Wrocławski Teatr ZAR zainaugurował 8 Olimpiadę Teatralną w Indiach

| Utworzono: 2018-02-20 18:52 | Zmodyfikowano: 2018-02-20 18:52

Podczas inauguracyjnego wieczoru Jarosław Fret, reżyser Teatru ZAR, Jarosław Broda dyrektor wrocławskiego departamentu kultury, Magdalena Mądra z Teatru ZAR wraz z Theodorosem Terzopoulosem, reżyserem i przewodniczącym komitetu olimpijskiego, przekazali symbole olimpiady na ręce wiceprezydenta Indii Venkaiaha Naidu i dyrektora National School of Drama Wamana Kendere. W programie olimpiady znalazły się najlepsze spektakle z ponad 30 krajów z całego świata. Hasłem tegorocznej edycji jest uniwersalne pojęcie przyjaźni wyrażanej przez symboliczną flagę, a łączące wszystkich twórców teatralnych w ciągłym poszukiwaniu i odkrywaniu prawdy.

Olimpiada Teatralna to międzynarodowy festiwal teatralny prezentujący osiągnięcia najwybitniejszych twórców teatralnych z całego świata. Inicjatorem Olimpiady Teatralnej jest grecki reżyser Theodoros Terzopoulos, który powołał ją do życia w 1993 roku w Delfach, a obecnie pełni funkcję przewodniczącego Międzynarodowego Komitetu Olimpiady Teatralnej.

Poprzednia, siódma edycja olimpiady odbyła się w 2016 roku we Wrocławiu. Było to jedno z najważniejszych wydarzeń w programie Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. W programie wrocławskiej edycji znalazły się spektakle najsłynniejszych reżyserów teatralnych m.in. Petera Brooka, Romeo Castellucciego, Pippo Delbono, Liu Libina, Eimuntasa Nekrošiusa, Tadashiego Suzukiego i Roberta Wilsona.

Po prezentacji w Nowym Delhi „Cesarskie Cięcie. Próby o samobójstwie” zostanie zaprezentowane 20 lutego w Bengalurze. Spektakl Teatru ZAR, który właśnie obchodzi swoje 10-lecie, w 2012 roku otrzymał prestiżowe nagrody Herald Angel i Total Theatre Award podczas festiwalu Fringe w Edynburgu.

Tytuł spektaklu jest w swej istocie metaforą potrzeby samobójstwa i stanu samobójczego – siły fatalnej, siły zbawiennej, trzymającej każdego przy życiu. To rzecz o możliwej, a zarazem koniecznej zdolności przedłużania własnego oddechu, w chwili, kiedy w żyłach czuje się kawałki szkła, które jeszcze nie zdołały dotrzeć do serca.
Podstawowa linia struktury muzycznej spektaklu zbudowana została w oparciu o wielogłosowe pieśni korsykańskie, w które wpleciono wątki bułgarskie, rumuńskie, islandzkie i czeczeńskie. Energia opracowanej muzyki wiele zawdzięcza Erikowi Satie i jego rozpoznaniu siły, jaką niesie każda kropla dźwięku. Tradycyjny materiał muzyczny przetworzono tu jednak w formę współczesną i dopełniono intensywną partyturą ruchową.


W czasie pracy nad spektaklem, członkowie Teatru ZAR wyprawiali się kilkakrotnie na Korsykę w poszukiwaniu materiału muzycznego, który stałby się podstawą powstającej partytury muzycznej. Szczególnie ważnym momentem było czynne uczestnictwo w liturgii paschalnej w Tox koło Bastii, dlatego też muzyka liturgiczna korsykańskich konfraterni buduje kulminantę spektaklu. Na jej „tektonikę” nałożone zostały linie bułgarskie stanowiące z kolei jeden z najważniejszych wątków muzycznej dramaturgii.

Premiera „Cesarskiego Cięcia. Prób o samobójstwie” w reżyserii Jarosława Freta miała miejsce w maju 2007 roku we Florencji. W obsadzie znaleźli się: Kamila Klamut, Ditte Berkeley, Matej Matejka, Nini Julia Bang, Alessandro Curti, Jarosław Fret, Aleksandra Kotecka, Ewa Pasikowska, Tomasz Wierzbowski i Orest Sharak. Współpraca muzyczna: Mariana Sadowska, współpraca nad partyturą ruchową: Vivien Wood.

Reklama

Komentarze (0)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.