Blokady na DK8, protest na DK30 i A4 (ZOBACZ ZDJĘCIA)

Gregor Niegowski, Piotr Słowiński, Sylwia Jurgiel | Utworzono: 2015-03-20 12:53 | Zmodyfikowano: 2015-03-23 08:28
Blokady na DK8, protest na DK30 i A4 (ZOBACZ ZDJĘCIA) - fot. Michał Wyszowski
fot. Michał Wyszowski

Blokada "ósemki" aktualizacja godz. 14
Nie chcą obietnic tylko nowej drogi. Od godz. 14 w Kobierzycach trwa blokada drogi krajowej numer osiem. Kilkadziesiąt osób z transparentami chodzi po pasach tuż przy wjeździe do miejscowości. Dziesięć minut blokują przejazd, a piętnaście minut spędzają przy ustawionym tuż przy szosie grillu. Mówią wprost, że rząd ich oszukał. Zamiast nowej ekspresówki z Wrocławia do granicy państwa, na razie dostali tylko mgliste obietnice remontu. Dlatego nie ukrywają, że będą blokować do skutku.

Kierowcy aut osobowych mogą ominąć protest skręcając do samych Kobierzyc.

aktualizacja godz. 15.30
W Kobierzycach trwa blokada drogi krajowej numer osiem. Mieszkańcy, ale także m. in. kibice Śląska Wrocław, domagają się budowy nowej drogi ekspresowej do granicy państwa. Tym razem akcja ma nieco lżejszy charakter. Uczestnicy w przerwach grillują, a wśród protestujących pojawiła się osoba przebrana za…Batmana. Atmosfera pikniku nie zmienia jednak bardzo poważnych żądań uczestników blokady.

aktualizacja godz. 16
Już po proteście, ale jutro powtórka z rozrywki. Kobierzyce to pierwsza z blokad, które potrwają do końca tygodnia. We wtorek utrudnienia będą w Boguszynie, a w środę w Bardzie Śląskim.

HARMONOGRAM BLOKAD na DK 8

  • 23 marca (poniedziałek), Kobierzyce: 14:30-17.00. Przejście na DK8 przy stacji benzynowej.
  • 24 marca (wtorek), Boguszyn: 15.00-17:30. Przejście przy stacji paliw i przystanku
  • 25 marca (środa), Bardo Śląskie: 16.00-18:30. Przejście przy stacji PKP
  • 26 marca (czwartek), Duszniki-Zdrój: 15.00-17.30. Przejście przy skrzyżowaniu DK8 z ulicą Słowackiego.
  • 27 marca (piątek), Ząbkowice Śląskie: 15.00-18:00. Przejście na DK8 przy skrzyżowaniu na Dzierżoniów

A tak o akcji na DK 8 pisaliśmy wcześniej:

- Protest może stworzyć zagrożenie dla kierowców, a także jego uczestników - mówił Michał Radoszko z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad:

Łukasz Dutkowiak z dolnośląskiej policji prosił z kolei kierowców, by omijali miejsca w których planowany jest protest:

Mieszkańcy protestują, bo chcą nowej i bezpiecznej drogi, a GDDKiA ma w planach jedynie rozbudowę ósemki. Ta ma być realizowana w dwóch etapach. Na odcinku Magnice - Łagiewniki powstanie system 2+2, a w dalszym odcinku Łagiewniki - Kłodzko - Kudowa Zdrój zostanie wprowadzony przekrój 2+1, z występującymi na przemian pasami do wyprzedzania - mówi Marcin Sułek naczelnik wydziału dokumentacji:

Nie będzie nowej "ósemki", ale będzie remont

Droga nr 8 będzie wyłącznie remontowana, rząd nie wybuduje nowej trasy z Wrocławia przez Kłodzko do Boboszowa - informację oficjalnie ogłosił niedawno wiceminister infrastruktury Zbigniew Rynasiewicz. Zbigniew Rynasiewicz zapowiedział też, że droga zostanie gruntownie zmodernizowana, co poprawi znacznie jej bezpieczeństwo. Wiceminister wie o protestach mieszkańców, ale jest pewien, że to najlepsze wyjście. POSŁUCHAJ TUTAJ

Plan zakłada również budowę obwodnic miejscowości, dlatego rozbudowaną ósemką można byłoby się poruszać ze stałą prędkością.

Sonda

Czy popierasz protesty, które polegają na blokowaniu dróg?

