Akcja Reakcja Radia Wrocław: Dlaczego likwidują zjazdy na A4?

Andrzej Andrzejewski | Utworzono: 2014-10-30 11:37 | Zmodyfikowano: 2014-10-30 11:45
A|A|A

Na ostatnim spotkaniu w ramach Komisji Opiniowania w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad reprezentanci miast i gmin dowiedzieli się, że do generalna dyrekcja ma jednak zamiar zlikwidować aż osiem zjazdów w naszym regionie. Chodzi o: Jadwisin, Lubiatów, Legnickie Pole, Mikołajowice, Wądroże, Udanin, Jarosław i Pietrzykowice. Takie dokumenty właśnie spłynęły do gmin. Wójt Legnickiego Pola -podobnie jak wielu innych samorządowców - zwraca uwagę na jeszcze jeden istotny aspekt całej sprawy - mianowicie zachowanie wicemarszałka województwa Jerzego Michalaka w czasie negocjacji. Posłuchajmy:

Czy Dolny Śląsk przestał mówić jednym głosem w sprawie zjazdów na autostradzie? Mimo zapisów w strategii rozwoju województwa, można odnieść wrażenie, że tak. Rozmawialiśmy z wicemarszałkiem województwa. Jerzy Michalak twierdzi, że spór o liczbę zjazdów to tak naprawdę walka o najbardziej optymalne rozwiązanie między szybkim i bezpiecznym podróżowaniem po głównej trasie regionu, a potrzebami lokalnych społeczności. Oto fragment tej rozmowy:

To ostatnie zdanie - że może jeden albo dwa zjazdy wystarczą - może być zapowiedzią kolejnego pogłębienia konfliktu. Bo rozproszenie Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej polega na tym, że działa ona na wielu terenach oddalonych od siebie nawet o kilkadziesiąt kilometrów. I każda podstrefa potrzebuje dobrego dojazdu do autostrady - bo to jest głównym magnesem dla inwestorów. Na szczęście o likwidacji nowego zjazdu do strefy w okolicach Złotoryi na razie się nie mówi. To bardzo istotne, bo w Złotoryi bezrobocie sięga 30 proc. a główny projekt wyjścia z tej trudnej sytuacji opiera się właśnie na ożywieniu tamtejszej podstrefy.

Autostrada A4 zyska trzeci pas ruchu na całej długości, będzie też pas awaryjny, to dobre wiadomości. Złe dla wielu lokalnych samorządów są takie, że z listy węzłów na dolnośląskim odcinku autostrady A4 zniknie 8 zjazdów: Jadwisin, Jarosław, Legnickie Pole, Lubiatów, Mikołajowice, Pietrzykowice, Udanin i Wądroże Wielkie. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad tłumaczy, że jest to podyktowane bezpieczeństwem na tej drodze, poza tym, jak mówią przedstawiciele GDDKiA, takie są przepisy; z autostrady nie można zjeżdżać na drogi lokalne, mogą to być trasy wojewódzkie lub krajowe. Nie bez znaczenia jest też koszt budowy 8 węzłów drogowych, bo w czasie przebudowy A4, wszystkie skrzyżowania będą "de facto" budowane na nowo. Średni koszt budowy jednego małego węzła, to kilkanaście milionów złotych - przy 8 jest to już ponad 100.

Lokalne samorządy walczące o utrzymanie węzłów na A4 argumentują, że likwidacja zjazdów zabije i tak kulejący już biznes w tych gminach. Inwestorzy np. w Legnickim Polu uzależniają wprost utrzymanie swojego zaangażowania właśnie od wygodnego dojazdu na tereny przemysłowe. Wójtowie i burmistrzowie podkreślają, że w strategii rozwoju województwa zagwarantowano utrzymanie zjazdów.

