Prezes MPK gościem Radia Wrocław! (POSŁUCHAJ)

Radio Wrocław | Utworzono: 2015-02-26 08:00 | Zmodyfikowano: 2015-02-26 08:03
Prezes MPK gościem Radia Wrocław! (POSŁUCHAJ) - fot. Gregor Niegowski (Radio Wrocław)
fot. Gregor Niegowski (Radio Wrocław)

Kiedy we wszystkich pojazdach MPK pojawi się informacja o możliwej przesiadce na inne linie? Czy można zwiększyć bezpieczeństwo we wrocławskich tramwajach i autobusach? Czy jest możliwa bezpłatna komunikacja we Wrocławiu? To zaledwie trzy z kilkunastu pytań, które za naszym pośrednictwem chcieliście zadać prezydentowi Wrocławia, Rafałowi Dutkiewiczowi. Na część już odpowiedział, na inne odpowie wkrótce.

W związku w ogromnym zainteresowaniem, o kluczowe kwestie dotyczące wrocławskiej komunikacji postanowiliśmy zapytać także prezes MPK - Jolantę Szczepańską.

I znów - tak jak w przypadku Rafała Dutkiewicza - w rolę reporterów mogliście wcielić się Wy! Na część pytań, które mogliście zadawać za pośrednictwem naszego formularza, Jolanta Szczepańska odpowiedziała na naszej antenie. Przeczytajcie całą rozmowę:

Jest pomysł, żeby we Wrocławiu przeprowadzić referendum. Jedno z pytań miałoby brzmieć - "Czy jesteś za prywatyzacją MPK". Pani jest?

Żyjemy w kraju demokratycznym, jeżeli jest wola i spełnione zostaną warunki to referendum zostanie przeprowadzone. Ja nie słyszałam nic o planach prywatyzacji MPK. Być może te sugestie wynikają z tego, że niedługo wprowadzamy podwykonawcę - prywatną firmę, która przyjedzie do nas z 69  nowymi autobusami. Chcę jednak podkreślić, że naszym celem była wyłącznie szybka wymiana taboru. Umowa z prywatną firmą ma obowiązywać przez 10 lat.

Uważa Pani, że prywatna firma mogłaby przejąć cały transport we Wrocławiu?

Prywatna firma musi zarabiać, a wiadomo, że w Polsce nie jest to dochodowy sektor. MPK nie zarabia, tzn. nie generuje zysku, jesteśmy spółką wewnętrzną gminy Wrocław i co roku otrzymujemy ok. 300 mln zł na przewozy. Z tego 160 mln to wpływy z biletów. Resztę gmina dokłada z budżetu, czyli z pieniędzy wszystkich wrocławian.


Czyli prywata forma musiałaby mieć te dodatkowe 140 mln zł.

A nawet więcej, bo w tych 300 mln nie mieszczą się inwestycje.

Ile więc musiałby kosztować bilet, żeby taka firma była dochodowa?

W tej chwili bilet normalny to 3 zł. Musiałby podrożeć mniej więcej do 8 zł.

Zobacz też: 2015 rok bez podwyżek (WYWIAD)

W kampanii wyborczej z wielką siłą podejmowany był wątek sytuacji finansowej MPK.

Jestem o nią spokojna. To były pierwsze dokumenty, o jakie poprosiłam, rozpoczynając pracę. Żeby zrozumieć, jak funkcjonujemy, trzeba poznać formułę. Jesteśmy spółką zoo i podlegamy pod kodeks spółek handlowych. Jesteśmy też podmiotem wewnętrznym gminy. Nasza działalność polega na tym, że przewozimy pasażerów, a za te przewozy miasto zwraca nam w postaci rekompensaty ok. 300 mln zł. W tej kwocie mieszczą się wszystkie koszty za wyjątkiem amortyzacji. To bardzo istotne, bo koszty amortyzacji to kwota, którą musielibyśmy w przyszłości przeznaczyć na nowe zakupy tramwajowe.

Mówiąc najprościej - jak się tramwaj zużyje i trzeba go będzie pociąć, MPK nie ma odłożonych pieniędzy, żeby kupić następny.

Nie ma. To miasto inwestuje w tabor tramwajowy, a MPK - w autobusowy, taki jest podział. W tych 300 mln amortyzuje się autobusy, ale nie amortyzuje się tramwajów.

Czy w takim razie może przyjść trudny rok, że trzeba będzie kupić na przykład 50 czy 100 tramwajów i nastąpi zapaść?

