W ZUS umieją migać

Andrzej Andrzejewski | Utworzono: 2016-08-09 13:01 | Zmodyfikowano: 2016-08-09 13:01
W ZUS umieją migać -

- Osoby głuche, które nie wiedzą, że w urzędzie jest tłumacz języka migowego, przychodzą razem z
osobą, która umożliwi im komunikację z urzędnikiem. Dlatego warto żeby każda instytucja
informowała o tym, że ma własnego tłumacza języka migowego, w jaki sposób uzgodnić z nim termin
spotkania, kiedy i w jakich godzinach czynny jest urząd– mówi Ewa Wiśniewska z Wydziału
Ubezpieczeń i Składek w Referacie ds. Orzecznictwa wrocławskiego ZUS, która zna język migowy. Te
podstawowe informacje najlepiej zamieścić na stronie internetowej w formie nagrania video w języku
migowym, bo właśnie takich wizualnych informacji szukają osoby niedosłyszące a nie tekstu – dodaje
Ewa Wiśniewska.
Osoby niedosłyszące lub głuchonieme nie muszą bać się wizyty w dolnośląskim ZUS. Swoją sprawę
załatwią „rozmawiając” w języku migowym. W każdym z oddziałów jest specjalne stanowisko
obsługiwane przez osobę, która zna język migowy. Osoby niesłyszące mogą się z nimi porozumieć
zarówno w języku migowym PJM (Polski Język Migowy) jak i w SJM (System Językowo-Migowy). Tylko
w 2015 r. około 3,4 tys. niesłyszących klientów w całej Polsce skorzystało z tej możliwości.
- Szkolimy pracowników, bo bardzo zależy nam na tym, aby nasz klient nie musiał prosić kogoś o
pomoc tylko sam, bez stresu i skrępowania mógł załatwić swoją sprawę - mówi Antoni Malaka
Dyrektor Oddziału ZUS we Wrocławiu.
- We Wrocławiu język migowy znają pracownicy sali obsługi klienta zarówno w oddziale przy ulicy
Pretficza jak i w inspektoratach. Na salach obsługi do dyspozycji osób niedosłyszących są wyraźnie
oznakowane stoiska, przy których pracują osoby znające język migowy – dodaje Dyrektor Malaka.

Takie same stanowiska są przygotowane dla niedosłyszących klientów ZUS w Oddziale w Wałbrzychu
i Legnicy.


Komentarze (0)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.