Wałbrzych, Świdnica czy Żarów mogą zyskać bezpośrednie połączenie kolejowe z Warszawą

Bartosz Szarafin, KM | Utworzono: 2021-08-18 17:36 | Zmodyfikowano: 2021-08-18 17:36
Wałbrzych, Świdnica czy Żarów mogą zyskać bezpośrednie połączenie kolejowe z Warszawą - Fot. Bartosz Szarafin
Fot. Bartosz Szarafin

Umowa podpisana przez zarząd Centralnego Portu Komunikacyjnego z wykonawcą studium - rozpoczyna proces przygotowywania dokumentacji przedprojektowej. To początek - mówi Wiceminister Infrastruktury Marcin Horała - pełnomocnik rządu ds. CPK

Wg. harmonogramu w roku 2027 będą oddawane do użytku pierwsze odcinki linii, w 2028 połączenie będzie gotowe, a w 2034r. powinien być gotowy cały nowy system transportowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Linie kolejowe Centralnego Portu Komunikacyjnego mają skrócić czas przejazdu m.in z Wałbrzycha do Wrocławia (z godziny do 40minut), czy do Warszawy (o 2h 35min). Dzięki nowej linii kolejowej zyskać może także Świdnica, która będzie miała bezpośrednie połączenie z Warszawą (czas przejazdu wyniesie 2h 25min) Studium wykonalności będzie realizowane przez rok. Cała inwestycja może zająć więcej czasu. W jej skład wchodzą bowiem także m.in dokumentacja geologiczna oraz przygotowanie map do celów projektowych.

Zakłada się, że jeśli wszystkie etapy przebiegną zgodnie z przyjętym harmonogramem - prace mogły by ruszyć w 2023 roku. Nowe linie nr 267 i 268 znacząco skrócą czas przejazdu na głównych relacjach - wymienia Marcin Horała - wiceminister Infrastruktury:

Takie usprawnienie ruchu kolejowego w połączeniu z rewitalizowanymi w województwie liniami kolejowymi może odmienić komunikację na południu Dolnego Śląska - dodaje marszałek Cezary Przybylski:

Umowa na przygotowanie studium wykonalności jest warta 15 mln zł netto. Celem studium wykonalności jest m.in. wskazanie rekomendowanego przebiegu linii kolejowej. W ramach tego samego zlecenia wykonawca dostarczy Centralnemu Portowi Komunikacyjnemu m.in. prognozy ruchu, a także analizy techniczne czy środowiskowe. Umowa obejmuje też przygotowanie dokumentacji geologiczno-inżynierskiej oraz map do celów projektowych. Tymczasem od ubiegłego roku trwają wymagane prawem inwentaryzacje przyrodnicze.


Komentarze (6)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Wnikliwy obserwator2021-08-19 08:40:02 z adresu IP: (81.190.xxx.xxx)
Uwielbiam panów w garniturkach, których głównym zajęciem jest gadanie ze sceny do kamer telewizyjnych o tym jak wydają nasze pieniądze. Przyjechali na tą konferencję także za nasze pieniądze służbowymi autami (pan Przybylski ostatnio narzekał w mediach, jak mało zarabiają samorządowcy, więc pewnie go nie stać, by przyjechać własnym autem), a będą rozwodzić się nad tym, jaka wspaniała jest kolej. Jakoś po ich preferencjach środka transportu tego nie widać. Cały CPK bardzo nam potrzebny, naprawdę. Chyba panu Horale i spółce, która będzie go budować i zarabiać na tej "drogiej słomianej inwestycji" (by zacytować klasyka). Za to Radio Wrocław słowem się nie zająknęło o proteście towarzyszącym tej konferencji - a protestujących akurat widać na ostatnim zamieszczonym zdjęciu.
~Boss2021-08-18 20:05:50 z adresu IP: (178.43.xxx.xxx)
PiS zmienia Polskę na lepsze, ma program i go realizuje. PO tylko narzeka i krytykuje.
~tomek2021-08-18 19:59:23 z adresu IP: (91.90.xxx.xxx)
czy to prawda, że część trasy będzie szła po ziemiach których jest właścielem pan Dworczyk i pan Vateusz?
~TAURUS2021-09-13 09:15:17 z adresu IP: (213.195.xxx.xxx)
Znając życie, pewnie tak
~Jak przebieg?2021-08-18 19:09:36 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Jaki jest przewidywany przebieg między Świdnicą a Wałbrzychem i między Wałbrzychem a Czechami?
~Wero2021-08-18 18:37:47 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Dwaj czescy przewoźnicy kolejowi chcą uruchomić bezpośrednie połączenia pasażerskie z Pragi do Gdyni. Jeden z nich już za kilka miesięcy. Poinformował o tym serwis rynek-kolejowy Podobne plany ma też państwowa kolej z Czech, firma Ceske Drahy. Chce ona wystartować z połączeniem pasażerskim z Pragi do Gdyni w grudniu przyszłego roku. Nie jest jednak wykluczone, że zrobi to wcześniej. Będzie obsługiwać to połączenie na zlecenie czeskiego ministerstwa transportu, które poinformowało już, że przekazało je Ceskim Drahom. Te doniesienia potwierdza także polski przewoźnik PKP Intercity, który będzie polskim partnerem połączenia kolejowego z Pragi do Gdyni.