Niemieccy architekci będą patronami ulic we Wrocławiu

| Utworzono: 2016-10-20 17:34 | Zmodyfikowano: 2016-10-20 12:19
Niemieccy architekci będą patronami ulic we Wrocławiu - fot. Przemek Gałecki
fot. Przemek Gałecki

W trakcie sesji protestowało środowisko Gazety Polskiej. Mieli transparent z napisem "Przestańcie germanizować Wrocław". Ostre słowa padły także z mównicy. W akcji radny PiS Tomasz Małek i bezpartyjny Sebastian Lorenc.

Niemieccy patroni pojawią się na właśnie powstającym osiedlu WUWA 2. Ulice będą nosić imiona Hansa Poelziga, projektanta Pawilonu Czterech Kopuł, czy Heinricha Lauterbacha, pomysłodawcy pierwszej WUWY.


 

Tak przez cały dzień relacjonowaliśmy spór w sprawie niemieckich partonów wrocławskich ulic:

Decyzja prowokacyjna, która będzie skutkowała demonstracjami. Niektórzy wrocławscy radni są przeciwni nadawaniu nowym ulicom patronów z czasów Breslau. Na osiedlu WUWA 2 mają pojawić się ulice Hansa Poelziga, projektanta Pawilonu Czterech Kopuł, czy Heinricha Lauterbacha, pomysłodawcy pierwszej WUWY. Na trwającej właśnie sesji rady miasta protestuje kilka osób. Mają transparent "Przestańcie germanizować Wrocław".

W środę zgodę na nadanie nowych nazw ulic przegłosowała komisja architektury. Dzisiaj będą głosować radni.

Projekt przegłosowała już Komisja Architektury. Przewodniczący Rady Miejskiej Jacek Ossowski wczoraj w Rozmowie Dnia Radia Wrocław zdradził, że to nie zamyka jednak negatywnych emocji:

Jacek Ossowski nie złożył zawiadomienia do prokuratury, ale po Rozmowie Dnia powiedział, że rozważy powiadomienie organów ścigania.

Radny Tomasz Małek z PiS przekonuje, że za świeże są wspomnienia niemieckich zbrodni z czasów II wojny światowej. Ale nie tylko.

Dominik Kłosowski z SLD tak komentuje słowa radnych PiS

W słowach nie przebiera też Tomasz Hanczarek z .Nowoczesnej.

Decyzja ma zapaść jeszcze podczas dzisiejszej sesji.

 

