Lwówek i Lubań chcą stworzyć komunikację powiatową

Gabriela Stefanowicz, BT | Utworzono: 2021-10-19 06:34 | Zmodyfikowano: 2021-10-19 06:35
Lwówek i Lubań chcą stworzyć komunikację powiatową - fot. Gabriela Stefanowicz
fot. Gabriela Stefanowicz

- Kiedy w lutym wystartowała komunikacja karkonoska nikt nie sądził, że stanie się ona tak popularna - mówi starosta karkonoski Krzysztof Wiśniewski

Utworzono jedenaście linii autobusowych, które dojeżdżają do 30 miejscowości. Dobre wyniki komunikacji karkonoskiej zachęciły do działania starostów lubańskiego i lwóweckiego.

Mieszkańcy Wlenia czują się wykluczeni komunikacyjnie, a nowe połączenia powiatowe byłyby dla nich dosłownie wybawieniem.

Bez dobrej komunikacji Rudno mówić o rozwoju- dodaje burmistrz Wlenia Artur Zych

Starości z Lubania i Lwówka mają zamiar starać się o dofinansowanie. - To dobry pomysł - mówi Daniel Koko, starosta lwówecki

Pozostała kwota, wkładu własnego, podzielona miałaby być na pół. To znaczy pięć procent dołoży powiat pięć zainteresowane gminy. Wnioski do rządowego programu składać należy do 15 listopada.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem i wnioski zostaną rozpatrzone pozytywnie to już od stycznia funkcjonować będzie komunikacja autobusowa w powiecie lubańskim, lwóweckimi. karkonoskim.

