W okręgu dolnośląsko-opolskim KE wygrywa w dużych miastach, PiS w małych miejscowościach

el, mg, mo, aa, d | Utworzono: 2019-05-27 14:56 | Zmodyfikowano: 2019-05-27 14:56
W okręgu dolnośląsko-opolskim KE wygrywa w dużych miastach, PiS w małych miejscowościach - Fot: Zdjęcie ilustracyjne, CC BY-SA 3.0
Fot: Zdjęcie ilustracyjne, CC BY-SA 3.0

Koalicji Europejska zdecydowanie wyprzedziła PiS w dużych miastach w regionie. Naważywszy wynik zanotowała w Opolu zdobywając ponad 56,8 proc. głosów. 50-proc. próg przekroczyła też w Wałbrzychu, Jeleniej Górze i we Wrocławiu. Wyjątkiem była tu Legnica, gdzie KE zdobyła ponad 43 proc. głosów; jednak i tu pokonała PiS, który zdobył w Legnicy ponad 40 proc. poparcia.

Najniższy wyniki spośród dużych miasta PiS zanotowało w Opolu, gdzie na polityków tego ugrupowania zagłosowało ponad 25 procent wyborców. 30-procentowego progu PiS nie przekroczył też we Wrocławiu.
PiS triumfuje za to w małych miejscowościach i na wsiach okręgu dolnośląsko-opolskiego. W najmniejszych miejscowościach partia rządząca zdobyła ponad 49 proc., zaś w miejscowościach do 10 tys. ponad 45 proc. głosów. PiS zwycięża również w miejscowościach do 20 tys. mieszkańców, gdzie na listę tego ugrupowania zagłosowało ponad 43 proc. wyborców.

PiS najlepszych wynik odnotowało w powiecie polkowickim, gdzie uzyskało niemal 55-proc. poparcie, ponad 50 procent wyborców oddało na tę partię głosu również w powiecie legnickim, niemal 50 proc. w powiecie lubińskim. To trzy powiaty Zagłębia Miedziowego, gdzie PiS tradycyjnie notuje wysoki wynik. Na Opolszczyźnie najwięcej wyborców – ponad 53 proc. - na partię rządzącą zagłosowało w powiecie głubczyckim.

Na KE w wsiach i w małych mieszczkach głosowało ponad 35 proc. wyborców. Poparcie dla KE w miasteczkach do 20 tys. mieszkańców oscylowało wokół 40 proc. Najniższy wynik KE zanotował w powiecie polkowickim, gdzie zdobyła ponad 28 proc. głosów.

Stosunkowo dobry wynik w dużych miastach Dolnego Śląska i Opolszczyzny zdobyła Wiosna Roberta Biedronia. We Wrocławiu na listę tego ugrupowania zagłosowało niemal 9 proc. wyborców, a w Legnicy, Wałbrzychu i Jeleniej Górze ponad 7 proc.

