Budowa S3 z Bolkowa do Kamiennej Góry rozpoczęta

Piotr Słowiński, BT | Utworzono: 2020-08-27 13:04 | Zmodyfikowano: 2020-08-27 13:06
Budowa S3 z Bolkowa do Kamiennej Góry rozpoczęta - fot. Piotr Słowiński
fot. Piotr Słowiński

Podczas uroczystości, w których wzięła udział marszałek sejmu Elżbieta Witek, inżynierowie prześcigali się w wymyślaniu nazwy dla tunelu: Łazarza, św. Jakuba, a może Elżbietka.

Dla samorządów z regionu jeleniogórskiego w tej chwili najważniejsze jest, by budowa przebiegła gładko i droga powstała do 2023 -24 roku. Burmistrz Kamiennej Góry Janusz Chodasewicz ma nadzieję, że mimo iż nie została uwzględniona w planach S3, powstanie równolegle wschodnia obwodnica tego miasta, która odciąży je od ruchu zmierzającego do granicy od strony Wałbrzycha. Problemem jest w tej chwili wpięcie jej w budowaną ekspresówkę.

- Lada dzień ruszy budowa odcinka do granicy - mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Niedługo połączenie Dolnego Śląska ze Świnoujściem stanie się faktem:

Z budową każdego odcinka S3 zwiększa się ruch w szczecińskich portach. Minister Adamczyk zapewnia, że przygotowywane są inne, kluczowe dla Dolnego Śląska połączenia - droga S8 w Kotlinę Kłodzką oraz szybkie połączenia do Świdnicy, łącznik do Jeleniej Góry z Bolkowa, wschodnia obwodnica Kamiennej Góry. - Są na nie pieniądze, ale inwestycje muszą zostać przygotowane - mówi minister:

Potrzebna jest cała dokumentacja niezbędna do ich przeprowadzenia.

Rozpoczęta dziś budowa przygranicznych odcinków S3 jest droga i skomplikowana. Powstanie tam m.in. najdłuższy tunel w Polsce.