Reklama

Komentarze (30)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~soutys Smrobudki2021-10-23 19:07:14 z adresu IP: (121.190.xxx.xxx)
Na szczęście u nas ten koszmar z koleją nie istnieje. Wiem, co mówię, bo jestem z Sobótki. My tu tyle lat, tyle lat musieliśmy znosić te katusze. Tego nawet nie da się opisać prostymi słowami. Dosłownie udręka. Nikomu nie życzę takiego cierpienia, nawet swoim wrogom. Od kiedy tylko wzięli sobie te przeklęte pociągi, aż zachciało się żyć. Nasza miejscowość stała się oazą ciszy i spokoju. Nasze dzieci zaczęły się prawidłowo rozwijać, znikła troska o ich bezpieczeństwo. Nie chowają się już po szafach czy gołębnikach na przeraźliwy gwizd nadciągającego potwora na torach. Trzoda nabrała apetytu, w lesie grzyby obrodziły, rzeki się zarybiły, łąka porosła koniczyną, w stawach znów kumkają żaby. I kazania można w skupieniu wysłuchać, i nowennę odmówić, i na zebraniu wiejskim się wypowiedzieć. Bez kropli na uspokojenie i na bezsenność. Bez ciągłego lęku o zderzenie, wykolejenie, czy potrącenie na przejeździe. Nawet bociany przyleciały, spłoszone wybuchem lokomotywy w 1987 r. Po tym zdarzeniu ludzie do dzisiaj żyją w traumie. Oby to okropieństwo już nigdy do nas nie wróciło. Niech inni się mordują z tymi przeklętymi pociągami. My teraz walczymy o asfaltową ścieżkę rowerową, żeby połączyła Wrocław ze Ślężą. Tanio, ekologicznie i bezpiecznie, bez hałasu, płoszenia zwierzyny, czy najeżdżania na ludzi. Wolimy asfaltową, bo się nie pyli i jest gładka. Biedni turyści z Wrocławia, którzy do nas przyjeżdżają, bardzo sobie chwalą, bo na pociąg i tak ich nie stać.
~wasabiWKS2021-10-23 19:06:44 z adresu IP: (121.190.xxx.xxx)
Jakby nie finansowano drogich muchowozów z Wrocławia do Zgorzelca, to byłyby i pociągi do Lwówka (którymi jeździ mnóstwo ludzi), jak i do innych miejscowości. Linia kolejowa do Lwówka Śląskiego uważana jest za jedną z najpiękniejszych w Polsce. To wstyd, że województwo tak zaniedbało tę trasę!
~mieszkaniec Wrocławia2021-10-23 19:05:55 z adresu IP: (222.105.xxx.xxx)
Linia turystyczna, wokół Park Krajobrazowy Doliny Bobru. Czekasz z rowerem wieczorem na ostatni pociąg powrotny a tu zamiast szynobusu przyjeżdża mały busik na 20 miejsc, gdzie ledwo człowiek się zmieści a co dopiero z rowerem. Oczywiście możesz tylko pocałować klamkę, radź sobie sam, a cha mski konduktor jeszcze odpowiada, że jego to nic nie obchodzi. Szynobus na jakiejś linii doznał awarii więc zabierano ten z Lwówka i takie rzeczy zdarzały się nagminnie bez żadnej informacji w rozkładzie. W ten sposób Koleje Dolnośląskie za czasów Rachwalskiego wygasiły frekwencję na tej malowniczej trasie a potem w ogóle zlikwidowały wszystkie pociągi. Koleje Dolnośląskie to najbardziej dziadowska spółka kolejowa w Polsce!!!
~konduktor PKP2021-10-23 19:05:45 z adresu IP: (222.105.xxx.xxx)
W Sobótce ktoś kiedyś chciał kiedyś wprowadzić woła do pociągu bo dojeżdżał nim do stacji :D
~Henryk Grabiarz2021-10-23 19:05:32 z adresu IP: (222.105.xxx.xxx)
Dolny Śląsk ma ważniejsze potrzeby kolejowe niż jakiś Ws iocław, to przede wszystkim remont ważnych turystycznie linii do Karpacza, Kowar i Lwówka.
~Mateusz Lalka2021-10-23 19:05:18 z adresu IP: (222.105.xxx.xxx)
Linia z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego do niedawna była najwolniejszą linią kolejową z pociągami w całej Unii Europejskiej! Pociągi wlekły się tam 10 km/h. Co zrobiły Koleje Dolnośląskie z tym problemem? Całkowicie zlikwidowały pociągi zamiast wyremontować tory! Podejście do kolei gorsze niż w Afryce Równikowej. Cała Polska śmieje się z Dolnego Śląska.
~Jakub Adamczyk2021-10-23 19:03:08 z adresu IP: (110.4.xxx.xxx)
Jeśli kogoś należałoby wsadzić do więzienia za zniszczenie linii kolejowej do Lwówka, to byłby nim Piotr Rachwalski - były prezes Kolei Dolnośląskich, który zlikwidował wszystkie pociagi na tej linii, przez co popadła ona w ruinę. Teraz natomiast próbuje wykurzyć producenta filmu, żeby nie dopuścić do remontu tej trasy. Rachwalski zawsze nienawidził tą linię, bo ma umysł starego PKP-iarza, który potrafi tylko niszczyć.
