Wałbrzych będzie wyburzał! Zniknie sześć kamienic - Radio Wrocław

Wałbrzych będzie wyburzał! Zniknie sześć kamienic

| 11 lat temu, 2015-02-16, 09:09
Wałbrzych będzie wyburzał! Zniknie sześć kamienic - Kamienica przy Niepodleglosci 78 / zdjęcia: Michał Wyszowski
Kamienica przy Niepodleglosci 78 / zdjęcia: Michał Wyszowski

Gmina przekonuje, że są w tak opłakanym stanie, że o wiele bardziej opłaca się je rozebrać niż remontować. W Wałbrzychu planowane jest wyburzenie co najmniej sześciu starych kamienic. Częścią z nich zainteresował się jednak konserwator i rozpoczął procedurę wpisania do rejestru zabytków. Maria Ptak z wałbrzyskiej delegatury, mówi, że tak jest chociażby w przypadku budynku z ulicy Słowackiego 21:

Po wpisaniu do rejestru, budynku po prostu zburzyć nie można. W podobny sposób konserwator wstrzymał rozebranie, m. in. byłego „Ekonomika” w dzielnicy Sobięcin.


fot. Budynek przy ulicy Słowackiego 21

Radio Wrocław ustaliło, że miasto planuje wyburzyć trzy zabytkowe kamienice z wałbrzyskiego Szczawienka, aby zrobić miejsce pod nowe skrzyżowanie ulic Wrocławskiej i Lelewela. W tej chwili trwają prace projektowe, miasto do czerwca chce uzyskać pozwolenie na budowę. Bogusław Rogiński z Zarządu Dróg, Komunikacji i Utrzymania Miasta, mówi, że szykują się do tej inwestycji.

Lista budynków, które gmina chce zburzyć w tym roku:

  • ul. Daszyńskiego 32
  • ul. Pankiewicza 6A
  • ul. Grabowskiej 71
  • ul. Słowackiego 21
  • ul. Szkolna 13
  • ul. Andersa 78


fot. Budynki przy ulicy Wrocławskiej

Budynki przy ulicy Wrocławskiej (129-131-131a) zagrożone są w związku z planowaną dalszą przebudową drogi krajowej nr 35 (od ulicy Stacyjnej do Pogodnej). O planach dotyczących tego miejsca, mówi Radiu Wrocław , Bogusław Rogiński z Zarządu Dróg, Komunikacji i Utrzymania Miasta :

- W tej chwili opracowujemy dokumentacje na odcinku ulic Pogodnej – Stacyjnej. W tym roku prawdopodobnie nie będzie on robiony, ponieważ chcielibyśmy bardzo poważnie potraktować skrzyżowanie ulic Wrocławskiej i Lelewela. W tej chwili ruch autobusów odbywa się ulicą de Guella, jest to tak naprawdę duży odcinek gdzie nie ma domów, gdzie ludzie nie korzystają, gdzie jest wożone powietrze. A chcielibyśmy właśnie ruch autobusów puścić ulicami Gagarina i Lelewela bo tam są ludzie. Warunkiem jest zrobienie tam bezpiecznego skrzyżowania, a to wiąże się i z wyburzeniami i ze zmianą organizacji ruchu. Jest projektowane to rozwiązanie, w czerwcu chcemy mieć pozwolenie na budowę.

Wyburzenia w Wałbrzychu od dwóch lat budzą wiele kontrowersji: Lokale od gminy "poniżej krytyki"


