Będą dodatkowe miliardy złotych na dolnośląskie inwestycje kolejowe?

Piotr Kaszuwara | Utworzono: 2016-09-17 13:00 | Zmodyfikowano: 2016-09-17 13:00
Będą dodatkowe miliardy złotych na dolnośląskie inwestycje kolejowe? -

Urząd Marszałkowski wnosi o 21 poprawek do Krajowego Programu Kolejowego. 10 z nich ma trafić do uaktualnionej wersji planu rozdzielającego 66 mld złotych unijnych pieniędzy, jako projekty na liście głównej, czyli podstawowej. Są wśród nich rewitalizacje połączeń Kluczbork-Oleśnica-Wrocław, Międzylesie-Kłodzko-Strzelin, czy poprawa przepustowości połączeń wewnątrz Wrocławia.

"Do Ministerstwa Infrastruktury trafiła pełna lista potrzeb w regionie" - przyznaje członek zarządu województwa, Jerzy Michalak:

Kolejne 11 do pomysły na listę rezerwową. Wśród wnioskowanych projektów jest linia Jelcz-Wrocław Brochów, Oleśnica-Wrocław Mikołajów, czy Wrocław Kamieniec Ząbkowicki. Póki co, pewne finansowanie mają zaledwie dwie inwestycje. "Modernizacja połączenia Wrocław-Głogów oraz linia Legnica-Lubin-Rudna-Gwizdanów, która komunikuje miasta Zagłębia Miedziowego" - mówi Wojciech Zdanowski, dyrektor departamentu infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim:

Województwo stara się także między innymi o dotacje dla 4 nowych przystanków kolejowych na terenie Wrocławia, rewitalizacji połączenia Wrocław-Oleśnica-Wieluń, a także kilku remontów przy granicach Polsko-Niemieckiej i Polsko-Czeskiej.  

fot. PLK

Która inwestycje znajdą finansowanie w Ministerstwie Infrastruktury, mamy wiedzieć za miesiąc. Przyznane pieniądze będzie można wykorzystać do 2023 roku.

Pełna lista pomysłów na usprawnienie kolei na Dolnym Śląsku:

1. Po zdaniu Aby środki UE przeznaczone na infrastrukturę kolejową mogły zostać wykorzystane... dopisać punkt *środki budżetu jednostek samorządu terytorialnego