~Marek Robert Hejduk2021-10-23 19:02:54 z adresu IP: (110.4.xxx.xxx)
Linię do Lwówka de facto zniszczyły władze województwa i Kolei Dolnośląskich (gdy Rachwalski był prezesem), które nie remontując jej doprowadziły ją do ruiny. Jeszcze 2 lata temu do Lwówka jeździły pociągi. Obecnie koszt remontu tej linii to jakieś 40-50 milionów, za kilka lat jak infrastruktura popadnie w ruinę będzie to 100 albo 200 milionów. Władze województwa pieniądze mają, bo właśnie olbrzymia kasa (blisko pół miliarda zł) idzie na zupełnie niepotrzebną linię do Sobótki przez same wioski, gdzie pociągów nie widziano od 30 lat. Za 10-krotnie mniejszą kwotę można by wyremontować wspomnianą linię do Lwówka uważaną zgodnie przez miłośników kolei za najpiękniejsza w Polsce. Tymczasem marszałek myśli pewnie czekać kolejne 30 lat aż i tu koszt remontu będzie wynosił nie 40 tylko 400 milionów. To się nadaje do prokuratury z paragrafu celowe niszczenie mienia publicznego.
~Paweł Henryk Włotkowski2021-10-23 19:02:29 z adresu IP: (110.4.xxx.xxx)
Natomiast do Sobótki to już raczej nie będzie linii , jest kompletnie zdemolowana przez miejscowych. Nadziei nie ma - nasi lokalni mieszkańcy w temacie kolei mają prosty plan działania , najpierw demolka a później rewitalizacja. Na samym końcu znowu kradzież i rozbiórka. Za nieboszczki II Rzeczypospolitej tak było za Bugiem i tak też pozostało u zabużańskich wsiurów we Wrocławiu i okolicach.
~hołota Ws iocławia2021-10-23 19:02:10 z adresu IP: (110.4.xxx.xxx)
Pociągów do Sobótki nawet sami mieszkańcy nie chcą, gdyż niszczą wszystko to co zrobiła firma budowlana podczas remontu torów. Wpiszcie w Google: "Kradną części maszyn i niszczą sprzęt. Złodzieje i wandale prawdziwą plagą dla remontujących linię kolejową" lub "Tak powstaje linia kolejowa Wrocław - Sobótka. Kiedy pojawią się tu pociągi?" i przeczytajcie w tekście akapit "Most nad Ślęza dopiero wyremontowany, a już zniszczony!". Szkoda publicznych pieniędzy na remont linii, która będzie stale niszczona przez wandali z Wrocławia i okolic.
~soutys Sołtysowic2021-10-23 19:01:51 z adresu IP: (110.4.xxx.xxx)
Tymczasem na Świniarach już budują nowoczesne centrum przesiadkowe. Mieszkańcy będą się przesiadać z wieprza na krowę i nazad.
~sens2021-10-23 19:00:14 z adresu IP: (222.105.xxx.xxx)
Sens ma tylko reaktywacja linii do Lwówka, Karpacza i Kowar. Po jakichś Sobótkach, Jedlinach, Zagórzach i innych uStroniach nikt nie będzie jeździł pociągiem. Te linie zaorać a szyny sprzedać na złom. Nie chcemy najazdu wieśniaków z Ws iocławia!
~Andrzej Kłos2021-10-23 18:59:42 z adresu IP: (222.105.xxx.xxx)
Prawda jest taka, że Wrocław chce mieć kolejkę miejską praktycznie za friko. A konkretnie na koszt UMWD i pasażerów KD/PR spoza Wrocławia, którzy kupują bilety kolejowe. Kwota 18 mln zł jakiej od Wrocławia oczekują KD/PR to grosze w porównaniu z tym ile na transport kolejowy wydaje Warszawa (SKM, WKD, KM) ponad 300 mln zł. Sutryk na kolej żałuje, ale pieniądze na lewackie pie rdoły oraz na gigantyczne pensje miejskich urzędników są. Irytuje mnie uległość KD/UMWD względem wrocławskiego Ratusza. Najpierw wzięli Sutryka do rady nadzorczej KD, płacąc mu za to kilka tysięcy zł miesięcznie. Teraz KD proponują, cytuję: "Miasto Wrocław uzyskuje uprawnienia współorganizatora kolei. Ma prawo współdecydowania o ilości przejazdów i zatrzymań na stacjach w obrębie miasta". Czyli to urzędnicy Sutryka mają decydować o tym, czy ja jadąc pociągiem KD ze Zgorzelca do Wrocławia będę mogła wysiąść w Leśnicy czy na Nowym Dworze. Absurd! Reszta Dolnoślązaków kupuje normalnie bilety w KD i Polregio mimo że też płaci podatki w dolnośląskim. I ta kasa wpływa do budżetu przewoźników. Wrocław chciałby, aby swoich mieszkańców Ci przewoźnicy wozili najlepiej za Free. Pasożytnictwo pierwszej wody. A prawda jest taka, ze w kasie Wrocławia pustki. Wrocław to największy pasożyt Dolnego Śląska!
~wieprz ze Świniar2021-10-23 18:59:30 z adresu IP: (222.105.xxx.xxx)