Takiej sytuacji nie przewiduję. W tej chwili na przełomie maja i czerwca miasto kupuje 6 nowych tramwajów. Rozważane są nowe zakupy z tego samego zamówienia. Jeżeli chodzi o przyszłe zakupy - czekamy na rozdanie unijne. Jeżeli się nie uda - będziemy szukali innych form - dzierżawy czy leasingu. Dzierżawa to modny ostatnio kierunek firm motoryzacyjnych, bo nie obciąża linii kredytowych w bankach.

Jak będzie działać prywatna firma, która przejmie część linii w mieście?

Dla pasażera będzie to nieodczuwalne w kwestii usług, ale odczuwalne w kwestii nowego taboru i z tego jesteśmy zadowoleni, taki był nasz cel. Podwykonawca dostarcza całą usługę - autobus z kierowcą będzie woził pasażerów na całej linii. Pasażerowie będą obsługiwani w sposób identyczny - skargi i uwagi nadal będzie można zgłaszać, jak dotychczas, do naszego biura. Ten prywatny przedsiębiorca to radomska firma Michalczewski, która obsługuje linie w Warszawie i Radomiu.

Uważa Pani, że w takim mieście jak Wrocław jest szansa na darmową komunikację?

Może Pana zaskoczę, ale o cenach biletów decydują mieszkańcy, bo oni wybierają przedstawicieli do rady i oni mogą tak zadecydować. To nie ma wpływu na działalność MPK, bo nie my prowadzimy sprzedaży bilety, prowadzi ją urząd miasta. My otrzymujemy rekompensatę. Żeby mówić o darmowych transporcie, trzeba odpowiedzieć na pytanie nie czy chcemy, żeby transport był darmowy, tylko czy wszyscy chcą dopłacać pełną kwotę do przejazdów. W tej chwili dopłacamy 140 mln. Po decyzji o darmowej komunikacji - musielibyśmy dołożyć kolejnych 160 mln. Jeżeli na to będzie zgoda - to oczywiście. W małych miastach jest to łatwiejsza decyzja.

Pojawiają się głosy, że MPK powinno sprawić, że Nowy Dwór pojedzie tramwaj, a nie metrobus. Ale przecież to nie leży w waszych kompetencjach. Jaki jest dokładnie podział zadań?

Nie mogę podjąć jakiej decyzji, to nie należy w naszych kompetencjach. My jesteśmy wyłącznie firmą przewozową - zabezpieczamy odpowiednie autobusy, wiemy, którymi liniami mamy jeździć i jaką trasą i ile wozokilometrów w ciągu roku mamy przejechać. Jeżeli chodzi o planowanie strategiczne - wszystkie decyzje podejmowane są w mieście. Oczywiście, jako MPK, włączamy się w ten proces, jeżeli jesteśmy o to proszeni. Chcę podkreślić, że wszelkie kompetencje, jeżeli chodzi o transport w mieście są w jednym ręku - czuwa nad tym prezydent miasta.

Nasi internauci pytali m.in. o to, kiedy z wrocławskich ulic znikną tramwaje Konstale 105NA. Są wysokopodłogowe, ciężko się do nich wsiada, m.in. na Grabiszyńskiej.

Od kilku lat proporcje się zmieniają na korzyść zakupionych nowych autobusów i tramwajów. Jeżeli chodzi o autobusy, to pod koniec tego roku 100 proc. wrocławskich autobusów będzie niskopodłogowych. Jeżeli chodzi o tramwaje - ich wymiana jest kwestią kilku najbliższych lat.

Jak należałoby rozwiązać problem Ołtaszyna i, umownie mówiąc, całego południa miasta, gdzie zbudowano tysiące mieszkań, a możliwości dojazdu do centrum komunikacją zbiorową są niewielkie?

Mogę obiecać jedno - możemy sprawdzić, jaki jest potok pasażerów w autobusach i przekazać te dane do Urzędu Miasta. Jeżeli są jakieś uwagi, to sugerowałabym, żeby od razu kierować je do urzędu miasta, bo to skróci drogę do zmian.

Wielu mieszkańców skarży się na brud. Jeden z internautów napisał nawet, że w tramwajach panuje wszawica. Jak zamierza rozwiązać Pani ten problem?

Nie otrzymałam informacji o wszawicy, to pierwszy taki sygnał, ale oczywiście nie będziemy go lekceważyć. Po programie skontaktuję się z sanepidem. Jako pasażer zwracałam uwagę na czystość - rzeczywiście pozostawia czasem wiele do życzenia. Poprawa tego stanu to jeden z moich priorytetów. Mam pomysł, jak to zrobić. W autobusach zmiana ta będzie odczuwalna w czerwcu - wygaśnie wtedy umowa z firmą sprzątającą, poza tym autobusy przeniosą się do nowej zajezdni na ul. Obornicką, gdzie jest nowa hala. Ona wymusza nowy cykl technologiczny mycia autobusów. W przypadku tramwajów - nastąpi to trochę później, bo musimy zmienić formułę sprzątania, ale i nadzór nad nim.