2. Uaktualnienie wykazu zarządców infrastruktury i włączenie do niego DSDiK
3. Prace na linii kolejowej na odcinku Opole Groszowice - Jelcz - Wrocław Brochów
4. Prace na linii kolejowej na odcinku Kluczbork - Oleśnica - Wrocław Mikołajów
5. Prace na linii kolejowej na odcinku Wrocław-Kamieniec Ząbkowicki
6. Prace na linii kolejowej na odcinku Ostrów Wlkp. - Głogów wraz z elektryfikacją.
7. Prace na linii kolejowej na odcinku Kamieniec Ząbkowicki - Międzylesie.
8. Poprawa przepustowości Wrocławskiego Węzła Kolejowego (tu znajdują się przystanki na Brochowie, Mikołajowie, Psim Polu i Muchoborze)
9. Prace na linii kolejowej na odcinku Legnica - Kędzierzyn Koźle - elektryfikacja i dodatkowe prace
10. Modernizacja z elektryfikacją na odcinku Studniska - Zawidów
11. Uzupełnienie modernizacji linii kolejowej na odcinku Kępno - Oleśnica - perony i przystanki kolejowe
12. Rewitalizacja i elektryfikacja kilku odcinków Jaworzyna Śląska - Strzegom
13. Korekta rewitalizowanego odcinka Wrocław Gł. - Świdnica Przedmieście - usunięcie z KPK przystanku Świdnica Kraszowice, który uznano za bezzasadny
14. Uzupełnienie projektu o elektryfikację łącznicy Zgorzelec R1 - Zgorzelec R11
15. Rewitalizacja linii kolejowej Legnicka - Kamieniec Ząbkowicki: ze względu na brak środków w RPO WD, UMDW przewidziało tylko prace na odcinku Legnica - Dzierżoniów Śląski
16. Przywrócenie przejezdności Gryfów Śląski - Mirsk - Świeradów Zdrój
17. Przywrócenie przejezdności Jelenia Góra Kowary i Mysłakowice Karpacz
18. Podwyższenie prędkości na odcinku Jelenia Góra - Lwówek Śląski - Złotoryja - Legnica
19. Rewitalizacja linii Kobierzyce - Piława

Reklama

Komentarze (52)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Komentarz został usunięty2018-02-18 17:14:06 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-02-10 12:24:36 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2018-02-10 12:22:23 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2017-10-27 09:57:30 z adresu IP: (84.10.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty2017-05-14 20:29:56 z adresu IP: (84.10.xxx.xxx)
Komentarz został usunięty
~JanuszJG2016-09-20 09:05:56 z adresu IP: (78.88.xxx.xxx)
Miło czytać, że na powyższej liście znalazły się linie kolejowe nr 283, 284, 308, 336 oraz 340, ponieważ te linie już dawno powinny przejść rewitalizację, a co za tym idzie powinien na nich zostać przywrócony ruch kolejowy. Niemniej jednak mam nadzieję, że na planach Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego się nie skończy, bo gwoli przypomnienia przyjęli oni uchwałę nr 2199/v/16 z dnia 17 maja 2016 r., dzięki której linie kolejowe nr 283, 284, 308, 336 oraz 340 są określane jako linie priorytetowe o potencjale regionalnego ruchu pasażerskiego. Na części w/w linii kolejowych można byłoby utworzyć Jeleniogórską Kolej Aglomeracyjną, która swoim zasięgiem obejmowałaby wszystkie okoliczne gminy wchodzące w skład Jeleniogórskiej Aglomeracji. Podobno są plany jej utworzenia we współpracy Urzędu Miejskiego w Jeleniej Górze z PKP Polskie Linie Kolejowe.
~JanuszJG2016-09-30 18:14:22 z adresu IP: (78.88.xxx.xxx)
@abc: Tak naprawdę zastanawia mnie to jak będzie wyglądać sprawa z taborem do obsługi połączeń JKA, gdy wszystko dojdzie do skutku...
~abc2016-09-21 15:02:51 z adresu IP: (94.242.xxx.xxx)
@JanuszJG: A co się zmieniło od grudnia 2015 r.? Bo według moich informacji nic. Sam zresztą to potwierdziłeś - kolej aglomeracyjna wokół Jeleniej Góry (najpierw będzie to budowa nowych przystanków kolejowych) jest realizowana przez władze Jeleniej Góry w porozumieniu z PLK. Władze marszałkowskie i KD odcięły się od tego projektu.
~JanuszJG2016-09-21 08:02:10 z adresu IP: (78.88.xxx.xxx)
@Dolnoślązak: Tylko widzisz, bo PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. szukają wykonawcy studium wykonalności projektu budowy przystanków kolejowych w ciągu linii kolejowej Wrocław – Jelenia Góra nr 274 i linii 311 Jelenia Góra – granica państwa. A przytoczony przez Ciebie link do Facebooka pochodzi z 18 grudnia 2015 r.