fot. Budynek przy Daszyńskiego 32

fot. Budynek przy Pankiewicza 6a


Komentarze (45)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Anonm 2026-02-11 18:04:39 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Sprzeciwiam się wyburzeniom zabytkowych obiektów. Tym bardziej, że w dzisiejszej bezdusznej, czarno-szarej Polsce mamy już niewiele starej tkanki. W innych krajach się ratuje i remontuje a nie burzy !!!
~lokator 2026-01-31 15:10:02 z adresu IP: (188.33.xxx.xxx)
Szanowny panie Prezydencie miasta Wałbrzych czy nie sądzisz że nadszedł czas żebyś poszedł na oddział psychiatrii jako pacjent. Proponujesz ludziom z Palestyny,którzy mają mieszkania 3 pokojowe po kapitalnym remoncie nory jedno i dwu pokojowe do kapitalnego remontu. Jak jesteś taki bogaty za pieniądze podatników to przepisy się zmieniły w tamtym roku i Gmina może wykupić mieszkania nawet po wyżej wartości. Nie rób z Wałbrzycha i z siebie pośmiewiska cała Wschodnia była w dobrym stanie technicznym a ty ją doprowadziłeś do kapitalnych remontów, domy dalej nadają się do zasiedleń ale chyba już wziął ktoś kasę za teren od Wschodniej przez Średnią i św. Barbary żeby teren był pusty od Galerii Victoria aż do Biedronki.Pierwsze 2 działki zostały sprzedane za Galerią po niżej ich wartości a za ile chcesz sprzedać następne bo bujda o parku nie dla nas.Dziki mają korzystać z gazu, prądu i kanalizacji-ten kit nie dla mieszkańców. Działka za Galerią była przeznaczona na apartamentowiec i tak jak galeria miał mieć podziemny garaż i tam szkód górniczych nie ma a sześć metrów dalej za ul.Wschodnią są szkody górnicze aż do Biedronki? Co za wałek chcesz zrobić że ludziom proponujesz nory -może sam się wyprowadź do jednej z nich-co panie Szełemej. Teraz głupio bo ktoś odkrył twoje plany na pseudo park na Sobięcinie - podaj publicznie mieszkania na zamianę dla mieszkańców i twój zarobek na nich. Za trzy pokojowe mieszkanie po kapitalnym remoncie zaproponowałeś nory do remontu: Ratuszowa 4/7 -39,28m - 1pokój + kuchnia + przedpokój Królewiecka 6b/1 -33,95m - 1 pokój + kuchnia + przedpokój Bogusławskiego 16/7- 43,79m- 1 pokój + kuchnia 1 Maja 4/4 - 58,20m- 1 pokój + kuchnia + przedpokój+ alk., Przeskok 14/1 -78,27m -2 pokoje+ kuchnia + łazienka + wc Brygady Górniczej 1/10 -26,76m - 1 pokój + kuchnia Gen. Andersa 143/9 -33,30m - 1 pokój + kuchnia + przedpokój + alk., Monte Cassino 2/3 -32,71m - 1 pokój + kuchnia + łazienka z wc + pp Gen. Andersa 172/19 -37,92m - 1 pokój + kuchnia Pionierów 6/7 -32,68m -1 pokój + kuchnia + przedpokój + wc Piaskowa 7/14 - 30,10m -1 pokój + kuchnia + przedpokój Nie dawno państwo ze wschodniej dostali odpowiedź że na Piaskowej górze Prezydent Szełemej nie ma mieszkań-może jednak psychiatria. Te propozycje zostały wysłane między innymi do lokatorów ze Wschodniej , którzy mają mieszkanie po remoncie kapitalnym. - 3 pokoje + kuchnia + 2 przedpokoje + łazienka z wc + ogrzewanie gazowe + nowe wszystkie media w mieszkaniu,gaz , elektryka, kanalizacja-wszystkie ściany w płytach GK - podwieszane sufity panele ac6 - grubości 12 mm - docieplenie wewnętrzne- garderobę- okna 3 szybowe itd. Dodatkowo budynek jest w dobrym stanie technicznym choć przez zarządcę z MZB wymaga remontu.
~niki 2015-10-25 16:51:39 z adresu IP: (84.10.xxx.xxx)
