BODY WORLDS & The Cycle of Life

Radio Wrocław | Utworzono: 2015-09-18 17:30
BODY WORLDS & The Cycle of Life  - fot. materiały prasowe
fot. materiały prasowe

"Możliwość poznania ludzkiego ciała nie powinna być dłużej zastrzeżona dla  małej grupki uprzywilejowanych, tylko udostępniona wszystkim ludziom.  Nic nie jest nam bliższe niż nasze własne ciało, ale o niczym innym,  co jest nam bliskie, nie wiemy tak mało, jak właśnie o ciele" - Gunther von Hagens

BODY WORLDS - najliczniej odwiedzana wystawa świata tylko przez 3 miesiące we Wrocławiu! Już od 26 września do 24 grudnia br. w C.H. Magnolia Park, będzie można oglądać po raz pierwszy w Polsce oryginalną wystawę wynalazcy plastynacji dr. Gunthera von Hagens z cyklu BODY WORLDS & The Cycle of Life. Jest to pierwsza publiczna wystawa dotycząca anatomii człowieka, którą miało okazję podziwiać już ponad 40 milionów odwiedzających w 90 miastach w Europie, Azji, Afryce Południowej i Ameryce. Ekspozycja od 23 lat wzbudza ogromne emocje  i zainteresowanie wszędzie tam, gdzie się pojawia. Do grona zachwyconych widzów należą największe gwiazdy światowego formatu takie jak: Steffi Graf, Jean-Paul Gaultier, Tina Turner, Dustin Hoffman czy Nicole Kidman. To między innymi na tej wystawie rozgrywa się jedna z kluczowych akcji filmu o przygodach Jamesa Bonda – Casino Royale.

BODY WORLDS & The Cycle of Life to jedyna w swoim rodzaju wystawa anatomiczna poświęcona budowie człowieka, pozwalająca na bardzo szczegółowe poznanie ludzkiego organizmu. Wystawa o charakterze edukacyjnym pokazuje cykl życia człowieka. Zwiedzający mają możliwość poznania zmian ludzkiego ciała – od poczęcia, poprzez okres niemowlęcy, dzieciństwo, dojrzałość, aż po jesień życia.

Dzięki innowacyjnemu procesowi plastynacji, który został wynaleziony i opatentowany przez dr. Gunthera von Hagens, odwiedzający mają możliwość podziwiać wewnętrzne piękno naszego ciała, zajrzeć do najskrytszych zakamarków ludzkiego organizmu oraz poznać szczegółowo układy narządów, m.in. kostny, mięśniowy, trawienny, oddechowy, krążenia i nerwowy. Wystawa ukazuje zwiedzającym jak finezyjne jest nasze własne ciało, jak jest czułe oraz wrażliwe. Wspaniała okazja aby zobaczyć wygląd wewnętrzny człowieka.

"To jest niesamowite i pouczające. Fascynujące doświadczenie naukowe. Nigdy więcej nie będę lekceważyć mojego ciała." - Tony Hawk, amerykański skateboardzista

"Nie mogę sobie wyobrazić lepszego sposobu na spędzenie wolnego dnia! Mam nadzieję, że wrócę tu z moimi przyjaciółmi!" - Josh Groban, amerykański piosenkarz klasyczny

"Co za niesamowite doświadczenie edukacyjne! Swojego rodzaju oddzielenie umysłu od ciała bardzo wiele dodało do mojego życia!" - Andre Agassi, amerykański tenisista

Jak żadna inna, ta wystawa zmienia postrzeganie siebie samych. Wystawy z cyklu BODY WORLDS Gunthera von Hagens były pierwszymi publicznymi wystawami dotyczącymi anatomii człowieka. Prezentowane są za pomocą prawdziwych ludzkich ciał. Zwiedzający mają wrażenie poruszania się po trójwymiarowym atlasie anatomii oraz mogą dowiedzieć się, jak skomplikowane, piękne, ale też jak kruche jest nasze ciało. BODY WORLDS to niesamowite spotkanie z człowieczeństwem, a przez to z samym sobą.

