Jarosław Kaczyński o zmianach w rządzie: Premier Morawiecki musi rozwiązać problem z węglem [POSŁUCHAJ]

Dariusz Wieczorkowski, GN | Utworzono: 2022-09-24 20:26 | Zmodyfikowano: 2022-09-24 20:27

Gościem Radia Wrocław był prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński.

Od kilku miesięcy trwa dyskusja na temat środków z KPO dla Polski. Pani przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen powiedziała, że na tym etapie, w którym jesteśmy, jeżeli chodzi o ustawodawstwo i kamienie milowe w Polsce, to nie ma możliwości żeby Polska dostała jakiekolwiek środki. Jak pan ocenia te wypowiedź i czy polski rząd zamierza coś jeszcze w tej sprawie zrobić?

To jest wypowiedź bulwersująca, przecież ona tutaj zatwierdziła ten polski przydział, była przy okazji w Warszawie. Później zaczął się szantaż ze strony Parlamentu Europejskiego, że zostanie odwołany i później zmieniała zdanie, wykazała się wysoką elastycznością. Te środki nam się należą. Oczywiście kamienie milowe to jest nic nadzwyczajnego, wszystkie państwa mają kamienie milowe, tak to się dziwnie nazywa, to są po prostu punkty opisujące kolejne rzeczy do zrobienia.

Ustawy.

To niekoniecznie muszą być ustawy, mogą być różne. Kamieni milowych jest czasem po kilkaset. Więc nie ma w tej chwili żadnej realnej przeszkody, żebyśmy otrzymali, bo przecież były stawiane pewne warunki i one zostały wypełnione. No ale jak ktoś chce uderzyć psa to kij znajdzie, to jest na tej zasadzie.

Czy w takim razie będziemy świadkami w najbliższych tygodniach, może miesiącach, takiego odbijania piłeczki między Komisją Europejską, a Polską? Czy to jest też trochę tak, że z pana perspektywy te środki są spisane na straty, razem z panem premierem Morawieckim i uznaliście, że Polska sobie bez tych pieniędzy poradzi?

W tej chwili chodzi przede wszystkim o te główne środki. One, według oświadczeń kilku komisarzy, także niechętnych nam, są niezagrożone. Nie ma cienia podstaw, dlaczego miałyby być kwestionowane. Te sprawy związane z rolnictwem zostały już zatwierdzone. Jesteśmy w pierwszej siódemce państw, które uzyskały to zatwierdzenie i już niedługo będziemy mogli wystawiać rachunki. Jeżeli chodzi o KPO, to i tak podejmiemy te sprawy, które miały być załatwione z KPO, z własnych środków. A jeżeli, wiele na to wskazuje, przyjdzie taki moment na to, być może trzeba będzie poczekać. Praworządność zostanie przywrócona w Unii Europejskiej, to my te pieniądze będziemy mieli. Przydadzą nam się z całą pewność, ale powiedziałem już kiedyś, że szliśmy na ustępstwa. Nie wszystkim się to podobało, ale szliśmy w imię uzyskania tych środków i uzyskania jakiejś zgody w Unii Europejskiej. No okazało się, że to nie jest możliwe, bo tak w gruncie rzeczy to nie chodzi o środki, to chodzi o ten plan, nazwę go planem Scholza, żeby po prostu pod wodzą Niemiec, pod kierownictwem Niemiec, albo, może bardziej precyzyjnie odnosząc się do historii, pod butem Niemiec. Przynajmniej ta Środkowa Europa znalazłaby się pod tym butem. Europa została zjednoczona, a Niemcy zostały na takich szczudłach, to jest określenie, którego użyłem także w przemówieniach sejmowych już od przeszło 20 lat, że Niemcy stały się państwem o znaczeniu światowym, bo nie mają na to siły. Niemcy są do światowego znaczenie grubo za słabe, no ale chcą tą metodą siły.

Pan mówił o bucie pod adresem Niemiec, jednocześnie podnieśliście temat reparacji. Wiemy już nieco więcej po tych wielu latach, jak wysokie są szkody i ile by Polska chciała otrzymać pieniędzy od Niemiec. Czy mając na uwagę te relacje i ten klimat do rozmów, sądzi pan, że to jest dobry moment, żeby właśnie zwracać się w kierunku Niemiec o reparacje?