Reklama

Komentarze (14)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~DBDW2020-08-28 08:10:20 z adresu IP: (156.17.xxx.xxx)
..zapomniałbym dodać, iż droga na wysokości Starych/Nowych Bogaczowic mija granice miasta w odległości ok. 10km..Jelenia Góra dostanie swój łącznik poprzez obwodnicę Kaczorowa - Wałbrzych najwyraźniej komuś bardzo nie pasuje bo dostał figę..
~DBDW2020-08-28 08:05:27 z adresu IP: (156.17.xxx.xxx)
jaki to rejon jeleniogórski? droga poprzez tunele przebije się m.in. przez góry wałbrzyskie.. Kamienna Góra martwi się o ruch od strony Wałbrzycha - jakie to miłe, że planiści uwzględnili całe ZERO węzłów na Wałbrzych - drugie pod względem wielkości miasto Dolnego Śląska. i dojazd z wałbrzyskiej strefy ekonomicznej (największej w PL tak przy okazji) do S3 będzie szedł do momentu budowy mitycznej S5 (w praktyce 10 - 12lat jak nie wytną z planu z powodów budżetowych) przez kręte dróżki, gdzie trzeba uważać na kury. Sukces pełną gębą..
~melot2020-08-27 22:11:58 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
„Już rząd Hanny Suchockiej w 1993 roku planował budowę autostrady A3. W późniejszych opracowaniach została zastąpiona drogą ekspresową S3”. O A3 była już umowa krajów skandynawskich o budowie korytarza ze Świnoujścia do Grecji. Tak samo miała być rozbudowana sieć kolejowa - ze Śląska do Świnoujścia. Po wielu ślamazarnych latach, kiedy rządziły kolejne ugrupowania polityczne tematy autostrad w Polsce przewijały się bardzo często. Mówiono o planach, były już gotowe korytarze, "były chęci", ale zabrakło kogoś kompetentnego kto potrafiłby nad tym zapanować. Można z przykrością stwierdzić, że to co na dzień dzisiejszy mamy z autostrad zawdzięczamy w większości Niemcom, a reszta to kawałki wybudowane raczej przypadkiem i bez większego polotu. Prawie piętnaście lat zmarnowali pseudofachowcy, którzy o infrastrukturze drogowej nie mają pojęcia. Szczytem inteligencji był fakt zmiany planów (istniejących od lat 70-tych) i przemianowanie trasy nr 3 z autostrady A4) na drogę szybkiego ruchu (S3). Po zmianach ustrojowych w 1989 r. Polska zaakceptowała ogólny plan "transeuropejskiego systemu transportu", opierający się na czterech korytarzach łączących Europę Zachodnią z ze wschodnią częścią kontynentu. Uwzględniający to pierwszy program budowy autostrad został przyjęty w 1993 r. Zgodnie z nim miały powstać trasy: A1, z północy na południe kraju (z Gdańska przez Łódź do Czech), A2- wschód-zachód (ze Świecka przez Poznań, Warszawę do Terespola), A3 (Szczecin przez Zieloną Górę do Lubawki)
~melot2020-08-27 22:08:38 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Ze Szwecji do Grecji - dawna A3, przemianowana na S3 Biegnąca wzdłuż zachodniej granicy prawie 500-kilometrowa trasa S3 to element Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego oraz europejskiego szlaku E65 o łącznej długości ok. 3950 km, łączącego szwedzkie Malmö z greckim miastem Chania na Krecie. Docelowo S3 na terenie Polski będzie miała długość 508,3 km i będzie przebiegać południkowo od Szczecina – Świnoujścia na północy, do południowej granicy Polski w Lubawce i połączy się z autostradami A6 koło Szczecina, A2 koło Świebodzina i A4 koło Legnicy. Na terenie Dolnego Śląska S3 będzie miała 135 km długości. Realizacja drogi ekspresowej S3 pomiędzy Legnicą a granicą państwa w Lubawce jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wartość całkowita projektu to 3,96 mld zł, z czego dofinansowanie wynosi 1,89 mld zł.
~melot2020-08-27 20:57:23 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Teraz tylko Wałbrzych musi walczyć o realizację S35 do połączenia S3 z S8 - trasa koło Świdnicy i Wałbrzycha. To będzie zastrzyk dla inwestycji w tym rejonie
~melot2020-08-27 20:30:50 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Najbardziej czekają na ten odcinek Czesi, bo chcą mieć dostęp do Bałtyku . Oni szybko poradzą sobie z D11chociaż zadanie będzie jednak bardzo trudne. Czesi nie wykupili jeszcze gruntów pod przyszłą inwestycję. D11 z Pragi do Hradca Králové i do granicy państwowej z Polską zaczęto budować w 1978 r., Do 2017 r. dociągnięto nitkę autostrady do Hradca Králové. Dziś w budowie są dwa odcinki od Hradca Králové do Jaromierza o łącznej długości 22 kilometrów. Wpisać w google WIZUALIZACJA D11 - wizualizacja całej trasy