BODY WORLDS & The Cycle of Life jest zbiorem niemalże 150 anatomicznych wzorców i pozwala na dokładną analizę skomplikowanej budowy ludzkiego ciała. To wyjątkowa okazja, aby zgłębić tajniki ludzkiego ciała. To wielozmysłowe doświadczenie zmusza uczestników do refleksji nad formą i funkcją ich organizmu, jego wrażliwością w przypadku dolegliwości, jak również nad jego siłą i witalnością, gdy jest zdrowy. Wystawa jest przeznaczona dla osób pragnących zgłębić sekrety budowy ciała, ale także dla tych, którzy wcześniej w ogóle nie mieli do czynienia z anatomią człowieka – powiedziała Magdalena Glimasińska, przedstawiciel organizatora wystawy. Ekspozycja prezentuje strukturę ciała w różnych codziennych czynnościach, a także konsekwencje płynące z niewłaściwego trybu życia, np. nadmiernego objadania się, palenia papierosów lub przyjmowania innych używek. Obok siebie będą pokazane organizmy chore i zdrowe, narządy z defektami oraz bez. BODY WORLDS & The Cycle of Life inspiruje ludzi w każdym wieku do dbania o siebie.


"Dziękuję za tak wnikliwe zbadanie ludzkiego ciała." - Tina Turner, amerykańska piosenkarka

"Co za świetna wystawa. Teraz dokładnie wiem co się ze mną dzieje, kiedy mam kaca." - Jean-Paul Gaultier, francuski projektant mody, muzyk

Wystawa BODY WORLDS & The Cycle of Life kładzie duży nacisk na edukację, przez co zachęca szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły średnie i uczelnie wyższe do przeniesienia wiedzy podręcznikowej w praktyczną naukę anatomii i czerpanie wiedzy „z pierwszej ręki”. Wartość edukacyjna projektu została wysoko oceniona przez wiele instytucji naukowych z całego świata, zdobywając ogromną popularność na każdym kontynencie. Metoda plastynacji oraz stworzenie wystawy BODY WORLDS & The Cycle of Life sprawiły, że wiedza dotycząca anatomii, kiedyś przeznaczona wyłącznie dla lekarzy i personelu medycznego, teraz stała się dostępna dla każdego z nas.

Gunther von Hagens jako anatom, wynalazca, nauczyciel oraz orędownik zdrowia stworzył estetyczne plastynaty całego organizmu. Dzięki nim mamy możliwość wnikliwego zapoznania się fantastyczną tematyką ciała. Przejrzyste plastry plastynatów ukazują budowę wewnętrzną ciała i odzwierciedlają dokładne położenie organów względem siebie. Wystawy Gunthera von Hagens są realizowane dzięki przyjętemu programowi dawców organów. Twórca używa wyłącznie ciał, które zostały za życia dobrowolnie przekazane przez dawcę. Poprzez plastynację, ciało po śmierci człowieka może zostać przekształcone w niesamowity anatomiczny wzorzec, dając możliwość widzom zobaczenia ludzkiego ciała, jakiego nigdy przedtem nie widzieli.

"Zdecydowanie oszałamiająca. Otwierająca oczy. Nigdy nie wiedziałem, że tak dużo dzieje się wewnątrz ciała ludzkiego – niczym cichutka fabryka. Niesamowite." - Gary Oldman, brytyjski aktor, scenarzysta, reżyser i producent

Data: Otwarcie wystawy : 26 września 2015r. godz. 10:00.
Wystawa dostępna tylko 3 miesiące!
Miejsce: MAGNOLIA PARK, Pierwsze piętro (koło sklepu SMYK); Wrocław, ul. Legnicka 58
Ceny biletów: Bilety już od 25 zł, szczegóły na www.bodyworlds.pl

Wystawa BODY WORLDS & The Cycle of Life jest wynikiem anatomicznych badań nad skomplikowaną budową, odpornością i słabością oraz zdolnością do regeneracji organizmu ludzkiego. Ukazuje zmiany zachodzące podczas całego cyklu życia - zarówno w zdrowiu jak i chorobie – od rozwoju prenatalnego i niemowlęctwa, poprzez dzieciństwo i okres dojrzewania, aż po dorosłość i starość.