Ta sonda już się zakończyła.
Tak
198
Nie
100
To zależy, czy dotyczą drogi, z której korzystam
21
Wszystkich głosów: 319

BLOKADY NA DK 30
Nie tylko na krajowej drodze nr 8 będą w poniedziałek protesty kierowców. 23 marca od 10.00 do 18.00, na drodze krajowej 30 na ulicy Słowiańskiej w Zgorzelcu tj. od zjazdu z autostrady A4 do ronda Solidarności, odbędzie się akcja protestacyjna zorganizowana przez przewoźników sprzeciwiających się działaniom rządów państw członkowskich UE, w tym Niemiec i Francji, jak również rządów państw trzecich w tym m.in. Federacji Rosyjskiej, utrudniających prowadzenie na terytorium tych krajów działalności gospodarczej, w szczególności działalności w branży przewozu drogowego towarów.

Protest rozpocznie się na węźle Zgorzelec przy skrzyżowaniu autostrady A4 z drogą krajową 94 i będzie polegał na bardzo wolnym przemieszczaniu się samochodów po drodze nr 30, od węzła w kierunku ronda Solidarności. W kolumnie jechać ma około 40 oflagowanych pojazdów ciężarowych. Protestujący nie wykluczają, że w ramach akcji kilka ciężarówek będzie się poruszać tylko po rondzie, co może być powodem dodatkowych utrudnień.  Utrudnienia w ruchu drogowym obejmą także Węzeł Godzieszów, czyli skrzyżowanie drogi krajowej 94 z drogą 296.

aktualizacja godz. 9.55
Na miejscu są już protestujący kierowcy, a także policja . Do 10.00 żadne ciężarówki nie wyjechały, by blokować drogę nr 30 i zjazd na drogę 94 z autostrady. Jednak w kilku miejscach stały zaparkowane TIR-y. Protestujący zapowiadają, że będą w kolumnie jeździć wolno najważniejszymi drogami w rejonie Zgorzelca. Jak mówią, zniesienie obowiązku wypłacania niemieckiej płacy minimalnej, czyli 8,5 euro za godzinę, kierowcom jadącym tranzytem przez Niemcy ich problemów nie rozwiązuje, bo większość z nich jeździ nie tranzytem, a do Niemiec. Tymczasem wysokie stawki za godzinę pracy mogą spowodować, że polskie firmy przestaną być konkurencyjne dla np. niemieckich i przez to stracą rynek a kierowcy, co oczywiste pracę.

aktualizacja godz. 10.45
Ponad 50 ciężarówek jedzie z Legnicy w stronę Zgorzelca. Podkomisarz Anna Włoszczyk z dolnośląskiej policji mówi, że kolumny TIR-ów będą przepuszczać pojazdy służb ratowniczych. Mundurowi osłaniają kolumny protestujących, które będą się poruszały autostradą z prędkością 45 kilometrów na godzinę, tak by nie doszło do wypadków. Nie pozwolą też np. na zupełne zablokowanie autostrady.

aktualizacja godz. 11
- Protestujemy, aby polski rząd zaczął nas traktować poważnie - mówi Władysław Frasyniuk współwłaściciel jednej z firm transportowych z Wrocławia. Razem z innymi transportowcami bierze udział w proteście, który zakłada blokadę głównych polskich dróg. Władysław Frasyniuk podkreśla, że protest skierowany jest również przeciwko polskiemu rządowi. Jeżeli władze w Warszawie nie wynegocjują od Brukseli wyłączenia polskich transportowców z niemieckich przepisów, już niedługo polskie firmy transportowe będą masowo bankrutować  Większa grupa ciężarówek jest w drodze do Zgorzelca - korkuje się a-4 w okolicy zebrzydowej na odcinku ok 10 km

aktualizacja godz. 11.30
Kolumna kilkudziesięciu tirów jest już w okolicy Zgorzelca. Do godziny 18 będą bardzo wolno poruszać się po drodze nr 30, po drodze nr 94 i autostradzie A4 utrudniając przejazd . Już są tam korki Policja deklaruje że nie pozwoli na zupełne zablokowanie autostrady, na której ma zostać zapewniony przejazd dla służb ratowniczych.

aktualizacja godz. 13.20
Kierowcy TIR-ów uczestniczący w proteście przeciw utrudnianiu im dostępu do zagranicznych rynków i braku zdecydowanych i skutecznych działań polskiego rządu, zablokowali na chwilę jedną ze stacji benzynowych w Zgorzelcu. Przenoszą się obecnie na autostradę. Będą jeździć dwoma pasami ruchu na autostradzie A4 od węzła w Godzieszowie do węzła Zgorzelec.

aktualizacja godz. 13.45
Po ostrzeżeniu od policji, że próby blokowania dwóch pasów ruchu na drodze nr 94 skończą się mandatami, protestujący koło Zgorzelca kierowcy zmieniają taktykę. Będą jeździć w obu kierunkach autostradą A4 z prędkością 45 kilometrów na godzinę, blokując oba pasy ruchu.

