Kardynał Gulbinowicz nie jest już honorowym obywatelem Wrocławia

, WK | Utworzono: 2020-11-20 12:39 | Zmodyfikowano: 2020-11-20 12:42
Kardynał Gulbinowicz nie jest już honorowym obywatelem Wrocławia - fot. archiwum Radio Wrocław
fot. archiwum Radio Wrocław

Prezydent Jacek Sutryk popierał inicjatywę odebrania tytułu duchownemu. Tłumaczy, że jego zadaniem, jako prezydenta Wrocławia, jest troska o to, aby poczet honorowych obywateli składał się z ludzi niebudzących niczyjej wątpliwości:

Decyzja większości radnych to efekt kary nałożonej przez Stolicę Apostolską. Kardynał został pozbawiony insygniów biskupich. Miał zakaz pojawiania się publicznie oraz odebrano mu prawo do pochówku w katedrze. To konsekwencja m.in. oskarżeń o molestowanie seksualne czy brak reakcji na czyny pedofilskie jednego z księży. Decyzję rady tak argumentuje jej przewodniczący Jarosław Charłampowicz:

Klub PiS chciał, aby projekt uchwały był przeniesiony do drugiego czytania. Michał Kurczewski tłumaczy dlaczego:

Za pozbawieniem tytułu honorowego obywatela Wrocławia głosowało 28 radnych. Przeciw byli: Bohdan Aniszczyk z klubu Sojusz dla Wrocławia oraz Tadeusz Grabarek i Dariusz Ślusarek z z klubu Nowoczesnej. Wstrzymali się: Janusz Chudzik, Piotr Maryński i Robert Pieńkowski z PiS. Andrzej Kilijanek i Michał Piechel (PiS) oraz Jarosław Krauze z klubu Sojusz dla Wrocławia nie oddali głosu.

Ksiądz kardynał Henryk Gulbinowicz był legendą wrocławskiego Kościoła. Kapłan zasłynął tym, że w czasach PRL-u pomagał opozycyjnej "Solidarności" i ukrywał 80 milionów złotych, podjęte z konta związkowego.