W Mieście samym centrum powiny powstać wieżowce tak koło 20-25 pieter wtedy w centrum by zrobiło się tłoczniej i w samym sercu (rynek)
~gość 2015-03-12 19:30:52 z adresu IP: (84.10.xxx.xxx)
Kiedy Wy w końcu ludzie zrozumiecie do kogo wpływają pieniądze płacone za tzw czynsz?? Nie wpływa to do jak to wcześniej zostało nazwane MZBM MZBK czy jak to nazwiecie ale bezpośrednio do Urzędu Miejskiego i to Urząd Miejski decyduje o tym czy będą wogóle remonty na budynkach Gminnych!! Dlatego jeśli w budynku nie ma Wspólnoty to próżne Wasze nadzieje na remont!!
~LEO 2015-02-19 17:48:41 z adresu IP: (88.66.xxx.xxx)
nie tylko zburzyć ale roz...ać MZBM bo tam giną pieniądze które powinny być przeznaczone na remonty,pokażcie 5 budynków które MZBM wyremontował w zeszłym roku-nie ma takich i nie przypisujcie wspólnot bo to jest co innego
~pracownik MZBM 2015-02-19 17:46:55 z adresu IP: (88.66.xxx.xxx)
poco burzyć,należy zadać pytanie jakiego mamy zarządce tych kamienic oraz wielu innych które się nadają do wyburzenia,oczywiście będzie głupie tłumaczenie bo 60 procent nie płaci za mieszkania bo taki may system że gmina daje dodatki wybranym i pieniążki płyną do MZBM a tam już nie chudo się dzieli wypłaty,pokażcie co takiego MZBM robi,co naprawił a co wyremontował,napewno istnieje potrzeba nie tylko zburzenia ale rozj...nia Mzbm-u
~nie pracownik MZBM 2015-03-12 19:47:47 z adresu IP: (84.10.xxx.xxx)
remont dachu np Orkana 16 :)
~YOLO 2015-02-19 10:15:37 z adresu IP: (93.105.xxx.xxx)
Wyburzyć to wpisdu, jak ktoś chce zabytki oglądać to niech idzie do Książą. :F
~czytelnik 2015-02-17 15:36:55 z adresu IP: (91.96.xxx.xxx)
To prawda że nie ma o czym mówić!Trzeba te rudery wyburzyć i jeszcze wiele innych!Jak patrzę na foto tego budynku na ul.Pankiewicza to można depresji dostać.
~ubot 2015-02-17 09:31:27 z adresu IP: (213.108.xxx.xxx)
Nie którzy z was są jak stary mebel nie dacie się przenieść w lepsze miejsce tylko wolicie tkwić w starym śmierdzące stodole, w końcu Wałbrzych nie będzie odstrasza
~Wałbrzyszanie 2026-01-31 15:22:06 z adresu IP: (188.33.xxx.xxx)
Mamy nadzieję ~ubot że zatoniesz jak reszta wilczego stada-zobacz co ludziom proponują-nory do remontu i czynsz kilku krotnie większy-gdybyś nie był analfabetą to byś przeczytał co ludziom za nory proponują- ale może masz kogoś w rodzinie co ci przeczyta i jakiegoś kumpla z kijem do bejzbola żeby ci był w stanie przetłumaczyć ze zrozumieniem.
~joanna1 2015-02-17 07:59:56 z adresu IP: (87.105.xxx.xxx)
taka rudera w sąsiedztwie pomniejsza wartość normalnego mieszkania w bloku całkiem ,,przyzwoitym" obok - burzyć !!!!!!!!!! i jeszcze kilkanaście dodać do listy!!!
~andrzej76 2015-02-17 07:16:04 z adresu IP: (194.183.xxx.xxx)
Burzyc!!!! Ludziom dac nowe. I zmieniac !!!! Jak kazdy mowi ze walbrzych to zlo to burzyc!!! P.s ja kocham Walbrzych
~Rafał 2015-02-17 00:21:40 z adresu IP: (91.96.xxx.xxx)
Typowe myślenie ludzi z Wałbrzycha jest takie ,że po co coś zmieniać jak było tak 30 lat !No i ja coś się zmieni na lepsze to nie będzie już na co narzekać do sąsiada !Umiemy tylko narzekać i płakać ,ale nie umiemy zakasać rękawów i zabrać się do roboty !Bardzo dobrze ,że Szełemej wyburza te "stodoły".A konserwator zabytków powinien zabrać się do roboty i ścigać tych co demolują,przemalowują i "upiększają" po swojemu zabytkowe kamienice !Tak jak ma to miejsce przy głównej ul.Andersa na Białym Kamieniu
