Pociągi KD psuły się w tajemniczy sposób, grupa hackerów znalazła powód

Aleksander Ogrodnik, MC | Utworzono: 2023-12-06 12:25 | Zmodyfikowano: 2023-12-06 12:55
Pociągi KD psuły się w tajemniczy sposób, grupa hackerów znalazła powód - fot. archiwum radiowroclaw.pl
fot. archiwum radiowroclaw.pl

Nowosądecka firma Newag, producent pociągów Impuls, z których korzystają między innymi Koleje Dolnośląskie, jak donosi Onet, miała celowo wywoływać usterki w swoich pociągach. Wszystko to, by móc następnie przyjmować zlecenia serwisowe na ich naprawę czy przeglądy. Do takich wniosków doszli hakerzy z grupy Dragon Sector, którzy na zlecenie jednej z firmy serwisowych, zajmowali się analizą komputerów w pojazdach i odkryli, że producent ingerował w oprogramowanie, które prowadziło do wymuszonych usterek. Z ustaleń Onetu wynika, że tajemniczymi usterkami zajęło się Centralne Biuro Antykorupcyjne.

Problem z tajemniczymi awariami dotknął m.in. Impulsów zakupionych przez samorządową spółkę Koleje Dolnośląskie. Jak powiedział Radiu Wrocław rzecznik spółki - Bartłomiej Rodak, do momentu wyjaśnienia sprawy przez odpowiednie organy wstrzymują się od komentarza. -Liczymy na szybkie wyjaśnienie tej sprawy. Pragniemy jednocześnie zapewnić naszych pasażerów, że pojazdy są użytkowane bezproblemowo z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa. 


Komentarze (13)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~hackier2023-12-15 16:04:57 z adresu IP: (80.48.xxx.xxx)
NewagTimeBomb.ready(10);
~W normalnym kraju2023-12-07 00:40:52 z adresu IP: (93.181.xxx.xxx)
już dawno siedziałby tam wszystkie służby państwowe. W normalnym kraju. Ale w Polsce PiS który przegrał wybory władzy oddać nie chce i co mu zrobicie?
~eles19492023-12-06 20:46:16 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Kryminał - to mało powiedziane ! Newag powinien ponieść jak najdalsze konsekwencje. Konkurencja ucieszy się. Zwykła głupota i chciwość . . .
~Gigluś2023-12-06 20:32:25 z adresu IP: (188.33.xxx.xxx)
Afera może być o tyle niezła, że może być tutaj zamieszana opcja teutońsko-azjatycka mająca uderzyć w polskiego producenta. Mam nadzieję, że tektura trochę przeschnie i odpowiedni ludzie znajdą prawdę.
~@Gigluś2023-12-07 00:38:50 z adresu IP: (93.181.xxx.xxx)
Ale to chcesz powiedzieć, że ' opcja teutońsko-azjatycka' wygrywa oprogramowanie do pociągów NEWAG-u?? Poważnie?? I może chciałbyś jeszcze powiedzieć, że całkowitym przypadkiem jest to, że w przeanalizowanych programach wgranych do komputerów pokładowych zapisano, że pociągi które stoją dłużej niż 10 dni (czyli przechodzą P3) a w dodatku stoją w ściśle określonych miejscach i - zapewne przypadek - te miejsca to są lokalizacje innych firm, realizujących przeglądy i naprawy taboru kolejowego. W jakim celu mieliby coś takiego robić? Przecież na tym procederze korzystał właśnie NEWAG, bo kiedy firma po wykonaniu przeglądu składu, zgodnie z dokumentacją NEWAG-u, nie mogła za nic uruchomić pociągu, to musiała się zwrócić właśnie do NEWAG-u. Czyli kto korzystał? Ano NEWAG. Więc Twoja sugestia jest, delikatnie mówiąc, mocno chybiona.
~xx22023-12-06 18:06:18 z adresu IP: (195.140.xxx.xxx)
bo siwe kupuje siemensa lub stadtlera a nie od tekturowych firm pokroju pesy czy newagu.
~Hakier2023-12-06 16:43:04 z adresu IP: (188.33.xxx.xxx)
Niezła afera - zaprogramowano pociągi, żeby po serwisowaniu u konkurencji nie można ich było ponownie uruchomić.
~Dokładnie tak. 2023-12-06 17:44:20 z adresu IP: (194.242.xxx.xxx)
W większości przebadanych komputerów pokładowych odkryto kod, który powodował blokadę pociągu jeżeli stał on dłużej niż 10 dni ..... w kilku, ściśle określonych miejscach i - zapewne przypadek - te wpisane lokalizacje to siedziby firm wykonujących przeglądy i naprawy pociągów. NEWAG w ten sposób mścił się zarówno na firmach kolejowych jak i firmach wykonujących przeglądy i remonty za to, że nie wygrywał przetargów na ich wykonanie. Co więcej, pracownicy NEWAG-u doskonale o tym wiedzieli, bo odpowiednim kodem (kombinacją klawiszy na pulpicie) można było odblokować pociąg. W innych przypadkach NEWAG powodował klasyczne tzw. postarzanie produktu i np. po określonej dacie komputer zgłaszał usterki, których w rzeczywistości nie było. Państwo z papieru toaletowego. I jakoś dziwnie do dziś żadne służby państwa PiS nie tylko nie zajęły się tematem, ale wręcz odmawiały.
~Do paki!2023-12-06 16:20:44 z adresu IP: (2a02:a314:843c:a00:340a:x:x:x)
Ła, ła, łi, ła!! Ciekawe czy Zbigniew Konieczek i Zbigniew Jakubas są zdziwieni, że się ujawniło??? :D
~Dolik2023-12-06 16:01:09 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Może konkurencja , bo są za dobre
~?????2023-12-06 17:49:55 z adresu IP: (194.242.xxx.xxx)
Konkurencja wygrywa oprogramowanie do pociągów NEWAG-u?? I to oprogramowanie, które powoduje całkowita blokadę uruchomienia pociągu w przypadku, kiedy stoi on dłużej niż 10 dni (czyli przechodzi większy przegląd) w jednym z kilku, ściśle określonych miejsc i - co zapewne jest zupełnym przypadkiem - te miejsca to są lokalizacje, gdzie znajdują się inne firmy wykonujące przeglądy i remonty. Podsumowując - jaja sobie robisz.
~Rzecznik LKK2023-12-06 13:44:08 z adresu IP: (93.105.xxx.xxx)
Spieszę z zapewnieniem, że pojazdów Lwóweckiej Kolei Konnej nie da się zhakować.
~sołtys Lwówka2023-12-06 19:43:48 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Co najwyżej koń może dostać sraczki ;)