Reklama

Komentarze (23)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Grzegorz2016-10-22 10:53:55 z adresu IP: (5.184.xxx.xxx)
Żenujące. Germanizacja nie może mieć miejsca, gdy oddaje się należne miejsce współtwórcom obecnego Wrocławia. Co więcej o ile niektórym można zarzucić czarne karty i pominąć, to np. Mendelsohn czy Poelzig nie mają tego na koncie. Niemcy nazistowskie dobrze się z nimi nie obeszły. Należy tu docenić autorów inicjatywy. Obecnie dobra architektura jest w odwrocie, a Polacy generalnie artystów tej dziedziny nie doceniają zbytnio. W Krakowie Talowski czy Szyszko Bohusz doczekali się odseparowanych uliczek zagubionych wśród osiedli.
~edek2016-10-21 12:42:31 z adresu IP: (178.37.xxx.xxx)
Krótko mówiąc wyrasta nam w mieście V KOLUMNA !!!!!
~Cerda2016-10-21 10:50:38 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Powiedzmy sobie obiektywnie, że cała przemyślana infrastruktura w tym mieście które przechodziło z "rąk do rąk" jest dziełem niemieckich inżynierów dlatego jestem ZA. Obecne rządzący w mieście upolityczniają życie zamiast skupić całą energie na przemyślanym planowaniu i rozwoju...
~koko2016-10-21 08:59:42 z adresu IP: (178.37.xxx.xxx)
Przyjechali także z Wielkopolski,Pomorza , Mazowsza itd i większość poza elektoratem platformersów nie życzy sobie niemieckich nazw we Wrocławiu , a chrzanieniących o " śląskości" Śląska zapraszam do zapoznania się działalnością Ruchu Autonomii Śląska tzw. RAŚ, który jawnie dąży do uznania "NARODU ŚLĄSKIEGO" i innych atrakcji...przeżyłem na Górnym Śląsku ponad 30 lat i niedługo wracam na Dolny Śląsk aby czuć się na starość bezpieczniej i wśród swoich , a "reformatorom wspomnianych nazw proponuję aby się dokształcili w sprawach regionalizmu i biografii np.Ernsta Maya , który w czasach rządów nazistów w Niemczech udzielał jako budowniczy bratniej pomocy zbrodniczemu sowieckiemu imperium...
~litery2016-10-21 01:05:38 z adresu IP: (37.47.xxx.xxx)
sikory marczyńskie już wystarczy ZMIAN OCZEKUJEMY!!!!!!!!!
~BIMBOM2016-10-20 22:42:24 z adresu IP: (37.47.xxx.xxx)
Przyjechali wygnani z Litwy Białorusi Ukrainy...Jakie mają pojęcie gdzie są???Jaką mają świadomość historyczną??.....Na ziemiach które po wojnie dali im Ruscy..... wczesniej zabierając Niemcom...Teraz chcą mieć, ale Nieeee!!!!... Niemieckie... Ruskie....Zydowskie... Białoruskie..Litewskie... Ukrainskie..Czeskie...Angielskie.... w sumie diabli wiedzą co chcą.
~KONRAD2016-10-20 20:00:36 z adresu IP: (37.47.xxx.xxx)
Jednym z nowych niemieckich patronów ulic ma być Ernest May.Czy ktoś zadał sobie trud przestudiowania jego biografii?Raczej nie. W 1930 Ernst May został wraz z innymi architektami zachodnimi zaproszony przez stalinowski rząd sowiecki, aby tam kontynuować pracę architekta. W latach 1930-33 zaprojektował wiele planów zabudowy nowych miast przemysłowych na Syberii, m.in. Magnitogorska, Lenińska i Kuzniecka.Budowali je najczęściej więźniowie sowieckich lagrów(GUŁAG)skazywani przez komunistyczne władze za działalność opozycyjną,sprzeciwianie się przymusowej kolektywizacji,kultywowanie zakazanego przez komunistów chrześcijaństwa itp.Wielu z nich zostało zamęczonych pracą ponad siły przy budowie tych komunistycznych molochów.Sądzę,że Ernest May chociażby ze względu na fakt tej współpracy z ponurym zbrodniczym reżimem stalinowsko - komunistycznym w latach bezwzględnego terroru nie powinien być patronem żadnej ulicy we Wrocławiu.
~KONRAD2016-10-22 01:08:57 z adresu IP: (37.47.xxx.xxx)
@ Maj: Rozumiem,że nie odróżniasz życia w narzuconym systemie totalitarnym od współpracy i akceptacji tego systemu. No comments.