Element Serwisów Informacyjnych PAP
Reklama

Komentarze (22)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~wrocławianin2019-05-28 15:53:00 z adresu IP: (194.181.xxx.xxx)
Wg wyborców PE lepiej aby VAT był dalej wyłudzany i wyprowadzany przez mafie vatowskie, lepiej finansować zgraję emigrantów/uchodźców niż polskie dzieci, lepiej przymykać oczy na nielegalny import paliw do Polski i oszukiwanie polskiego narodu, lepiej tolerować niepłacenie podatków przez wielkie koncerny niż pilnować finansów państwa polskiego. Najlepiej jakby w dużych miastach 10% społeczeństwa zarabiało po 10 000 PLN, a reszta narodu niech tyra za 1800 w fabrykach europejskich koncernów. Nawet byli komuniści Wam nie przeszkadzają w Koalicji Europejskiej, macie ludzie bardzo krótką pamięć..... Zobaczcie jak Pan C. ograbił leśniczówkę którą dzierżawił od państwa. Nie zauważacie sowieckiej mentalności? Zapomnieliście jak dobrze się żyło za rządów SLD? (obcinanie emerytur, skracanie urlopów macierzyńskich). Czy wolnością jest likwidacja OFE przez PO, wydłużenie wieku emerytalnego dla kobiet o 7 lat a dla mężczyzn o 2 lata? Wysłanie 6-latków do szkoły aby mogły w życiu dłużej pracować dla Państwa do 67 roku życia? To jest wg. Was wolność, europejskość.....?
~Marc2019-05-27 20:22:23 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
do pan żaba: POPIERAM! Obywatele którzy nie potrafią zapracować na utrzymanie (pobierając 500+), nie powinni mieć prawa głosu i "ustawiać" życia innym!
~pan żaba2019-05-27 14:33:13 z adresu IP: (89.73.xxx.xxx)
Zdrowi obywatele w wieku produkcyjnym, pobierający zasiłki od państwa w jakiejkolwiek formie (np. 500+) nie powinni mieć prawa do głosowania w wyborach.
~Polak2019-05-27 12:04:23 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
Bezmyślny motłoch sprzedał się za 500zł. Wciska się nam ciemnotę, że to dla naszych dzieci, ale to właśnie m.in. one będą spłacały w przyszłości kampanie pisu. Widać obywateli już w podstawówce trzeba uczyć skąd się biorą pieniądze w buzdżecie. Pamiętacie jak kilka lat temu w Wałbrzchu jeden z kandydatów zostal oskarżony o kupowanie głosów za flaszkę? Różnica polega na tym, że robił to za swoje prywatne pieniądze a pis kupuje głosy za pieniądze nas wszystkich!
~Grzegorz2019-05-28 14:24:06 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
PO sie skompromitowało. I nie chodzi nawet o afery, czy unikanie jakichkolwiek reform. Jak nikr inny zanegowali swoje obietnice wyborcze. A już Tusk (swoją drogą wykreowana przez media wydmuszka w mojej ocenie) mówiący że się mylił i przprasza, że obniżanianie podatków jest aktualni nierealne po tym jak przez lata wycierał sobie usta Hayekiem to już jakaś totalna paranoja. Co do euro, nie demonizowałbym tego. Owszem, polityka monetarna to przydatne narzedzie i wiazanie się z gospodarkami na zupełnie innym etapie rozwoju niż nasza to marny pomysł, ale bez przesady. To tylko jeden instrument, a euro swoje plusy też ma. Choćby wyeliminowanie zagrożenia atakiem spekulacyjnym na walutę. Co do kiełbasy wyborczej, nie obchodzi mnie czy ma sens z punktu widzenia partii rządzącej. Dociążają naszą gospodarkę i uczą wyborców złych nawyków.
~Skellen2019-05-28 12:12:27 z adresu IP: (46.76.xxx.xxx)
Zgadzam się z tym co napisałeś odnośnie obniżania obciążeń i małych firmach etc. Nigdy nie twierdziłem, że nie można lepiej i skuteczniej. Jednakowoż krytyka PiS dla samej krytyki (co jest najczęstszą praktyką [nie piszę o Tobie]) jest irytująca. Co do kiełbasy wyborczej, należy stwierdzić, że jest skuteczna. Z punktu widzenia czystej polityki i interesów partii, krok jak najbardziej uzasadniony. Nikt nie zabraniał PO-PSL uciekać się do takich samych forteli przed 2015. Tyle, że oni nie chcieli dać tej kiełbasy oraz nie mieli z czego. PiS ma i chce. W telewizji od 2008 było ględzenie o zielonej wyspie i wzroście gospodarczym, ale zwykły Polak doznawał dysonansu poznawczego, gdyż nie odczuwał skutków tego wzrostu na jotę. Teraz po przez programy socjalne odczuwa. Ale nie chodzi tylko o pieniądze ale także język i metody komunikowania się rządzących ze społeczeństwem etc. Co do kryzysu. Jakie będą jego skutki i jak sobie z nimi poradzi obecny rząd- nie wie. Wiem natomiast, że na bank lepiej, niż rząd Tuska, Kopacz czy Schetyny. Nie mam co do tego wątpliwości. Nie wspominając o tym, że mając swoją złotówkę, owe skutki będą mniejsze, niż gdybyśmy należeli do strefy euro. A kto nas pcha na siłę właśnie w pozbycie się złotówki? Totalna opozycja. Jakby na to nie patrzeć i przy całej krytyce, która się PiS za pewne posunięcia i zaniechania należy, nie ma obecnie lepszej opcji.
~Grzegorz2019-05-28 08:05:50 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