To jest najlepszy moment jaki był dotychczas. Z jednej strony Niemcy potrzebują poprawy reputacji, a z drugiej Niemcy mają dzisiaj pozycję słabszą niż kiedykolwiek, w ciągu ostatnich dziesięcioleci, bo jeżeli sięgnąć jeszcze dalej to mieli słabszą. To jest akurat ta chwila, w której mogą uznać, chociaż to na pewno będzie trwało i to będzie dłuższy proces, że straty reputacyjne, jakie będą z powodu, że świat sobie pewne rzeczy, o których nie wie, uświadomi, są większe niż poważne z ich punktu widzenia, a możliwe do poniesienia koszty.

Będzie pan chciał zatrzymać Pawła Kukiza w polskiej polityce? Uda się przeprowadzić projekt sędziów pokoju?

Będziemy próbowali. To zostało wdrożone.

Kiedy?

Kiedy zostało wdrożone, co do dnia to z głowy panu nie powiem.

Nie, inaczej zapytam. Kiedy sędziowie pokoju mogą realnie wejść w życie?

Od uchwalenia tej ustawy, ten proces też pewnie troszkę potrwa, do momentu, w którym oni zostaną wybrani, bo oni muszą najpierw się zgłosić, zostać odpowiednio ocenieni przez KRS, a następnie mianowani przez prezydenta. Orzecznictwo polskiego Trybunału Konstytucyjnego wyraźnie stwierdziło, że nikt kto nie jest sędzią, w sensie konstytucyjnym, nie może sądzić. Stąd asesorowie, którzy kiedyś sądzili, dzisiaj nie sądzą. To samo dotyczy sędziów pokoju. Tutaj można zapytać wobec tego, jaka różnica. No oni nie będą musieli robić aplikacji sędziowskiej, ani kończyć tej szkoły podyplomowej.

Będzie Paweł Kukiz usatysfakcjonowany, panie prezesie?

Przecież on zna ten projekt ustawy. Uznał go za dopuszczalny.

Tylko pytanie, czy wejdzie w życie?

Z tego punktu widzenia konstytucji, żadnego innego w tej chwili zrobić się nie da, chyba żeby się zmieniło konstytucję. Natomiast ten projekt nie może doprowadzić do tego, że w Polsce będzie 5 poziomów sądownictwa. Tego nie ma nigdzie na świecie. Sąd pokoju, sąd rejonowy, sąd okręgowy, sąd apelacyjny i, co prawda to jest inny rodzaj sądu, w sensie konstytucyjnym, ale Sąd Najwyższy. Więc musimy spłaszczyć tę strukturę i doprowadzić do tego, że wszystkie sądy rejonowe staną się wydziałami sądów okręgowych. To też jest w tej chwili zaplanowane i przyjęte dosyć dawno temu, tyle te wszystkie relacje z Unią Europejską, także inne przyczyny powodowały, że ten plan nie został jeszcze przedłożony w Sejmie. To są wszystko sprawy najbliższych dni. Oczywiście później jest procedura, ona ze względu na Senat, zawsze trwa bardzo długo. No ale później jest wcielenie tego w życie, co w przypadku sędziów pokoju zostanie sfinalizowane poprzez wybory, więc to troszkę potrwa.

Jest pan usatysfakcjonowany z reformy wymiaru sprawiedliwości i tego, jak to wszystko wygląda po 7 latach?

Nie jestem usatysfakcjonowany, ale był taki moment, w którym wydawało się, że idziemy naprawdę dobrą drogą do tego, żeby sądy zaczęły przestrzegać ustaw, przestrzegać konstytucji i żeby doktryna Neumanna została rzeczywiście odrzucona. Tym momentem było uchwalenie ustawy o Sądzie Najwyższym i o tej reformie, no niestety to zostało zawetowane i później sprawa stanęła w miejscu. Oczywiście nie jestem z tego zadowolony.

Jaki ma pan plan na wybory. Co musi zrobić Zjednoczona Prawica, żeby te wybory wygrać. Czy są zaplanowane zmiany w rządzie? Zakładam, że tak. Jak głęboka to może być rekonstrukcja.

Nie wiem na jakiej podstawie pan zakłada, że tak.

Na podstawie intuicji, panie prezesie.