~Mieszkaniec Wałbrzycha 2026-01-31 15:36:12 z adresu IP: (188.33.xxx.xxx)
Bardzo dobrze że Szełemej chce wyburzać - tylko najpierw niech idzie na oddział psychiatrii i podda się leczeniu. Ludzie którzy mają mieszkania po remontach i wsadzonych dziesiątkach tysięcy pieniędzy chce im zamieniać na nory do remontu. Może niech Szełemej sam się przeprowadzi np.Brygady Górniczej 1/10 -26,76m - 1 pokój + kuchnia-może mu się spodoba ta nora.Jeżeli ktoś ma 3 czy 4 pokoje po remoncie -wymienione okna -drzwi- podłogi-zrobione gazowe ogrzewanie , łazienkę ,wc -jest po 70-siątce i ma chodzić gdzieś do kibla a żeby się wykąpać wynajmować w hotelu pokój z prysznicem-to do niczego nam w Wałbrzychu taki prezydent.
~Rafał 2015-02-17 00:12:43 z adresu IP: (91.96.xxx.xxx)
Co tu remontować ???Mieszkam poniżej budynku przy Daszyńskiego 32 i mijając go niejednokrotnie nie mogłem zrozumieć że taka stodoła jeszcze stoi przy ulicy i zagraża zdrowiu i życiu ludzi przechodzących chodnikiem !Nie wspomnę już o tym że budynek ten, czy raczej stodoła szpeci otoczenie
~teresa 2015-02-16 21:47:48 z adresu IP: (78.45.xxx.xxx)
przeciez te budynki mozna wyremontowac po co burzyc
~Onan burzyciel 2015-02-16 21:18:14 z adresu IP: (83.21.xxx.xxx)
Piszą głównie mieszkańcy szuflandi, którzy lubią swoje szuflady bez charakteru i druk kolczasty wokół swoich niewolniczych miejsc pracy. Widać z planów władcy much, że nie długo wszystkie drogi w tym mieście będą prowadziły do jego biznesu. Dziwne że nikt pełowiaków za wcześniejsze nie beknął.
~Rafał 2015-02-16 20:43:04 z adresu IP: (91.96.xxx.xxx)
Szłemej ma racje!Burzyć i to zaraz!Gdzie był konserwator zabytków do pory?Śmiechu warty ten wałbrzyski konserwator!
~młody 2015-02-16 19:19:23 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
ja tez!!!!i co teraz,gdzie korzenie....
~malina 2015-02-16 19:17:52 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
o Matko..... ja tam mieszkam!!!!!!
~wałbrzyszani 2 2015-02-16 15:59:06 z adresu IP: (84.10.xxx.xxx)
Dlaczego to konserwator mówi nie?A dlatego ,że opieka konserwatorska nad obiektem wg niego polega wyłącznie na stawianiu "veta" a nie w partycypacji remontu ze środków urzędu konserwatorskiego.Uważam ,że miasto może zadbać o te obiekty ale pod warunkiem,że konserwator wybuduje mieszkania społeczne.A Reasumując najłatwiej jest powiedzieć z uporem maniak NIE mając sprawy mieszkańców w"D...."
~waldenburger 2015-02-16 16:30:32 z adresu IP: (77.254.xxx.xxx)
Czemu Konserwator ma dać pieniądze, jak Gmina będąca właścicielem doprowadziła obiekty do ruiny ?!?!?!?
~margo 2015-02-16 15:59:02 z adresu IP: (84.10.xxx.xxx)
No wlasnie !!! teraz konserwator wpisuje do rejestru zabytkow te ruiny??? Zrownac to z ziemia i postawic cos co zmieni wyglad Walbrzycha a nie straszy.Obliczono ze wyremontowanie 1m kw. starej budy kosztuje 2,500 zl. a wybudowanie nowego 2,300 zl za 1 m kw. wiec co sie oplaca stare zawsze bedzie stare.Te ruiny pod zarzadem ADM-ow nie byly remontowane od kad ja pamietam ale czynsz ludzie placili wiec gdzie one szly jak nic sie nie robilo?A moze by tak popytac poprzednich wlodarzy na co szly pieniadze bo na remonty ulic NIE a na budynki WCALE.Szkoda ,ze Pan Szelemej tak pozno objal piecze nad naszym miastem ,teraz widac ,ze cos sie robi fakt dotacja Unijna jest duza ale trzeba ja rozsadnie wykorzystac tak jak to sie robi.Pomalutku ale z rozmachem Walbrzych pieknieje.Tak trzymac Panie Prezydencie nie zawiodl Pan Walbrzyszan.Dziekujemy i prosimy o wiecej.
