Chcieli nową drogę, dostali remont. Koniec walki o "ósemkę"? (POSŁUCHAJ)

Michał Wyszowski | Utworzono: 2015-10-20 13:17 | Zmodyfikowano: 2015-10-20 13:18
Chcieli nową drogę, dostali remont. Koniec walki o "ósemkę"? (POSŁUCHAJ) - fot. Michał Wyszowski (Radio Wrocław)
fot. Michał Wyszowski (Radio Wrocław)

To będzie jedna z największych inwestycji drogowych na Dolnym Śląsku. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na wykonanie dokumentacji remontu krajowej ósemki od Wrocławia do Kłodzka. Według wstępnych szacunków inwestycja pochłonie 1,7 mld zł. Samo uzyskiwanie wszystkich pozwoleń potrwa nawet trzy lata. Starosta kłodzki Maciej Awiżeń jest pewien, że warto poczekać:

Odcinek, który ma zostać przebudowany to 77 kilometrów. Remont zamyka także plany dotyczące wytyczenia w tym miejscu trasy drogi ekspresowej. W planach są trzy lub cztery pasy, obwodnice mniejszych miejscowości oraz bezpieczne skrzyżowania.

Według mieszkańców kotliny, którzy przeprowadzili potężną akcję społeczną za budową zupełnie nowej drogi ekspresowej, przebudowa ósemki po prostu nie wystarczy:

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podaje, ze samo przygotowanie dokumentacji potrwa do 2019 roku. Do tego doliczyć trzeba co najmniej pięć lat na same prace budowlane.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na oferty czeka do 24 listopada. Koszt wykonania samej dokumentacji projektowej wynosi ponad 18 mln złotych. Jak czytamy w komunikacie GDDKiA: „Rozbudowa DK 8 na odcinku około 77 km ma na celu zwiększenie przepustowości i prędkości podróży drogą krajową nr 8, zminimalizowanie liczby miejsc niebezpiecznych, wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza obszary zwartej zabudowy miast i wsi, poprawę standardów środowiskowych, obniżenie poziomu hałasu i zanieczyszczeń w obszarach zabudowy. W ramach inwestycji planuje się poszerzenie dotychczasowego przekroju drogi do 3 lub 4 pasów ruchu w zależności od prognozowanego natężenia ruchu. Dodatkowo przewiduje się budowę obwodnic miejscowości a także budowę nowych, bezpiecznych skrzyżowań”.

Czy to oznacza koniec walki o budowę drogi ekspresowej z Wrocławia na południe Dolnego Śląska? Grupa inicjatywna, która w marcu zablokowała ósemkę na tydzień, deklaruje że nie. Czekają jednak na wynik wyborów, potem chcą podjąć kolejne działania. Nie wykluczają także blokad.

Informowaliśmy już o tym na łamach portalu Radia Wrocław: TUTAJ.

Reklama

Komentarze (10)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Marko2015-12-02 01:27:10 z adresu IP: (90.156.xxx.xxx)
Niech p. Duda się wykaże i spełni swoje obietnice... Budowa S8 (zamiast w.w.w rozbudowy) miała być jednym punktów jego kampanii wyborczej. Szkoda wywalania kasy na rozbudowę, lepiej aby ona była przeznaczona na budowę porządnej drogi klasy S pomięczy Wrocławiem, a granicą Czeską. Nie jest to wielki odcinek (ok.120km) - to raz. Dwa - było by to logicznym zakończeniem trasy S8 zaczynającym się od granicy Wschodniej Polski. Trzy - skorzystali by na tym wszyscy... Czy naprawdę, trudno o logiczne i "z głową" wydane pieniądze? Jak można zaprzepaścić budowę tak potrzebnej drogi, na rzecz jakiegoś bezsensownego remontu który nie wiele zmieni oraz nie pokrywa całego odcinka drogi do granicy PL-CZ.
~Damian2015-10-22 13:57:23 z adresu IP: (83.30.xxx.xxx)
Tak światła przy wyjeździe z wrocławia pomogły 30 minut czekania na światłach. Ale modernizacja.
~korki i wypadki2015-10-22 10:35:16 z adresu IP: (91.208.xxx.xxx)
Remont "8" to próba zamydlenia oczu. Droga jest i będzie przeładowana a światła na niej jeszcze bardzie spowolnią ruch. Ludzie będą próbować nadrabiać czas na odcinkach na mijanki i będą liczniejsze wypadki (jak na odcinku przed Ząbkowicami). Droga jest przestarzała od 30 lat, jej remont to jak reperowanie 30 letniego Poloneza albo FSO 1500. Wyrzucanie pieniędzy w błoto i to w dodatku drobnymi groszami.
~Oko2015-10-21 17:03:14 z adresu IP: (89.72.xxx.xxx)
Co to znaczy "nowe bezpieczne skrzyżowania"? Czy to oznacza światła co 10 km i kilometrowe korki w weekendy?
~Duszniczanin2015-10-21 08:22:44 z adresu IP: (176.58.xxx.xxx)
Wyrzucone pieniądze? Pani Wielichowska znowu wejdzie do sejmu a pan starosta dalej będzie dumny ze swoich działań i do końca życia będzie o tym powtarzał. Czyli nie dla wszystkich są to złe i bezsensowne działania, a wy ludziska z małych miast protestujcie sobie dalej. Ot Polska powiatowa!!!
~badanie przedwyborcze2015-10-22 10:37:33 z adresu IP: (91.208.xxx.xxx)
...z tym wchodzeniem to nie ma pewności, że się uda.
~Kłodczanin2015-10-20 15:08:15 z adresu IP: (78.9.xxx.xxx)
TO KPINA!!! Ponad trzy lata na dokumentację i 5 lat na wykonanie prac!!! I to wszystko w ramach jakiegoś g...nego remontu - trzy pasy, zjazdy i inne popierdułki. Drwina z tych tysięcy ludzi co złożyli formularze w konsultacjach, tych co blokowali ale najbardziej z tych co zginęli na tej drodze, zginą, i ich rodzin. Właśnie rząd - NIE PIERWSZY - pokazuje kolejny raz gdzie ma ludzi na tzw. prowincji (która de facto sam robi - np. poprzez brak dróg).
~Śnieżka 2015-10-21 19:46:20 z adresu IP: (178.37.xxx.xxx)
Biurokracja i marnowanie pieniędzy . Dlatego Korwin ciągle o tym mówi.
~Kłodczanin2015-10-21 07:18:14 z adresu IP: (78.9.xxx.xxx)
Do Sobol-a: realia są takie, że jak się chce to można. Nie ma od wieli wielu lat dobrej woli w wykonaniu tej drogi, nie mówiąc o standardzie wyższym niż przeciętność, a w tej chwili zaproponowany jest gniot na tzw. odwal się na ładnych kilkadziesiąt lat. W rejonie drogi nr 8 nie ma mocnych lobbystów (polityków), nie ma wielkiego centrum przemysłowego, a że na tym terenie mieszka sporo ludzi (pow. Kłodzki jest jednym z najliczniejszych i największych w Polsce) i jest to wylot z kraju na południe Europy nikogo nie interesuje.
~Sobol2015-10-20 21:05:23 z adresu IP: (46.112.xxx.xxx)
Takie są realia ... Do tego decyzje środowiskowe, wykup gruntów, protesty, odwołania !