~Dolnoślązak2016-09-20 17:39:05 z adresu IP: (146.185.xxx.xxx)
Niestety, władze Dolnego Śląska wraz z Kolejami Dolnośląskimi w ostatniej chwili wypięły się na Jeleniogórską Kolej Aglomeracyjną a zakupione specjalnie w tym celu pociągi 36WE wożą teraz grzybiarzy do Borów Dolnośląskich zamiast turystów i mieszkańców w Kotlinie Jeleniogórskiej. Przez to ten projekt prawdopodobnie spali na panewce bo wiadomo, że samego miasta Jelenia Góra raczej nie stać na taką inwestycję. Smaczku całej sprawie dodaje fakt, że tak jak Koleje Dolnośląskie wypięły się na koleje aglomeracyjne w innych miastach Dolnego Śląska, tak we Wrocławiu chętnie podejmują się realizacji takiej inwestycji. Wygląda na to, że faktycznie nie są to Koleje Dolnośląskie tylko Koleje Wrocławskie. Więcej o tej sprawie można przeczytać np. tutaj: pl-pl.facebook[.]com/KolejeDolnoslaskieSA/posts/841110185986254
~garym2016-09-19 10:21:33 z adresu IP: (94.42.xxx.xxx)
Nie ma nic o linii 751 Wrocław Gądów – Wrocław Zachodni, bez przebudowy której nie można zlikwidować nielegalnego przejazdu kolejowego na Strzegomskiej i wybudowania tramwaju na Muchobór Wielki. Pan Michalak przeforsował budował budowę obwodnicy swojego osiedla, z której to obwodnicy cały ruch trafi na rondo Pileckiego. To że w ten sposób zakorkuje inne osiedla, pana Michalaka już to nie interesuje
~Jan2016-09-19 16:38:23 z adresu IP: (88.202.xxx.xxx)
Pan Michalak (wicemarszałek województwa) nie jest od przebudowywania linii kolejowych w obrębie Wrocławia, tylko twój prezydent Dutkiewicz. To samo dotyczy dróg we Wroclawiu. Więc do niego kieruj pretensje. Pan Michalak niech się lepiej zajmie koleją w województwie, szczególnie remontami najbardziej zaniedbanych linii (do Lwówka, Karpacza, Stronia Śląskiego, Mieroszowa itd.).
~VIP2016-09-18 17:26:54 z adresu IP: (149.56.xxx.xxx)
Gruntowny remont linii z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego to absolutna konieczność. Ta linia powinna zostać wyremontowana już dawno temu, zanim doprowadzono ją do obecnego katastrofalnego stanu. Należy ratować potoki pasażerskie póki jeszcze są. Przy okazji, nie wiem o jakim "podwyższeniu prędkości" pomiędzy Lwówkiem z Złotoryją władze mówią, tam od dawna jest prędkość 0 km/h, na wielu odcinkach brak torów i zdaje się nawet podmyty most w Jerzmanicach. Kowary i Karpacz powinny pójść do remontu jako następne w kolejce, tworząc ważną część składową Jeleniogórskiej Kolei Aglomeracyjnej. W ten sposób mielibyśmy już wyremontowane wszystkie linie wychodzące z węzła jeleniogórskiego (po Jelenia Góra - Wrocław i Jelenia Góra - Szklarska Poręba). W ostatnim czasie w dużym stopniu poprawiono także parametry na Jelenia Góra - Zgorzelec, do pełni szczęścia potrzebna jest tam jeszcze przede wszystkim elektryfikacja odcinka Lubań Śląski - Zgorzelec. Po remontach i reaktywacjach można by pomyśleć o puszczeniu pociągów turystycznych w relacji Drezno - Jelenia Góra - Karpacz, a może nawet Berlin - Karpacz (wysoka frekwencja murowana). Cała Kotlina Jeleniogórska i Karkonosze to region wybitnie turystyczny, chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć jak ważna jest na tym terenie rola transportu, szczególnie transportu kolejowego na przyzwoitym, europejskim poziomie.
~jankiel2016-09-23 04:09:21 z adresu IP: (109.236.xxx.xxx)
@Gaspares: Bzdura, pociąg do Jeleniej wcale nie jedzie długo. A w Niemczech myślisz, że wszystkie pociągi po lokalnych liniach śmigają 100 km/h?
