#polityka: Jak uzdrowić wrocławskie MPK? [PUBLICYSTYKA]

Dariusz Wieczorkowski, GN | Utworzono: 2021-03-04 21:34 | Zmodyfikowano: 2021-03-04 21:41
#polityka: Jak uzdrowić wrocławskie MPK? [PUBLICYSTYKA] - fot. RW
fot. RW

Internauci policzyli, że wrocławskie tramwaje wykolejały się w tym roku już ponad 30 razy. W ostatnich dniach doszło do niebezpiecznego zdarzenie, kiedy tramwaj wyskoczył z szyn i "wjechał" na przystanek. Z kolei prezydent Jacek Sutryk mówił w Radiu Wrocław, że złośliwi mogą liczyć wykolejenia, a on skupia się na poprawie sytuacji MPK, dlatego Wrocław przeznacza ogromne środki na remonty.

Robert Grzechnik mówił, że zwrócił się do prezydenta z prośbą o przedstawienie twardych danych dotyczących wrocławskiego MPK i liczby wykolejeń.

- Zobaczymy czy internauci mieli rację - mówi Robert Grzechnik i dodaje, że MPK mówić nie o wykolejeniach a np. rozjechaniach:

Mirosław Lach mówi, że nie da się nie dostrzec intensywnych prac na wrocławskich torowiskach. Dodaje też, że wykolejenia to efekt wieloletnich zaniedbać z czym prezydent Jacek Sutryk musi się teraz mierzyć:

Robert Grzechnik odpowiada, że zaniedbania to jedno, a czymś innym jest zarządzenie spółką. Zdaniem radnego klubu PiS prezes MPK Krzysztof Balawejder z tym sobie nie radzi i było to widać, gdy we Wrocławiu spadł śnieg:

Mirosław Lach tłumaczył, że dla prezydenta Jacka Sutryka wrocławska komunikacja jest kluczowym zadaniem i efekty będą widoczne za kilka lat:

Posłuchaj programu:

Reklama

Komentarze (27)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~motorowy2021-03-09 08:04:27 z adresu IP: (31.11.xxx.xxx)
8 marca 2021 około godziny 22 wykoleił się tramwaj w rejonie ul. Powstańców Śląskich i Kutnowskiej.
~wrocławianin2021-03-07 08:23:13 z adresu IP: (31.11.xxx.xxx)
Dzisiaj 8:30 w TVP1 program o Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu. Tomasz Bednarek udaje się w różne zakątki Polski, by pokazać niezwykłe zabytki, naturę, miejsca i nietuzinkowych ludzi. Odwiedza miejsca, o których niewiele osób słyszało. W każdym z nich prowadzący zdobywa też nowe umiejętności - uczy się konserwować zabytki, wiosłować czy walczyć na miecze. Jego opowieści uzupełniają liczne anegdoty, legendy i ciekawostki. Widzowie zobaczą najbardziej spektakularne zdjęcia lotnicze i timelapsy, które stanowią istotny element każdego odcinka.
~psychiatra2021-03-07 12:34:13 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Jesteś chory człowieku, chory z nienawiści
~wrocławianin2021-03-07 08:57:08 z adresu IP: (31.11.xxx.xxx)
Narodowe Forum Muzyki to najbardziej muzyczne miejsce w Polsce.
~Mixer2021-03-06 15:17:53 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Prezes kara motorniczych za wykolejenia a kiedy on się wykoleił nic z tego nie robi to chamstwo.A ten łosiu na co tam dzwoni ten to w ogóle cienki Bolek raz wyleciał teraz tatuś się oburzyl i spowrotem to kazał na dyrektorka to wrzucić to jest chamstwo i do tego lawiruje i obarcza gazetą co za kłamstwa walą i mpk nie wie co pisze ale szopki.A gdzie tu nie widzę nic nie pisze Staryostka i ten drugi Andy Glaca pinas to są 2 przydupasy prezesa uważajcie na nich oni kapusiami są...
~MIXER2021-03-06 15:11:45 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Niestety niekompetencja prezesa Krzysztofa wali po oczach on powinien pracować w jakiś akcjach charytatywnych bo tam mają rozgłos jak przeprowadzi staruszek przez skrzyżowanie.Ten Krzysio jest zielony w sprawach mpk a ci od sutłyka to jakaś porażka ci ludzie się nie znają na mieście powinni kozy wypada świetny artykuł brawo Grzechnik.
~wrocławianin2021-03-06 11:35:38 z adresu IP: (31.11.xxx.xxx)
Bardzo pouczające jest to 40 minutowe nagranie. Bezcenne jest wsłuchanie się w wypowiedzi uczestników. Dla tych co nie mieli na to czasu poniżej moje zapiski z programu (kontekst wypowiedzi odzwierciedla nagranie). Wykop dokumentuje fotografiami 40 wykolejenia w tym roku. Rok ubiegły to było 100 wykolejeń. Grzechnik zażądał oficjalnego stanowiska od prezydenta co pozwoli stwierdzić czy ponad 100 000 000 zł wydane na tory zostały po gospodarsku spożytkowane. Zaniedbania na torach były wieloletnie choć w 2015 torowiska były jeszcze w bardzo dobrym stanie. Obecni radni $utryka głosowali w 2016 aby na tory wydać tylko 4 000 000 zł (w tym p. Krauze obecny przewodniczący klubu), a w 2017 aby na tory wydać tylko 3 000 000 zł. W ciągu następnych kilku lat nastąpiło gwałtowne pogorszenie się stanu torowisk. Należał wydawać rocznie nie 3, czy 4 miliony zł, a 40 milionów. $utryk dopiero od 2020 wziął się za tory. Dobrze zarządzane MPK powinno się rozwijać i zdjąć z ulic Wrocławia przynajmniej 10% samochodów osobowych co polepszyło by czystość powietrza we Wrocławiu. Komunikacja we Wrocławiu jest drugim elementem psującym jakość powietrza we Wrocławiu. Należy ustalić dlaczego komunikacja realizowana przez MPK nie działa poprawnie. Po wydaniu 100 000 000 zł na tory przez $utryka to, że źle się dzieje to jest już wyłącznie wina bieżącego zarządzania MPK po roku 2018. Paraliż komunikacyjny MPK w lutym to wina Rady Miejskiej i MPK bo nie nawaliły tory tylko zwrotnice. Zaniedbano zwrotnice, nie były utrzymywane w należytym stanie. Już w niedzielę 3 cm śniegu i -7 stopni