~latawiec77 2015-02-16 15:03:25 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Nie rozumiem dlaczego wszystkie zarzuty i pretensje kierowane są pod adresem konserwatora, równierz wszystkie insynuacje jakoby to On miał napchać kieszenie przy tej okazji. Piszę jako obserwator,nie mieszkam w Wałbrzychu ale w mieście gdzie jest dużo starych niszczejących budynków, na szczęście spora część jest już odnowiona,inne czekają na lepsze czasy. Tak się składa że budynki z tamtych lat są po prostu piękniejsze niż to co powstaje obecnie, najczęściej tez dużo solidniejsze. Fakt,nie wygląda to może obecnie najlepiej ale gdyby remont miałby się przytrafić to będzie to dużo lepiej wyglądać niż to co miałoby powstać ( weranda,detal architektoniczny ), takich ładnych rzeczy się dzis nie robi, na tak długie lata też nie. W środku tez pewnie jest syf obecnie ale z pewnością niejedną ładną rzecz tam można znalezć. Zastanawiam sie też gdzie przez te lata byli włodarze miasta, starali się coś odnowić? podjęto chocby jakąś próbę? Czy dawno temu podjęto decyzję że nie ma co w to inwestować, samo się zawali a teren opchniemy inwestorom, tu proponuję sie zastanowic kto tak naprawdę może tu napchac kieszenie. Wiem że w Wałbrzychu sytuacja chyba na dzień dzisiejszy nie jest najlepsza ale wyburzanie to najprostsza,najtańsza ale dla architektury miasta najgorsza rzecz. Proszę przyjrzeć sie kamienicom które taki remont przeszły ,czy nie są ładniejsze od tego współczesnego badziewia zrobionego na góra 30 lat? Na prawdę wyburzono już za dużo, na zachodzie robi się remonty gorzej wyglądających obiektów,zostawia się nawet samą fasadę a środek pruje tylko do takich operacji trzeba chcieć zawalczyć o piękniejszy wizerunek miasta, zapewne jest dużo więcej pracy a tego jak wiemy nikt za bardzo nie lubi więc najlepiej wyburzyc ,najlepiej całe miasto… kopalnia Julia wygląda cudnie a pewnie też niejeden myślał że to ruina najlepiej do wyburzenia, czyż nie?
~zzzaaa 2015-02-19 10:19:25 z adresu IP: (93.105.xxx.xxx)
remont hahahah, pooklejają regipsami co by oko zmylić i po remoncie ...
~latawiec77 2015-02-17 18:07:49 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Taurus-po pierwsze nikt w tym tekscie nikomu nie proponuje kupienia czegokolwiek ale jesli juz to po remoncie bedzie warte wiecej niz quasi nowoczesny blok. Zaczepka w tym stylu z Twojej strony , wcale mnie nie dziwi, wystarczy poczytac inne komentarze, wymagajmy od siebie ciut wiecej. Jesli jednak chcesz wiedziec to tak,kupilem staroc z 1930 roku ktory niejeden uznalby za bagno i wolal kupic nowe, drozsze,brzydsze itd. Moze inne watki historyczne nie tylko architektoniczne tez zamiast pielegnowac po prostu usuniemy…?
~TAURUS 2015-02-17 09:17:14 z adresu IP: (213.195.xxx.xxx)
Proponuję ci kupno mieszkanka w takim domku i jego ratowanie.
~ona 2015-02-16 14:31:23 z adresu IP: (213.195.xxx.xxx)
A któż to jest takim mądrym konserwatorem ruin w Wałbrzychu, bo chyba to nie ta sama osoba co konserwator ZABYTKÓW ?
~nickk 2015-02-16 14:27:53 z adresu IP: (185.13.xxx.xxx)
A gdzie byl konserwator wczesniej zeby odrestaurowac byly by mniejsze koszta wczesniej nie budzily zabytki zainteresowania