~KONRAD2016-10-22 00:47:29 z adresu IP: (37.47.xxx.xxx)
@ Kaawuu : Nie tłumacz mi proszę banałów i nie używaj proszę argumentów ad personam bo to tanie chwyty erystyczne.Nie można rozpatrywać niczyjej biografii bez całości tła historycznego danej epoki.Współpraca Niemiec weimarskich i Związku Sowieckiego datuje się od Traktatu w Rapallo zawartego w 1922.Niemcy przekazywały Sowietom m.in. technologie do budowy przemysłu ciężkiego i zbrojeniowego oraz szkoliły sowieckich fachowców w tych dziedzinach.W zamian Sowieci udostępniali swoje poligony i zakłady do budowy i testowania nowych broni czego zabronił Niemcom Traktat Wersalski.Sowiety to była monopartyjna,totalitarna dyktatura oparta na bezwzględnym terrorze i pracy niewolniczej(polecam Archipelag GUŁAG Aleksandra Sołżenicyna). W ramach tej współpracy był przez Sowietów zaproszony m.in. Ernest May do zaplanowania i zaprojektowania kilku miast syberyjskich,które miano zbudować wokół kombinatów metalurgicznych oraz fabryk budujących czołgi(połowa czołgów zbudowana w ZSRS i później Rosji powstała właśnie w Magnitogorsku), które budowano na podstawie planów i technologii pozyskanych w dużej mierze od Niemiec.Dla kogo miano zbudować te osiedla?Bynajmniej nie dla zwykłych pracowników,którzy w systemie sowieckim byli traktowani jak pół niewolnicy i mieszkali w jakichś lepiankach czy tym bardziej dla budujących te zakłady więźniów GUŁAGU,którzy byli zakwaterowani w byle jakich barakach i ziemiankach.Te osiedla miały być dla nomenklatury komunistycznej(działaczy partii komunistycznej,funkcjonariuszy NKWD i milicji,kadry nadzorującej wykonanie wyśrubowanych norm przez zwykłych pracowników itp.).System komunistyczny w Sowietach wymordowali w latach 1917-1956 wg różnych szacunków 50-70 mln ludzi.Najwięcej w latach 30.I do takiego kraju przybywa na zaproszenie jego władz,które są panami życia i śmierci każdego człowieka w ZSRS p.Ernest May jak piszesz ideowiec,który kochał projektować.Przybywa tam w 1930 i jest prawie 3 lata o czym wbrew Twoim twierdzeniom napisałem w moim 1 poście(proszę go przeczytać uważnie).Jego przyjazd można wytłumaczyć naiwnością(wielu zachodnich intelektualistów miało złudzenia co do ZSRS),poglądami akceptującymi rzeczywistość sowiecką,sprawami materialnymi(zagraniczni fachowcy byli dobrze wynagradzani przez Sowietów).Sądzę,że jedna z tych przesłanek nim kierowała,a może nawet wszystkie bo przecież człowiek z Zachodu po krótkim czasie mógł się zorientować,że trafił do państwa o nieludzkim systemie,w którym nie ma wolności,są zdeptane wszystkie prawa człowieka,a napędem dla władzy jest obłąkańcza ideologia.I tutaj zadam Ci pytanie czy współczesny zachodni architekt,który by 3 lata spędził na zaproszenie władz Korei Północnej planując i projektując tam osiedla byłby po śmierci uhonorowany nazwą ulicy w cywilizowanym świecie?I na koniec podam Ci prawdziwy powód wyjazdu p.Ernesta Maya z Sowietów w 1933.Sowieci odesłali wszystkich niemieckich specjalistów i doradców jako retorsję za to,że naziści zaczęli represje wobec niemieckich komunistów.
~Maj2016-10-21 21:14:16 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Lech Kaczyński maturę zdał w warszawskim XXXIX Liceum Ogólnokształcącym im. Ludowego Lotnictwa Polskiego, a stopień doktora uzyskał na Uniwersytecie Gdańskim w 1980 r. Znaczy się wykształcony został w czasach bolszewickiego terroru w Polsce przez wiernych PZPR i Związkowi Radzieckiemu nauczycieli. Jego brat Jarosław w tym samym czasie też wykształcony został przez komunistyczną Polskę. Jakoś nigdy nie pomyśleli o zwrocie uzyskanych tytułów naukowych w polskim, ponurym i zbrodniczym reżimie wzorowanym na radzieckim, stalinowsko-komunistycznym bezprawiu.