Reklama

Komentarze (40)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Wrotka2020-11-21 10:58:36 z adresu IP: (83.26.xxx.xxx)
Wygląda na wierzchołek góry lodowej jakiejś grubszej afery. Łatwo było wystawić na barykadę starego, schorowanego człowieka, który też zawinił, ale w tym momencie już niewiele rozumiał. Układ wrocławski. Tak to widzę.
~////2020-11-24 01:00:55 z adresu IP: (178.235.xxx.xxx)
Gdzie nie spojrzysz tam Dutkiewicz :) Dzwona o 6 na Piasku z tramwajem też miał, gdy było roztargniony wracając z Ostrowa Tumskiego.
~Dobra decyzja 2020-11-21 08:39:24 z adresu IP: (176.120.xxx.xxx)
Warto zdać sobie sprawę, ze ten kardynał zawsze sprzyjał wrocławskiemu układowi. Sprzyjał ludziom, którzy promują lewicowe i antychrześcijańskie poglądy. Więc to że stracił tytuł ten tytuł jest dobre pod względem politycznym.
~Dokładnie 2020-11-21 09:51:41 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
pan kardynał sprzyjał bogatym celebrytom.
~Realista2020-11-21 00:08:33 z adresu IP: (83.26.xxx.xxx)
Wrocław zawsze był ostoją lewactwa. Być może ma to w tym genezę że lud przybyły na do tego miasta po wojnie został uwłaszczony przez poprzedni ustrój, który dał mu podmiotowość. W Krakowie czy Lublinie jest inaczej... Ludzie mają większy szacunek do siebie, do wiary i do tradycji. Ani ten kardynał nie prosił się, żeby robić z niego honorowego patrona miast i wsi, ani nikomu nie był wrogiem, ani też nie był pedofilem. Może był człowiekiem za słabym. Jeśli ktoś jest za dobry często to obraca się przeciwko niemu... Więc dajcie mu spokój, bo on już się obronić nie może.
~Adi2020-11-22 11:17:03 z adresu IP: (87.101.xxx.xxx)
Bronić się mógł a nie chciał bo nie musiał. Człowiek Gulbinowicz jest w rękach Boga Postać kardynała, księdza kolaboranta itp musi być prześwietlenia , osądzona i oceniona przez ludzi. Jeżeli jest bez winy Postawmy mu pomnik jeżeli winny pogrzebać Pod płotem na nie uswieconej ziemi
~***** ***2020-11-20 23:01:26 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
konradek vel andrzejek64 nabił sobie punktów dzisiaj na dyżurze, na wrocławskiej również. 5 dyszek się zbierze :))
~To konradek2020-11-21 09:52:20 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
czy andrzejek przygłupie?
~Baśka2020-11-20 22:16:13 z adresu IP: (89.72.xxx.xxx)
Kto jest bez winy,niechaj pierwszy rzuci kamień.
~To był borzyszczem 2020-11-20 22:08:45 z adresu IP: (46.134.xxx.xxx)
wrocławskich elit i celebrytą, a teraz na niego plujecie? Dziwne trochę
~emes2020-11-20 19:42:10 z adresu IP: (91.232.xxx.xxx)
nie przypuszczałem, że tak prędko nastaną czasy, że gej już nie jest okey
~fachowiec2020-11-20 16:43:34 z adresu IP: (83.30.xxx.xxx)
Bardzo rozsądna decyzja radnych, popieram. i czekam na kolejne doniesienia z Watykanu :)
~Do lewactwa i gimbazy2020-11-20 16:28:08 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
Kardynał Stefan Wyszyński: "Jeśli przyjdą zniszczyć ten Naród, zaczną od Kościoła gdyż Kościół jest siłą tego narodu”.
~wowka54 r.2020-11-21 15:56:27 z adresu IP: (185.135.xxx.xxx)
Andrzejku z treści twojego postu wynika wprost,że jesteś bezmyślnym katolem.
~Andrzej 642020-11-21 11:51:34 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
Wowka raz sierpem raz młotem czerwoną holote
~wowka54 r.2020-11-21 11:45:34 z adresu IP: (185.135.xxx.xxx)
Andrzejku w Polsce k.k. jest silny wiernopoddaństwem części społeczeństwa. W Irlandii wystarczyło kilka tygodni i domek z kart runął. U nas ten proces potrwa dłużej ale mam nadzieję doczekać a ty bankowo doczekasz.
~Andrzej 642020-11-21 10:55:53 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
To są święte słowa ale kościół był i będzie silny żadna czerwona zaraza tego nie zmieni
~Najgorsze bagno2020-11-20 18:06:32 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