załatwiło pozbawione napraw i konserwacji zwrotnice. Pogoda nie była zaskakująca jak na zimę. 32 zwrotnice zostały wyremontowane. Wszystkich jest 480. Zapytanie radnego Janusza Chudzika spowodowało ujawnienie informacji, że umowy były źle zawarte i na zwrotnice były przeznaczone niewystarczające środki, które się skończyły, bo na czas nie podpisano z podwykonawcą stosownej umowy opiewającej na kwotę gwarantującą utrzymanie zwrotnic w zimie. Nie ujawniono kto odpowiada za zawarcie umowy na naprawy i konserwacje zwrotnic w zimie. Nie udało się też tego ustalić dyskutantom. Stan rozjazdów był zaniedbany. Gdy miasto stanęło, to na forum PRW ktoś zwrócił uwagę, że 20, 30, 40 lat temu były silniejsze mrozy i obfitsze opady śniegu i ówczesne tramwaje jakoś te tory pokonywały. Widać że oprócz zaniedbań finansowych, bo inne zadania miasta były ważniejsze, ktoś nie ma wiedzy jak utrzymywać tę całą infrastrukturę. Czy faktycznie nad tą całą infrastrukturą w stolicy Dolnego Śląska panują eksperci. MPK nie jest w stanie nadgonić zaniedbania w skali jednego roku. Padło pytanie czy należy odwołać pana prezesa Balawejdera bo zamiast przyznać się do zaniedbań zwalił paraliż komunikacji tramwajowej na pogodę „Przepraszamy za pogodę”. Tysiące mieszkańców Wrocławia marzły na przystankach, co pociąga za sobą ogromne koszty społeczne. Te koszty ponieśli wrocławianie, te godziny wrocławian można przeliczyć na miliony. Spółka MPK nie straciła wielu milionów, ale źle jest wykonywana koordynacje remontów, jest za mało środków. Jeżeli nie ma dobrego zarządzania to każde przedsiębiorstwo będzie studnią bez dna. Pan radny Mirosław Lach mówi że to wszystko jest winą zaniedbań. Miejsca remontowane w ubiegłym roku już wymagają ponownego remontu. Jeżeli miasto przygotowuje źle projekt, to wykonawca realizujący projekt nie zostanie pociągnięty do odpowiedzialności za usterki. Źle został przygotowany projekt torowiska na Biskupin. MPK nie wystąpiło do Konserwatora Zabytków. Spowodowało to wielomiesięczne opóźnienie, którego końca nie widać. Grzechnikowi nie podoba się próba zrzucenia odpowiedzialności na motorniczych i ich karanie. Lach zgodził się w tej kwest z Grzechnikiem. W innych kwestiach polemizował lub unikał zajęcia stanowiska. Mieszkańcy Wrocławia którzy na profilu fejsbukowym $utryka opisywali paraliż komunikacji tramwajowej we Wrocławiu zostali zablokowani. Dla mnie profesjonalnie zachowywał się Pan Redaktor Dariusz Wieczorkowski. Z wypowiedzi Roberta Grzechnika [klub PiS] emanowała troska o Wrocław i jego mieszkańców. Pan Mirosław Lach [Klub Radnych Forum Jacka Sutryka] mniej lub bardziej udolnie bronił przegranego stanowiska w przedmiotowej sprawie $utryka i Balawejder, choć zdarzało mu się przyznawać rację Wieczorkowskiemu lub Grzechnikowi. Doceniam wkład PRW w przygotowanie tego spotkania. Varia. Wrocław zmarnował szansę zrobienia z dworców PKP i PKS dogodnego dla pasażerów punktu przesiadkowego. Dutkiewicz zamiast to zrobić zdyskontował kolejną galerię handlową ze stratą dla mieszkańców Wrocławia i regionu. Słuchacz sugerował puszczenie autobusów na obwodnicę Wrocławia. Nie jeżdżą bo MPK nie ma na to pomysłu. Wrocław też nie wykorzystuje szansy wsparcia MPK przez PKS i PKP. Inny słuchacz zarzucił Lachowi brak kompetencji. Zadzwonił też Aleksander Łoś pracownik MPK. Nie podobało mu się powoływanie na Gazetę Wrocławską. Łoś potwierdził wygaśnięcie umowy na zwrotnice i udzielił w tej kwestii wyjaśnień zaprzeczając po chwili wygaśnięciu umowy. Jego wyjaśnienia były w sprzeczności z pisemnym stanowiskiem MPK.
~Jarosław K.2021-03-06 17:36:12 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Ten koleś ma jakąś obsesję na punkcie Sutryka... to jakiś obłęd
