: (83.27.xxx.xxx)
z tego co ja wiem to od początku była spalarnia, jak jeszcze należała do szpitala i palono w niej odpady z milickiego szpitala. A po sprzedaży nowy właściciel zwiększył moc przerobową i przywozi odpady z całego dolnego śląska i mnie to nie dziwi każdy chce zarabiać, i takie gadanie że to jest trujące itp jest śmieszne, ludzie zobaczcie co wy jecie.
~Czesio22015-01-27 01:49:45 z adresu IP: (83.5.xxx.xxx)
Przepisy swoje. ECO ABC swoje.........lewe interesy robi. Żegnam
~p. Czesio2015-01-30 19:12:52 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
No niestety ja dowodów nie widzę tylko nagonkę dziennikarzy, zapewne przez kogoś opłaconych i podpuszczonych do robienia zadymy, bo tylko to potrafią robić najlepiej. Pozdro.
~Czesio22015-01-29 18:00:27 z adresu IP: (83.10.xxx.xxx)
Dowody przekrętów w artykule. Nic dodać, nic ująć.
~p.Czesio2015-01-28 21:40:31 z adresu IP: (95.40.xxx.xxx)
To już jest twoja interpretacja, a oskarżać to należy tylko w sytuacji jak się ma dowody. Żegnam również.
~p.Czesio2015-01-26 08:49:21 z adresu IP: (77.112.xxx.xxx)
Kolego Czesio 2 ustawa mówi jak najbardziej o zasadzie bliskości ale w tym przypadku jak piszą w reportażu odpady pochodzą z DOLNEGOSLĄSKA więc nie jest łamane prawo. Druga sprawa to jakie przepisy nie pozwalają budować spalarni w miesicie? Przykład podałeś Sam, spalarnie w Bydgoszczy ,Gliwicach i Katowicach to stare instalacje tylko modernizowane (nie wiem za jaka kasę bo to nie moja inwestycja) i niestety są to instalację które stoją w samym środku miasta. A jeżeli chodzi o odpady to w szpitalach produkuję się oczywiście odpady bytowe ale medyczne to niestety nie jest tak że to 10% wszystkich odpadów, a tak na marginesie to komunalne są tańsze od medycznych więc po co oddawać komunalne do spalarni odpadów medycznych skoro można na wysypisko przekazać. Pozdrawiam.
~p.Czesio2015-01-21 17:48:12 z adresu IP: (83.23.xxx.xxx)
Czytać to ja niczego nie muszę jakie przepisy się zmieniły? Może mi owe przepisy przedstawisz to mogę je sobie poczytać ewentualnie podaj ustawę artykuł paragraf. A co do różnicy między spalaniem na potrzeby własne bądź z całego województwa to różnicy nadal nie widzę i to są odpady medyczne i te drugie też, a jeżeli są to takie same odpady i spalarnia może taką ilość spalić to bijecie pianę i dajecie się wciągać w propagandę na zasadzie bo ktoś robi kasę a wy jesteście biedni i poszkodowani. Nadmieniam że szpitale często nie mają pieniędzy i sami nie potrafią zainwestować w spalarnię a firmy które się takimi instalacjami zajmują maja na takie inwestycję odpowiednie finanse. Jeszcze pytanko do Czesio 2 skąd taka fachowa kalkulacja ile kasy należy posiadać na remont instalacji, a może "KTOŚ" walnął sobie kwotę w neta i czeka na dalsze nagłe zainteresowanie wszystkich którzy zostali oszukani przez władze a oczywiście ktoś inny spija śmietankę??? Pozdrawiam.
~Czesio22015-01-25 17:18:02 z adresu IP: (83.26.xxx.xxx)
Dowiedz się ile wydano na modernizację przeprowadzoną legalnie w Bydgoszczy , Gliwicach i Katowicach. Różnica w spalaniu własnych i z innych obszarów jest regulowana przez ustawę o odpadach i POŚ(zasada bliskości i najnowszej technologii). Do roku 2001 przepisy pozwalały wybudować spalarnię w środku osiedla, obecne nie.Po modernizacji odbiór przez Wydz. Bud. W/g rozporządzenia Min. Zdr. spalać należy zakaźne odpady med. i wet. oraz niebezpieczne, które stanowią 10% odpadów szpitalnych. Powszechnie spala się także tzw. bytowe, które są klasyfikowane jako komunalne. Ostatni raport pokontrolny NIK pokazuje przekręty w spalarniach. Jak szpital nie ma pieniędzy to trzeba zmienić dyrektora. Firmy jak mają pieniądze to niech modernizują na takich samych warunkach jak każdy a nie uskuteczniają samowolki budowlanej. Masz rację, buntują się Ci oszukani przez władzę jak Miliczanie, Bielszczanie, Dąbrowianie a śmietankę spijają firmy śmieciowe. Pozdrowienia.
