Muzyka Dawna Persona Grata

Marianna Kasperczyk, | Utworzono: 2008-11-17 15:10 | Zmodyfikowano: 2014-05-01 00:12
A|A|A

Organizatorzy zapewniają, że koncert łamie jeśli nie wszelkie, to przynajmniej niektóre i to ważne barokowe konwencje, a na dodatek bywa na bakier z historyczną prawdą. Bezceremonialnie łączy ze sobą muzykę religijną i świecką, a w przypadku muzyki kościelnej nie widzi żadnego problemu w zestawieniu utworów napisanych dla wspólnoty protestanckiej i katolickiej. Po trzecie wreszcie, podczas gdy partie instrumentalne powierzone zostały instrumentom historycznym, to partie wokalne zostaną wykonane przez głos, którego nie znano co najmniej do połowy dwudziestego wieku. Kontratenor to przecież głos jak najbardziej współczesny. Wymyślony, wyćwiczony, a w końcu zaakceptowany i wręcz uwielbiany w jak najlepszej intencji - odtworzenia barwy i ekspresji, które w baroku uchodziły za wokalny i artystyczny ideał - ale jednak nie mający z barokiem zupełnie nic wspólnego.

W programie:

Johann Sebastian Bach (1685 - 1750)
Kantata „Wiederstehe doch der Sunde" BWV 54

Antonio Vivaldi (1678 - 1741)
Sonata a 4 na smyczki i basso continuo „Al santo sepolcro" RV 130

Antonio Vivaldi
Stabat Mater RV 621

Georg Friedrich Haendel (1685 - 1759)
Kantata „Carco sempre di Gloria" HWV 87

Alessandro Scarlatti (1660 - 1725)
Concerto grosso F-dur nr 3
Allegro, Largo, Allegro, Largo, Allegro

Antonio Vivaldi
Kantata „Cessate, Omai cessate" RV 684

Wykonawcy

Iestyn Davies
Pełnia i niezwykła oryginalność głosu, muzyczna inteligencja, dojrzałość, wnikliwa charakterystyka granej na scenie postaci - oto najczęściej wymieniane przez krytykę cechy sztuki wokalnej brytyjskiego kontratenora.
Iestyn Davies po ukończeniu szkoły chóralnej St John's College w Cambridge studiował w Royal Academy of Music. Już na początku swojej kariery wygrał London Haendel Festival Singing Competition, transmitowany przez program 3 Radia BBC.
Jego ostatnie role operowe to: Otton w „Koronacji Poppei" Monteverdiego w Zürich Opera (Harnoncourt), Corrad w „Griseldzie" Vivaldiego z Ensemble Matheus (Spinosi), Azula w „Madrugadzie" Nodaira na Schleswig-Holstein Festival (Nagano), Hamora w „Jephcie" Haendla w Welsh National Opera.

Iestyn Davies jest cenionym śpiewakiem koncertowym, w swoim repertuarze ma dzieła Bacha, Haendla, Purcella i Mozarta.

Występował w najważniejszych salach koncertowych w Wielkiej Brytanii; w Paryżu w Cité de la Musique i w Théâtre des Champs-Elysées; wystąpił także w Bazylice św. Jana na Lateranie w Rzymie oraz w drezdeńskim Frauenkirche.

Wśród dyrygentów, z którymi pracował znajdują się: John Eliot Gardiner, Robert King i Rinaldo Alessandrini.

Artysta nagrał ostatnio „Griseldę" wraz z Ensemble Matheus dla Naive (BBC Music magazine's Opera of the Year 2007) i „Mesjasza" Handla z Academy of Ancient Music i New College Choir dla Naxos.

Jego głos można również usłyszeć na ścieżce dźwiękowej filmu „Królestwo Niebieskie" Ridleya Scotta.

Arte dei Suonatori

należy dzisiaj do czołówki polskich orkiestr grających na instrumentach dawnych i jest wśród polskich zespołów barokowych formacją koncertującą najczęściej i najregularniej. W zgodnej opinii krytyków oraz publiczności orkiestra Arte dei Suonatori jest jednym z najciekawszych zjawisk na europejskiej scenie muzyki dawnej ostatnich lat.

Wydane przez zespół płyty spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem międzynarodowej krytyki muzycznej i licznymi wyróżnieniami prasy muzycznej (Diapason d'Or, Gramophone Editor's Choice, Choc du Monde de la Musique, Luister 10, 10 de Repertoire, Classics Today, Classic CD). W roku 2006 ukazały się dwie kolejne płyty: dla francuskiej wytwórni Alpha z koncertami fletowymi CPE Bacha i dla szwedzkiej wytwórni BIS z „Czterema Porami Roku" A.Vivaldiego. W roku 2008 zespół wydał komplet 12 concerti grosii z op. 6 J.F, Haendla (BIS Records).

Orkiestra Arte dei Suonatori jest inicjatorem i głównym bohaterem festiwali „Muzyka dawna - persona grata", „Muzyka w Raju" (Paradyż), „Festiwal Trzech Baroków" (Wrocław), „Festiwal Barokowych Smyczków i Strun" (Poznań), Festiwal Haendlowski (Toruń).

Za swoją działalność otrzymała „Medale Młodej Sztuki" oraz nagrodę TVP Kultura. Nominowana była do nagrody kulturalnej „Pegaza" oraz kilkukrotnie do „Paszportów" tygodnika „Polityka". W roku 2006 orkiestra została wyróżniona prestiżową Nagrodą Artystyczną Miasta Poznania. Wśród solistów i dyrygentów, z którymi orkiestra współpracowała są między innymi: Rachel Brown, Micaela Comberti, Gabriele Cassone, Daniel Sepec, Kati Debretzeni, Martin Gester, Reinhard Goebel, Paul Goodwin, Salomé Haller, Robert Hill, Roberta Invernizzi, Sirkka-Liisa Kaakinen, Maria Keohane, Alexis Kossenko, Barthold Kuijken, Dan Laurin, Eduardo López Banzo, Davitt Moroney, Hille Perl, Alice Piérot, Alberto Rasi, Allan Rasmussen, Bolette Roed, Hidemi Suzuki, Ryo Terakado, Matthew White Aline Zylberajch, Magali Léger, David Plantier, Daniel Sepec, Chiara Banchini i Rachel Podger.

Kontakt

Dyrektor Generalny - Cezary Zych tel. 0 603 858 882
e-mail: canor@poznan.home.pl

Szef biura festiwalu - Dorota Puszkiel tel. 0 603 858 909
e-mail: wiosna@wr.home.pl

Kierownik artystyczny - Aureliusz Goliński
e-mail: guido@post.pl

Biuro prasowe - Szymon Małecki - tel. 0 793 799 544
e-mail: biuroprasowe@personagrata.pl

REKLAMA

Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
Reklama