~Gazeta Wrocławska2021-03-06 09:58:28 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
"Dramatyczny stan nawierzchni na skrzyżowaniu Legnickiej, Zachodniej i Stacyjnej. Kierowcy zwalniają prawie do zera, duże korki [ZOBACZ]" dostęp do głównej strony 6 marca 2021.
~Janek2021-03-06 07:24:26 z adresu IP: (91.90.xxx.xxx)
Co tam przecież można wybudować szpital za 75 mln bez żadnej procedury na ulicy Rakietowej podczas gdy podobny obiekt w Katowicach kosztował o 20 mln mniej. Co się stało z 20 mln zł kto na tym zarobił i dlaczego nazywa się były vice prezydent wrocławia z czasów PO Maciej Bul buduje szpital tymczasowy - To jest ta walka z układem PiS. Dziękuje postoję.
~wrocławianin2021-03-05 22:03:59 z adresu IP: (31.11.xxx.xxx)
Zdrojewski miał fachowców od torów tramwajowych. Ich SIWZ były dobrze napisane, postawione wymagania precyzyjnie i korzystnie dla miasta sformułowane, terminy rozsądne, trwałość zadawalająca, a kwoty przewidziane w budźecie korespondujące z powyższym. Tory remontowane za Zdrojewskiego są nadal w eksploatacji. Kiedy nastał Dutkiewicz nie zajmował się stanem torów tramwajowych. Robiono doraźne naprawy najtańszym kosztem. Kwoty przeznaczane na naprawy doprowadziły do tego, że zamiast wylewać beton pod tory stosowano wnioski racjonalizatorskie, nie mające nic wspólnego z dobrą praktyką budowlaną. Kiedy nastał $utryk dalej kontynuowano tę praktykę. Przykładem tego jest udokumentowane fotograficznie remont toru na ulicy Mikołaja prowadzony przed rokiem. Deski i pianka do mocowanie ościeżnic zamiast litego betonu, jak było za Zdrojewskiego. Ten tor się już sypie. Dutkiewicz za priorytet miał stadiom, kopaczy, Grafit, arlekina, rzeźbę na wyspie, stolicę kultury, forum muzyki, paraigrzyska, fontanny, fotki MM i inne bzdety. Chciał aby potomni z jego osobą wiązali wcześniej wymienione poronione pomysły nieprzydatne normalnym mieszkańcom Wrocławia pilnującym miejsca pracy i zajętych zapewnieniem bytu rodzinie. Jest nieprawdopodobne aby na początku kadencji $utryka i Balawejdera fachowcy ze ZdiUM i MPK nie przekazali prawdy o stanie torów tramwajowych. Ale $utryk zamiast remontować stare tory, wolał być tym który wybuduje nowe magistrale do peryferyjnych dzielnic Wrocławia. Magistrala Sutryka - jak to dostojnie brzmi. Remont torów może zrobić każdy, ale nowe tory będą miały nazwę tory Sutryka. I dlatego $utryk na początku swojej kadencji wybrał nowe tory, a nie stare jako miejsce ładowania miejskich pieniędzy.
~osiem gwiazd2021-03-06 00:59:50 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Bardziej kretyńskiego komentarza nie czytałam na tej stronie od lat.. Widać, że płacone za wpis.
~////2021-03-05 12:46:25 z adresu IP: (178.235.xxx.xxx)
Tak kończą się ustawki z kotem. Krzysztof dał Jacusiowi nieswojego kota. Ten mu się zrewanżował szalikiem, w końcu to nie jego środki. W rezultacie Wrocław leży i kwiczy. Jacuś głaszcze kota i jeździ Fat Boyem gdzie mu się podoba, a kolega Krzysztof poprawia żółty szalik. Tak przez 5 lat, a potem potop. Dodatkowo mamy dziennikarzy Radia Wrocław na mediach społecznościowych, Przemka Gałeckiego i Tomasza Sikorę i mamy grupę, by żyło się im lepiej. Wrocław aż się prosi o SKM i trolejbusy, ale na tym trudniej robić wałki.
~fachowiec2021-03-05 09:38:18 z adresu IP: (83.30.xxx.xxx)
Grzechnik i troska o MPK, hahahaha :) Ten smutny i ponury facet jeszcze 2 lata będzie "grzał" temat kilku dni śniegu aby tylko rozgrywać swoje osobiste potyczki z prezesem MPK. Argumentację często sprowadzając do Facebooka i stylu ubierania.
~michał2021-03-05 10:14:56 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
fachowiec, czyli Balawejder w osobie własnej :)
~fil2021-03-05 09:08:35 z adresu IP: (193.102.xxx.xxx)
