12. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty – program filmowy

Radio Wrocław | Utworzono: 2012-07-02 11:46 | Zmodyfikowano: 2014-05-01 00:12
12. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty – program filmowy -

Zostanie pokazanych około 400 filmów, w tym ponad 200 pełnometrażowych. Istotną częścią festiwalu są także retrospektywy mistrzów i współczesnych nowohoryzontowych reżyserów, pokazy klasyki kina, wystawy i projekty audiowizualne, koncerty w klubie festiwalowym i bezpłatne pokazy plenerowe na wrocławskim rynku.

KONKURSY I KINO NAJNOWSZE

W Międzynarodowym Konkursie Nowe Horyzonty znajdzie się kilkanaście, zdaniem selekcjonerów najciekawszych, niekonwencjonalnych filmów, pokazywanych w Polsce po raz pierwszy. Tytuły są wybrane spośród setek nadsyłanych oraz oglądanych na festiwalach na całym świecie. Wśród nich miedzy innymi: kataloński laureat festiwalu w San Sebastian Double Steps Isaki Lacuesty, przedstawiciele chilijskiej nowej fali: Thursday till Sunday Domingi Sotomayor (jeden z laureatów tegorocznego MFF w Rotterdamie) oraz Verano José Luisa Torresa Leivy, poza tym nowohoryzontowy thriller z Brazylii Neighbouring Sounds Klebera Mendoncy Filho.

W Międzynarodowy Konkursie Filmy o Sztuce zobaczymy między innymi: neofuturystyczny Low Definition Control Austriaka Michaela Palma (wizjonerski traktat o kontroli nad ludzkim życiem, jaką daje zapis wideo kamer przemysłowych), film brazylijskiego mistrza Eduardo Coutinho Songs (liryczny portret mieszkańców Rio De Janeiro, opowiadających swoje historie życiowe poprzez ulubione piosenki), oraz Tomorrow Andreia Gryazeva o anarchistycznej, rosyjskiej grupie artystycznej Voina. Wydarzeniem festiwalu będą pokazy nagrodzonego przez publiczność Berlinale filmu Matthew Akersa Marina Abramović: The Artist Is Present. Abramović od 40 lat rewolucjonizuje sztukę współczesną, jest prekursorkę performance'u. Pochodząca z Jugosławii artystka poddaje swoje ciało ekstremalnym doświadczeniom, zaś widzów różnorakim stanom emocjonalnym. Film pokazuje twórczość i życie artystki przez pryzmat jednej z jej najbardziej spektakularnych akcji artystycznych, którą artystka „stworzyła” w nowojorskim Museum of Modern Art w 2010 roku. Przez trzy miesiące, kilka godzin dziennie, Marina Abramović siadała bez ruchu na krześle, a do niej przysiadali się zwiedzający. Odbywał się rodzaj psychoterapii bez słów.

W Panoramie znajdą się dzieła mistrzów współczesnego kina autorskiego i odkrycia, filmy nagradzane na wielkich i małych festiwalach. Zobaczymy między innymi sensację canneńskiego festiwalu – Holy Motors Leosa Caraxa – oniryczny poemat w klimacie najlepszych filmów Davida Lyncha, pełen niezwykłych rozwiązań plastycznych formalny i narracyjny eksperyment, w filmie występują znany z wcześniejszych filmów Caraxa Denis Lavant oraz Eva Mendes, Michel Piccoli i Kylie Minogue. We Wrocławiu zobaczymy również kolejny film Cristiana Mungiu Beyond the Hills  – autora głośnego, nagrodzonego Złotą Palmą w Cannes 4 miesiące, 3 tygodnie i 2 dni. Jury tegorocznego canneńskiego festiwalu doceniło obraz rumuńskiego reżysera za najlepsze kreacje aktorskie Cosminy Stratan i Cristiny Flutur, film otrzymał również nagrodę za najlepszy scenariusz. Poza tym w Panoramie między innymi: La Folie Almayer belgijskiej reżyserki Chantal Akerman, nagrodzony w Wenecji A Simple Life pracującej w Hongkongu Ann Hui, Life Without Principles w reżyserii Johnnie To z Hongkongu, minimalistyczne Century of Birthing oraz Florentina Hubaldo CTE filipińskiego indywidualisty Lava Diaza, zrealizowany w Japonii Cut irańskiego twórcy Amira Naderi oraz chilijski The Year of the Tiger nagrodzonego na Nowych Horyzontach w 2004 roku Sebastiána Lelio.