To Platforma, która likwidowała kraj. PZPR to przy niej mały pikuś
~pis=pzpr2020-11-20 17:33:54 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Kościół to jest rak tego narodu, zajmuje się jedynie gromadzeniem kasy i dymaniem dzieci, ewentualnie tuszowaniem dymania dzieci.
~***** ***2020-11-20 16:19:32 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
pedofil to przestępca i zboczeniec. Ukrywanie pedofili to też przestępstwo i to ścigane z urzędu, nie ważne jaki ktoś był ,,zasluzony’’. Najbardziej zasłużony to był dla pedofili.
~wowka54 r.2020-11-20 19:34:43 z adresu IP: (185.135.xxx.xxx)
migu krył pedofili!
~mig2020-11-20 17:11:47 z adresu IP: (83.30.xxx.xxx)
Ale jakiej pedofilii ?Chum miał 16 lat !
~mir2020-11-20 15:30:39 z adresu IP: (83.30.xxx.xxx)
Redaktorko Ty niewyuczalna :ile razy trzeba Ci zwracać uwagę, że takie określenie jak "pomagał podziemnej Solidarności" nie znaczy NIC, bo jest nieostre,ROZUMIESZ?A moim zdaniem -i wielokrotnie to było w tych komentarzach tu przeze mnie podkreślane - DZIEŁEM - kto wie, czy nie większym niż owe mityczne 80 milionów - była WIELOLETNIA DZIAŁALNOŚĆ w stanie wojennym( i później )ARCYBISKUPIEGO KOMITETU CHARYTATYWNEGO (AKCh),który był zasługą głównie LUDZI ze środowisk :akademickiego, artystycznego, prawniczego, lekarskiego itp.oddających swój czas i umiejętności( w stworzonych przez siebie strukturach) na rzecz uwięzionych, internowanych, represjonowanych i ich rodzin , ale Kardynał udzielił tej inicjatywie swego PATRONATU , BEZ KTÓREGO BYŁOBY TO NIEMOŻLIWE. i TO jest wielka ZASŁUGA KARDYNAŁA, której mu nikt nie odbierze . Ilu - nie obrażając nikogo - Honorowych Obywateli Wrocławia - może się poszczycić DZIEŁEM RÓWNIE WIELKIM?i
~mir2020-11-21 12:53:45 z adresu IP: (83.30.xxx.xxx)
Jaro, wezmę pod uwagę, dziękuję.Ale zapewniam Cię :wiem, co mówię.
~Jaro2020-11-21 11:31:56 z adresu IP: (151.236.xxx.xxx)
Wiesz, ~mir, masz sporo racji. Jest sens w tym, co piszesz. Ale całą wartość Twego wpisu niweczy początek. Nie potrafisz wypowiedzieć się bez poprawiania sobie samopoczucia przy pomocy anonimowych obelg? Ogarnij się!
~Andrzej 642020-11-20 16:09:26 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
Dokładnie jak piszesz,a dla komuchuw domniemanie niewinności nie istnieje nit mu nie udowodnił winy i puli co nie winny
~Ach jaka szkoda...2020-11-20 15:18:56 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
I co teraz bez kardynała pocznie cała ta elitarna śmietanka towarzyska Wrocławia, która zapraszała księdza na każdą uroczystość - a to na święto francuskiego sikacza wina bolognese do wystawnego hotelu w Galerii Dominikańskiej, a to na wernisaż lub otwarcie szkoły. Już dziennikarze i urzędnicy (wrocławscy celebryci) nie będą całować kardynała w pierścień?
~Mecenas2020-11-20 15:13:13 z adresu IP: (50.254.xxx.xxx)
Po pierwsze nikt nie zna powodow kary. Po drugie dpopoki nie ma dowodow i nie sa one jasno przedstawione wszystkie czyny sa domniewane a oskarzony jest niewinny. Po trzecie jesli chodzi o domniewane ukrywanie peodfilstwa to w tamtym czasie takie sprawy w kosciele tuszowano i nie byl to pomysl kardynala ale odgorne wytyczne. Po czwarte nie mozna negowac calych lat ktore kardynal sie angazowal w pomoc internowanym i ich rodzina. Po piate jesli byly jakies oskarzenia czemu nie byly one kierowane gdzy kardynal byl przy zdrowiu i mogl sie do nich odniesc tylko gdy juz byl pol przytmomny. Dzialanie magistratu przypomina dzialania PZPR.
~lit2020-11-21 13:07:12 z adresu IP: (83.30.xxx.xxx)
do :Mecenas 2 .I to jest właśnie reakcja przedstawiciela zmanipulowanego medialnie , rozochoconego tłumu.
~Mecenas22020-11-20 22:57:55 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
Odgórne wytyczne, czyli od JP2
~Wrocek2020-11-20 14:45:10 z adresu IP: (83.15.xxx.xxx)
