W Jaworze powstanie fabryka silników Mercedesa za 500 mln euro

Andrzej Andrzejewski | Utworzono: 2016-05-04 11:12 | Zmodyfikowano: 2016-05-04 11:43
W Jaworze powstanie fabryka silników Mercedesa za 500 mln euro - fot. AngMoKio/Wikimedia Commons
fot. AngMoKio/Wikimedia Commons

Robocze spotkanie reprezentantów resortu gospodarki, przedstawicielami koncernu Daimler Benz i samorządowcami w Jaworze. Czy w końcu dojdzie do podpisania umowy o budowie fabryki, która da pracę nawet 1,5 tys. ludzi? Prezes Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej również otrzymał zaproszenie na spotkanie, ale - jak twierdzi - na temat dzisiejszego podpisania umowy nic nie wie.

O planach niemieckiego koncernu samochodowego wobec największego w Polsce terenu inwestycyjnego - właśnie pod Jaworem - Radio Wrocław mówiło już wiele miesięcy temu. Chodzi o zakład, który chce wybudować mercedes. Ma to być pierwsza w naszym kraju fabryka wybudowana z myślą o autach klasy premium. Natomiast dla regionu jeden z największych zakładów. Szacuje się, że docelowo znajdzie w nim pracę tysiąc pięćset osób. Przy czym każde miejsce w Legnickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej generuje przynajmniej trzy kolejne stanowiska w firmach współpracujących. Witold Idczak prezes strefy zastrzega jednak, że został dziś zaproszony do Jawora przez resort gospodarki, ale szczegółów planowanego spotkania nie zna. Komentarzy w sprawie - na razie - odmawia również burmistrz Jawora Emilian Bera.

KOMUNIKAT MINISTERSTWA ROZWOJU:

W Jaworze ma powstać pierwsza w Polsce fabryka silników Mercedesa - poinformowało Ministerstwo Rozwoju. Koncern planuje zainwestować około 500 mln euro. Rozpoczęcie produkcji w nowej fabryce Daimlera planowane jest na rok 2019.

Planowana budowa nowej fabryki silników w Polsce to kolejny krok w ramach naszej globalnej strategii wzrostu. Zwiększenie zdolności produkcyjnych w Europie Wschodniej odzwierciedla coraz bardziej międzynarodową orientację naszych zakładów produkujących układy napędowe. W ten sposób zwiększamy elastyczność i efektywność naszej globalnej sieci produkcyjnej” - powiedział Markus Schäfer, Członek Zarządu Mercedes-Benz Cars odpowiedzialny za zarządzanie produkcją i łańcuchem dostaw

Pierwszy w Polsce zakład produkcyjny Mercedes-Benz Cars ma być zlokalizowany w Jaworze, około 70 km na zachód od Wrocławia. Będą w nim wytwarzane czterocylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne do samochodów osobowych Mercedes-Benz. Decyzja o lokalizacji i realizacja projektu zależą od ostatecznych zobowiązań dotyczących warunków inwestycyjnych, między innymi od przyznania pomocy państwa. W pierwszej fazie koncern planuje zainwestować w nową fabrykę silników około 500 mln euro.

Rozpoczęcie produkcji w nowej fabryce Daimlera planowane jest na rok 2019.

„W nowych zakładach w Jaworze chcemy zlokalizować drugą fabrykę silników Mercedes-Benz Cars poza granicami Niemiec. Dysponując kilkoma zakładami, możemy elastycznie reagować na zmiany rynkowe. Za zarządzanie siecią fabryk układów napędowych odpowiada główna fabryka w Untertürkheim” - wyjaśnił Frank Deiß, szef działu produkcji układów napędowych Mercedes-Benz Cars i szef fabryki Mercedesa w Untertürkheim. Przyszli pracownicy fabryki silników w Polsce mają być przygotowani do wykonywania swoich nowych zadań poprzez udział w rozbudowanych kursach szkoleniowych.

„Planowana przez Daimler AG budowa nowej fabryki silników w Polsce świadczy o dobrej kondycji naszej gospodarki. Jesteśmy otwarci na międzynarodowe inwestycje i będziemy konsekwentnie realizować nasz Plan na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w taki sposób, aby być krajem atrakcyjnym dla kolejnych inwestycji. Mercedes-Benz chce produkować w Jaworze nowoczesne silniki wysokoprężne i benzynowe. Mam nadzieję, że nowy zakład będzie katalizatorem dla następnych projektów wykorzystujących zaawansowane technologicznie produkty i sprawi, że polska gospodarka będzie bardziej innowacyjna i konkurencyjna. Ta inwestycja wzmacnia polsko-niemiecką współpracę i ma symboliczne znaczenie w kontekście zbliżającej się 25. rocznicy Traktatu o dobrym sąsiedztwie między naszymi krajami z 17 czerwca 1991 roku” - powiedział Mateusz Morawiecki, wicepremier i minister rozwoju RP.