~Gaspares2016-09-22 19:22:20 z adresu IP: (217.99.xxx.xxx)
Z Niemcami w pociągach do Jeleniej jest tak: Czasem się trafią, - a gdy się trafią, pytają, dlaczego ten pociąg tak długo do tej Jeleniej Góry jedzie? Przecież to niecałe 80 km!
~Łycha2016-09-19 03:25:15 z adresu IP: (103.10.xxx.xxx)
Kocioł: Przywrócenie przejezdności oznacza, że tamtędy będą mogły kursować pociągi pasażerskie. Obecnie nie mogą. Pociągi z Niemiec na pewno większą popularnością cieszyłyby się do Karpacza niż Świeradowa. Wiadomo że Karkonosze to zawsze Karkonosze, a poza tym najkrótsze połączenie pod Śnieżkę dla Niemców. Choć najlepszym wyjściem byłyby dwa a może nawet trzy połączone desira (jedno z Drezna i jedno albo dwa z Berlina) łączone w Goerlitz i następnie jedno do Świeradowa odłączane w Gryfowie, a dwa jadą dalej do Karpacza albo w Jeleniej znowu są rozłączane i jedno jedzie do Karpacza a drugie do Szklarskiej.
~Kociol2016-09-18 21:18:39 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Talerz: nie twierdzę, że do Karpacza takie połączenie nie miałoby sensu. Sugeruje tylko, że również mogłoby być takie połączenie do Świeradowa czy w formie skomunikowanej przesiadki w Gryfowie czy też bezpośredniego kursu np z Görlitz to na tą chwilę nie ma to większego znaczenia. Co do kosztów ewentualnej rewitalizacji to do Świeradowa wstępnie wyceniona jest na poziomie 22 mln a do Karpacza 31 mln. W powyższym artykule mowa jest o przywróceniu przejezdności na tych liniach a nie o rewitalizacji. Szczerze mówiąc nie wiem na czym miałoby to polegać. Uważam, że bez wymiany nawierzchni torowej przynajmniej na linii do Świeradowa nie wyobrażam sobie uruchomienia tego odcinka.
~Talerz2016-09-18 20:39:11 z adresu IP: (209.58.xxx.xxx)
@Kocioł: Do Świeradowa to trzeba najpierw wyremontować tę linię. Do Karpacza koszt remontu jest mniejszy, a ponadto ruch turystyczny na pewno będzie większy. Chwilowo już teraz pociągi mogłyby kończyć bieg w Jeleniej Górze. Wystarczy popatrzeć ilu Niemców przyjeżdża do Jeleniej Góry i w Karkonosze.
~Kociol2016-09-18 19:37:45 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Jeśli chodzi o Niemców (przynajmniej tych starszych) to uważam, że takie połączenie np. z Görlitz powinno powstać do Świeradowa Zdroju. Wiem z pewnego źródła, że część gości (kuracjuszy) przyjeżdża właśnie pociągiem do Görlitz by potem przesiąść się do busów wyczarterowanych przez świeradowskie hotele. Koszt przyjazdu busów pokrywają hotele.
~Wojciech2016-09-18 14:43:18 z adresu IP: (68.235.xxx.xxx)
Tia... Obiecanki-cacanki. Linia kolejowa do Lwówka Śląskiego (uważana przez znawców za najpiękniejszą w Polsce) nadal popada w ruinę, od września b.r. pociągi poruszają się tam z "zawrotną" prędkością człowieka idącego nieco szybszym krokiem, bo prędkość ograniczono do 10 km/h (!!!). Niedługo każdy będzie wyprzedzał pociągi idąc piechotą. Ten samorząd nawet zadbać o istniejącą infrastrukturę nie potrafi, a mami ludzi obiecankami o reaktywacjach linii przez wioski (np. do Sobótki). Tylko naiwni się na to nabierają. Rozliczymy was nie za obiecanki, ale za REALNE działania, a pod tym względem Dolny Śląsk kolejowo lokuje się gdzieś tak na poziomie Afryki Równikowej. Choć nawet tam pociągi jeżdżą szybciej niż 10 km/h. WSTYD!!!