A intuicji. To w takim razie mogę panu powiedzieć, jestem tutaj doświadczonym człowiekiem, że intuicja to za mało w polityce. Oczywiście rozważamy różne warianty sytuacji. Przede wszystkim my musimy dotrzeć do społeczeństwa z tą prostą prawdą, że te 7 lat, mimo kryzysów, mimo bardzo trudnej sytuacji, były dla naszego kraju dobre i że odpowiedzią drugiej strony jest nazywanie białego czarnym. Oczywiście też nie uniknęliśmy błędów, takich jakby zatrzymań akcji, czy różnych innych niespodzianek. Są sprawy i my się do tego przyznajemy, które się nie udały, mieszkania plus np., ale do tego wrócimy już w jakiejś innej formule. Będziemy starali się różne blokady, które są w Polsce, niekiedy bardzo mocne i to w bardzo ważnych sprawach, przełamać. Ale na to potrzebujemy nowej legitymacji społecznej w postaci wygrania wyborów i do tego będziemy dążyli. Cała reszta zależy od tego, czy dotrzemy do odpowiedniej ilości obywateli z tą prawdą, czy ten zalew kłamstwa jednak zwycięży.

Pan premier Mateusz Morawiecki będzie was prowadził do zwycięstwa w wyborach?

Najpierw panie redaktorze trzeba powiedzieć, że zwyciężymy. Pan to powiedział, więc ja się z tego cieszę.

Nie powiedziałem tego.

Powiedział prowadzić do zwycięstwa, czyli że zwyciężymy. Gdyby pan powiedział prowadził do klęski to by było co innego.

Ciekawy zabieg, panie prezesie.

Natomiast mogę panu powiedzieć tak, że ja w tej chwili nie odpowiadam na to pytanie, bo jest kwestia rozwiązania tych problemów z węglem, z zimą.

I pan premier to rozwiąże?

Tutaj zastanowimy się nad tym w jakiej konfiguracji będzie można to rozwiązać najlepiej. Natomiast pan premier, z mojego punktu widzenia, bo to nie jest jedyny punkt widzenia w partii, dobrze wypełnia swoje obowiązki.

Posłuchaj:

