Wypożyczalnia aut elektrycznych we Wrocławiu

Przemek Gałecki, Marek Zoellner | Utworzono: 2015-09-29 16:15 | Zmodyfikowano: 2015-09-29 16:16
A|A|A

fot. Mariordo/Wikimedia Commons

Pierwsza w kraju miejska wypożyczalnia samochodów elektrycznych coraz bliżej. Pięć firm chce wybudować we Wrocławiu system, który będzie składał się z 200 pojazdów zasilanych prądem, stacji dokujących i aplikacji, dzięki której zdalnie wypożyczymy pojazd.

Sonda

Będziecie korzystać z wypożyczalni samochodów elektrycznych?

Ta sonda już się zakończyła.
Oczywiście! To świetny pomysł
63
Czasami na pewno, ale mam własny samochód
25
To zależy od ceny. W taksówce nie trzeba patrzeć na drogę
38
Nie mam prawa jazdy, wybieram bardziej ekologiczny rower
7
Nie, nie mam zamiaru korzystać
53
Wszystkich głosów: 186

LISTA FIRM: Zbiorcze zestawienie wniosków o zawarcie umowy o partnerstwie publiczno prawnym

Ratusz przygotuje z kolei kilkaset bezpłatnych miejsc parkingowych przeznaczonych wyłącznie dla tych samochodów - mówi Małgorzata Szafran z magistratu. Będą też inne przywileje. Jakie? Posłuchajcie:

Samochodami będzie można jeździć po Wrocławiu i do 10 km poza granicami miasta, a ceny wypożyczeń mają być "na rozsądnym poziomie". Teraz ratusz zaprosi każdego z oferentów do negocjacji a następnie wybierze najlepszą ofertę. System miałby zacząć działać na przełomie 2016/2017 roku. (fot. Jebulon/Wikimedia Commons)

System ma funkcjonować podobnie do wypożyczalni rowerów. Stworzy go prywatna firma w ramach Partnerstwa Publiczno Prywatnego. Kilkaset miejsc parkingowych (na początku na terenie Starego Miasta) dla tych aut będzie bezpłatnych:

Auta będzie można wypożyczać za pomocą specjalnej aplikacji. Wszelkie koszty obsługi systemu ponosi prywatna firma, ale miasto chce negocjować ceny wypożyczeń.

JESTEŚ WŁAŚCICIELEM SAMOCHODU ELEKTRYCZNEGO? KORZYSTASZ Z TAKIEGO AUTA? CZEKAMY NA TWOJĄ OPINIĘ

O postępowaniu na uruchomienie i zarządzanie miejską wypożyczalnią samochodów elektrycznych urząd miejski informował już w czasie wakacji argumentując, że takie systemy działają w dużych miastach na całym świecie:

"W Londynie, Wiedniu, Berlinie, czy Amsterdamie mieszkańcy do swojej dyspozycji mają po kilkaset ekologicznych aut. Mogą je pożyczać 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, rezerwować przez internet i obsługiwać przez telefon. Systemy często zintegrowane są z wypożyczalniami rowerów miejskich. W stolicy Niemiec taką sieć prowadzi DB Bahn. W Polsce tego typu projekty dopiero raczkują, ale coraz więcej miast jest nimi zainteresowana."

Stacja ładowania w Amsterdamie (fot. Ludovic Hirlimann/Wikimedia Commons)

Przykłady wypożyczalni z Europy prezentowane przez portal miejski Wroclaw.pl

- Chcemy uwolnić przestrzeń miejską poprzez ograniczenie liczby pojazdów indywidualnych w centrum. Proponując jednocześnie mieszkańcom alternatywny, nowy i wygodny środek komunikacji – informowała wówczas Elżbieta Urbanek, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Gospodarki. Miasto zaprezentowało też grafiki, które publikujemy w tym artykule.