~gość2016-09-19 03:37:38 z adresu IP: (107.182.xxx.xxx)
@ktoś: A potrafisz wskazać taki przepis? Ja o żadnym takim przepisie nie słyszałem. Swoją drogą, ciekawe do jakich prędkości może spaść prędkość na tej linii, żeby władze województwa w końcu coś zrobiły z remontem tych torów.
~Talerz2016-09-19 03:29:14 z adresu IP: (103.10.xxx.xxx)
Kocioł: Bzdura, koszt remontu linii do Lwówka to ok. 60 mln. zł. Dużo mniej niż np. linii do Sobótki albo Jedliny. A województwo już dawno powinno wziąć się za remont tej linii, w momencie gdy prędkość spadła poniżej 50 km/h.
~Talerz2016-09-19 03:27:30 z adresu IP: (103.10.xxx.xxx)
Kocioł: Tak samo linia do Lwówka może zostać wyremontowana z RPO przez województwo, mimo że należy do PLK. Przeszkód nie ma żadnych, trzeba tylko chcieć. A województwo nie chce, bo cała kasa idzie na jakieś wrocławskie kolejki. Taka jest prawda, a nie brak pieniędzy.
~ktoś2016-09-18 21:44:32 z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
Pytanie, kto ustalił prędkość 10 km/h, bo jej ona nie zgodna z przepisami, najniższą jaką można teraz ustalić zgodną z przepisami to 20 km/h.
~Kociol2016-09-18 21:35:40 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Talerz: dodam tylko, że UMWD chce ta linię wyremontować ale nie w momencie kiedy zarządcą jest PKP PLK gdyż koszty wyceniony przez PLk-ę to kwota rzędu około 100 mln zł. UMWD uważa, że można to zrobić za 1/3 tej kwoty.
~Kociol2016-09-18 21:24:46 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Talerz: linia do Trzebnicy jak i ze Szklarskiej Poręby do Jakuszyc należy do UMWD i zarządcą jest DSDiK. Natomiast linie do Kudowy czy też właśnie do Szklarskiej Poręby zostały wyremontowane przez PKP PLK. Fakt faktem z środków RPO ale beneficjentem projektu było PKP PLK a nie UMWD.
~Talerz2016-09-18 20:44:33 z adresu IP: (209.58.xxx.xxx)
Do Kotła: Bzdura. Samorząd może sfinansować remont linii do Lwówka, tak samo jak sfinansował remonty torów do Trzebnicy, Szklarskiej Poręby, Kudowy czy Jakuszyc. A teraz planuje kolejne remonty (m.in. po wioskach do Sobótki i Jedliny). Widać, że nie masz pojęcia o meritum. To że właścicielem linii jest PLK w niczym nie przeszkadza we wpisaniu jej do remontu z RPO województwa, czego dowodem są właśnie powyższe linie. Poza tym Koleje Dolnośląskie same przyłożyły się do wygaszenia frekwencji na tej trasie notorycznym puszczaniem busa zamiast pociągu (o czym nie było informacji w rozkładzie) czy teraz nagminnymi opóźnianiami nie uwzględnionymi w rozkładzie jazdy. Frekwencja przez to mocno spadła, więc nic dziwnego, że władze województwa nie widza konieczności remontu tej linii.