~melot2020-08-27 20:33:11 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Trasa TEN - T Paryż - Moskwa przez Pragę, Wrocław, Warszawę
~emes2020-08-27 17:43:02 z adresu IP: (80.49.xxx.xxx)
a poza tym to jest odcinek Sady Dolne - Lubawka
~emes2020-08-27 17:41:24 z adresu IP: (80.49.xxx.xxx)
co za brednie , to jest region wałbrzyski , a nie jelenigórski
~Mr Bean2020-08-27 13:28:27 z adresu IP: (89.71.xxx.xxx)
Super! Coraz lepiej dzieje się w Polsce. Za 15 lat to będzie piękny kraj, również pod względem infrastruktury.
~inzynier2020-08-27 16:59:52 z adresu IP: (195.22.xxx.xxx)
~Jaś Fasola: no i walnąłęś kulą w płot, gdyż "jaśnie panujący z Ramiszowa" i obecny miłośnik kotów to nie moja bajka .. wręcz przeciwnie.... a że Max Boegl wydutkał polskich podwykowawców, to nie wyjątek w regule drenażu polskiej gospodarki. Beneficjentami środków przedakcesyjnych i w ramach tzw UE były głównie firmy zagraniczne - czytaj niemieckie. Wracając do meritum, do którego się nie odniosłeś ....czy Tobie podoba się taki PR, bo mnie osobiście nie. Jeszcze nie ma wykonawcy, dopiero co wojewoda wydał pozwolenie na budowę, nie wiadomo kiedy Czesi ruszą ze swoim odcinkiem, a tutaj taka pompa jak "estrada w PRLu" W dobie kryzysu po lockoucie powinno się trochę oszczedniej wydawać środki publiczne, a nie marszałki i ministry wozić albo latać swoje szanowne d...
~inzynier2020-08-27 13:26:36 z adresu IP: (87.105.xxx.xxx)
a mnie interesuje ile ta szopka kosztuje .... przyjazd oficjeli z Wa-wy, banerym, nagłośnienia etc etc. Można chyba trochę tak oszczędniej, skromniej bez takiej pompy. tym bardziej że to nie przecinanie wstęg tylko zapowiedz inwestycji
~melot2020-08-27 22:04:25 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Prace ruszyły W środę 26 sierpnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przekazała wykonawcy robót – konsorcjum PORR – plac budowy, co jednocześnie wiąże się z rozpoczęciem prac przygotowawczych do realizacji zadania.  – Wykonawca rozpoczął przygotowania do budowy dróg technologicznych, finalizuje podpisanie umów z odpowiednimi gestorami na zasilanie w energię elektryczną i zaopatrzenie w wodę oraz wynajęcie terenów pod niezbędne magazyny na masy ziemne, humus i drewno z wycinek. Zaprojektowano zaplecza socjalne, warsztatowe i produkcyjne przy portalach tuneli. Prowadzone są już prace związane z budową polowego węzła betoniarskiego (jednego z trzech przeznaczonych do budowy) – wyjaśniają drogowcy. Tłumaczą, że w ramach prac przygotowawczych, wykonawca założył geodezyjną osnowę realizacyjną w celu jej ustabilizowania. – Służby geodezyjne rozpoczęły wyznaczanie i utrwalania w terenie granic projektowanego pasa drogowego oraz granice działek wydzielonych pod urządzenia infrastruktury. W ramach zadania powstaną dwa kontenerowe zaplecza mieszkalne dla ok. 150 pracowników – zapowiada GDDKiA. W najbliższych dniach rozpocznie się rozpoznanie saperskie, a także będą wykonywane prace archeologiczne i przyrodnicze.  – W tym samym czasie ruszą roboty rozbiórkowe oraz prace ziemne, rozpocznie się budowa dróg technologicznych zapewniających w pierwszej kolejności dostęp do portali tunelu.  Wykonawca zmobilizował już 108 jednostek sprzętowych. Po przygotowaniu portali, liczba ta powiększy się o ciężki sprzęt przeznaczony do drążenia tuneli. Na potrzeby budowy pracuje obecnie 88 projektantów i 49 osób kadry techniczno-ekonomicznej oraz pięciu laborantów. Liczba ta będzie sukcesywnie zwiększana w miarę otwierania kolejnych frontów robót – wyliczają drogowcy. Planowany termin zakończenia robót budowlanych to II połowa 2023 roku, a wartość kontaktu to ponad 1,5 mld złotych.
~Jaś Fasola2020-08-27 13:35:12 z adresu IP: (89.71.xxx.xxx)
Panie inżynierze, zapytaj Pan lepiej poprzedniego Prezydenta Wrocławia, dlaczego stadion kosztował 1 mld PLN i nic tam się nie dzieje! To jest dopiero wałek tysiąclecia! Wyrzucone w błoto 1 mld PLN, ale stadion projektowała i budowała niemiecka firma, materiały na budowę dostarczała pewna firma z Długołęki, itd., itp..., a na końcu Prezydent siedzi w Berlinie i bierze kasę z jakiejś niemieckiej fundacji. Proszę połączyć te wszystkie kropeczki, to ciekawy obrazek się wyłoni!