A Goebbelsowi, Gomułce, Goringowi, Hitlerowi, Mantirosjanowi i Stalinowi też ten tytuł odebrali, bo jakoś sobie nie przypominam ?
~Ot co2020-11-20 14:43:29 z adresu IP: (89.76.xxx.xxx)
Dla autorów tej uchwały i inicjatora dedykuje poniższe: „Patrzcie na moje dzieła i przed moją chwałą „Gińcie z rozpaczy!” Więcej nic już nie zostało... Gdzie stąpić, gruz bezkształtny oczom się ukaże I piaski bielejące w pustyni obszarze". Będą tego głosowania gorzkie owoce.
~ateista2020-11-20 13:34:24 z adresu IP: (80.49.xxx.xxx)
Jako prawdziwy, rodowity wrocławianin uważam że ci wszyscy co za tym głosowali i wnieśli tą uchwałę są najzwyklejszymi bezmyślnymi karzełkami umysłowymi - przecież nikt poza Watykanem nie zna powodów kary kościelnej, która w żaden sposób nie powinna przekładać się na cywilne życie - dopóki nie zajmie się tym prokurator. Albo przynajmniej dowiemy się o wiarygodnych powodach. Tak beznadziejnego prezydenta Wrocławia i adekwatnej do niego (w większości) rady miejskiej nie było od 1990 roku ........
~Tomek 2020-11-20 14:00:42 z adresu IP: (178.43.xxx.xxx)
Oczywiście prokurator zajmie się tą sprawą jak dziesiątkami innych gdzie chodzi o molestowanie dzieci przez księży. Zajmie się niezwłocznie... Chyba kpina jakaś
~OTUA2020-11-20 13:03:56 z adresu IP: (178.235.xxx.xxx)
Raz nadanego obywatelstwa nie można odebrać, chyba że się ktoś jego zrzeknie. Sutryk ma kontakty z duchami? Art. 34. Konstytucji RP 1. Obywatelstwo polskie nabywa się przez urodzenie z rodziców będących obywatelami polskimi. Inne przypadki nabycia obywatelstwa polskiego określa ustawa. 2. Obywatel polski nie może utracić obywatelstwa polskiego, chyba że sam się go zrzeknie. (Zawsze uważałem, że Wrocław jest w Polsce, ale widać się myliłem).
~////2020-11-20 14:55:35 z adresu IP: (178.235.xxx.xxx)
Najśmieszniejsze jest to, że to sama grupa ludzi najpierw nadała a potem odebrała bez sądu jakiś przywilej. Nie jestem miłośnikiem klechów, ale w magistracie widzę burdel i to wielki. Bez sprawdzenia komuś przyznają obywatelstwo honorowe, a potem bez sprawdzenia je odbierają. Gulbinowicz nie był skazany żadnym wyrokiem sadu. W prawie RP przyjęto, że jest niewinny do czasu ogłoszenia wyroku. Samorządowcy odebrali obywatelstwo niewinnej osobie. Dodatkowo zmarłej, bo taka już nie może się bronić. Gieroj z tego Sutryka. Pie....ne, samozwańcze Księstwo Wrocławskie ze starym kawalerem na zydlu.
~,,,2020-11-20 13:29:09 z adresu IP: (31.174.xxx.xxx)
tylko, ze w art. 34 jest mowa o obywatelstwie będącym więzią prawną łącząca danego człowieka z państwem i szerzej uregulowane jest w ustawie z dnia 2 kwietnia 2009 r. o obywatelstwie polskim . A obywatelstwo honorowe to tytuł honorowy. Podsumowując, odbierać obywatelstwo honorowe odebrano tyko jeden z przywieli honorowych a przynależności (tudzież więzi prawnej) łączącej HG z Polską nikt nie kwestionuje. Zachęcam do lektury ustawy o obywatelskie polskim jak też ustawy o samorządzie gminnym z 8 marca 1990 r. (art.
~grosz2020-11-20 12:55:28 z adresu IP: (78.9.xxx.xxx)
No to myli pajstwo mamy pierwszego prezydenta (w historii świata doczesnego) który, tak po gospodarsku i od serca, troszczy się o to, aby poczet honorowych obywateli składał się z ludzi niebudzących niczyjej wątpliwości, brawo!
~Ach jaka szkoda...2020-11-20 12:55:28 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
I co teraz bez kardynała pocznie cała ta elitarna śmietanka towarzyska Wrocławia, która zapraszała księdza na każdą uroczystość - a to na święto francuskiego wina bolognese do hotelu w Galerii Dominikańskiej, a to na wernisaż lub otwarcie szkoły. Już dziennikarze i urzędnicy (wrocławscy celebryci) nie będą już całować kardynała w pierścień?
~***** ***2020-11-20 12:46:27 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)