Wspaniały pomysł - zapraszać do rozmowy pisowca i korwina. Żadnych osób o standardowych poglądach... Widać, kto zarządza radiem.
~Feel2021-03-05 09:12:49 z adresu IP: (178.218.xxx.xxx)
Gośćmi Dariusza Wieczorkowskiego byli miejscy radni: Robert Grzechnik [klub PiS] i Mirosław Lach [Klub Radnych Forum Jacka Sutryka]
~Iryd2021-03-05 09:01:49 z adresu IP: (217.97.xxx.xxx)
Na początek oderwać się od FB i po prostu zabrać za rozwiązywanie problemów MPK.
~wrocławianin2021-03-05 08:14:09 z adresu IP: (31.11.xxx.xxx)
Nie matura lecz chęć szczera zrobi z ciebie oficera! To powiedzenie doskonale obrazuje dobór kadr do Urzędu i spółek działających na jego rzecz. Potem z ich niekompetencji robią się błędy, za które płaca z własnej kieszeni wrocławscy podatnicy. Widocznym dla okolicznych mieszkańców był efekt sadzenia w lecie szpilkowych drzewek i krzewów na suchym piasku. Na łamach tego forum alarmowali o tym słuchacze PRW gdy drzewka usychały. Czym się kończy niekompetencja prezydenta i dyrektora MPK odczuli na własnym wyziębiony ciele pasażerowie MPK czekający godzinami na przystanku lub zwiedzający w drodze do pracy czy do domu pół miasta. Podatnicy nigdy nie dowiedzieli się od prezydenta miasta Wrocławia jakie konsekwencje ponieśli sadzący drzewka w lecie i osoby odpowiedzialne za przygotowanie wrocławskiej komunikacji tramwajowej do tegorocznej zimy. Taka bezkarność urzędników popełniających szkolne błędy prowadzi do negatywnej selekcji na stanowiskach kluczowych do prawidłowego funkcjonowania miasta. Negatywna selekcja może wystąpić tylko wtedy gdy jest asymetria informacji. Prezydent, Dyrektor wiedzą kto nawalił, ale tego nie upubliczniając doprowadzając do tego, że urzędnik który zawinił staje się marionetką w ich rękach. Kadry Urzędy i pracownicy spółek działających na jego rzecz obserwując działania swoich przełożonych stają się stopniowo ludźmi miernymi, ale wiernymi.
~Niedasie2021-03-05 06:55:14 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Nic nie ma połączeń np od gaju tarnigaju na krakowska w stronę miasta nie można zrobić linii aut lub przedłużyć kawałek od pętli torów albo przez ślimak ? Tam problem wszędzie endzie dobrze że jest za darmo sutrykowa komunikacja tyle na plus że drewna jeździ się madrzy
~Jot-232021-03-05 05:43:49 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Wrocławskie Towarzystwo Wzajemnej Adoracji...
~Mar2021-03-05 01:33:20 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Ciekawa i bardzo merytoryczna rozmowa szkoda, że tylko między Panem prowadzących audycje i radnym Grzechnikiem. Cała reszta trochę jak te nasze tramwaje się delikatnie wykoleiła ???? Jednak i tak bardzo interesująca audycja. Pozdrawiam całe radio
~////2021-03-04 23:32:44 z adresu IP: (178.235.xxx.xxx)
Remont Jacka Sutryka. Ulica św. Mikołaja, torowisko na deskach i piance montażowej do drzwi i okien. Nie minął rok i cała inwestycja wyrzucona w błoto. Torowisko znów w opłakanym stanie. Miliony zapłacą wrocławianie, nie mylić z Sutrykiem.
~jarek2021-03-04 22:51:19 z adresu IP: (194.181.xxx.xxx)
Do prowadzącego redaktora wykop podaje ponad 40 wykolejeń.
~Janek2021-03-04 22:31:06 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
Pan Mirosław z klubu J. Sutryka jeszcze nie dawno w klubie PiS teraz zmiana barw jest totalnie nie wiarygodny. Paraliż to BuSpasy we Wrocławiu
~I prawidłowo,2021-03-08 23:23:32 z adresu IP: (194.242.xxx.xxx)
buspasy mają zapewnić możliwie najszybszy przejazd pojazdom MPK. Powinno ich być więcej. A jak ktoś chce podwieźć dupeczkę do centrum autkiem, to niech stoi w koreczku.
~Tomek2021-03-04 22:24:34 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
Do pana rzecznika MPK - łubu dubu łubu dubu niech żyje nam prezes naszego klubu niech żyje nam. Pięknie podsumował to jeden z dzwoniących na końcu.