Wrocławscy urzędnicy od kilku lat forsują też system, który umożliwi w mieście korzystanie z prywatnych samochodów elektrycznych. Jeszcze w 2011 roku zapewniali, że choć takich pojazdów było u nas zarejestrowanych zaledwie kilkanaście (z motorowerami ok. 30), to i tak warto. Tłumaczyli, że chcą być pionierami i wyprzedzić rynek, bo za jakiś czas może się okazać, że samochodów jest znacznie więcej, ale nie ma ich gdzie ładować. 

Oczywiście nie ma problemu w samym ładowaniu, bo wystarczy do tego zwykłe gniazdko elektryczne, ale w rozliczaniu pobranej energii. Teoretycznie właściciel elektrycznego samochodu mógłby go zasilić nawet prosząc o pomoc w napotkanym na trasie sklepie spożywczym. Trudno byłoby jednak wtedy ustalić, ile faktycznie energii pobrał i ile powinien za to zapłacić. Stąd pomysł na stacje wyposażone w odpowiednie urządzenia i system.

W listopadzie miasto informowało, że sieć objęła 10 punktów. Ich listę można było znaleźć TUTAJ. Spoglądając dziś na stronę internetową operatora, z którym wówczas nawiązano współpracę, można znaleźć mapę 11 takich punktów (TUTAJ).

