Jak powinni się uczyć słuchowcy? Radzimy!

Anna Abramczyk | Utworzono: 2014-11-21 10:21
A|A|A

fot. Kashirin Nickolai (Wikimedia Commons)

I. WERBALIZACJA TO JEST TO !
Zarówno w procesie edukacji szkolnej, jak i w samodzielnej nauce słuchowcy potrzebują werbalizacji, gdyż w największym stopniu korzystają ze zmysłu słuchu, co przejawia się tym, że od „słuchowca „ usłyszymy np. ,,to brzmi nieźle”, ,,wszystko gra”, ,,powinniśmy to nagłośnić”, ,,muszę to usłyszeć”, ,,jesteś zbyt hałaśliwy”, „ale posłuchaj”.

Słuchowiec może mieć problemy z pisownią (pisze, tak jak słyszy), niestety gdy się nudzi rozpoczyna pogawędki z kolegami, co naraża go na upomnienia ze strony nauczyciela.
Nie jest to typ, który uważnie patrzy na nauczyciela, natomiast cechuje go aktywny udział
w lekcji.

II. ROZGRZEWKA
Przed przystąpieniem do nauki wykonaj ćwiczenie wspomagające koncentrację (rozgrzewka) – narysuj w powietrzu leniwą (leżącą ósemkę), narysuj równocześnie prawą ręką kwadrat, a lewą koło, skrzyżuj ręce , nogi w kostach, palce. Wypij szklankę wody. Pełen wiary we własne możliwości zacznij naukę. Pamiętaj:
"Jeśli czegoś bardzo pragniesz to cały Wszechświat działa potajemnie byś mógł to osiągnąć"
/ Paulo Coelho/

III. UCZENIE SIĘ
Sprecyzuj cel! Wyartykułuj jakie zadania masz do wykonania i powiedz, dlaczego powinieneś sobie przyswoić określone wiadomości (nazwij korzyści !!!).

  • Wyeliminuj hałas, szmery, dźwięki, one rozpraszają słuchowca, który zresztą ma skłonność do samodzielnego produkowania ich poprzez stukanie długopisem, butem, nucenie itp.
  • Słuchaj, mów, czytaj (na głos lub półgłosem).
  • Czytaj z różną intonacją (poważnie, teatralnie, wesoło, wolno, szybko itp.).
  • Powtarzaj informacje głośno z zamkniętymi oczami lub „nauczaj” wyimaginowane audytorium (mów np. do ściany).
  • Staraj się mówić/streszczać przeczytane informacje innymi słowami( „mów swoimi słowami”).
  • Rapuj, śpiewaj (dopasowuj znaną melodię do tekstu i go śpiewaj: Ucz się śpiewająco!)
  • Rymuj, deklamuj Korzystaj z walorów rymowanek - ucz się i powtarzaj na głos rymowanki i mini –wierszyki np.

Jeśli cię ktoś spyta, powiedz bez wahania, ile w zdaniu pytań, czyli części zdania!
Pamiętaj chemiku młody , wlewaj zawsze kwas do wody!
Makówka, dachówka - przez ó pisz te słówka. Wyjątek: zasuwka.
Kto -uje kreskuje, ten dostaje dwóje.
Każdy uczeń dobrze wie, że czasowniki piszemy rozdzielnie z "nie"!
Jeden, cztery, dziewięć, dwa- Kolumb Amerykę zna.

Kłopotliwe samo "h"
Dość szczególną skłonność ma;
Lubi hałaśliwe słowa:
Huk, harmider, hałasować…

Więcej rymowanek znajdziesz TUTAJ

  • Samodzielne układaj proste piosenki, wierszyki złożone z najważniejszych słów do zapamiętania lub zdania/ historyjki w którym te słowa wystąpią np. masz kłopot z zapamiętaniem pisowni słów żaba, żreć ułóż z nimi zdanie: Żółta żaba żarła żur. Inne zdanie (problem z pisownią słowa herbata, haust): Henio herbatę haustami pił.

  • Jeśli mamy do zapamiętania jakieś zbiory wyrazów w określonej kolejności można ułożyć zdanie, składające się z wyrazów, w których pierwsze litery będą odpowiadać pierwszym literom wyrazów do zapamiętania, np. planety zapamiętasz dzięki zdaniu:
    Moją wolę znaj matole, jak się uprę nie pozwolę!
    M jak Merkury
    W jak Wenus
    Z jak Ziemia
    M jak Mars
    J jak Jowisz
    S jak Saturn
    U jak Uran
    N jak Neptun
    P jak Pluton
  • Układaj historyjki i opowiadaj je kolegom (podziel się informacją, jak zapamiętałeś), mogą być bardzo dziwne, ważne byś sam wymyślił ich fabułę.
    Jak zapamiętam wzór na pole trapezu: P= ½ h (a+b) ? a- Ala; b- Babcia; = tory; h- hak: Ala z Babcią (a+b) jadą wagonikiem (nawiasy) po torach (=) na pole (P), ale nie wiedzą, że grozi im niebezpieczeństwo! Wagonik mknie zaczepiony tylko na połówce haka (1/2h). Co za niedopatrzenie! Połowa haka! Wagonik z Alą i babcią mknie zaczepiony na połowie haka po torach na pole…
  • Jeśli masz okazję, ucz się z kolegą, grupą, w towarzystwie: rozmawiaj, debatuj, dyskutuj, polemizuj – to techniki bardzo efektywne. Uczenie się w parach sprzyja głośnemu powtarzaniu informacji i słownemu przedstawianiu/ przetwarzaniu treści.
  • W przypadku braku możliwości wspólnej nauki, nagrywaj informacje do nauczenia się np. na dyktafon i odsłuchuj je wielokrotnie.
  • Jeśli masz możliwość, słuchaj nagrań mp3, audycji radiowych, korzystaj z audiobooków oglądaj filmy, słuchaj piosenek obcojęzycznych.
  • Nowe technologie pozwolą Ci praktycznie każdy napisany tekst przetworzyć na słuchany, korzystaj z tzw. czytaczy online
  • 15. Metodą prób i błędów znajdziesz swój styl uczenia się, najistotniejsze byś swoje zasoby wiedzy „szufladkował”, segregował, konstruował samodzielnie, w sposób odpowiadający Twoim preferencjom.
REKLAMA

Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
Reklama