Reklama

Komentarze (28)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Tu karzeł żoliborski2022-10-02 19:33:40 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Było dobrze. Urban kierował polityką i nasz przodownik Lech Wałęsa się nie posrał. Lesiu Balcerowicz zlikwidował wszystko - halo to my Platfoma
~karzeł żoliborski?2022-10-02 15:50:57 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Chce, aby wróciły czasy głodu, syfu i 60-procentowego bezrobocia na wsiach. Tacy ludzie chcą rządzić Polską. Dlatego przegrają po raz 9 kolejne wybory. Wszyscy z mojej gminy głosują na PIS!. Zamykam temat.
~Kaczyński?2022-10-02 15:48:54 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Jedyny polityk, który wyciągnął polskie rodziny z długów. Szmaty typu karzeł i reszta liberalnych złodziei chce powrotu korupcji i zwijania państwa.
~karzeł żoliborski2022-09-28 07:53:52 z adresu IP: (46.165.xxx.xxx)
73 letni zdemenciały, niechlujny dziad z odklejającą się podeszwą (zobaczcie wczorajsze wystapienie) próbuje coś mówić o gospodarce i budżecie państwa. Jaki pojęcie o budżecie ma ten człowiek, skoro nie ogarniał nawet własnego budżetu domowego, bo robiła to za niego jego mama póki żyła, to na jej konto wpływały jego pieniądze. Nigdy nie chodził do normalnej pracy, nigdy nie wystawił żadnej faktury, uwłaszczył się na majątku państwowym i trzyma teraz jako zakładników 38 milionowy naród tylko po to żeby opóźnić o 3 miesiące ujawnienie prawdy na temat jego orientacji seksualnej. Pluje na komunę kiedy za tamtych czasów wraz z rodziną był jej beneficjentem, a teraz zatrudnia komuszych aparatczyków. Jego wieloletnia sekretarka Barbara Skrzypek była przecież za komuny pracowniczką KPRM. W liceum prawie nie zdał z klasy do klasy bo miał pałę z języka polskiego i angielskiego, ale przepchał go ówczesny komunistyczny kurator oświaty. Przypadek? Jakie trzeba było mieć wtedy znajomości? A teraz będzie próbował dzielić nas na Polaków i niepolaków. Obrzydliwy człowiek.
~Ehh2022-09-26 23:49:02 z adresu IP: (80.187.xxx.xxx)
Jarek moze na wschodzie Polski wmówisz ludziom ze ukradniesz Ksiezyc zeby PO i UE go wiecej w niecnych czynach nie uzyja ale u nas na zachodzie po prostu Slonce wschodzi a Ksiezyc zachodzi lub odwrotnie i cala UE to widzi i sie cieszy wspolnym widokiem choc nie jednoczesnie. Mam nadzieje ze Twoje dzialania nie wywala nas z UE a Ty sam tyczka nie zatrzymasz wschodu słońca... Jarek to byla bajka a nie polityka, obudz sie!!!
~popieram PIS2022-09-26 11:26:50 z adresu IP: (37.8.xxx.xxx)
Popieram poczynania Polskiego Rządu i PIS.
~Putin2022-09-26 18:28:21 z adresu IP: (2a01:112f:c0b:bb00:2469:x:x:x)
Ja też popieram swoich agentów z PiS
~Agent2022-09-26 01:26:26 z adresu IP: (83.238.xxx.xxx)
Tymczasem szykują zamordyzm. Polecam na YT: „Projekt ustawy o ochronie ludności cywilnej. Analiza zagrożeń”. Włos się jeży. Stary Jarek tylko odciąga uwagę od rzeczy ważnych!
~wowka54r.2022-09-26 06:56:27 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Od kilku lat powtarzam jak mantrę - będzie stan wyjątkowy! Nie będzie wyborów! Kto wyjdzie na ulicę? My już za starzy młodzi uwikłani w kredyty. Czarno to widzę. Obym się mylił.
~Boss2022-09-25 16:51:35 z adresu IP: (2a00:f41:8d3:97e1:3007:x:x:x)
PiS dba o Polaków i polskie interesy, kosmopolityczna PO z Tuskim na czele realizuje interesy niemieckie.
~były słuchacz2022-09-28 13:55:30 z adresu IP: (2a02:a319:a03f:6500:304b:x:x:x)
Tak dba o Polaków, że musieli na powrót wejść do biedaszybów! Zapytaj młodych ludzi co wzieli kredyty jak o nich dba! Zapytaj przedsiębiorców jak o nich dba!
~Węgiel2022-09-25 16:30:54 z adresu IP: (78.9.xxx.xxx)
Mateusz szukaj a mnie znajdziesz znajdziesz. Musisz rozwiązać problem który sam stworzyłeś. Kaczy nie wie co się dzieje wokół niego . Wygrane w zdrapki ma w kieszeni. A wybory , jak zwykły chleb będzie kosztował 15 zeta pewnie tez …
~Wieslaw 2022-09-25 11:05:44 z adresu IP: (185.27.xxx.xxx)
skowyt totalnej targowicy za utraconym korytem słychać wycie znakomicie opadły maski szwabsko ruskie psy szczekają karawana jedzie dalej tyle macie co sobie poszczekacie wypier won do reichu
~Ehh2022-09-26 23:37:05 z adresu IP: (80.187.xxx.xxx)
