Strajk na kolei? Jerzy Michalak gościem Rozmowy Dnia Radia Wrocław

| Utworzono: 2017-02-03 08:11 | Zmodyfikowano: 2017-02-03 08:51
Strajk na kolei? Jerzy Michalak gościem Rozmowy Dnia Radia Wrocław - fot. Andrzej Owczarek
fot. Andrzej Owczarek

Urząd marszałkowski przekonuje, że warunki umowy zostały już ustalone, kolejarze z Przewozów Regionalnych, że negocjacje trwają, a propozycja samorządowa jest skrajnie niekorzystna. Kolejowi związkowcy mówią nawet o działaniach monopolistycznych i zapowiadają strajk (KLIKNIJ I CZYTAJ WIĘCEJ).

A przecież na terenie Dolnego Śląska z tym przewoźnikiem każdego miesiąca podróżuje milion pasażerów. Czy dojdzie do kompromisu? Gościem Przemysława Gałeckiego w Rozmowie Dnia Radia Wrocław był odpowiedzialny za kolej Jerzy Michalak z zarządu województwa.

Przemysław Gałecki: Dalej nie ma podpisanej umowy z Przewozami Regionalnymi, jest za to duży strach pasażerów, bo przecież rocznie przewożą 12,5 miliona osób na Dolnym Śląsku, związkowcy mówią o strajku.

Jerzy Michalak: To prawda - 12,5 mln pasażerów, czyli więcej niż Koleje Dolnośląskie. Dla mnie to też jest sytuacja niepojęta, w szczególności, że my przyjęliśmy ofertę Przewozów Regionalnych już 20 grudnia i zaraz po tym przyjęciu oferty Przewozów Regionalnych na kwotę 49 mln zł za roczną opłatę wysłaliśmy stosowne pismo, akceptujemy te warunki, jesteśmy gotowi do podpisania umowy. I przez miesiąc, do wczoraj nie było żadnej odpowiedzi. Dopiero wczoraj otrzymałem od prezesa Mamińskiego, czyli prezesa Przewozów Regionalnych z Warszawy pismo, w którym stwierdza, że wycofują się ze swojej poprzedniej oferty i żądają teraz co najmniej 53 mln zł.

No tak, tylko to pismo - ja je również otrzymałem od prezesa Przewozów Regionalnych - jest datowane na 25 stycznia, tyle że Przewozy Regionalne twierdzą, że jeszcze w grudniu dzwonili do departamentu, pytali o tę umowę, sugerowali, że ona nie jest do zaakceptowania, czyli dawali pewne sygnały, że dalej konsensusu brak.

To jeszcze raz powtórzę. My zaakceptowaliśmy tę ofertę, która wypłynęła ze strony Przewozów Regionalnych. Mi naprawdę zależy na tym, żeby z Przewozami Regionalnymi, które przewożą większą liczbę pasażerów, jak najszybciej zawrzeć umowę. I zaakceptowaliśmy te warunki, chociaż one nie były takie, jak my oczekiwaliśmy na samym początku. My oczekiwaliśmy, że Przewozy Regionalne pojadą za jeszcze mniejszą ilość pieniędzy. Ale dobrze, żeby współpraca była dobra, akceptujemy 49 mln zł.

Ale z drugiej strony to nie są warunki, jakich oni oczekiwali. Na tym polega szukanie kompromisu.

To pytanie, dlaczego składali taką ofertę? Pytanie, dlaczego zaproponowali 49 mln zł za przejazdy, a teraz nagle, jak już skończył się rok, kiedy sytuacja jest napięta, wycofują się ze swojego zdania i żądają 53 mln. Czy tak się robi interesy? Chyba nie.

Chciałem zadać to pytanie w trakcie naszej dzisiejszej rozmowy Przewozom Regionalnym, ale rzecznik Przewozów odmówił rozmowy na antenie. Twierdzi natomiast, że w przyszłym tygodniu wybierają się do Wrocławia, żeby dalej negocjować i rozmawiać, czyli dalej zamierzają szukać tego konsensusu.

No to bardzo dobrze. Naprawdę niczego bardziej bym nie chciał, jak podpisać szybko umowę z Przewozami Regionalnymi, tylko może nie na zasadzie przystawiania pistoletu do skroni, nie na zasadzie szantażowanie nas strajkiem, bo tutaj związkowcy i pracownicy Przewozów Regionalnych są w mojej opinii wykorzystywani przez Przewozów Regionalnych, przez zarząd Przewozów Regionalnych (...)