Posłuchaj całej rozmowy:

Reklama

Komentarze (20)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Czaczo2015-12-16 17:40:16 z adresu IP: (83.27.xxx.xxx)
Prezesi są po to by trzepać kasę we własne kieszenie. Nie trzeba mieć studiów by zauważyć wiele absurdów w komunikacji miejskiej. Jednym z nich jest: przepisy wewnętrzne dla pracowników a rozkład jazdy i punktualność. To dwa aspekty przeciwne do siebie. Nie ma takiej możliwości by w/g instrukcji przejechać trasę (nawet bez korków) w wyznaczonym na rozkładzie czasie. jest to z prawami fizyki niemożliwe ! O tym powinniście wiedzieć kochani pasażerowie. To że dojeżdżacie do celu na czas to tylko naginanie przepisów przez kierujących. TAKA JEST PRAWDA.
~ade2015-07-14 07:28:19 z adresu IP: (156.17.xxx.xxx)
Autobus nr 8106 linia 145 ( 14.07.2015, godz. 6,50)- super kierowca jak większość nie używa kierunkowskazów i wysadza pasażerów na jezdni nie wjeżdżając w zatoczkę przy ZOO i następną przy zajezdni. W przypadku autobusów 145 na odcinku pl. Grunwaldzki - Biskupin jest to codziennością. Pogratulować umiejętności albo tępić chamstwo.Czy mamy się do tego przyzwyczaić? Nas uczono czegoś innego na kursie prawa jazdy? Oni, kierowcy dużych aut powinni dawać przykład, więc nie zdziwcie się jak od dzisiaj nie będziemy ustępować miejsca pojazdom MPK. Druga sprawa : pewnie nie trudno sprawdzić kto prowadził ten autobus w tym dniu i o danej godzinie. SUPER KIEROWCA !!!
~Barakuda2015-06-09 21:48:12 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Kiedy Kusiak wyleci na pysk ?? Działa destrukcyjnie na firmę jak Smyk
~ktośmądry2015-02-27 17:19:01 z adresu IP: (46.113.xxx.xxx)
Czy linie 101, 102, 104 będą nadal zastępować linie 403 i 435 czy będą NIESTETY jeździć po mieście? Bo jeśli tak to wstępnie mówię że linie przyspieszone wymierają :(
~Ołtaszyn2015-02-26 19:21:41 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Pytanie internauty: "problem Ołtaszyna". Odpowiedź Prezes: "możemy sprawdzić, jaki jest potok pasażerów w autobusach". Kompletne niezrozumienie problemu. Autobus jedzie dwa razy na godzinę. Autobus stoi w korku. Kto wybierze TAKIE MPK??
~Ryhor2015-02-26 18:34:58 z adresu IP: (83.27.xxx.xxx)
Jaka jest wartość dodana wynikająca z tego wywiadu ? Pani Prezes wprawdzie wypowiedziała się na tematy poruszone dosłownie w kilku pytaniach, jednak nie udzieliła na nie żadnej konkretnej odpowiedzi. Mglistość. Zero konkretów, przerzucanie odpowiedzialności. Nie spodziewałem się zbyt wiele, a pomimo to jestem cokolwiek zawiedziony.
~ryhor2015-02-28 08:34:47 z adresu IP: (83.27.xxx.xxx)
@ 123 - taaa, pod każdym postem to samo. Jakiś niedowartościowany jesteś ? Kompleksy z dzieciństwa się odzywają ? Wal się człecze.
~1232015-02-26 22:18:56 z adresu IP: (37.31.xxx.xxx)
Co za kretyn
~Miś Kamiński2015-02-26 14:03:43 z adresu IP: (89.25.xxx.xxx)
Tutaj też #wygaszone.
~Ktoś2015-02-26 13:02:54 z adresu IP: (156.17.xxx.xxx)
Jak Pani nie słyszała o wszawicy skoro w gazetach wrocławskich pisali i sanepid potwierdził !
~ Odp...2015-02-27 17:07:30 z adresu IP: (194.146.xxx.xxx)
Panie Ktoś żeby nie było wszawicy to się trzeba częściej myć,Niestety w szkołach też się zdarza wszawica.Nie wydaje mi się żeby to była wina MPK czy szkoły tylko nas samych zacznijmy dbać o higienę osobistą.Sama raz widziałam jak mama zmieniła dziecku pampersa w tramwaju a później włożyła(upchała) go do śmietniczki ot kultura niech sobie wszyscy powąchają do wieczora.