KINO MEKSYKU

W sekcji Kino Meksyku zobaczymy kilkanaście tytułów zrealizowanych w Meksyku w ostatnich latach, między innymi filmy Amata Escalante, Nicolasa Peredy oraz Matíasa Meyera. Indywidualny styl tych reżyserów ukształtował myślenie o współczesnym kinie meksykańskim, które jest obecnie jednym z najciekawszych zjawisk na świecie. We Wrocławiu odbędzie się pełna retrospektywa Carlosa Reygadasa. To filmowy mistyk i poeta, najważniejszy przedstawiciel współczesnego kina meksykańskiego, autor Japón, Bitwy w niebie i nagrodzonego w Cannes Cichego światła. Jego filmy wyróżniają się wyrafinowaną formą, kontemplacyjną atmosferą i szokującym realizmem. Właśnie zszokował canneński festiwal swoim najnowszym filmem Post Tenebras Lux, za który otrzymał nagrodę za reżyserię (film również zobaczymy we Wrocławiu). Reygadas będzie gościem festiwalu.

MISTRZOWIE NA FESTIWALU

Podczas festiwalu odbędzie się pięć retrospektyw, których bohaterowie będą gośćmi festiwalu. Poza Carlosem Reygadasem są to:

Dušan Makavejev – najwybitniejszy jugosłowiański reżyser, nowofalowiec, nazywany „Godardem Europy Wschodniej”. Jego filmy były często uznawane za zbyt śmiałe obyczajowo i zakazywane przez cenzurę, zaskakiwały anarchistycznym nastrojem, wyróżniały się surrealistyczną wyobraźnią i eksperymentalną formą. Do najbardziej znanych filmów Makavejeva należą: Człowiek nie jest ptakiem (1964), WR – tajemnice organizmu (1971), Sweet Movie (1974).

Ulrich Seidl – austriacki reżyser, jeden z najciekawszych i najbardziej kontrowersyjnych twórców dzisiejszego kina europejskiego, autor głośnych i nagradzanych Upałów i Import/Export oraz wybitnych, pełnometrażowych dokumentów, choćby Zwierzęcej miłości i Modelek.

Peter Tscherkassky – pochodzący z Austrii wybitny twórca eksperymentalny, tworzący found footage films, czyli dzieła kompilacyjne zmontowane z istniejących już materiałów audiowizualnych. Jego filmy, pokazywane na wielu światowych festiwalach i w prestiżowych galeriach, są realizowane tradycyjną metodą ręcznego montażu.

Witold Giersz – wybitny twórca polskiej animacji, autor blisko 50 filmów, za które otrzymał ponad 60 nagród i wyróżnień na wielu prestiżowych festiwalach. Mistrz tzw. ruchomego malarstwa, autor legendarnych animacji: Mały western, Czerwone i czarne, Koń i Pożar.


MOCKUMENTY, CZYLI FAŁSZYWE KINO DOKUMENTALNE

We Wrocławiu odbędzie się również pierwszy w Polsce tak obszerny przegląd mockumentów, czyli filmów wykorzystujących konwencję dokumentu do stworzenia własnej, nieistniejącej rzeczywistości. We Wrocławiu zobaczymy „sfałszowane dokumenty" o fikcyjnych zespołach muzycznych, filmach, wydarzeniach i osobach, dokumenty złośliwe, śmieszne, nostalgiczne, fałszywe, udawane, idealna formuła, służąca krytyce rzeczywistości. W programie klasyki gatunku, jak na przykład nagrodzone Oscarem Gry wojenne (1966) Petera Watkinsa o skutkach rzekomej atomowej zagłady Wielkiej Brytanii (film został wyemitowany dopiero kilkanaście lat po premierze z racji przerażającej wiarygodności). Nie może zabraknąć wykpiwającego szołbiznes Oto Spinal Tap (1984) Roba Reinera o fikcyjnym zespole metalowym i jego dramatycznym upadku. To film niezbyt znany w Polsce, w Stanach Zjednoczonych pozycja kultowa. Doczekał się nawet sequela z trasy nieistniejącego przecież zespołu... Mocnym punktem programu jest głośny belgijski Człowiek ugryzł psa (1992) Rémy’ego Belveaux i André Bonzela, podważający etyczne założenia kina dokumentalnego. Mockumentalni twórcy śledzą z kamerą zawodowego zabójcę, który wtajemnicza ich w tajniki krwawego fachu i ...angażuje filmowców w swoją pracę. We Wrocławiu będzie można zobaczyć również zapomniane filmy mistrzów światowego kina: jedno z ostatnich dzieł Orsona Wellesa, mogący uchodzić za manifest mockumentalistów F jak fałszerstwo (1976), oraz Zapomniane srebro (1995) Petera Jacksona o zapomnianym pionierze nowozelandzkiej kinematografii. W zestawie ponad 20 prezentowanych tytułów nie zabraknie szalonych mockumentów z ostatniej dekady. Przebojami mogą okazać się przezabawny Kenny (2006) Claytona Jacksona o instalatorze przenośnych toalet, który traktuje swą pracę z wielką powagą, oraz Fudge 44 (2006) Grahama Jonesa o ucieczce teatralnych kukiełek na ulice Tokio.

