Stronie Śląskie: Deklaracje śmieciowe często są przekłamane, a to kosztuje gminę nawet 800 tysięcy złotych

Bartosz Szarafin, KM | Utworzono: 2022-03-02 19:26 | Zmodyfikowano: 2022-03-02 19:29
Stronie Śląskie: Deklaracje śmieciowe często są przekłamane, a to kosztuje gminę nawet 800 tysięcy złotych - fot. archiwum radiowroclaw.pl
fot. archiwum radiowroclaw.pl

Od dłuższego czasu problemy ze zbilansowaniem gospodarki odpadami ma Gmina Stronie Śląskie. Ale nie tylko ona, bo problem dotyczy praktycznie każdej gminy.

- Paradoksalnie nieprawidłowe dane w deklaracjach spotyka się często nie w zabudowie wielorodzinnej, a w domach - mówi Grzegorz Wróblewski - kierownik Zakładu Odbioru i Transportu Odpadów Komunalnych w Wałbrzychu:

Niektórzy nie wiedzą, że deklaracja dotyczy wszystkich osób zamieszkujących lokal, łącznie z malutkimi dziećmi. Inni myślą, że zaoszczędzą, a stanu faktycznego nikt nie sprawdzi. To błąd.

- Urzędnicy mają sposoby na weryfikację - mówi Aleksandra Więckiewicz - kierowniczka referatu gospodarki komunalnej w Urzędzie Miejskim w Wałbrzychu:

- dodaje Dariusz Chromiec - burmistrz Stronia Śląskiego. To ta gmina, przez nieprawidłowości w deklaracjach, dopłaciła do wywozu odpadów w ubiegłym roku ponad 800tys zł. Teraz się to zmieni. Wdrożono tam specjalną aplikację, która będzie weryfikować deklaracje z innymi rejestrami urzędu.
W każdym przypadku, osoby które nie wpisały wszystkich lokatorów zostaną poproszone o korektę. Jeśli nie zaktualizują deklaracji, gmina może na nich nałożyć dwukrotność stawki na osobę.
W Stroniu Śląskim wywóz odpadków kosztuje 32zł od osoby.

- To nam powinno zależeć, aby w zgłoszeniach były prawdziwe dane - mówi Aleksandra Więckiewicz - kierowniczka referatu gospodarki komunalnej w Urzędzie Miejskim w Wałbrzychu:

- ostrzega Dariusz Chromiec - burmistrz Stronia Śląskiego. Gmina rozpoczyna akcję weryfikowania poprawności deklaracji. Weryfikacja odbywać się będzie w oparciu o dane pochodzące z kilku źródeł. To m.in:

  • dokumenty uprawniające do pobierania świadczenia 500+;
  • dokumenty przyjęcia dzieci do szkół, przedszkola i żłobka;
  • dokumenty meldunkowe;
  • dokumenty o dostarczanie wody i odbiór ścieków;
  • wywiad środowiskowy

Uchybienia w deklaracjach nie są jedynie finansową przeszkodą. To także problem z dobraniem wielkości pojemników na odpady dla danej posesji, a także ustalenia logistyki i częstotliwości wywozu odpadów. Często bowiem w wyniku nieścisłości - przy danym budynku może być mniej pojemników niż faktycznie jest potrzebne. To prowadzi do przepełnienia i bałaganu w boksach śmietnikowych.


Komentarze (1)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~STOP2023-01-01 14:24:36 z adresu IP: (2a02:a317:e03c:6d80:bcc9:x:x:x)
CAŁY ROK WYNAJMUJĄ WCZASOWICZOM DOMKI I ANI GROSZA NIE PŁACĄ JANUSZE BIZNESU OBEJŚC PRZY JEZIORZE DOMKI LATEM I SKONTROLOWAC NIE MA KTO PO 12 LUDZI W DOMKU SIEDZI 4 MIESIACE I GROSZA NIE ZAPŁACILI