~kaawuu2016-10-21 07:16:27 z adresu IP: (193.93.xxx.xxx)
~Konrad nie rozumiesz tego o czym piszesz. Modernizm miał w założeniach wpływać na poprawę warunków bytowych mieszkańców - mowa o osiedlach mieszkaniowych. Stąd jedne z pierwszych we Wrocławiu budynki wielorodzinne z własnymi łazienkami (np. ul. Pocztowa). Stąd wielka uwaga skierowana na funkcjonalność, oszczędność miejsca a co za tym idzie spadek cen i zwiększenie dostępności własnych mieszkań głównie dla robotników (osiedla Księże Male). Chłop się zdecydował wyjechać do obcej Rosji bo był ideowcem, kochał projektować a ty tu piszesz o "współpracy z ponurym zbrodniczym reżimem stalinowsko - komunistycznym"? Zapomniałeś napisać że był tam ok. 30 mcy. i wywalili go bo za dobrze projektował. Bo dla ludzi to robił.
~Wrocławiak2016-10-20 17:55:27 z adresu IP: (95.41.xxx.xxx)
Mówienie o germanizacji we Wrocławiu to jest delikatnie powiedziawszy nietakt. Ludzi z tym transparentami są obcym elementem dla Wrocławia i Dolnego Śląska. Jeśli ktoś uważa tak jak oni to nie rozumie Wrocławia i naszego regionu, nie zna go, jest obcą osobą tutaj. Tu jest Śląsk, tutaj przynależność państwowa wielokrotnie się zmieniała. Tutaj czy ktoś jest Niemcem, Polakiem, Czechem etc ma drugorzędne znaczenie bo tutaj są, a przede wszystkim być powinni Ślązacy.
~tomasz2016-10-20 20:35:22 z adresu IP: (87.207.xxx.xxx)
Wrocław jest Polskim miastem i takim niech zostanie.
~TNT2016-10-20 16:55:00 z adresu IP: (78.88.xxx.xxx)
Przed wojną była w Breslau tylko Hitler-strasse, ale wtedy rządziła NSDAP. Ale skoro obecnie we Wrocławiu wciąż jeszcze rządzi PO, to pewnie będzie tu jeszcze Himmler-strasse, Bormann-strasse, Goering-strasse, Goebbels-strasse itd...
~Ślązak2016-10-20 15:49:10 z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
Równie dobrze można skandować STOP POLONIZACJI śląskiego Wrocławia drodzy polscy nacjonaliści. Wrocław to śląskie miasto i historyczna stolica Śląska.
~bzium2016-10-20 20:58:13 z adresu IP: (109.241.xxx.xxx)
skandowanie "STOP POLONIZACJI" Wrocławia lub Śląska jest złamaniem Kodeksu Karnego.
~Ciupero 2016-10-20 15:40:07 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
Rzeczywiście udajmy, że od zawsze Wrocław był polski. Wszystko tu powstało dzięki Polakom.
~darys2016-10-20 15:29:57 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
zgadzam się, Hala Ludowa, została nazwana Halą Stulecia, jak przed wojną Jahr Hunert Halle, co w sumie oznacza to samo.
~Wacek2016-10-21 22:40:44 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
A może by tak do szkoły matole?
~Qba2016-10-20 14:16:40 z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
Popieram protest.
~WALLENROD2016-10-25 01:53:52 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
@Maj:Ryszard Cyba,który zamordował w 2010 r. w Łodzi Marka Rosiaka oraz ciężko ranił Pawła Kowalskiego pracowników biura parlamentarnego PIS, też pewnie sądził,że byli oni elementem awanturniczym,destrukcyjnym i niepożądanym.I tak dopuścił się jak na razie jedynego mordu politycznego w dziejach Polski po 1989 r.Obecnie odsiaduje dożywocie,na które został skazany w 2011 r. Zanim kolejny raz napiszesz nienawistny hejt w stosunku do osób o innych poglądach to najpierw się zastanów do czego taka nienawiść może doprowadzić.
~Maj2016-10-22 17:54:51 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Też nie popieram. Pismani w śląskim Wrocławiu są elementem awanturniczym, destrukcyjnym, a przez to niepożądanym
~Rynn@2016-10-20 15:24:07 z adresu IP: (145.237.xxx.xxx)
A ja nie popieram protestu.