~WAŻNE2015-02-26 11:01:25 z adresu IP: (217.99.xxx.xxx)
Dlaczego powieszone rozkłady jazdy są takie małe i trudno je odczytać, a w nocy jest to niemożliwe ! Czy tak trudno wydrukować większe np. A4. Niech się pani przejedzie do Niemiec. Tam mogą być większe, a w grajdole nie? Nie stać was na trochę więcej papieru? To sprawa do załatwienia w ciągu tygodnia... ale dla Pani zapewne niemożliwa? Zakładamy się pani Prezes? O bukiet kwiatów.
~pol2015-02-26 10:19:18 z adresu IP: (217.237.xxx.xxx)
Dlaczego autobusy i tramwaje jezdza tak rzadko i nie dojezdzaja tam gdzie potrzeba? odpowiedz: "Mogę obiecać jedno - możemy sprawdzić, jaki jest potok pasażerów w autobusach" piekna manipulacja, ona chce mierzyc potoki pasazerow w nieistniejacych autobusach! geniusz
~Do Gościa2015-02-20 21:45:00 z adresu IP: (83.27.xxx.xxx)
Gościu drogi, reszta pytań, jeżeli nie pamiętasz, poszła w formie pisemnej do magistratu. Tym razem pewnie będzie podobnie... Szkoda gadać gościu...
~ryhor2015-02-24 11:17:36 z adresu IP: (83.27.xxx.xxx)
@Do Goscia - Drogi redaktorze, czy tez przedstawicielu magistratu, odesłanie pytań w formie pisemnej do magistratu to czynność mniej wartościowa niż użycie tej kartki z pytaniami w toalecie czy wrzucenie do pieca. Szkoda gadać :)
~Gość2015-02-20 15:32:38 z adresu IP: (156.17.xxx.xxx)
Ludzie, po co się wysilacie z tymi pytaniami? Pamiętacie jak było z pytaniami do prezydenta? Przeczytali 2 pytania tylko, te niekłopotliwe i do widzenia.
~ZZZZ2015-02-19 09:02:02 z adresu IP: (156.17.xxx.xxx)
Ludzie, pytania przez formularz, czytać nie umiecie?
~bamirka2015-02-19 08:49:06 z adresu IP: (85.128.xxx.xxx)
Dzień dobry, Czy mieszkańcy Dobrzykowic i jego okolic mogą liczyć na przedłużenie linii autobusu 115 o jeden przystanek? Zamiast pętli w łanach (za rondem) autobus miałby wydłużoną trasę i mógłby mieć końcowy przystanek przed Dobrzykowicami - przy dużym osiedlu domków szeregowych. Teren został przygotowany i zabezpieczony pod przystanek i wydaje się, że nie powinno być z tym problemu, a jednak! W ostatnich latach na tym terenie zamieszkało bardzo dużo mieszkańców pracujących we Wrocławiu i wydłużenie linii autobusu 115 na pewno ulżyłoby ich mieszkańcom w dojazdach do Wrocławia.
~milo332015-02-18 23:33:45 z adresu IP: (185.26.xxx.xxx)
Czy nie dałoby się skierować linii 31 lub 32 z Gaju na oś Grunwaldzką? Aby nie korkować zapchanego już wieloma liniami tramwajowymi pl.Dominikańskiego skierować go od ul.Peronowej przez Małachowskiego, ul. Pułaskiego, Pl. Wróblewskiego do mostu Grunwaldzkiego i dalej np. ul. Skłodowskiej-Curie i przez ul. Mickiewicza do pętli Sępolno. Można byłoby zaoszczędzić na linii 145 - zlikwidować ją lub zamienić w autobus szczytowy np.345. Dodam, że 145 i 146 tkwią codziennie w korku na ul.Borowskiej (przed Glinianą i Dyrekcyjną) kilka cyklów świetlnych oraz potem po kolei aż do wyjazdu z przystanku Peronowa. Są wypełnione po brzegi każdego poranka i po południu - duży ścisk, opóźnienia w kursowaniu...
~nick2015-02-18 20:47:17 z adresu IP: (62.141.xxx.xxx)
Witam:) Co Pani Prezes zrobi dla bezpieczeństwa w środkach publicznego transportu aby nie dochodziło do takich incydentów jak pobicie pasażera w autobusie lini 134 ?!