~Talerz2016-09-18 20:44:00 z adresu IP: (209.58.xxx.xxx)
Do Kotła: Bzdura. Samorząd może sfinansować remont linii do Lwówka, tak samo jak sfinansował remonty torów do Trzebnicy, Szklarskiej Poręby, Kudowy czy Jakuszyc. A teraz planuje kolejne remonty (m.in. po wioskach do Sobótki i Jedliny). Widać, że nie masz pojęcia o meritum. To że właścicielem linii jest PLK w niczym nie przeszkadza we wpisaniu jej do remontu z RPO województwa, czego dowodem są właśnie powyższe linie. Poza tym Koleje Dolnośląskie same przyłożyły się do wygaszenia frekwencji na tej trasie notorycznym puszczaniem busa zamiast pociągu czy teraz nagminnymi opóźnianiami nie uwzględnionymi w rozkładzie jazdy. Frekwencja przez to mocno spadła, więc nic dziwnego, że władze województwa nie widza konieczności remontu tej linii.
~Kociol2016-09-18 19:21:09 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Do Garnka: samorząd nic nie mógł zrobić na tej linii bez zgody PKP PLK-a gdyż oni są zarządcą a, że PKP ma inne priorytety to ta linia tak wygląda jak wygląda. W maju zarząd województwa podjął uchwałę o przejęciu tej linii i w momencie kiedy będą właścicielami (a czy będą to się jeszcze okaże) wówczas będą mogli się wykazać i obecnie nie ma co pomyj wylewać na UMWD w tej kwestii. Prawda jest taka, że gdyby sztucznie nie utrzymywali połączeń weekendowych do Zebrzydowej przez Lwówk to dawno linia zostałaby zaorana.
~Kociol2016-09-18 19:09:55 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Do Garnka: samorząd nic nie mógł zrobić na tej linii bez zgody PKP PLK-a gdyż zarządcą są właśnie wcześniej wymienieni. W maju zarząd województwa podjął uchwałę o przejęciu tej linii. W momencie kiedy będą właścicielami (a czy będą to się jeszcze okaże) to wówczas będą mogli coś więc nie ma co pomyj wylewać na UMWD w tej kwestii. Prawda jest taka, że gdyby sztucznie nie utrzymywali tych połączeń weekendowych dawno zostałaby zaorana.
~Garnek2016-09-18 16:59:58 z adresu IP: (46.165.xxx.xxx)
Do Kotła: To raczej ty nie czytasz ze zrozumieniem, bo przecież wyraźnie napisał o obiecankach-cacankach i braku realnych działań. Jakie konkretnie prace remontowe samorząd województwa wykonał w ostatnich latach na tej linii?
~Kociol2016-09-18 16:47:15 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Czytaj ze zrozumieniem a potem się wypowiadaj. Patrz pkt 18 listy.
~mój pomysł to kosmodrom2016-09-18 14:10:01 z adresu IP: (5.172.xxx.xxx)
Mam nadzieję, że obaj panowie poniosą odpowiedzialność polityczną już niedługo. Obiecywane obwodnice w tym Wschodnia Obwodnica Wrocławia dalej w planach, a co do kolei proponuję najpierw zając się ich punktualnością bo wszyscy pamiętamy tłumaczenie o liściach na torach oraz maturzystów którzy spóźnili się na maturę.
