VI MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL WYSOKICH TEMPERATUR WROCŁAW 2013

Radio Wrocław | Utworzono: 2013-03-21 14:25 | Zmodyfikowano: 2014-05-01 00:12
A|A|A

To projekt o charakterze edukacyjno-kulturalnym, którego głównym celem jest integracja i konfrontacja hutniczych technik powstawania dzieła sztuki z widzem. Jest to jedyna w Polsce otwarta imprezą artystyczną, podczas której artyści - mistrzowie pracy z ogniem dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem z publicznością, prezentując swoją pracę „od kuchni”.

Celem Festiwalu jest popularyzacja rzeźby, szkła i ceramiki wykonywanych technikami hutniczymi, również w piecach plenerowych. W trakcie Festiwalu odbywają się pokazy prowadzone przez artystów oraz warsztaty zarówno dla dzieci jak i dla dorosłych, w trakcie których amatorzy mogą poznać i spróbować swoich siły w wszystkich prezentowanych technikach. Festiwal jest też okazją dla młodych artystów aby zaprezentować swoje prace w trakcie Kiermaszu "Młode dzieło artystyczne". W tym roku wystawcy będą mogli prezentować nie tylko gotowe wytwory, ale także w miarę możliwości, również sposób ich powstania, np. sposób zdobienia czy wypalania w piecach polowych. A zatem widzowie będą mogli kupić „jeszcze ciepłe” artystyczne cudeńka.

W roku 2013 już po raz szósty ceramicy, szklarze i rzeźbiarze będą serwować „sztukę z pieca”. VI edycja Festiwalu odbędzie się w dniach 31.05-02.06.2013 roku, w ogrodzie przy Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu przy ul. Traugutta. W związku z tym, że termin Festiwalu zbiega się z obchodami Dnia Dziecka, w tym roku dla najmłodszych uczestników zostanie przygotowana jeszcze większa ilość atrakcji. Festiwal Wysokich Temperatur będzie też inauguracją Dni Otwartych Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, w trakcie których zainteresowani będą mogli poznać wszystkie, nawet najbardziej tajemnicze zakątki ASP. Wszystkie wydarzenia w ramach Festiwalu są dla uczestników bezpłatne.

PROGRAM VI FESTIWALU WYSOKICH TEMPERATUR 2013

POKAZY

Pokaz tworzenia dzieł z dwóch różnych lanych metali: brązu i żeliw. Proces topienia i odlewania żeliwa jest bardziej złożony, a obsługa pieca angażuje nawet 12 osób. Jeśli chodzi o konstrukcję pieca, w dużym uproszczeniu jest on rurą zatkaną od spodu. Do niej wrzuca się koks, który się rozpala, a później na zmianę koks i żeliwo. Topienie następuje wewnątrz pieca, a ciekły metal wlewa się do tygla w spustach co 15 min. Metal z tygla jest wlewany do form. Podczas jednego pokazu potrafimy stopić nawet 3 tony żeliwa. Pokaz odlewania żeliwa jest niezwykłym widowiskiem wizualnym, podczas którego można obserwować jak dokonuje się transformacja płynnego metalu w nowe obiekty. I tak ze starych kaloryferów, które wykorzystujemy jako materiał wyjściowy, powstaje dzieło sztuki, zupełnie nowa wartość. Do topienia brązu zostanie wykorzystany piec elektryczny. Podczas obydwu pokazów zostaną również odlane dzieła artystów zaangażowanych w projekt.

Trzydniowy pokaz- work in Progress- budowy glinianego pieca do wytopu szkła opalanego drewnem oraz pokazy starożytnych technik formowania szkła na trzpieniu, robienia koralików i małych form dmuchanych.

Kształtowanie i zdobienie szkła w płomieniu palnika: dmuchanie i zdobienie baniek, tworzenie niewielkich form naczyniowych, pokaz technik weneckich, robienie szklanych, kolorowych.

Pokaz tworzenia neonów - kształtowania szklanych rur do produkcji znaków i liter Re- i up- cycling opakowań szklanych: pokaz przetwarzania zużytych butelek, słoików etc., aby dzieki wysokiej temperaturze zostały przetworzone i zyskały nową formę i funkcję.

Pokaz odlewania szkła do piasku oraz do form grafitowych

Pokaz hutniczych technik kształtowania szkła prowadzące przez uznanych artystów i mistrzów hutnictwa z Czech, Polski, Holandii, Ukrainy i Japonii: dmuchanie do form, formowanie z wolnej ręki, pokazy rzeźbiarskich technik .hutniczych, kształtowanie gorącego szkła w piecu fusingowym przez naciąganie, cięcie, walcowanie i wtapianie kolorów

Prezentacja budowy i wypału pieca papierowego. Papier jest elementem konstrukcyjnym, nasączony w glinianej masie, po wysuszeniu tworzy twardą izolującą skorupę. Piec opalany drewnem osiąga temperaturę 900°C. Budowa i wypał as. Piotr Romiński i studenci Katedry Restauracji i Rekonstrukcji Ceramiki i Szkła.

Prezentacja budowy i wypału pieca z maty krzemowej. Piec zbudowany z konstrukcji stalowej i maty krzemowej izolującej ciepło. Opalany drewnem osiąga temperaturę 1200°C, co sprawia, że mata staje się przeświecalna i możemy obserwować proces zachodzący w jego wnętrzu. To najbardziej efektowny z wypałów. Po zmroku piec świeci i bucha ogniem. Budowa i wypał as. Łukasz Karkoszka i studenci ceramiki.