Czy utrzymanie węzłów jest tak trudne i tak bardzo kosztowne? Wydatków związanych z budową skrzyżowań zapewne nie da się zmniejszyć. Partycypować w nich mogą jednak lokalne społeczności, zainteresowane ich utrzymaniem. Co do krzyżowania się z drogami lokalnymi - nic prostszego: podnieśmy rangę tych tras do poziomu wojewódzkich lub krajowych, przesuwając jednocześnie środki na ich utrzymanie z jednej do drugiej rządowej kieszeni. Problemem nie powinna być też gęstość węzłów; na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia od węzła Kobierzyce do węzła Stadion jest 11 kilometrów i aż 5 skrzyżowań. Leszek Mordarski

Jak widać, w tej sprawie dotychczasowe ustalenia zmieniają się. Na to nałożyło się wiele domysłów, przeinaczeń i obaw. Dlatego w czwartek spotykaliśmy się przy węźle autostradowym Legnickie Pole. Posłuchajcie:

REKLAMA

Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~mucik
2014-11-13 10:40:10
z adresu IP: (87.207.xxx.xxx)
Ocena: 4
Czy ktoś się zastanawiał dlaczego w Polsce km autostrady tyle kosztuje? Większość twierdzi, że wałki łapówki, firmy teczki, itp... Niestety na koszt km bieżącego składają się też węzły które u nas występują co kilka kilometrów. W normalnych krajach odcinki między zjazdami mają po 30-50km, u nas co kilka, kilkanaście. GDKiA ulega naciskom politycznym wszystkich gmian które stoją przy trasie a potem wielkie zdziwienie, że zaczyna brakować pieniędzy, że kradną, że drogo. Gdybyśmy budowali trasy szybkiego ruchu tak jak na zachodzie czyli z głową, już dawno mielibyśmy je wszystkie skończone. Inna sprawa to wszechobecne przedobrzanie w/w węzłów, stawianie ekranów w miejscach niepotrzebnych, psztanie znakami drogowymi na lewo i prawo, itd. Więcej logiki, mniej partyjniactwa, a wszystkich będzie jeździło się lepiej.
~riksiarz
2014-11-11 12:50:47
z adresu IP: (178.37.xxx.xxx)
Ocena: 60
Zlikwidować WSZYSTKIE zjazdy i wjazdy na autosradę - od granicy z Niemcami po granicę z Ukrainą! Aha - pozostawić najważniejszy relikt Adolfa Hitlera = 75 kilometrów przejazdu kolejowego jaki zaczyna się zaraz na granicy z Niemcami i prowadzi niemal do krzyżówki bolesławieckiej. SIEDEMDZIESIĄT PIĘĆ kilosów tupotu i łomotu w zawieszeniach - nie trza wojny...
~dieter
2014-11-07 16:54:16
z adresu IP: (109.21.xxx.xxx)
Ocena: -62
Jak was odwiedzic .? Niema wyjazdu zostane w Niemczech
~Daniel T.
2014-11-05 20:58:16
z adresu IP: (213.108.xxx.xxx)
Ocena: -5
Ludziska proste i logiczne ma być płatna więc na chu... im te zjazdy nie opłaci się robić bramek tak gęsto!!
~prapradziadek
2014-11-04 14:27:58
z adresu IP: (83.4.xxx.xxx)
Ocena: 3
słucham tych wariatów i brak mi słów... :(...oni chyba myślą, że mają dalej doczynienia z czarną masą jak 30 lat temu i jeżeli powtórzą kompletną głupotę 50 razy to plebs uwierzy. Zjazdy decydują o bezpieczeństwie...myślałem że ludzie ale co ja tam wiem, w końcu liczy się kasa. By żyło się lepiej...ku chwale ojczyzny!!!
~Polak
2014-11-03 08:29:00
z adresu IP: (91.231.xxx.xxx)
Ocena: -1
widać że działają na szkodę kraju i regionu - a lemingi głosują dalej - radzę się zastanowić wyborcy - ile czasu trzeba abyście zrozumieli że to celowe niszczenia nas wszystkich - poznaliście co o was myślą w taśmach a ostatnio sawicki jawnie powiedział gdzie ma wszystkich frajerów