~ktoś 2016-11-16 08:47:51 z adresu IP: (213.195.xxx.xxx)
z zgadzam się, dlaczego wcześniej nie zareagował? dlaczego nie sypią się kary za opieszałość? dlaczego nie można wykopać tych ze stołków którzy śpią "snem niedźwiedzia" i tylko kabzę sobie ładują. A może jeszcze Niemcy wrócą i nam to zabiorą ...
~wałbrzyszanin 2015-02-16 13:48:08 z adresu IP: (62.29.xxx.xxx)
Ten temat to odgrzewany kotlet. W tamtym miesiącu pisali o tym w Gazecie Wrocławskiej i Panoramie Wałbrzyskiej
~anonim 2015-02-16 12:17:52 z adresu IP: (84.10.xxx.xxx)
Konserwator uzyska ,że ruiny to zabytki i sprawa pojdzie w zapomnienie i dalej "zabytkowe ruiny " będą straszyły tak jak nie jeden z tych "zabytków" o które walczył
~kolunia 2015-02-17 16:07:59 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Dla czego nie wyburzyli ratusza i zabytkowych kamieniczek w rynku..a wsadzili tam miliony!
~Patriota 2015-02-16 11:57:59 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Rudery pseudo-zabytki to szalone poczynania konserwatora , utrudnia wyburzenia bo chce zarobić na wydaniu zgody (to łapówkarstwo) Wałbrzych nie chce ruder do kręcenia filmów , które kompromitują nasze miasto !!! Popieramy Prezydenta Romana Szełemeja w kwestii wyburzeń ruder !!!
~ratatuj 2015-02-20 13:44:06 z adresu IP: (62.87.xxx.xxx)
Masz na myśli tego gościa, od sadzenia tui w mieście, betonowania i posypywania żółtym piaskiem wszystkigo, żeby wyglądało jak w kibucu na podzamczu? To ja nie popieram!
~Patriota 2015-02-16 11:52:13 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Konserwator "zabytków" utrudnia wyburzenia , wykorzystując możliwość zarobku za zgodę na wyburzenie . Gdzie sens utrzymywać rudery pseudo-zabytki , te szlone decyzje pokrywają podatnicy . Wałbrzych potrzebuje estetyki , a nie ruder do kręcenia filmów !!!
~zrób to sam 2015-02-16 11:25:44 z adresu IP: (195.191.xxx.xxx)
To ja proponuje aby konserwator chociaż jeden z tych pseldo zabytków bardzo zrujnowanych niech sam wyremontuje ale za swoje pieniądze a nie za podatników miasta walbrzych życzę powodzenia
~Derwisz 2015-02-16 12:00:29 z adresu IP: (84.10.xxx.xxx)
Zainwestuj w słownik ortograficzny.
~Wałbrzyszanka 2015-02-16 10:57:32 z adresu IP: (89.24.xxx.xxx)
Dlaczego konserwator nie zainteresował się budynkami jak jeszcze można było z nimi coś zrobić, tylko czekał, aż w końcu będą w stanie nadającym się do wyburzenia, Przecież te budynki stoją tam nieremontowane od niepamiętnych czasów.
~Katarzyna 2015-02-16 10:51:00 z adresu IP: (217.227.xxx.xxx)
To niech ten konserwator konserwuje a nie patrzy jak obiekty niszczeją. Etymologia słowa konserwator mówi o kimś kto naprawia!
~Rychoo 2015-02-16 10:28:24 z adresu IP: (178.182.xxx.xxx)
Konserwator czego ? Konserwator ruder ? To nie zabytki to rudery których juz nikt nie chce używać, rudery bez wartości architektonicznej.
~Kasia 2015-02-16 11:02:34 z adresu IP: (84.10.xxx.xxx)
Będą stały, aż się same zawalą, bo przecież konserwator wie lepiej, ale kasy na remont nie da
~TAURUS 2015-02-16 09:44:30 z adresu IP: (213.195.xxx.xxx)
Dlaczego tylko 6 kamienic. Na samej Palestynie jest co najmniej ze dwadzieścia.
~jajo 2015-02-16 17:26:19 z adresu IP: (83.8.xxx.xxx)
a ile było pieknych budynkow po kopalni Chrobry, ktore były pod opieka koserwatora, juz ich dawno nie ma, mysle że wieże wyciagowe szybów Chroby, symbol miasta te ostną się!!!!