Skellen, ja jestem jedną osobą i nic mnie nie uwiera oprócz scyzoryka w kieszeni. Fakty są proste polski system podatkowy to duży udział budżetu w PKB. Oznacza to mała elastyczność gospodarki i przedsiębiorstw. Dodatkowo duża część wydatków jest określona w ustawach, a nawet wynika z prawa unicjnego, więc gdy wpływy przy niskim wzroście, czy wręcz spadku PKB nie rosną odpowiednio, wszystko zaczyna się sypać. To że PuS uszczelnia system podatkowy to dobrze, choć lepiej by było gdyby jeeszcze upraszczał prawo podatkowe. Uzyskanych środków nie powinien jednak rozdawać w formie kiełbasy wyborczej, tylko przynajmniej częściowo obniżać obciążenia. Zwłaszcza dla małych firm i płatnków indywidualnych. I nie wyskakuj mi z małym ZUSem bo to jakiś żart jest. Mieli walczyć ze śmieciówkami, a to ewidentne ich wspieranie.
~Skellen2019-05-28 06:01:19 z adresu IP: (46.76.xxx.xxx)
Widzę, że was uwiera, iż owoce wzrostu gospodarczego trafiają do ludzi, gdy przed 2015 trafiały do garstki wybrańców i przyjaciół królika, a także transferowanych było za granicę, nie wiadomo nawet w czyje ręce. Ale wtedy widocznie wszystko było ok. Polak zapieprzał przy szparagach za najniższą stawę u Niemca i tak miało być dalej. Zgięty kark, wylęknione spojrzenie i radość z najgorszej harówki za uśmiech nr 5 Tuska i Schetyny. Jak pisałem niżej, ręce opadają.
~Grzegorz2019-05-27 14:27:14 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
Skellen, myślisz że jak w końcu walnie nas kolejny kryzys, to ewentualne konsekwencje przeciążenia gospodarki transferami socjalnymi bardziej zaszkodzą mitycznym polskojęzycznym, czy polskiemu społeczeństwu?
~pan żaba2019-05-27 13:48:36 z adresu IP: (89.73.xxx.xxx)
W krytycznym odpowiedziach widać własnie typowych wyborców pisu, nienaganny język, nienawiść i merytoryczne argumenty, to właśnie o was pisał Polak. Kieruję m.in do znanego juz na tej stronie pana chorego na schizofrenię wpisującego pod każdym artykułem w wyrazy literki P i O upatrując wszędzie spisku, a może to jest własnie paradoksalnie typowy Polak? :)
~Skellen2019-05-27 13:28:07 z adresu IP: (46.76.xxx.xxx)
Ręce ku*wa opadają. W nicku trzeba było wpisać POlszewik, bo na Polaka mi nie wyglądasz. Problem w tym, że z takim polskojęzycznym obcym elementem występującym w sporych ilościach musimy dzielić nasz kraj. Sad.
~Paweł2019-05-27 13:27:58 z adresu IP: (81.190.xxx.xxx)
Andreas - Polak ma rację. Zadłużenie Skarbu Państwa stale rośnie, bo rząd zamiast spłacać długi, stale wydaje coraz więcej, żeby zapewnić sobie poparcie.
~Andreas2019-05-27 13:16:06 z adresu IP: (178.212.xxx.xxx)
Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. Twoje słowa są tam samo wiarygodne jak wróżby Cyganki, a potem budzisz się z ręką w kloace.
~Grzegorz2019-05-27 09:21:56 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
Logiczne. PiS robi z grubsza co obiecało, PO nadal jest tylko antypisem. Szkoda tylko że spora część wyborców nadal popiera to coś (Koalicję). Naprawdę potrzebujemy sensownej opozycji. PiS coraz bardziej komuszeje kiełbaskę wyborczą tłoczy a kryzys może nadejść lada moment.
~Skellen2019-05-27 07:30:18 z adresu IP: (46.76.xxx.xxx)
Słyszałem w waszym radio komentarz politologów: "Ten wynik niekoniecznie musi przełożyć się na wynik wyborów w wyborach parlamentarnych" Lewicowym politologom z uniwersytetu wrocławskiego już podziękujemy.
~Skellen2019-05-27 11:26:48 z adresu IP: (46.76.xxx.xxx)
PiS zawsze wypadał dużo lepiej w wyborach parlamentarnych niż europejskich. Skoro osiągnęli taki sukces teraz, na jesieni mają realną szansę rządzić samodzielnie, a może i na większość konstytucyjną. Natomiast ci wszyscy tzw. politolodzy wyrażają opinię podszytą osobistymi pragnieniami (chciejstwo), w pogardzie mając realia i przecząc rzeczywistości. Tyle, że takie podejście już nie działa ;)
~Grzegorz2019-05-27 09:24:20 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
Trochę racji w tym jest. Wybory do PE są specyficzne. Wydaje się że zaczynają premiować dużych. No i frekwencja jest niższa, choć zaskoczyła bardzo in plus.
~Andreas2019-05-27 07:55:28 z adresu IP: (178.212.xxx.xxx)
Pisałem o tym wcześsiej. KOuminstyczna logika to 5 : 2 = 3
~tomek2019-05-27 00:32:16 z adresu IP: (91.90.xxx.xxx)
Jestem ciekawy czy PRW zaprosi kogoś z Konfederacji do porannego programu w poniedziałek.
~Ukłony2019-05-26 23:56:07 z adresu IP: (46.169.xxx.xxx)
Dla Pana Prezesa
~Panna Balbina2019-05-26 22:09:00 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Nie ciesz się za w czasu średnio wieczna ciemnoto bo,, jutro,, będzie zaskoczenie i was pchły oblezą po tych waszych tłustych niemytych czerepach. Szanowna damo kameliowo z błyszczącą paszczą(pytanie) czy ty codziennie wieczorem klepiesz różaniec ?. Bo kiedyś Jola Kwaśniewska w wywiadzie rzekła że tak robi codziennie i jestem skłonna jej w to uwierzyć ale nie twojej ogólnej obłudzie. Mam nadzieję że po wygranej dalej będziesz brylować na miejscowych salonach proboszczowskich
~Andrzej2019-05-27 09:13:19 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
A ty mam nadzieję że odpowiesz za ten komentarz