Będą dodatkowe miliardy złotych na dolnośląskie inwestycje kolejowe?

Piotr Kaszuwara | Utworzono: 2016-09-17 13:00 | Zmodyfikowano: 2016-09-17 13:00
A|A|A

Urząd Marszałkowski wnosi o 21 poprawek do Krajowego Programu Kolejowego. 10 z nich ma trafić do uaktualnionej wersji planu rozdzielającego 66 mld złotych unijnych pieniędzy, jako projekty na liście głównej, czyli podstawowej. Są wśród nich rewitalizacje połączeń Kluczbork-Oleśnica-Wrocław, Międzylesie-Kłodzko-Strzelin, czy poprawa przepustowości połączeń wewnątrz Wrocławia.

"Do Ministerstwa Infrastruktury trafiła pełna lista potrzeb w regionie" - przyznaje członek zarządu województwa, Jerzy Michalak:

Kolejne 11 do pomysły na listę rezerwową. Wśród wnioskowanych projektów jest linia Jelcz-Wrocław Brochów, Oleśnica-Wrocław Mikołajów, czy Wrocław Kamieniec Ząbkowicki. Póki co, pewne finansowanie mają zaledwie dwie inwestycje. "Modernizacja połączenia Wrocław-Głogów oraz linia Legnica-Lubin-Rudna-Gwizdanów, która komunikuje miasta Zagłębia Miedziowego" - mówi Wojciech Zdanowski, dyrektor departamentu infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim:

Województwo stara się także między innymi o dotacje dla 4 nowych przystanków kolejowych na terenie Wrocławia, rewitalizacji połączenia Wrocław-Oleśnica-Wieluń, a także kilku remontów przy granicach Polsko-Niemieckiej i Polsko-Czeskiej.  

fot. PLK

Która inwestycje znajdą finansowanie w Ministerstwie Infrastruktury, mamy wiedzieć za miesiąc. Przyznane pieniądze będzie można wykorzystać do 2023 roku.

Pełna lista pomysłów na usprawnienie kolei na Dolnym Śląsku:

1. Po zdaniu Aby środki UE przeznaczone na infrastrukturę kolejową mogły zostać wykorzystane... dopisać punkt *środki budżetu jednostek samorządu terytorialnego
2. Uaktualnienie wykazu zarządców infrastruktury i włączenie do niego DSDiK
3. Prace na linii kolejowej na odcinku Opole Groszowice - Jelcz - Wrocław Brochów
4. Prace na linii kolejowej na odcinku Kluczbork - Oleśnica - Wrocław Mikołajów
5. Prace na linii kolejowej na odcinku Wrocław-Kamieniec Ząbkowicki
6. Prace na linii kolejowej na odcinku Ostrów Wlkp. - Głogów wraz z elektryfikacją.
7. Prace na linii kolejowej na odcinku Kamieniec Ząbkowicki - Międzylesie.
8. Poprawa przepustowości Wrocławskiego Węzła Kolejowego (tu znajdują się przystanki na Brochowie, Mikołajowie, Psim Polu i Muchoborze)
9. Prace na linii kolejowej na odcinku Legnica - Kędzierzyn Koźle - elektryfikacja i dodatkowe prace
10. Modernizacja z elektryfikacją na odcinku Studniska - Zawidów
11. Uzupełnienie modernizacji linii kolejowej na odcinku Kępno - Oleśnica - perony i przystanki kolejowe
12. Rewitalizacja i elektryfikacja kilku odcinków Jaworzyna Śląska - Strzegom
13. Korekta rewitalizowanego odcinka Wrocław Gł. - Świdnica Przedmieście - usunięcie z KPK przystanku Świdnica Kraszowice, który uznano za bezzasadny
14. Uzupełnienie projektu o elektryfikację łącznicy Zgorzelec R1 - Zgorzelec R11
15. Rewitalizacja linii kolejowej Legnicka - Kamieniec Ząbkowicki: ze względu na brak środków w RPO WD, UMDW przewidziało tylko prace na odcinku Legnica - Dzierżoniów Śląski
16. Przywrócenie przejezdności Gryfów Śląski - Mirsk - Świeradów Zdrój
17. Przywrócenie przejezdności Jelenia Góra Kowary i Mysłakowice Karpacz
18. Podwyższenie prędkości na odcinku Jelenia Góra - Lwówek Śląski - Złotoryja - Legnica
19. Rewitalizacja linii Kobierzyce - Piława