~okokok2016-09-18 12:51:28 z adresu IP: (95.160.xxx.xxx)
"5. Prace na linii kolejowej na odcinku Wrocław-Kamieniec Ząbkowicki" Wie ktoś, co to konkretnie za prace? Ten odcinek linii 276 został wyremontowany w dwóch fragmentach - Wrocław Główny-Strzelin na Euro 2012 i Strzelin-Kamieniec Ząbkowicki w te wakacje. Niestety, mimo całkowitej wymiany podtorza, podkładów i szyn, poza likwidacją ograniczeń prędkości na niektórych odcinkach, nie podniesiono prędkości przejazdu (nadal jest to 100 km/h). Od niedawna właściwy tor w kierunku jazdy z Wrocławia Głównego do Żórawiny, ma nałożone ograniczenie do chyba 10 km/h ponieważ coś popękało w używanych szynach z Austrii których użyto do remontu na Euro 2012. Pociągi na tym odcinku jeżdżą po niewłaściwym torze lub jeśli nie jest to możliwe (z drugiej strony jedzie inny pociąg), jadą bardzo powoli po właściwym. Na odcinku Strzelin-Kamieniec Ząbkowicki, linia jest obecnie jednotorowa, ale gdzieniegdzie podczas remontu w wakacje dobudowano nasyp po obu stronach. Nie remontowano też przystanków/stacji, ani sygnalizacji i torów na stacjach (często zwrotnice przestawiane są jeszcze mechanicznie poprzez linki ciągnące się wzdłuż torów. Elektryfikację tej linii wykonano jeszcze chyba siłą rozpędu poprzedniej epoki, w 1995 roku. "7. Prace na linii kolejowej na odcinku Kamieniec Ząbkowicki - Międzylesie." To również 276. Co tutaj ma zostać zrobione? Tory między Bardem Przyłęk, a Kłodzkiem Głównym są w bardzo złym stanie. Na stacji Bardo Śląskie, pociągi stają w przechyle ok. 30 stopni w kierunku toru przeciwnego po obu stronach. Między przystankiem Ławica, a stacją Kłodzko Główne, spływające z gór błoto przykrywa tory po większych opadach. Tutaj są również stare poniemieckie drewniane podkłady, a szyny łączone są śrubami (obecnie stosuje się podkłady betonowe i szyny spawa, tak że tworzą jedną długą szynę, rozciąganiom i kurczeniom się szyn zapobiega ciężar podkładów). Dalej, w kierunku Międzylesia i dalej Pragi, linia była remontowana jeszcze w tym roku, choć był to tylko remont bieżący - naprawa kilku krótszych odcinków. Po czeskiej stronie wszystko zostało już zmodernizowane. Gdzie można znaleźć cały projekt?
~bielawianin2016-09-18 12:36:00 z adresu IP: (37.128.xxx.xxx)
Bielawy w tych planach nie ma?
~Hejnalista2016-09-18 11:47:55 z adresu IP: (109.197.xxx.xxx)
A Legnica - Żary gdzie do cholery?!
~Marek2016-09-18 11:20:33 z adresu IP: (5.174.xxx.xxx)
I znowu tylko o planach i zamiarach... Zupełnie jakbym złożył podanie na Harvard i wszystkim opowiadał, że jest szansa, że się dostanę... No panowie, trochę powagi. Jak otrzymacie te pieniądze, to dopiero wtedy informujcie, a nie jakieś tanie PRowe zagrywki, aby siebie wypromować.
~Pan Student2016-09-18 10:45:04 z adresu IP: (82.143.xxx.xxx)
A co z budynkami kolejowymi.Przykład stacja Smolec.Tory zmodernizowane a budynek stacji i przyległe budowle wołają o pomstę do nieba.Wszystko się wali,niszczeje.Infrastruktura też jest ważna.
~Zupa z Kotła2016-09-20 17:32:52 z adresu IP: (146.185.xxx.xxx)
Kocioł: Myśl jak coś piszesz. Wypchaj się swoim "sorry".
~Kociol2016-09-20 11:10:28 z adresu IP: (62.87.xxx.xxx)
Kubek: sorry za głupka.
~cha cha!2016-09-20 02:33:56 z adresu IP: (79.141.xxx.xxx)
Kocioł-idiota, spamer i troll. Zaśmieciłeś całą dyskusję gamoniu. Nie odbudują ci ciufci do Śmieradowa (to od "śmierdzieć"), możesz sobie chlipać po forach a i tak nic ci to nie da. Co do podkładów to też pudło, bo 90% podkładów na tej linii już od dawna nie ma.
~Kociol2016-09-19 19:39:58 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Kubek a może. Głupek : Ty nic nie wiesz a tak się składa, że w przeciwieństwie do ciebir wiem więcej . A co do podkładów to wielkiej filozofii nie ma i gdybyś był inteligentny to sam byś sobie policzył. Podam Ci wzór: 155 00 km : 0,7 m = ?