Wiesiu poczytaj co to byla targowica i ktonw niej uczestniczyl... uzywasz terminow ktorych nie rozumiesz choc masz prawo, nie dyskutuje natomiast pi komentarzu widze ze tez nie za wiele rozumiesz co sie dzieje dookola... tu tez masz prawo.... zachowuj sie i nie obrazaj...ps byles kiedys w tym Reichu? Pewnie tak i nie plakales jak marki czy euro przytuliłeś a przy okazji persil za p ceny w lidlu kupiles...
~Skowyt2022-09-25 16:36:40 z adresu IP: (31.0.xxx.xxx)
„Wieslove” ma koryto pełne wulgaryzmów i przekleństw. To musi bolec gdy widzi ze partia zawodzi, wungla nie ma,” pront” tez drożeje. Co robić towarzyszu ? Słychać piswycie to znakomicie.
~Entrew2022-09-25 11:37:35 z adresu IP: (2a00:f41:7050:48e:b0e2:x:x:x)
Czyli mówisz o prawdziwych patriotach , bo to oni wraz z kościołem uczestniczyli w targowicy
~Poparcie2022-09-25 07:27:14 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
spada diametralnie,elektorat już dawno odwrócił się plecami mając dosyć ciągłych kłamstw,podwyżek wszystkiego czego tylko sie da. Wszystko wina innych nie nasza,węgiel z Kolumbi nadaje się do śmieci,drożyzna to wina byłego już premiera. Ciągle szukanie kozłów ofiarnych . Pamiętamy!!!! Problem z węglem już dawno był rozwiązany. Nie zabraknie węgla dla nikogo,a nasi rodacy jeżdżą do czeskich składów po węgiel bo tańszy o połowę . Pamiętamy!!!! Już się nie nabierzemy na euro po 3 złote i chrust do palenia zdobyty w lesie. Kpina i szyderczy uśmiech na twarzy . Zapraszanie tylko wybrańców na spotkania w miastach,przywożenie ludzi autobusami tak zwani klakierzy. Pamiętamy!!! Nie zapomnimy!!!!
~Słuchacz2022-09-25 11:47:54 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
A czym to się różni? Przecież Platforma też zwozi ludzi autobusami. Nihil novi...
~TLAOEN2022-09-24 23:40:05 z adresu IP: (109.207.xxx.xxx)
Nie wiem kto zajmował się spisaniem rozmowy, ale liczne literówki i blędy sprawiają wrażenie jakby jakiś uczniak z podstawówki na przerwie pisał to przez messengera.
~wowka54r.2022-09-25 09:39:48 z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
Ja wiem kto Andżejek albo Wiesław jednym słowem wierny elektorat.
~xx22022-09-24 21:23:33 z adresu IP: (185.236.xxx.xxx)
to cała rozmowa?
~Brzozu21372022-09-24 21:15:46 z adresu IP: (2606:54c0:1e00:c8::x:x:x)
Przypodobał się Balbinie Pan red. Wieczorkowski, te zalotne spojrzenie, niewinny zaciesz, no i te, w kancik, gdzie gryka jak śnieg biała- spodnie! Wodzu, prowadź!
~Bob2022-10-03 13:18:30 z adresu IP: (212.127.xxx.xxx)
Widziałeś kiedyś zalotne spojrzenie????zal d….. ściska , wow
~fachowiec2022-09-25 09:40:42 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
On już dawno wszedł Balbinie tam gdzie plecy się kończą. Smutne jak PRW stacza się na dno.
~1232022-09-24 21:10:48 z adresu IP: (188.122.xxx.xxx)
Panie Prezesie i Panie Redakgorze zabrdklo pytsnia o szantazowanie Polski przez Ursule von leyen ostatnio mowila straszne rzeczy trzeba zlozyc zawiadomienie do prokuratury
~@1232022-09-28 19:56:13 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Po pierwsze. W materiale opublikowanym na niezalezna_pl nie nie widać skąd politycy i sędziowie wracają, zmierzając w kierunku Sejmu, ale nie przeszkadzało to niezalezna_pl, a za nią TVP Info powtarzać kłamstwa, że film ujawnia wizytę sędziów w siedzibie PO. Po drugie, w sejmie zaplanowano na ten dzień i godzinę wysłuchanie publiczne sądowych ustaw. Ale Marszałek Sejmu, Kuchciński, nie zgodził się na oficjalnie zorganizowanie wysłuchania. Dla tego też sędziowie udali się do „Czytelnika”, czyli restauracji nieopodal Sejmu, do której każdy może wejść z ulicy. I na pewno nie jest siedzibą Platformy Obywatelskiej. To tyle odnośnie kłamstwa które powielasz za TVP (dez)Info.
~1232022-09-25 15:40:47 z adresu IP: (188.122.xxx.xxx)
Mowila o przywroceniu niezaleznosci sadow a sady sa niezalezne ale jak politycy PO wychodzili ze swojej siedziby i razem z nkmi szedl Rzeplinski i Biernat to milczala Grozila takze Wlochom ,ze jak nie wybiora w wyborach ktore sa dzis tych co trzeba to bedzie zle. Mam nadzieje,ze Salvini ja pozwie i wyrzuca ja z tego stanowiska. Nie bedzie niemiec plul na w twarz!
~odbiorNick2022-09-25 14:55:12 z adresu IP: (89.151.xxx.xxx)
No fakt. Wymagać przestrzegania umowy przez obie strony? Chamstwo i bezczelność top level!