Przedstawia proces starzenia w kontekście cyklu życia ludzkiego, jako naturalny postęp - od iskry istnienia w chwili poczęcia, aż do inspirującego życia w późniejszych latach.  Opowiada pouczające historie związane z procesem starzenia oraz przedstawia najnowsze odkrycia w dziedzinie badań nad długowiecznością. Niezależnie od wieku, BODY WORLDS & The Cycle of Life będzie zachwycać każdego, kto ją odwiedzi.

Ekspozycje w BODY WORLDS & The Cycle of Life obejmują m.in.:

Cud poczęcia – zaskakujące spojrzenie na zapłodnienie i rozwój w okresie prenatalnym z multimedialną prezentacją na temat podziału komórek oraz wyjątkową kolekcją embrionów i płodów (pochodzących z historycznych zbiorów anatomicznych) poddanych plastynacji w wieku od dwóch tygodni do ostatnich dni ciąży.

Powiew świeżości – jest hołdem dla twórczości młodych ludzi. To innowacyjne spojrzenie na ludzki mózg od niemowlęctwa i dzieciństwa po okres dojrzewania i nastoletnie zamiłowanie do ryzyka i oryginalności, które znajduje odzwierciedlenie w sztuce, muzyce, modzie i technologii.

Okiem Artysty – zaskakująca ekspozycja na temat wzroku i widzenia w momencie narodzin i na dalszych etapach życia. Komputerowa symulacja postrzegania rzeczywistości przez impresjonistów: Claude'a Mone¬ta i Edgara Degasa, którzy cierpieli na schorzenia oczu – zaćmę i chorobę siatkówki. Dzięki stypendium Uniwersytetu Stanford profesor okulistyki dr Michael Marmor pokazuje, jakim wyzwaniom musiał stawić czoła Monet tworząc pejzaże z Giverny i jak problemy ze wzrokiem Degasa wpłynęły na jego obraz Kobieta susząca włosy.

Wioska stulatków – przedstawia wyniki badań dotyczących części geograficznych, w których żyją najstarsi ludzie – od Okinawy w Japonii i Ovodda na Sardynii po region Hanuza w Pakistanie. Mieszkańców tych obszarów geograficznych cechuje wyjątkowa długowieczność. Po wielu badaniach stwierdzono, iż mają oni wspólne cechy i elementy w stylu życia, które wszyscy możemy wykorzystać aby żyć dłużej.

Technika plastynacji

Podobnie jak wiele rewolucyjnych metod, plastynacja jest koncepcją mało skomplikowaną. Celem plastynacji jest stworzenie modelu anatomicznego w celach edukacyjnych  i szkoleniowych. To proces polegający na zatrzymaniu rozkładu ciała oraz zachowaniu jego kształtu i koloru.

1. Utrwalanie i preparacja anatomiczna
Pierwszy etap procesu polega na zatrzymaniu rozkładu poprzez wprowadzenie do ciała formaliny przez tętnice. Formalina zabija wszystkie bakterie i chemicznie zatrzymuje rozkład tkanek. Za pomocą narzędzi do preparowania (pinceta, skalpel oraz nożyczki) usuwa się skórę, tkankę tłuszczową i łączną, aby odsłonić poszczególne struktury anatomiczne.
Plastynacja składa się z dwóch procesów wymiany (punkt 2 i 3).