KINO POLSKIE

Ważnym wydarzeniem festiwalu będzie przegląd filmów ze Studia Filmowego im. Karola Irzykowskiego, powstałego w 1981 roku z inicjatywy grona młodych filmowców, którym udało się stworzyć odważną, artystyczną alternatywę dla skomercjalizowanej polskiej kinematografii lat 80. Wśród ponad 30 tytułów znajdą się między innymi: Pożegnanie jesieni Mariusza Trelińskiego, Nadzór Wiesława Saniewskiego, Kornblumenblau Leszka Wosiewicza, Dom wariatów Marka Koterskiego, a także liczne, rzadko pokazywane krótkie metraże i filmy telewizyjne.

Na pokazach specjalnych w ramach sekcji Gdynia we Wrocławiu będzie można zobaczyć nowe polskie filmy. Wybór tytułów we współpracy z Gdynia Film Festival.

IKONY MUZYKI NA EKRANIE

W tegorocznej sekcji „nocne szaleństwo” odbędzie się przegląd Remix-ed. Ze sceny na ekran. Zaprezentowane zostaną filmy z udziałem muzycznych idoli. Inspiracją do stworzenia programu była metoda remixu, stąd w dziesiątce wybranych filmów znajdą się zarówno klasyczne tytuły, jak i najnowsze filmy z gwiazdami rocka, popu i hip-hopu. W programie David Bowie jako król Goblinów w klasycznym filmie fantasy Labirynt (1986) w reżyserii Jima Hensona, Mick Jagger w dekadenckim kryminale z czasów kontestacji Performance (1970, reż. Nicholas Roeg, Donald Cammell), Moby, Alice Cooper, Iggy Pop oraz Alex Lifeson z zespołu Rush w komedii wampirycznej Suck (2009, reż. Rob Stefaniuk), Sting w kultowej Quadrophenii (1979, reż. Frank Roddam) o młodzieżowym gangu Modsów, z legendarną muzyką The Who, Tupac w swojej ostatniej roli (oraz Tim Roth) w komediodramacie Gridlock'd (1997, reż. Vonnie Curtis-Hall), David Byrne z Talking Heads w niezwykłym, autorskim projekcie True Stories (1986) oraz Beyoncé Knowles w hip-hoperze Carmen (2001).


KONIEC ŚWIATA

W ramach The Happy End – obrazy końca świata odbędą się projekty audiowizualne polskich i zagranicznych artystów, które łączy temat końca świata. Jednym z filmowych wydarzeń będzie The Legend of Kaspar Hauser Davide Manuliego – deliryczny postwestern z Vincentem Gallo i pulsującą muzyką electro DJ’a Vitalica. Zobaczymy również trzy zestawy filmów: „samobójczy”, „satanistyczny” i „depresyjny”.

MISTRZOWIE NA FESTIWALU

Podczas festiwalu odbędzie się pięć retrospektyw, których bohaterowie będą gośćmi festiwalu. Poza Carlosem Reygadasem są to:

Dušan Makavejev – najwybitniejszy jugosłowiański reżyser, nowofalowiec, nazywany „Godardem Europy Wschodniej”. Jego filmy były często uznawane za zbyt śmiałe obyczajowo i zakazywane przez cenzurę, zaskakiwały anarchistycznym nastrojem, wyróżniały się surrealistyczną wyobraźnią i eksperymentalną formą. Do najbardziej znanych filmów Makavejeva należą: Człowiek nie jest ptakiem (1964), WR – tajemnice organizmu (1971), Sweet Movie (1974).

Ulrich Seidl – austriacki reżyser, jeden z najciekawszych i najbardziej kontrowersyjnych twórców dzisiejszego kina europejskiego, autor głośnych i nagradzanych Upałów i Import/Export oraz wybitnych, pełnometrażowych dokumentów, choćby Zwierzęcej miłości i Modelek.

Peter Tscherkassky – pochodzący z Austrii wybitny twórca eksperymentalny, tworzący found footage films, czyli dzieła kompilacyjne zmontowane z istniejących już materiałów audiowizualnych. Jego filmy, pokazywane na wielu światowych festiwalach i w prestiżowych galeriach, są realizowane tradycyjną metodą ręcznego montażu.

Witold Giersz – wybitny twórca polskiej animacji, autor blisko 50 filmów, za które otrzymał ponad 60 nagród i wyróżnień na wielu prestiżowych festiwalach. Mistrz tzw. ruchomego malarstwa, autor legendarnych animacji: Mały western, Czerwone i czarne, Koń i Pożar.


BILETY

29 czerwca został ogłoszony program festiwalu. Od 6 lipca sprzedaż biletów na www.nowehoryzonty.pl

Reklama