~Kubek2016-09-19 16:35:03 z adresu IP: (88.202.xxx.xxx)
Kocioł: I co z tego, że przejął? Za darmo. Niech teraz zainwestuje w remont tej linii, a potem w finansowanie pociągów. Wtedy pogadamy. Idź lepiej liczyć podkłady na linii do Świeradowa i nie zaśmiecaj portalu, jak nie masz pojęcia o kolei.
~Kociol2016-09-19 11:23:39 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Łycha: tak się składa, że Świeradów linię wraz z dworcem przejął w 2013 r. Nie tak dawno został złożony wniosek o dofinansowanie rewitalizacji dworca. Co do organizacji przewozów przez gminę to jest rozważany taki wariant.
~Łycha2016-09-19 03:33:26 z adresu IP: (103.10.xxx.xxx)
Kocioł: Budynki tak samo mogą przejąć gminy jak i województwo. Co do tego nie ma żadnych wytycznych w przepisach. Województwo ma nawet więcej pieniędzy. Gminy często nie stać na przejmowanie infrastruktury od PKP i późniejsze remonty. Co do linii kolejowych to nie porównuj krótkich kolejek wąskotorowych do normalnotorowych linii kolejowych. Żadnej gminy nie stać na utrzymanie torów i potem jeszcze finansowanie pociągów. A skoro uważasz inaczej to niech Świeradów Zdrój przejmie swoją linię kolejową, wyremontuje z własnych pieniędzy i potem puszcza pociągi przy własnym finansowaniu. Powodzenia! Będzie to świetny wzór dla innych gmin.
~Kociol2016-09-18 21:56:24 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Talerz: Mówimy o budynkach czy o linii? Bo z tego co widzę kwestia dotyczy budynków. Pan Student poruszył temat budynków stacyjnych a budynki jak najbardziej mogą przejąć gminy. Linie kolejowe również i również mogą organizować ruch kolejowy dla przykładu: kolej wąskotorowa w Krośnicy czy też nadmorska wąskotorówka w Rewlu, Pogorzelicy. Normalno-torowa: Lupisz -Bytów, Węgorzewo- Kętrzyn. Przewozy prowadziła firma SKPL a koszty pokrywały gminy i UM.
~Talerz2016-09-18 20:47:23 z adresu IP: (209.58.xxx.xxx)
Do Kotła: Samorząd w sensie województwo. Gminy nie mają środków finansowych ani możliwości do organizowania ruchu kolejowego. Co do stacji, to często wystarczą wiaty zamiast dużych dworców i do ich utrzymania wcale nie trzeba dużych środków finansowych.
~Kociol2016-09-18 19:42:37 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Do Garnka: samorząd w sensie gminy a te się do tego nie palą bo PKP doprowadziło wiele takich obiektów do ruiny a po co komu budynek który wymaga dużych nakładów finansowych aby doprowadzić go do użytku. Pewnie w wielu przypadkach skończy się rozbiórką - niestety.
~Garnek2016-09-18 17:02:16 z adresu IP: (46.165.xxx.xxx)
Do Kotła: Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby samorząd je przejął. PKP PLK dawno by je oddała, gdyby ktoś je zechciał, potwierdzają to przykłady z innych regionów kraju.
~Kociol2016-09-18 16:55:07 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Budynki są własnością PKP PLK i UMWD nie ma nic do tego. PKP powinna je wyremontować ewentualnie przekazać samorządom lokalnym.
~Kociol2016-09-18 10:04:22 z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
Całkowicie popieram działania UMWD w kwestii rozwoju/przywrócenia kolei na Dolnym Śląsku
~K.L.2016-09-17 20:38:26 z adresu IP: (83.26.xxx.xxx)
Bardzo dobrze dzieje się na dolnośląskiej kolei w ostatnich 2 latach!