REKLAMA

Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Komentarz został usunięty
2018-02-18 17:14:06
z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Ocena: 0
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty
2018-02-10 12:24:36
z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Ocena: 0
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty
2018-02-10 12:22:23
z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Ocena: 0
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty
2017-10-27 09:57:30
z adresu IP: (84.10.xxx.xxx)
Ocena: 0
Komentarz został usunięty
~Komentarz został usunięty
2017-05-14 20:29:56
z adresu IP: (84.10.xxx.xxx)
Ocena: 0
Komentarz został usunięty
~JanuszJG
2016-09-20 09:05:56
z adresu IP: (78.88.xxx.xxx)
Ocena: 8
Miło czytać, że na powyższej liście znalazły się linie kolejowe nr 283, 284, 308, 336 oraz 340, ponieważ te linie już dawno powinny przejść rewitalizację, a co za tym idzie powinien na nich zostać przywrócony ruch kolejowy. Niemniej jednak mam nadzieję, że na planach Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego się nie skończy, bo gwoli przypomnienia przyjęli oni uchwałę nr 2199/v/16 z dnia 17 maja 2016 r., dzięki której linie kolejowe nr 283, 284, 308, 336 oraz 340 są określane jako linie priorytetowe o potencjale regionalnego ruchu pasażerskiego. Na części w/w linii kolejowych można byłoby utworzyć Jeleniogórską Kolej Aglomeracyjną, która swoim zasięgiem obejmowałaby wszystkie okoliczne gminy wchodzące w skład Jeleniogórskiej Aglomeracji. Podobno są plany jej utworzenia we współpracy Urzędu Miejskiego w Jeleniej Górze z PKP Polskie Linie Kolejowe.
~garym
2016-09-19 10:21:33
z adresu IP: (94.42.xxx.xxx)
Ocena: -5
Nie ma nic o linii 751 Wrocław Gądów – Wrocław Zachodni, bez przebudowy której nie można zlikwidować nielegalnego przejazdu kolejowego na Strzegomskiej i wybudowania tramwaju na Muchobór Wielki. Pan Michalak przeforsował budował budowę obwodnicy swojego osiedla, z której to obwodnicy cały ruch trafi na rondo Pileckiego. To że w ten sposób zakorkuje inne osiedla, pana Michalaka już to nie interesuje
~VIP
2016-09-18 17:26:54
z adresu IP: (149.56.xxx.xxx)
Ocena: 11
Gruntowny remont linii z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego to absolutna konieczność. Ta linia powinna zostać wyremontowana już dawno temu, zanim doprowadzono ją do obecnego katastrofalnego stanu. Należy ratować potoki pasażerskie póki jeszcze są. Przy okazji, nie wiem o jakim "podwyższeniu prędkości" pomiędzy Lwówkiem z Złotoryją władze mówią, tam od dawna jest prędkość 0 km/h, na wielu odcinkach brak torów i zdaje się nawet podmyty most w Jerzmanicach. Kowary i Karpacz powinny pójść do remontu jako następne w kolejce, tworząc ważną część składową Jeleniogórskiej Kolei Aglomeracyjnej. W ten sposób mielibyśmy już wyremontowane wszystkie linie wychodzące z węzła jeleniogórskiego (po Jelenia Góra - Wrocław i Jelenia Góra - Szklarska Poręba). W ostatnim czasie w dużym stopniu poprawiono także parametry na Jelenia Góra - Zgorzelec, do pełni szczęścia potrzebna jest tam jeszcze przede wszystkim elektryfikacja odcinka Lubań Śląski - Zgorzelec. Po remontach i reaktywacjach można by pomyśleć o puszczeniu pociągów turystycznych w relacji Drezno - Jelenia Góra - Karpacz, a może nawet Berlin - Karpacz (wysoka frekwencja murowana). Cała Kotlina Jeleniogórska i Karkonosze to region wybitnie turystyczny, chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć jak ważna jest na tym terenie rola transportu, szczególnie transportu kolejowego na przyzwoitym, europejskim poziomie.
~Wojciech
2016-09-18 14:43:18
z adresu IP: (68.235.xxx.xxx)
Ocena: 13
Tia... Obiecanki-cacanki. Linia kolejowa do Lwówka Śląskiego (uważana przez znawców za najpiękniejszą w Polsce) nadal popada w ruinę, od września b.r. pociągi poruszają się tam z "zawrotną" prędkością człowieka idącego nieco szybszym krokiem, bo prędkość ograniczono do 10 km/h (!!!). Niedługo każdy będzie wyprzedzał pociągi idąc piechotą. Ten samorząd nawet zadbać o istniejącą infrastrukturę nie potrafi, a mami ludzi obiecankami o reaktywacjach linii przez wioski (np. do Sobótki). Tylko naiwni się na to nabierają. Rozliczymy was nie za obiecanki, ale za REALNE działania, a pod tym względem Dolny Śląsk kolejowo lokuje się gdzieś tak na poziomie Afryki Równikowej. Choć nawet tam pociągi jeżdżą szybciej niż 10 km/h. WSTYD!!!