Właściciel firmy transportowej z Lubina, Andrzej Duczymiński, mówi, że jest to protest m.in. przeciw wymuszaniu stawek 8,5 euro za godzinę jakie polskie firmy mają płacić kierowcom za czas pracy w Niemczech. Za niedostosowanie się do tego grożą pracodawcom kary nawet do pół miliona euro. Przewoźnicy są przekonani, że to nie o dobro ich pracowników chodzi, ale o likwidację polskiej konkurencji na europejskim rynku przewozowym:

aktualizacja godz. 15
Protestujący zapowiadają, że do godz. 16 będą utrudniać ruch w rejonie Jędrzychowic i Zgorzelca. Później zawrócą w stronę Wrocławia. Około 18 planowany jest koniec akcji.

ZAMYKAJĄ DROGĘ NR 297
O 8.00 rano z powodu remontu drogowcy zamykają drogę nr 297 z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego i dalej do Bolesławca na odcinku od Pasiecznika do Wojciechowa. Mateusz Królak z lwóweckiej policji mówi, że od strony Jeleniej Góry zamknięte będzie skrzyżowanie z krajową drogą nr 30, więc tam raczej nikt się nie pomyli. Problemy mogą być od strony Wojciechowa, gdzie jeśli się ktoś zapuści ciężarówką będzie miał kłopot z zawróceniem. Kłopoty mogą być także na objeździe przez Gryfów Śląski i Ubocze do Lwówka Śląskiego drogą 364.

Drogowcy naprawiający mur oporowy w Płuczkach mają skończyć pracę jak najszybciej, ale prawdopodobnie utrudnienie będzie tam jeszcze do końca tygodnia. Prace na zamkniętej drodze 297 mają za to potrwać do 29 maja, choć prawdopodobnie przejazd zostanie otwarty wcześniej.

Drogi S3 i S5

Drogi ekspresowe na Dolnym Śląsku

Droga S5
Trwa budowa 50-kilometrowego odcinka trasy Wrocław - Korzeńsko. Inwestycja jest realizowana w systemie "Projektuj i buduj". Została podzielona jest na 3 zadania. Trwają i prace projektowe i prace przygotowawcze - archeolodzy, likwidacja kolizji, wyburzenia, budowa dróg technologicznym. W drugiej połowie tego roku rozpoczną się prace budowlane. Wartość inwestycji to około 1,5 mld zł. Zakończenie inwestycji i otwarcie dla ruchu przewidziane jest w 2017 roku.

Droga S3
Trwa budowa odcinka od Nowej Soli w województwie lubuskim w kierunku Głogowa, Lubina, Legnicy. To 84 km nowej trasy za ponad 2,5 mld zł. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2018 roku. do tego kończy się proces przetargowy na dwa kolejne zadania w ramach S3 - od Legnicy do Bolkowa - to 36 km trasy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje podpisanie umów w połowie roku. Szacunkowa wartość 1,2 mld zł.

Przykładowy Obwód Utrzymania Drogi

Przykład Miejsca Obsługi Podróżnych



Przykład Miejsca Obsługi Podróżnych

Przykład wiaduktu

Reklama
Zdjęcia
Blokady na DK8, protest na DK30 i A4 (ZOBACZ ZDJĘCIA) - 4
Blokady na DK8, protest na DK30 i A4 (ZOBACZ ZDJĘCIA) - 5
Blokady na DK8, protest na DK30 i A4 (ZOBACZ ZDJĘCIA) - 6
Blokady na DK8, protest na DK30 i A4 (ZOBACZ ZDJĘCIA) - 7