2. Odwodnienie i odtłuszczenie
Najpierw usuwa się wodę i tłuszcze rozpuszczalne poprzez umieszczenie ciała w rozpuszczalniku
(np. w acetonie).

3. Impregnacja próżniowa
Drugi proces wymiany jest kluczowym etapem w procesie plastynacji. Aceton zostaje wymieniony na podlegające reakcjom chemicznym tworzywo sztuczne, np. kauczuk silikonowy. W tym celu preparat zanurza się w roztworze tworzywa sztucznego w komorze próżniowej. W warunkach próżni aceton zostaje wyssany z preparatu, co pozwala na wniknięcie tworzywa sztucznego w ciało aż do najmniejszej komórki.

4. Nadawanie kształtu
Po impregnacji w próżni, ciało umieszcza się w odpowiedniej pozie. Każda struktura anatomiczna jest odpowiednio układana i mocowana za pomocą specjalistycznych łączeń, igieł, zacisków i bloków z pianki.

5. Utwardzanie
W ostatnim etapie preparat jest utwardzany. W zależności od użytego polimeru, dokonuje się tego za pomocą gazu, światła lub wysokiej temperatury. Preparowanie i plastynacja całego ciała wymaga około 1 500 godzin pracy i zazwyczaj trwa około roku.

Plastynacja płatów (plastynacja przekrojowa)
Plastynacja przekrojowa to specjalny rodzaj plastynacji. Ciało zostaje zamrożone,
a następnie pocięte na plastry o grubości 2-8 mm. W miejsce silikonu do impregnacji stosuje się żywice poliestrowe lub epoksydowe.

Wywiad z dr. Guntherem von Hagens

Czy praca ze zwłokami nie wzbudzała Pańskiego przerażenia?

Gunther von Hagens: Jako dziecko, dokładnie w wieku sześciu lat, przeszedłem bardzo poważną chorobę. Mój stan był na tyle ciężki, że przez wiele miesięcy byłem zmuszony przebywać w szpitalu, który właściwie stał się moim „drugim domem”. Z racji tak długotrwałego pobytu, środowisko chorób i śmierci stało się dla mnie czymś bardzo naturalnym. Opiekujących się mną lekarzy i pielęgniarki, odbierałem jako bohaterów, przez co zapragnąłem pójść w ich ślady. Zanim zostałem lekarzem, miałem okazję pracować w szpitalu jako dyżurny, a potem na stanowisku pielęgniarza, gdzie do moich obowiązków należało m.in. transportowanie zwłok do kostnicy. Warto dodać, że inni pracownicy nie lubili tego zajęcia, ponieważ ich przerażało. Ja jednak nigdy się nie bałem. Strach przed śmiercią nie jest dobrą wskazówką na życie.

Jaki jest przybliżony wiek osób, które podarowały swoje ciała na cel wystawy?
GvH: Ludzie, którzy zdecydowali się na pośmiertne oddanie swojego ciała do Instytutu Plastynacji, przyczynili się do edukacji nas wszystkich z zakresu zdrowia. Część z nich była w podeszłym wieku, inni natomiast byli bardzo młodzi, dopiero co wkraczali w życie. Należy mieć na uwadze, że każda osoba była inna, nie tylko z zewnątrz, ale także od wewnątrz. Nigdy nie widziałem dwóch serc, które wyglądają tak samo, a przecież od trzydziestu lat pracuję jako anatom.