~mieszkaniec
2014-11-02 17:09:12
z adresu IP: (159.205.xxx.xxx)
Ocena: 0
Co oni w tym PO wyprawiają, przecież te zjazdy już są, to po co je zamykać -bezsens. Przecież to ma służyć ludziom
~PILOT
2014-11-02 10:02:26
z adresu IP: (83.10.xxx.xxx)
Ocena: 2
WSZYSTKO JEST DLA LUDZI NIE DLA PRAWA PRAWO ZAWSZE TRZEBA DOSTOSOWAC DO POTRZEB spolecznosci nie pomagacie to chcociaz nie przeszkadzajcie
~emu
2014-10-31 19:21:35
z adresu IP: (91.235.xxx.xxx)
Ocena: -2
A kto to wymyślił, że zjazdy nie mogą prowadzić na lokalne drogi? Wystarczy zajrzeć za Nysę Łużycką albo na drugą stronę Karkonoszy. I tam są - a jakże! - także zjazdy na drogi lokalne. By autostrady służyły całemu regionowi, a nie jakiemuś gościowi, który region zna tylko zza biurka. Poza tym częstsze zjazdy to także szybszy dojazd służb ratowniczych oraz możliwość poprowadzenia możliwie krótkich objazdów w razie W. Na nowo powstałych drogach zdecydowanie brakuje lokalnych zjazdów - np. zjazdu na A4 w rejonie Nowogrodźca, choć autostrada przebiega przez teren gminy; w efekcie z tego miasta do autostrady trzeba jechać prawie 15 km na zachód albo ponad 20 km na wschód, by wjechać na A4. Podobnie na S8 brakuje zjazdu na Dk25 w stronę Ostrowa Wlkp. dosłownie kilka naście kilometrów dalej, w rejonie Zawady - wówczas udałoby się ominąc kilkanaście kilometrów kretej i wąskiej DK25.
~skrzat
2014-10-31 17:25:15
z adresu IP: (195.22.xxx.xxx)
Ocena: -4
Było 200 mln na muzeum żydów a dla polaków nie ma....
~a.f
2014-10-31 02:26:26
z adresu IP: (83.30.xxx.xxx)
Ocena: -5
Przecież to przygotowanie do postawienia bramek opłat. Taki zjazd Jarosław czy Udanin to wyjazd z autostrady na szczere pole... po co? Dla traktorów i innych maszyn rolniczych? Chyba nie... Jeżeli wprowadzona w przyszłości opłata może być o 10gr mniejsza bo nie będzie trzeba utrzymywać zjazdów w szczere pole to jestem jak najbardziej za likwidacją tych zjazdów. Legnickie Pole mogło by zjazd mieć. Droga do Legnicy jest w słabym stanie a to gminna wieś więc komunikację chyba warto utrzymać tam na poziomie.
~okpi
2014-10-30 19:06:20
z adresu IP: (213.5.xxx.xxx)
Ocena: -2
Michalak to facet od Dutkiewicza, więc nie można się spodziewać, że będzie bronił gospodarczych uwarunkowań. Raczej fajerwerki i fontanny, a i WKS !
~cichy
2014-10-30 16:32:47
z adresu IP: (88.183.xxx.xxx)
Ocena: 5
Najlepiej to wszystkie zjazdy zamknąć!!! Postawić bramki..... Wtedy może wladze będą Dumna że wybudowały kolejne kilometry autostrady. Szkoda że ten kraj schodzi na "psy"
~michal
2014-10-30 13:50:23
z adresu IP: (79.186.xxx.xxx)
Ocena: -2
No nic tylko czysty debilizm likwidowanie zjazdów..by żyło się lepiej, by jeździć dłużej i wolniej...cofamy się!
~Virus
2014-10-30 12:19:28
z adresu IP: (95.160.xxx.xxx)
Ocena: 6
Zlikwidujmy autostradę i zaorajmy teren. To z resztą i tak nie jest żadna autostrada, bo nie spełnia wymogów jakie powinny spełniać produkty nazywane autostradami, a za jeden przejazd płaci się więcej niż z Szwajcarii! Nie potrzebny nam taki bubel!
~ggg
2014-10-30 12:00:10
z adresu IP: (79.186.xxx.xxx)
Ocena: -1
Duża ilość zajzdów powoduje duze niebezpieczenstwo wypadków, wjedzajce samochody, nie zastanwiaja sie wi wjedzaja na prawy pas, niejednktornie to jest przyczyna wypadków.
Reklama