Sieć fabryk zespołów napędowych Mercedes-Benz Cars
Sieć fabryk silników Mercedes-Benz Cars obejmuje kilka zakładów w Niemczech i innych krajach. Za ich koordynację odpowiada główna fabryka w Untertürkheim. Są tam wytwarzane silniki, skrzynie biegów, osie napędowe i powiązane z nimi komponenty. Fabryka Mercedes-Benz w Berlinie specjalizuje się w opracowywaniu i produkcji ultranowoczesnych podzespołów oraz części, jak również w wytwarzaniu jednostek napędowych. Z kolei zakład Mercedes-Benz w Hamburgu rozwija i produkuje osie napędowe oraz ich elementy, a także kolumny kierownicze, elementy układów wydechowych i lekkie elementy konstrukcyjne. Fabryka silników MDC Power w Kölledzie w niemieckim kraju związkowym Turyngia - spółka zależna będąca w 100% własnością Daimler AG - produkuje silniki czterocylindrowe dla samochodów Mercedes-Benz oraz Mercedes-AMG. Silniki i inne istotne komponenty są też wytwarzane w fabrykach poza granicami Niemiec. Należą do nich zakłady Star Transmission w Rumunii - spółka zależna Daimlera, która montuje skrzynie biegów, a także produkuje części i komponenty. Przedsiębiorstwo joint venture BBAC w Pekinie wytwarza silniki na lokalny rynek Państwa Środka. W ramach strategicznej współpracy koncernu Daimler z aliansem Renault-Nissan firma Infiniti produkuje dla Mercedes-Benz czterocylindrowe jednostki benzynowe w swojej fabryce w Decherd w stanie Tennessee (USA).

O Mercedes-Benz Cars Operations
Mercedes-Benz Cars Operations odpowiada za produkcję aut osobowych w 26 lokalizacjach na całym świecie w ramach elastycznej, efektywnej sieci produkcji zatrudniającej około 78 tysięcy pracowników. Do zadań MBCO należą kluczowe działania z zakresu planowania, technologii produkcji, logistyki i zarządzania jakością. W 2015 roku oddział osobowych Mercedesów - Mercedes-Benz Cars - wyprodukował ponad 2 mln samochodów marek Mercedes-Benz i smart, notując piąty roczny rekord z rzędu. Sieć produkcyjna bazuje na architekturach modeli przednionapędowych (auta kompaktowe), tylnonapędowych (np. Klasy C, E i S) oraz architekturach SUV-ów i aut sportowych. Równolegle działa sieć produkcji układów napędowych (silniki, przekładnie, osie i podzespoły). Każda z tych sieci jest zgrupowana wokół wiodącej fabryki, która działa jako ośrodek kompetencji w zakresie wdrażania nowych produktów i technologii oraz zapewniania jakości. Codzienna praca koncentruje się na stałej poprawie i doskonaleniu najnowocześniejszych metod produkcji, pozwalających na wytwarzanie nowych generacji zaawansowanych technologicznie pojazdów w sposób efektywny, wydajny i przyjazny środowisku - zgodnie z typowymi standardami jakości Mercedes-Benz. Wszystko to w dużej mierze opiera się na pracownikach i wiedzy, którą dysponują. Ich działania są systematycznie wspierane dzięki ergonomicznej organizacji miejsca pracy i inteligentnej automatyzacji. Poza własnymi fabrykami Mercedes-Benz coraz częściej nawiązuje współpracę z wytwórcami kontraktowymi i wykorzystuje ich moce produkcyjne w ramach swojej strategii wzrostu.

Reklama

Komentarze (3)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Ślązak2016-05-04 21:40:48 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Ave Silesia!
~Limciu2016-05-04 15:04:13 z adresu IP: (89.174.xxx.xxx)
Z artykułu wcale nie wynika, że ta fabryka powstanie. Decyzja jest uzależniona od wysokości dotacji do inwestycji ze strony skarbu państwa. O to rozbiła się poprzednia planowana inwestycja na tym terenie (Jaguar-Tata). Słowacy zaproponowali więcej kasy. Za to o fabrykę Mercedesa (kolejną) walczą z nami Węgrzy.
~abc2016-05-04 11:27:09 z adresu IP: (37.128.xxx.xxx)
szkoda, że odwołali Jurkowlańca ( PO) teraz piankę będzie spijał ktoś inny.