Jak narodziła się idea powstania wystawy BODY WORLDS?
GvH: Gdy W latach 70. jako wykładowca szkoły medycznej, używałem ilustrowanych atlasów anatomicznych i książek, aby zaprezentować studentom organy i układy anatomiczne. Miałem jednak świadomość, że są to nieefektywne narzędzia edukacyjne. Próbowałem więc bazować na prawdziwych ludzkich organach i preparatach, zakonserwowanych w plastikowych blokach. Nie było ich można zatem dotknąć ani dokładnie studiować rozmieszczenia organów. Pewnego dnia uświadomiłem sobie, że gdyby plastik był wewnątrz ciała, a nie wokół niego, egzemplarze byłyby stabilne, dzięki czemu bardziej poręczne. Można by było zatem skutecznie na nich pracować i uczyć się. Szukałem rozwiązania problemu ponieważ chciałem, by moi studenci byli lepszymi lekarzami. Zdawałem sobie sprawę, że nie można podjąć się próby operowania ludzkiego ciała bez praktycznej znajomości anatomii. Gdy zacząłem zajmować się plastynacją, stało się coś nadzwyczajnego: woźni, sekretarki i pracownicy biurowi uniwersytetu, zaczęli zatrzymywać się w laboratorium. Wszystkie te osoby były zachwycone procesem plastynacji. To sprawiło, że zacząłem myśleć o anatomii dla laików i stąd wziął się zamysł wystawy BODY WORLDS. Zamiarem wystawy jest edukacja poprzez ciekawą, dynamiczną i przystępną formę.

Jak długo zajmuje przygotowanie modelu na wystawę?
GvH: Preparowanie i plastynacja całego ciała wymaga około 1 500 godzin pracy i zazwyczaj trwa około roku. Najdłuższym procesem, z którym miałem styczność była plastynacja ważącego 3,2 tony słonia, która zajęła aż 3 lata. 

Co się dzieje ze skórą, która zostaje usunięta z ciała?
GvH: Każde ciało jest anatomicznym skarbem i z każdym jego elementem należy się obchodzić z poszanowaniem. Elementy niewykorzystane w procesie plastynacji są poddawane kremacji.

W jaki sposób pozyskuje się ludzi do programu donacji zwłok?
GvH: Nigdy nie prowadziłem żadnej rekrutacji do programu donacji. Ludzie decydują się oddać po śmierci swoje ciało z różnych powodów: chcą zostawić po sobie dziedzictwo dla przyszłych pokoleń, czują odrazę do procesu rozkładu, albo nie podobają im się tradycyjne pochówki.


"Przyszłość i starzenie się oczami projektanta wystawy" – Angeliny Whalley

Dla dr Angeliny Whalley, kreatywnego projektanta i kuratorki wystawy BODY WORLDS, anatomiczne wystawy z cyklu The Cycle of Life, są naprawdę intrygujące, gdyż ekspozycja skoncentrowana jest na cyklu życia ludzkiego i procesie starzenia się. Ludzie, którzy są dziś przed pięćdziesiątką wciąż mają przed sobą ponad połowę dorosłego życia, stąd odpowiedź na pytanie Jak żyć dobrze i przekroczyć długość życia poprzednich pokoleń? staje się coraz bardziej naglącą kwestią, powiedziała.

Whalley, lekarka z wykształcenia marząca o byciu chirurgiem, przez jakiś czas pracowała jako patolog, a następnie zajęła się projektowaniem wystaw. Jestem analitycznym i krytycznym umysłem. Umiejętności dostrzegania i rozumienia rzadko idą w parze, a to właśnie takie połączenie okazało się dla mnie przydatne w mikroskopii i diagnostyce, powiedziała. Owocne spotkanie z von Hagensem zapoczątkowało nową ścieżkę jej kariery. Odkryłam, że posiadam umiejętność przedstawiania skomplikowanych informacji medycznych w zrozumiały sposób.

Dr Angelina Whalley wykorzystała swój edukacyjny talent w BODY WORLDS The Cycle of Life. Chociaż czas nieubłaganie odciska piętno na naszych ciałach, proces ten nie pozostaje poza naszym wpływem. Los naszego ciała jest w naszych rękach i im wcześniej zaczniemy o nie dbać, tym więcej na tym skorzystamy, powiedziała. Przestrzega jednak przed żalem związanym ze starzeniem się. Dopiero w późniejszych latach dorastamy do tego, kim naprawdę jesteśmy. Być może nie będziemy już wyglądać tak jak kiedyś, szybko myśleć czy biegać, ale zrekompensuje nam to doświadczenie i wewnętrzna siła.