REKLAMA

Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Paweł
2015-09-30 09:40:37
z adresu IP: (46.229.xxx.xxx)
Ocena: 0
Autolib w Paryżu kosztuje od 11 euro/h w abonamencie rocznym (120 euro) do 18 euro/h przy jednorazowym wypożyczeniu. Badania dostępne w Internecie pokazują, że jest to konkurencyjne dla taksówek (1,5 euro/km, 32 euro/h postój). Odnosząc to do cen we wrocławskich taskówkach projekt ma szansę powodzenia przy opłacie rzędu 30 zł/h przy jednorazowym wypożyczeniu.
~dr Kaftan
2015-09-30 08:22:24
z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Ocena: -1
pod pseudo ekologicznymi hasłami , wywala się przecietnych mieszkańców z centrum, zabrania wjazdu, parkowania.. "Elyta" z kasą podjedzie taxi lub takim czymś.. po pustych ulicach.. a Może Prezydent niech da przykład jak tym dojeżdża zamiast Nissanem Pathfinderem za 300 baniek? tylko na tramwaje niech lepiej bardziej zważa.. za to pewnie na legalu na Ostrów wjedzie.. co do ekologii- to wyprodukowanie baterii do tego auta i ich utylizacjia.. oraz prądu z węgla.. JEST DUżo MNIEJ eko niż zwykły pojazd spalinowy.. ps w a po DDR to bedzie mogło jeździć? i po rynku? :P
~Redakcja
2015-09-29 20:40:59
z adresu IP: (185.56.xxx.xxx)
Ocena: 1
Proszę bardzo, pytanie zostało dodane. Można udzielić odpowiedzi
~zrezygnowana
2015-09-29 20:31:26
z adresu IP: (5.60.xxx.xxx)
Ocena: 2
Witam Państwa, widzę, że pytania w "sądzie" są jeszcze bardziej tendencyjne niż w referendum. Chyba, że sonda jest przeznaczona tylko i wyłącznie dla zwolenników, co wpisywałoby się w politykę "miasta". Takie artykuły, swoją tendencyjnością coraz bardziej mnie odstręczają od kiedyś na prawdę dobrego i rzetelnego) dziennikarstwa. Proszę mnie oświecić, tak trudno było dodać jeszcze jedną odpowiedź, np.: Nie, nie mam zamiaru korzystać. Jak widać najskromniejszy nawet przejaw, zwykły cień obiektywizmu nie potrafi przebić się w mediach produ*kiewiczowskich. Tak więc, mamy przykład kolejnej radosnej twórczości kultu absolutnie na to nie zasługującej jednostki. W sumie cóż...może rzeczywiście czas pójść za radą jaśnie (pominę milczeniem) i wynieść się do Łodzi. Tam może bardziej dbają o mieszkańców i liczą się z ich zdaniem.
~MMM
2015-09-29 20:04:55
z adresu IP: (83.26.xxx.xxx)
Ocena: 4
"Chcemy uwolnić przestrzeń miejską poprzez ograniczenie liczby pojazdów indywidualnych w centrum." Czyli te nowe pojazdy (elektryczne) będą jakie? Komunikacja zbiorowa? Jeżeli będą się poruszać po bus-pasach, torowiskach, to jednocześnie nie będą utrudniać funkcjonowania komunikacji zbiorowej? Za każdym razem gdy są wprowadzane restrykcje, ograniczenia w ruchu kołowym, słyszymy i czytamy, że to dla dobra funkcjonowania komunikacji zbiorowej? To jak to jest z tą komunikacją? Kilkaset miejsc parkingowych dla nich? Czy to nie przerost formy nad treścią? Czy nie jest to przejaw dalszego spychania na margines potrzeb i oczekiwań przeciętnego mieszkańca tego miasta a stworzenie tworu, który w naszych realiach będzie działał dla wybranej grupki ludzi?
~wkurzony
2015-09-29 18:47:37
z adresu IP: (31.61.xxx.xxx)
Ocena: 3
Miasto wyda kasę. Zabiorą kolejne miejsca parkingowe żeby je gdzieś postawić. Później będę stały nieużywane. Ale będą wracały na miejsce poobijane i uświnione. Ludzie nie umieją z kibla na s3 skorzystać bez opieki stróża, wiec po co im dawać elektryczne wózki? Poroniony pomysł. Zabrakło 5 pytania w referendum. Powinno brzmieć: Czy jesteś za tym żeby Wrocław debilnie wydawał kasę np. na 200 elektrycznych samochodów?
~kolor
2015-09-29 18:44:38
z adresu IP: (185.56.xxx.xxx)
Ocena: 1
a może powinny mieć barwy Wrocławia? żółty i czerwony? byłoby nawet ładnie
~Kazimierz57
2015-09-29 18:12:23
z adresu IP: (109.197.xxx.xxx)
Ocena: 5
Na każdym z pojazdów zamontować można jeszcze "mickro kogucika" takiej maści jak ma policja lub straż pożarna. W dobrym guście będzie uzupełnienie antenki z piórkiem z hełmu dziewicy Orleańskiej! Piórko mogę załatwić jeśli komuś potrzebne. Pomysłów jest sporo i czekamy na rozwój radosnej twórczości - racjonalizacji.
~zależy za ile
2015-09-29 17:54:55
z adresu IP: (185.56.xxx.xxx)
Ocena: 1
wszystko zależy od ceny. na pewno na początku ludzie z ciekawości będą chcieli skorzystać, dla frajdy, dla szpanu, z chęci poznawczej. ilu zostanie na dłużej? no, jeśli będzie to dwa razy droższe od taryfy to jednak wybiorę taksówkę, bo wtedy będę sobie siedzieć i niczym się nie przejmować. zatem czekajmy na ceny i wtedy pogadamy. inna sprawa że z roweru nie korzystam, bo nie mam karty miejskiej i nie chcę jej mieć. tutaj wygląda na to że wystarczą moje własne dokumenty (prawko itp) więc będzie łatwiej i to jest na plus
~rafka
2015-09-29 17:34:26
z adresu IP: (5.172.xxx.xxx)
Ocena: 1
Nawet na fotografii ilustrującej to rozwiązanie w Amsterdamie można zobaczyć dwa auta elektryczne i około setki rowerów. To obrazuje znaczenie tych systemów dla rozwiązywania problemów transportowych aglomeracji. Napęd hybrydowy i elektryczny jest przyszłością dla transportu publicznego, taksówek, straży miejskiej i innych służb oraz samochodów dostawczych. Krótko pisząc: dla pojazdów, które co najmniej kilkanaście godzin na dobę są w ruchu miejskim. Na naszym etapie ten system się jeszcze nie sprawdzi.
NA ANTENIE
LeszekKopeć
Leszek Kopeć
 23:00 - 23:59
Muzyczna cyganeria
Zapraszam
Reklama