Koniec końców - oczywiście w Warszawie kończą kolejną estakadę, we Lwówku też się sporo dzieje, a we Wrocławiu cieszymy się z tego że po latach nie będzie błota na Świniarach...
~wieprz ze Świniar2021-10-23 18:59:17 z adresu IP: (222.105.xxx.xxx)
Koniec końców - oczywiście w Warszawie kończą kolejną estakadę, we Lwówku indziej też się sporo dzieje, a we Wrocławiu cieszymy się z tego że po latach nie będzie błota na Świniarach...
~wsiocławiak wszawiak2021-10-23 18:58:58 z adresu IP: (222.105.xxx.xxx)
U nas we Wrocławiu też nastąpiły duże zmiany w komunikacji miejskiej. W związku z licznymi głosami mieszkańców na wrocławskich portalach (głównie "Gazecie Wrocławskiej", ale nie tylko), że pociągi we Wrocławiu są niepotrzebne, prezydent miasta Jacek Sutryk rozpoczął likwidację kolei miejskiej we Wrocławiu. Na początku zlikwidowano możliwość przejazdu pociągami na Urbancard ale to dopiero początek. To wspaniałe mieć takiego prezydenta, który wsłuch uje się w głosy mieszkańców i zgodnie z nimi działa. Super sprawa, i tak nikogo we Wrocławiu nie stać na bilety kolejowe a teraz będzie więcej taboru na linie regionalne (głównie w okolicach Jeleniej Góry, gdzie mieszkańcy bardzo chętnie jeżdżą pociągami i jest też mnóstwo turystów). A wrocławianie sobie poradzą, Zdzichu z Sołtysowic już pucuje konia i dryndę, a na Świniarach właśnie budują nowoczesne centrum przesiadkowe, na którym mieszkańcy będą się przesiadać z wieprza na krowę i nazad.
~Kamila Bielawska2021-10-23 18:56:57 z adresu IP: (203.76.xxx.xxx)
Pozdrawiam środkowym palcem dwie stare pruchwy konduktorki z Kolei Dolnośląskich które mi zrobiły awanturę i szarpaninę z powodu braku maseczki, pani przy zakupie biletu w pociągu przypomniała mi w cha mski sposób o maseczce, poinformowałem panią ze nie posiadam maseczki, konduktorka do mnie z takim tekstem „żebym sobie wyją ze śmietnika” chwile później gdy usiadłem na miejscu podchodzi do mnie następna kornoduktorka i mnie zaczęła tym swoim radyjkiem w dość mocny sposób szturchac. panie mnie napewno pamiętają JE*** KUR**
~Jakub Adamczyk2021-10-23 18:56:46 z adresu IP: (203.76.xxx.xxx)
Ja pytam po co komu jest ta linia do Sobótki. Kto będzie nią jeździł? Michalak to był twój genialny pomysł, zakorkujesz trzy wloty do miasta w imię projektu który będzie padaczką. Jeśli stopień zapełnienia wagonów nie przekroczy 25procent to do końca życia powinieneś kible w tlk sprzątać szkodniku.
~soutys Smrobudki2021-10-23 18:56:36 z adresu IP: (203.76.xxx.xxx)
My w Sobótce żyjemy ekologicznie i z troską o klimat, nie zatruwamy środowiska naturalnego hałaśliwymi pociągami, dbamy o faunę i florę, nawet ptactwo domowe ma się u nas lepiej. Nasypy kolejowe przerobiliśmy na pastwiska, że aż zabużanie nam zazdroszczą.
~Jacek Kaźmierczak2021-10-23 18:56:25 z adresu IP: (203.76.xxx.xxx)
Powiem wprost. Uważam, że pociągów KD do Wrocławia jest za dużo, szczególnie poza sezonem knyszowym. Wiele razy byłam we Wrocławiu i widziałam przyjeżdżające pociągi KD, z których wysiadało ok. 10 osób. Pisałam o tym na forum. O pustym Zgorzelcu pisali inni forumowicze. To jest marnotrawstwo pieniędzy podatników, bo wożenie powietrza to nic innego jak wyrzucanie pieniędzy w błoto. Być może te pociągi przydałyby się w inne regiony, gdzie połączeń jest dużo mniej lub nie ma ich wcale. Na przykład do Jeleniej Góry/Szklarskiej Poręby. Czy naprawdę do Wrocławia pociąg KD musi jeździć średnio co 2-3 godziny? Mnie jako mieszkankę Wrocławia zadowoliłyby dwa pociągi KD. Do Jeleniej Góry i Wałbrzycha, tak jak było jeszcze 70 lat temu. Więcej tutaj nie potrzeba. A wrocławskiemu mikolstwu ciągle mało, i mało. To jest bardzo irytujące! Zwłaszcza, że o wandalach z Wrocławia niszczących tory i pociągi w zasadzie nic nie mówicie. Te pociągi, waszym zdaniem, są potrzebne wrocławianom. Skoro tak to takich samych połączeń potrzebują lwówczanie! A co, oni gorsi, mniej mobilni?
~Marek Robert Hejduk2021-10-23 18:56:17 z adresu IP: (203.76.xxx.xxx)