CAŁA ROZMOWA DNIA RADIA WROCŁAW

Reklama

Komentarze (8)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~trolle ze Skyrapercity2017-02-07 05:28:47 z adresu IP: (77.243.xxx.xxx)
Podaję spis trolli zaśmiecających wyzwiskami i trollingiem portale internetowe w wątkach dolnośląskich dotyczących kolei: Admc, DW, Jakub Adamczyk,Wrocławianin zza Buga, mateuuu, grzesiek1111, wyczuwam knyszę, countryshuttle, Adolf Warski, stefan44, paragraf225, Dedete, Krzysztof, vipek, Brutus46, Rafał D., bystrzak2000, Lars, wrocLove moja miłość, Przedszkolanek, samiecomega. Lista będzie na bieżąco aktualizowana (trolle zakładają co rusz nowe konta) i publikowana. Środowisko miłośników kolei doskonale już wie co to za typy, resztę przestrzegam przez tymi użytkownikami udzielającymi się w tematach kolejowych.
~bleh2017-02-04 22:10:07 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Zbliża się moment, w którym Przewozy Regionalne przestają być de facto potrzebne w województwie dolnośląskim. Konkretnie dolnośląskie struktury spółki. Trzeba każdemu zainteresowanemu wiedzieć, że teoretycznie są w Polsce województwa, na przykład Śląskie, gdzie wszystkie pociągi teoretycznie uruchamia przewoźnik własny (tam Koleje Śląskie) ale pociągi Przewozów Regionalnych wożą do ościennych województw. I tak, wszystkie pociągi wewnątrz Śląska obsługują KŚ, ale istnieją pociągi Rybnik-Kraków przez Katowice, Katowice-Kielce czy Katowice-Sędziszów uruchamiane przez PR. Na Dolnym Śląsku dziś już tylko na jednej linii Wrocław-Międzylesie kursują pociągi tylko wrocławskiego zakładu PR. Wszystkie inne trasy to połączenia międzywojewódzkie: Wrocław-Wołów-Głogów-Zielona Góra, Wrocław-Rawicz-Leszno-Poznań, Wrocław-Oleśnica-Ostrów Wielkopolski/Oleśnica-Kluczbork-Namysłów-Lubliniec. One będą istnieć nawet bez Przewozów Regionalnych we Wrocławiu, bez ich kas biletowych, maszynistów, serwisantów, konduktorów, biur, tak jak to jest w Katowicach, tak jak to jest na Mazowszu gdzie też ich nie ma (a są pociągi Łódź-Warszawa). Koleje Dolnośląskie kupują 11 jednostek do obsługi linii Wrocław-Międzylesie od przyszłego roku i Wrocław-Głogów które mają jeździć wyremontowaną trasą przez Legnicę ale wobec tej sytuacji zostaną zapewne skierowane przez Brzeg Dolny. To już koniec PR Wrocław, ale nie pociągów PR na Dolnym Śląsku, bo tego nie będzie dopóki którekolwiek z województw ościennych korzysta z usług PR.
~Kamil2017-02-03 12:21:03 z adresu IP: (31.1.xxx.xxx)
Urząd marszałkowski przekonuje, że propozycja samorządowa jest skrajnie niekorzystna. Jak propozycja samorządowa, czyli pana Michalaka, jest skrajnie niekorzystna, to co się dziwią, że nikt tego nie chce podpisać? Brak słów
~abc2017-02-03 10:05:39 z adresu IP: (188.121.xxx.xxx)
Hahaha to skoro było wiadomo od 2013 r. że stawy są pobudowane to dlaczego pierwotnie w 2014 r. wniosek o decyzję środowiskową dotyczył wytyczenia drogi właśnie przez grunty biznesmena ... kręci pan panie Michalak
~def2017-02-08 10:06:50 z adresu IP: (188.122.xxx.xxx)
Bo pan Michalak kłamie i nawet mu oko przy tym nie drgnie...
~Wroclaw2017-02-03 10:00:51 z adresu IP: (37.47.xxx.xxx)
Wszędzie tam, gdzie nie ma dobrej spółki regionalnej Przewozy Regionalne są w stanie narzucać województwom swoje absurdalne ceny. U nas jest na szczęście inaczej, dzięki Kolejom Dolnośląskim. Trzymam kciuki za zarząd województwa, żeby się ne cofnęli i nie dali szantażować
~bez komentarza2017-02-03 10:00:24 z adresu IP: (37.128.xxx.xxx)
Koleje Dolnośląskie opóźnienie pociągu do Kłodzka ponad 40 minut
~Gołoleć2017-02-03 12:46:44 z adresu IP: (185.80.xxx.xxx)
bez komentarza: jak dziś na chodnikach i drogach, przykład karambol na obwodnicy Świdnicy