Komentarze (14)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~S8_teraz2015-03-23 09:05:05 z adresu IP: (78.9.xxx.xxx)
Jedyną winą (jeśli tak można powiedzieć) ludzi mieszkających wzdłuż DK8 jest fakt braku z tego regionu znaczącego polityka/ów i/lub mocnego przemysłu. Widać na mapie gdzie mocno lobbują za budową dróg i które regiony są rozwinięte. Niech nikt mi nie mówi, że jakieś plany rozwoju Polskie, europejskie i inne dyrdymały. Tam gdzie ktoś (człowiek, zakłady) ma mocny głos tam się coś dzieje. A my musimy walczyć sami m.in. na drogach w postaci blokad. Dziwię się tylko burmistrzom, wójtom, starostom, radnym, że w tak ważnej sprawie dla mieszkańców i regionu nie ma ich z ludźmi. Pochowali się i jest im wygodnie. Wyjątkiem chyba jest tylko burmistrz Barda, który pojawiał się na blokadach.
~trio2015-03-23 08:12:51 z adresu IP: (176.58.xxx.xxx)
Obecna władza nie rządzi tylko napuszcza grupy zawodowe na siebie. Jedyne co przychodzi mi do głowy to w najbliższych wyborach wybrać inna władzę, bo jeżeli jest źle i wszyscy to widza to nie ma sensu brnąć w to dalej. W demokracji to jedyne narzędzie. Wszyscy protestują, a oni w kuluarach robią swoje i przegłosowują co chcą.
~S8_teraz2015-03-23 08:04:27 z adresu IP: (78.9.xxx.xxx)
Do Wrocławianina: proszę nie mylić pojęć. Dręczenie to co innego niż dużo wcześniej zapowiedziany protest. Nawet jak kierowcy czują się, jak to okreslasz podrażnieni a dzieci dręczone to jest to zapewne o wiele lepsze niż mieli kiedyś zginać na tej drodze lub zostać kalekami - o co w tej chwili nie trudno. Myślisz, że protestujący ludzie nie maja nic innego do roboty tylko blokować drogi? Myślę, że dla nikogo to nie jest przyjemne. Powinieneś być wdzięczny, że siedząc w fotelu będziesz miał nowa drogę w takim czy innym kształcie ale bezpieczniejszą od obecnej. Według twego rozumowania powinno się remontować tylko te drogi, którymi jeżdżą osoby odpowiedzialne za te inwestycje. Idąc tym tokiem myślenia - podwyżki powinni dostawać tylko ci, którzy mogą je przyznawać. A skuteczność takich protestów można łatwo sprawdzić samemu. Wystarczy trochę dobrej woli, której w twojej wypowiedzi nie widzę. Wbrew pozorom Wrocławianinie masz wielki wpływ na rozbudowę drogi. Ale nie siedząc przed kompem i krytykując tych co próbują działać m.in w twoim interesie. Totalnie nie rozumiem twojego toku rozumowania. Proponuję złą energię krytycyzmu ulokować w działaniach na rzecz poprawy bezpieczeństwa na drogach i dołączenie do protestu. Ja pozdrawiam organizatorów protestów oraz wszystkich dzięki, którym będzie się coś w sprawie drogi zmieniać na lepsze. Odnośnie zaproponowanych przez Ministerstwo zmian na DK8 - ciekawe jaka kwotowo jest różnica między tym co zaproponowali a normalną jakościowo drogą czyli klasy S? Myślę, że niewielka (w skali remontów dróg) - więc propozycja Ministerstwa jest nieopłacalna w perspektywie użytkowania wieloletniego drogi nr 8. A tak na marginesie Ministerstwo robi tyle szumu a żadnych konkretów nie ma z ich strony. Niby jakieś propozycje, zobowiązania, słowa, słowa, słowa a kroków ku realizacji brak. Sama paplaninia. trio: zaproponuj coś skutecznego, powodującego duże utrudnienia. O Pani Poseł mam podobne zdanie - choć myślę, ze nieco straciła impet w sprawie (czyżby prikaz odgórny?)
~trio2015-03-23 07:42:37 z adresu IP: (176.58.xxx.xxx)
Skuteczność blokad - żadna. Utrudnienia - umiarkowane. Za to tacy politycy, jak np. p. Wielichowska aktywna - kampania wyborcza w pełni. Politycy walczą o głosy i są teraz bardzo blisko ludu.
~Wrocławianin2015-03-22 19:45:50 z adresu IP: (89.70.xxx.xxx)