~mój pomysł to kosmodrom
2016-09-18 14:10:01
z adresu IP: (5.172.xxx.xxx)
Ocena: 3
Mam nadzieję, że obaj panowie poniosą odpowiedzialność polityczną już niedługo. Obiecywane obwodnice w tym Wschodnia Obwodnica Wrocławia dalej w planach, a co do kolei proponuję najpierw zając się ich punktualnością bo wszyscy pamiętamy tłumaczenie o liściach na torach oraz maturzystów którzy spóźnili się na maturę.
~okokok
2016-09-18 12:51:28
z adresu IP: (95.160.xxx.xxx)
Ocena: -10
"5. Prace na linii kolejowej na odcinku Wrocław-Kamieniec Ząbkowicki" Wie ktoś, co to konkretnie za prace? Ten odcinek linii 276 został wyremontowany w dwóch fragmentach - Wrocław Główny-Strzelin na Euro 2012 i Strzelin-Kamieniec Ząbkowicki w te wakacje. Niestety, mimo całkowitej wymiany podtorza, podkładów i szyn, poza likwidacją ograniczeń prędkości na niektórych odcinkach, nie podniesiono prędkości przejazdu (nadal jest to 100 km/h). Od niedawna właściwy tor w kierunku jazdy z Wrocławia Głównego do Żórawiny, ma nałożone ograniczenie do chyba 10 km/h ponieważ coś popękało w używanych szynach z Austrii których użyto do remontu na Euro 2012. Pociągi na tym odcinku jeżdżą po niewłaściwym torze lub jeśli nie jest to możliwe (z drugiej strony jedzie inny pociąg), jadą bardzo powoli po właściwym. Na odcinku Strzelin-Kamieniec Ząbkowicki, linia jest obecnie jednotorowa, ale gdzieniegdzie podczas remontu w wakacje dobudowano nasyp po obu stronach. Nie remontowano też przystanków/stacji, ani sygnalizacji i torów na stacjach (często zwrotnice przestawiane są jeszcze mechanicznie poprzez linki ciągnące się wzdłuż torów. Elektryfikację tej linii wykonano jeszcze chyba siłą rozpędu poprzedniej epoki, w 1995 roku. "7. Prace na linii kolejowej na odcinku Kamieniec Ząbkowicki - Międzylesie." To również 276. Co tutaj ma zostać zrobione? Tory między Bardem Przyłęk, a Kłodzkiem Głównym są w bardzo złym stanie. Na stacji Bardo Śląskie, pociągi stają w przechyle ok. 30 stopni w kierunku toru przeciwnego po obu stronach. Między przystankiem Ławica, a stacją Kłodzko Główne, spływające z gór błoto przykrywa tory po większych opadach. Tutaj są również stare poniemieckie drewniane podkłady, a szyny łączone są śrubami (obecnie stosuje się podkłady betonowe i szyny spawa, tak że tworzą jedną długą szynę, rozciąganiom i kurczeniom się szyn zapobiega ciężar podkładów). Dalej, w kierunku Międzylesia i dalej Pragi, linia była remontowana jeszcze w tym roku, choć był to tylko remont bieżący - naprawa kilku krótszych odcinków. Po czeskiej stronie wszystko zostało już zmodernizowane. Gdzie można znaleźć cały projekt?
~bielawianin
2016-09-18 12:36:00
z adresu IP: (37.128.xxx.xxx)
Ocena: -7
Bielawy w tych planach nie ma?
~Hejnalista
2016-09-18 11:47:55
z adresu IP: (109.197.xxx.xxx)
Ocena: -7
A Legnica - Żary gdzie do cholery?!
~Marek
2016-09-18 11:20:33
z adresu IP: (5.174.xxx.xxx)
Ocena: 3
I znowu tylko o planach i zamiarach... Zupełnie jakbym złożył podanie na Harvard i wszystkim opowiadał, że jest szansa, że się dostanę... No panowie, trochę powagi. Jak otrzymacie te pieniądze, to dopiero wtedy informujcie, a nie jakieś tanie PRowe zagrywki, aby siebie wypromować.
~Pan Student
2016-09-18 10:45:04
z adresu IP: (82.143.xxx.xxx)
Ocena: 3
A co z budynkami kolejowymi.Przykład stacja Smolec.Tory zmodernizowane a budynek stacji i przyległe budowle wołają o pomstę do nieba.Wszystko się wali,niszczeje.Infrastruktura też jest ważna.
~Kociol
2016-09-18 10:04:22
z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
Ocena: -6
Całkowicie popieram działania UMWD w kwestii rozwoju/przywrócenia kolei na Dolnym Śląsku
~K.L.
2016-09-17 20:38:26
z adresu IP: (83.26.xxx.xxx)
Ocena: -12
Bardzo dobrze dzieje się na dolnośląskiej kolei w ostatnich 2 latach!
Reklama