Można różnie upatrywać funkcję czy transportu zbiorowego w przyszłości. W obecnym kształcie transportu komercyjnego na prowincji z pewnością nie wróżę mu długiej przyszłości. Ale tym bardziej, im takie prowincjonalne wsie czy miasteczka w okolicach Sobótki, Ustrzyk Górnych czy Pcimia Wielkiego będą niedostępne, tym bardziej będą się wyludniać. Dla młodego człowieka widzącego to przez pryzmat zapyziałości takich miejsc marzeniem będzie ukończenie szkoły i wyjazd stamtąd najszybciej jak tylko to możliwe. Pozostaną tam tylko lumpenemeryci, z autami rzecz jasna. Młodzi dawno zwiną się do wielkich miast i zachodniej europy i zam zapuszczą korzenie. A tymi emerytami na starość to chyba te auta będą się opiekować.
~XXX2021-10-20 02:34:42 z adresu IP: (5.172.xxx.xxx)
Lwówek + komunikacja =koń / rower po Niemcu
~Wsiocław chlew Polski2021-10-23 18:55:48 z adresu IP: (203.76.xxx.xxx)
Wiesz czubku z Wrocławia że odpisujesz sam sobie na swoje posty! Wiesz że takie zachowanie to jeden z symptomów schizofrenii. Zapewne slyszysz głosy w swoim pustym baniaku głosy które z tobą gadają. Na początku można to jeszcze leczyć później pozostaje zamknięty szpital psychiatryczny i kaftan. I wygląda na to że twój przypadek podpada już pod kaftan
~Tomek2021-10-19 13:54:37 z adresu IP: (91.90.xxx.xxx)
Przecież powiat Lwówek jest biedny jak mysz kościelna skąd oni mają wziąć na to kasę. Chodnik w Mirsku budują już 15 lat przy drodze powiatowej
~wsiocławiak wszawiak2021-10-23 18:58:38 z adresu IP: (222.105.xxx.xxx)
"Robią kupy na podłogę, kradną deski sedesowe. To przez nich toalety na dworcu zamknięto". Gdzie ten zafajdany dworzec? Oczywiście w Klocławiu! Zapraszam do ciekawej lektury. Takie są skutki sprzedaży knysz na dworcach, które przed podróżą trzeba wys rać. xD
~emu2021-10-19 10:26:42 z adresu IP: (31.12.xxx.xxx)
Czyli Izerska Komunikacja Autobusowa. Koniecznie w powiazaniu z biletem EuroNysa!
~LKK2021-10-19 07:59:19 z adresu IP: (188.147.xxx.xxx)
Uwaga, otwieramy nowe połączenie relacji skup złomu -> biedronka -> izba wytrzeźwień w Marczowie. Wszystko w ramach biletu aglomeracyjnego. Już wkrótce wielka fuzja LKK, kiosku RUCHu i najbliższego monopolowego. W trakcie przejażdżki wozem drabiniastym będzie można sobie czytać gazetę i popijać pyszne owocowe winko, zapraszamy!
~Wsiocław chlew Polski2021-10-23 19:01:21 z adresu IP: (110.4.xxx.xxx)
Opowieść ilustrująca chorobę trolla ws iocławskiego który myśli że jak będzie trolowal obrażał Lwówek i Jelenią Górę to mu szynobusa puszcza do jego Smrobudki ale tak to nie działa . Hejtem i wyzwiskami nie walczy się o nic inniczegonsie ugrać nie da . Wręcz przeciwnie mieszkańcy miasteczka o której tak "walczysz " chcąc likwidować wszystkie linie mogą ci podziękować bo teraz o wiele dłużej będą czekać . Oczywiście ci zainteresowani bonkazdynma jakiś tam stary samochód i radzi sobie sam . Ci niestety widać w innych miastach w okolicy jak pojazdy z DW stwarzają zagrożenie . Ale ci się dziwić jak w miasteczku nie ma ronda a i po tym czymś w centrum miejscowi przejeżdżają środkiem a żeby zobaczyć jak działa sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu trzeba jechać do Lubina. Tymczasem okno na świat to przystanek busów obok dawnego porośniętego chaszczami dworca na którym zamiast mieszkańców walczących o pociągi są menele chlejacy wódę . Więc dziękujemy ci trollu ...
~Wójt Marczowa2021-10-19 07:13:40 z adresu IP: (5.62.xxx.xxx)
Mam nadzieję, że nowa komunikacja we Lwówku, Wleniu i Marczowie będzie zintegrowana z LKK. Przynajmniej żeby był wspólny bilet. Już teraz można skorzystać z wypożyczalni rowerów na jednym bilecie. To dobry kierunek integracji. Turyści z Niemiec bardzo sobie chwalą.
~wieśniak z Wsiocławia2021-10-23 19:04:22 z adresu IP: (222.105.xxx.xxx)
Jakiś ty prymitywny jesteś ws iocławski trollu - albo zasypujesz wątki kopiami swoich spamerskich postów, albo kopiujesz cudze posty - w tym przypadku mój - zmieniając tylko "trolla ws iocławskiego" na "lwóweckiego trolla". Ale to zrozumiałe, biorąc pod uwagę rozliczne dysfunkcje twojego mózgu. Neurony nie działają jak trzeba - to i działalność intelektualna jest mocno ograniczona. Klatka błaznów dla Wrocławia - atrakcją roku. Obejrzyj koniecznie!