~Czesio 22015-01-21 04:44:45 z adresu IP: (79.191.xxx.xxx)
Od czasu powstania tej spalarni przepisy się zmieniły. Żeby modernizować tego starego rupiecia zgodnie z prawem trzeba z 10 mln, albo i więcej.. Po co tyle wydawać, jak można kombinować, naginać prawo i za parę groszy, bez zezwoleń nabijać sobie kasę a ludzi poddymiać. Niech p. Czesio pomyśli i poczyta zanim napisze te swoje bzdury. Pan to pracuje chyba w tej spalarni.
~bbprzeciwspalarni2015-01-20 23:55:49 z adresu IP: (178.183.xxx.xxx)
FB/bielszczanieprzeciwspalarni proszą o kontakt: 693315998
~bbprzeciwspalarni2015-01-20 21:41:48 z adresu IP: (178.183.xxx.xxx)
Mamy ten sam problem w Bielsku-Białej. Nasz profil na FB/bielszczanieprzeciwspalarni
~bbprzeciwspalarni2015-01-20 23:54:18 z adresu IP: (178.183.xxx.xxx)
Prosimy o kontakt t. 693315998
~miliczanin2015-01-20 20:50:55 z adresu IP: (37.152.xxx.xxx)
Czym innym jest spalanie odpadów na potrzeby własne szpitala, a czym innym jest spalanie ich na masową skalę, przyjmując odpady z całego województwa. Teraz widać różnicę?
~zbielska2015-01-21 02:45:25 z adresu IP: (79.191.xxx.xxx)
U nas w Bielsku, pod koniec 2015r, bez żadnej modernizacji i po usunięciu filtrów węglowych już w 2010r - przepustowość zwiększył marszałek z 400 ton/r na 2400ton/r. Całe Ślaskie odpadów med. i wet. do spalenia wytwarza 4700ton więc ten zgred z końca lat 90-siątych spalał odpady przerzucane nawet z opolskiej spalarni bo tam też dzierżawcą jest EKO-TOP Rzeszów.
~p. Czesio2015-01-20 14:29:58 z adresu IP: (5.60.xxx.xxx)
Witam miliczanina mam tylko pytanie techniczne bo z tego co Mi wiadomo to ta instalacja "NIE" powstała teraz jak to wszyscy określacie tylko została wybudowana wraz ze szpitalem. Więc rozumiem że w tamtym okresie nie było tam Parku Krajobrazowego "DOLINA BARYCZY" nieopodal największych w Europie Stawów Milickich????? Miejscowości turystycznej, pozbawionej przemysłu i smrodu zgadza się czy może czegoś nie rozumiem???? Dla Mnie ta instalacja nie powstała tam "teraz" tylko została wybudowana kilka lat temu więc dlaczego nie protestowaliście w tamtych czasach??????????? Pytanie za 200 pkt. a odpowiedz jest w pierwszym komentarzu. Pozdrawiam.
~miliczanin2015-01-20 09:41:28 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
Pan Czesio, jak rozumiem, żyje w okolicach gdzie dotychczas spalano te odpady? A czy wie Pan, Panie Czesio, że spalarnia powstała w środku Parku Krajobrazowego "Dolina Baryczy"? Nieopodal największych w Europie Stawów Milickich? W miejscowości turystycznej, pozbawionej przemysłu i smrodu, który nam teraz ta spalarnia funduje?
~Nick2015-01-20 17:17:15 z adresu IP: (83.26.xxx.xxx)
A gdzie, jak nie w okolicach Milicza mają być największe w Europie "Stawy Milickie"?
~p.Czesio2015-01-19 21:36:55 z adresu IP: (31.1.xxx.xxx)
Mam takie pytanie do szanownych dziennikarzy czy jak się WAM zapłaci to dojeb.....cię się do każdego czy macie jakieś wyjątki od tej reguły. Bo na razie udowadniacie tylko tą wersje jaką przedstawiłem w pytaniu. Oczywiście wszyscy by chcieli aby odpady były spalone w sposób prawidłowy, zgodny z ustawą która zabrania ich wywożenia poza województwo w jakim zostały wyprodukowane i tutaj zaczyna się Wasza rola czyli doj......ać się do każdego od firmy po wojewodę, burmistrza, sołtysa, marszałka i wszystkich świętych byle tylko wzbudzić jakąś opłaconą przez KOGOŚ miłego sensację. Może jak Was to tak obchodzi to wskażecie miejsce gdzie maja te odpady być spalane skoro każde miejsce będzie złe to może zaczniemy w/w odpady na wysypisko wywalać i będzie EXTRA. Pasuje mój pomysł na odpady? Pozdrawiam.
~miliczanin2015-01-19 09:47:30 z adresu IP: (37.152.xxx.xxx)
No tak, teraz Lech będzie unikał odpowiedzialności bo nie jest już starostą. Wiedział co robi uciekając z tonącego powiatu do gminy.