Prezentacja wypału raku. Jest to tradycyjna metoda wypału ceramiki nadająca unikatowy charakter każdemu z naczyń wypalanych tą metodą. Rozżarzone naczynie wyciągnięte szczypcami z pieca rozgrzanego gazem do temperatury 950°C – 1200°C poddane jest gwałtownemu studzeniu. Szkliwiona powierzchnia naczynia zanurzona w wodzie, trocinach lub liściach nabiera niepowtarzalnych walorów kolorystycznych i strukturalnych. Prezentację wypałów prowadzić będą prof. Krzysztof Rozpondek i ad. Maciej Kasperski ze studentami ceramiki, oraz studenci Koła Naukowego.

Wypał pieca trocinowego. Ceramika wypalana będzie również w piecu trocinowym, który pozwala na uzyskanie w trakcie tego procesu naturalnych odymień i przebarwień powstałych w wyniku odcięcia dopływu tlenu w ostatecznym momencie wypału. Piec osiąga temperaturę 500°C – 600°C. Wypał poprowadzą studenci Ceramiki.

WARSZTATY

Warsztaty odlewnicze ”talizmany z brązu” , podczas których widzowie będą mogli stworzyć modele/formy swoich rzeźb pod okiem profesjonalistów. Uczestnicy zostaną poproszeni o wykonanie form negatywowych talizmanów. Tworzy się je drążąc w sepii (kości ośmiornicy), która jest materiałem bardzo odpornym na wysoką temperaturę. Płynny brąz, który jest w nią wlewany, osiąga nawet 1220ºC. Powstałe prace będą wielkości około 6 cm, ponieważ duże obiekty z brązu wymagają dłuższego i bardziej złożonego formowania metodą „na wosk tracony” lub z użyciem mułku formierskiego. Powstałe talizmany uczestnicy będą mogli zabrać ze sobą. W warsztatach nie mogą brać udziału osoby uczulone na skorupiaki.

Warsztaty odlewnicze ”płaskorzeźby z żeliwa”, podczas których uczestnicy otrzymają tabliczki wykonane ze specjalnej żywicy furanowej odpornej na bardzo wysokie temperatury (żeliwo topi się w 1550ºC). W nich, metodą negatywową, będą drążyć swoje płaskorzeźby, które następnie zostaną zalane płynnym żeliwem. Płaskorzeźby uczestnicy będą mogli zabrać ze sobą.

Warsztaty malarstwa w ceramice prezentujące metody barwienia i zdobienia ceramiki. W trakcie warsztatów powstanie kolorowa mozaika, którą wraz ze studentami tworzyć będą młodzi uczestnicy festiwalu. Kolorem nakładanym na czerep ceramiczny będzie płynne szkliwo, które po wypaleniu w temperaturze 1100°C stworzy szklistą kolorową powierzchnię. Prezentację poprowadzi ad. Joanna Teper i studenci malarstwa z Pracowni Technologii i Technik Ceramicznych w Malarstwie i Rzeźbie.

Warsztaty garncarskie: prezentujące techniki toczenia na kole garncarskim. Jest to jedna z najbardziej tradycyjnych metod kształtowania ceramiki. W trakcie warsztatów będzie można spróbować z miękkiej gliny uformować własne naczynie. Pokaz i warsztaty poprowadzi Lery Papidze i studenci Koła Naukowego.

Warsztaty tworzenia biżuterii i małych form dekoracyjnych ze szkła metodą fusingu.

Warsztaty towarzyszące pokazowi work in progress budowy glinianego pieca do wytopu szkła opalanego drewnem

KIERMASZ „Młode dzieło artystyczne

WYKŁADY
Prezentacja i wykład Tomasa J. Daunora z Wileńskiej Akademii Sztuki.
Wykład o malarstwie w ceramice, ad. Joanna Teper.
Wykład o współczesnej ceramice unikatowej, prof. Grażyna Płocica.
Wykład o programach rezydencyjnych, ad. Michał Puszczyński.
Wykład o technikach konserwacji używanych w ceramice i szkle, as. Piotr Romiński.
Wykład o projektowaniu w architekturze, as. Mikołaj Smoleński
Wykład poświęcony technikom garncarskim połączony z prezentacją pracowni Koła Garncarskiego, prof. Katarzyna Koczyńska – Kielan i ad. Bożena Sacharczuk.
Wykład „Ceramika noszona”, ad. Maciej Kasperski.
Ed van Dijk „Antyczne metody topienia i formowania szkła”
Andrej Bokotej „Eksperymenty z gorącym szkłem ”
Agnieszka Leśniak „Projektowanie szkła codziennego użytku”
Elena Atrashkova „Szkło Białoruskie”
Piotr Stramski „Gorąco/zmino” prezentacja projektów hutniczych dekonstruowanych metodami na zimno.
G.Kowalska „No Waste w szkle, czyli recykling na gorąco”
Qubus design „Qubus-idea, żart dizajn”
Katarzyna Gemborys „Szklana biżuteria” WYSTAWA Projekt Hot Product - wystawa dizajnu, który nie powstał by bez Wysokiej Temperatury

PIKNIK, KONCERT

REKLAMA
Załączniki

Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
Reklama