Totalnie nie rozumiem dlaczego drażnienie kierowców, i dręczenie dzieci zmuszonych do siedzenia w autach stojących w korkach spotyka się z pozytywnymi komentarzami? Czy to ja mam wpływ na rozbudowę dróg? Nie powiecie mi że akurat tą drogą jeżdżą osoby odpowiedzialne za te inwestycje? Może ktoś mi spokojnie wyjaśni jaki jest założony mechanizm skuteczności takiego protestu? Pozdrawiam wszystkich którzy będą ofiarami tego i podobnych protestów.
~kwadrans2015-03-23 08:09:59 z adresu IP: (80.52.xxx.xxx)
a tu masz niewinnych tirowców: "Dziś czekają nas wielkie utrudnienia na głównych drogach Dolnego Śląska. W godz. 10-18 trasy do polsko-niemieckich przejść granicznych w Jędrzychowicach i Olszynie zablokuje około 150 TIR-ów. To protest transportowców, domagających się ochrony miejsc pracy w firmach przewozowych. Ale to nie koniec kłopotów, bo zablokowana będzie też droga krajowa nr 8 z Wrocławia do Kłodzka i granicy z Czechami. 1/6" - jak kali kraść?
~kwadrans2015-03-23 08:05:32 z adresu IP: (80.52.xxx.xxx)
Jak można tego nie rozumieć? Straty wynikłe z blokady zmuszą władzę do zastanowienia. To jest proste....co tu więcej rozumieć?
~Wawrzyniec P.2015-03-22 21:38:25 z adresu IP: (83.27.xxx.xxx)
Postaram się spokojnie wyjaśnić. Chodzi przede wszystkim o zwrócenie uwagi i pokazanie jak najszerszemu gronu, że problem istnieje. Każda akcja społeczna niesie za sobą pewne utrudnienia i perturbacje. I o to chodzi !!! Bo wtedy poszerza się grupa zainteresowana rozwiązaniem problemu i zaczyna wywierać nacisk na władzę. Chodzi o to żebyś i Ty zauważył ten problem oraz zabrał się do działania bo inaczej będziesz stał w korkach z powodu protestów lub, co gorsza, w wypadku braku odpowiednich działań zginiesz na tej drodze. To proste. Przyjęta metoda jest wprawdzie desperacka ale dotychczasowe działania mieszkańców NIC nie dały. Celem nie jest drażnienie kierowców co więcej demagogiczny argument o "dręczeniu dzieci" jest co najmniej nie na miejscu. Dodam, osobiście nie biorę udziału w protestach ale szczerze je popieram - z różnych względów.
~GORYL2015-03-22 19:57:29 z adresu IP: (178.182.xxx.xxx)
Popieram .Zebrać siły i mobilizować się na wiejską,a nie na "ósemke",ale to nie ta liga...
~Wawrzyniec P. 2015-03-22 18:21:12 z adresu IP: (83.27.xxx.xxx)
Popieram po trzykroć. Nie dajmy się nabrać na przebudowę. To erzac. To pochłonie kupę forsy i pomoże tylko na chwilę. Dolny Śląsk jest niedoinwestowany, jest traktowany przez Warszawę jak niepotrzebny bękart - droga z Warszawki do Gdańska jest do Katowic też, i do Berlina jest !!! A na DŚ co ? Gówno !!!
~kierofca nombofca2015-03-21 11:30:28 z adresu IP: (188.33.xxx.xxx)
ja myślę, że kierowcy TIR-ów i dostawczaków powinni Zaprotestować przeciw wzrostom cen paliwa i zakazowi odliczana VAT od paliwa, przez blokowanie dróg wyjazdowych z osiedli , miasteczek... OCZYWIŚCIE NIC TO NIE DA, poza uprzykrzeniem życia ich mieszkańcom, ale może do łba im dotrze, że to nie Kierowcy pracujący w autach, są odpowiedzialni za działania rządu i GDDiA..
~kierofca bombofca2015-03-23 09:47:02 z adresu IP: (188.33.xxx.xxx)
A Może Protestować tam gdzie zapadają DECYZJE ?? - Sejm, Rząd, GDDiA, Urząd Wojewódzki chociaż...? Władzunia siedzi w fotelu z kawunia i koniaczkiem i ma "bekę" z waszych protestów i kierowców..
~Wawrzyniec P.2015-03-22 18:14:44 z adresu IP: (83.27.xxx.xxx)
A może tobie do łba dotrze, że tu nie ma innego sposobu by skutecznie zwrócić uwagę na problem ? Że trzeba w końcu zmusić władzę do zainwestowania w Dolny Śląsk ? Jak oni nasz tu traktują ? Do Gdańska i do Katowic można drogi porobić, a na Dolnym Śląsku nie ? Jak zrobią taki erzac nie drogę jak mówią, to już tak zostanie do końca twojego i mojego żywota.
~kolo2015-03-20 20:26:39 z adresu IP: (78.9.xxx.xxx)
z czemu nie ma blokady w sobotę co chce się wyspać?