Wystawa BODY WORLDS & The Cycle of Life przedstawia cykl życia ludzkiego od momentu zapłodnienia po podeszły wiek wraz z nauką o starzeniu i długowieczności. Pokazuje również wpływ środowiska i stylu życia na rozwój i starzenie się ciała. Chciałabym pokazać starzenie się jako naturalny proces, który przy niewielkim wysiłku z naszej strony, może być kontrolowany. Zawsze powinniśmy jednym okiem spoglądać w przyszłość, dodaje.

List od Angeliny Whalley – kuratorki wystawy

Drogie dzieci i nastolatkowie,
Czy kiedykolwiek oglądaliście profesjonalnych koszykarzy, unoszących się nad boiskiem, gdy wykonują skok i wrzucają piłkę do kosza? Jak wielki podziw wzbudzili u Was lekkoatleci rywalizujący ze sobą podczas Igrzysk Olimpijskich? Czy zastanawialiście się jak oni to robią?
Cóż, nasze ciało jest naprawdę niesamowite. Im więcej wiemy o nas samych i o tym, jak nasze ciało pracuje, tym lepiej możemy zadbać o siebie i innych. Gdy jesteśmy pełni zdrowia, stajemy się bardziej aktywni na boisku do piłki nożnej, koszykówki, na korcie tenisowym, podczas jazdy rowerem, albo chociażby ułatwia nam to zwykły spacer wzdłuż ulicy.
Wystawa BODY WORLDS & The Cycle of Life została stworzona przez niemieckiego lekarza
i anatoma, aby pomóc zrozumieć ludziom ich ciało poprzez zajrzenie do jego wnętrza.
Gdy odwiedzicie wystawę podczas szkolnej wycieczki lub z Waszą rodziną, na własne oczy zobaczycie, jak wyglądają Wasze organy i co się dzieje, gdy atakują je pewne choroby. Zobaczycie, jak negatywny wpływ na płuca ma palenie papierosów oraz w jaki sposób kości, mięśnie i więzadła współpracują ze sobą, gdy uprawiacie sport, tańczycie, czy jeździcie na łyżwach.
Informacje zawarte na niniejszej stronie i w przewodnikach pozwolą Wam dowiedzieć się więcej o ludzkim ciele. Odwiedźcie nas i zobaczcie na własne oczy BODY WORLDS.

Wystawa to gwarancja poznania samego siebie!
Angelina Whalley


Komentarze (4)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~jerek2015-10-20 13:40:36 z adresu IP: (91.185.xxx.xxx)
najciekawsza wystawa na jakiej byłem
~janek2015-10-06 15:44:23 z adresu IP: (91.241.xxx.xxx)
Bez histerii... o co te całe piski i krzyki? TYM WŁAŚNIE JESTEŚMY. Ścięgnami, mięśniami itp.
~Nauczyciel2015-09-21 10:50:31 z adresu IP: (83.21.xxx.xxx)
Nie zabierajcie na to dzieci, jeśli Wam ich zdrowie psychiczne miłe! Ostrzegam. I sami pomyślcie, bez pomocy speców od marketingu, czy to naprawdę służy edukacji? Dlaczego żadne szanujące się muzeum nie zdecydowało się na pokazanie tej "sztuki" czy "nauki"? A jesteście pewni, że osoby wyrażające zgodę na umieszczenie ich zwłok na wystawie, faktycznie chciały brać udział w tak komercyjnym przedsięwzięciu? (autor jest multimilionerem, wychowanek pracownika SS, a potem NRD, nota bene). Apogeum złego smaku i profanacja.
~Naukowiec2015-10-03 16:13:20 z adresu IP: (79.193.xxx.xxx)
Niestety, 99% Panskiego komentarza to bzdura.