Bez kolei na trasie Jelenia Góra-Lwówek Śląski. Mieszkańcy zaczynają protest

Piotr Słowiński, mk | Utworzono: 2018-07-11 08:00 | Zmodyfikowano: 2018-07-11 08:02
A|A|A

fot. Piotr Słowiński

Jak mówi Irena Rybiałek z Wlenia, dla wielu ludzi pociąg był jedynym dostępnym środkiem transportu. Dlatego chcą kartkami przypomnieć ministerstwu, że taka linia na Dolnym Śląsku w ogóle istnieje. Wydrukowali ich około 5 tysięcy. Ma to  przypomnieć urzędnikom w Warszawie, że kolej jest potrzebna nie tylko w wielkich miastach:

Kolej zamknęła nierentowne połączenie półtora roku temu. Jego reaktywacja -mimo wielu prób- do tej pory nie nastąpiła. Wcześniej z powodu stanu trasy, spadała prędkość podróży, a co za tym idzie jej konkurencyjność. Zimą wejść na tory chciała firma z zachodniopomorskiego, ale to się nie udało. -Mieszkańcy jednak broni nie składają -mówi jedna z protestujących, Joanna Zielińska:

Burmistrz Wlenia Artur Zych mówi, że to jedna z najpiękniejszych widokowo tras w Polsce, która jest również - obok dróg powiatowych- jedynym łącznikiem dla wielu miejscowości Doliny Bobru z resztą kraju, a mimo to nie doczekała się remontu. Burmistrz podkreśla, że nawet nie wiadomo ile ten remont miałby kosztować, bo kwoty są różne i ciągle wyższe:

REKLAMA

Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~ konrad
2018-07-12 19:49:49
z adresu IP: (77.65.xxx.xxx)
Ocena: -3
KOWARY DWOREZC GLOWNY NIEDZYNNY TORWSAKIA PKP SA PLK TLK MOSTY MOSTY PERON
~Domus
2018-07-12 15:37:03
z adresu IP: (176.204.xxx.xxx)
Ocena: 8
A gdzie jest marszałek, że mieszkańcy muszą wysyłać kartki pocztowe do Ministerstwa? Rozumiem, że marszałek i jego spółeczka kolejowa już całkiem olali sobie tę linię, że mieszkańcy muszą prosić o pomoc Warszawę? Czy to prawda, że ta firma z zachodniopomorskiego nie weszła na tory do Lwówka przez sabotaż marszałka i Kolei Dolnośląskich? Odwołać takiego marszałka, który nie wywiązuje się ze swoich obowiązków!
~Łucznik
2018-07-12 07:45:37
z adresu IP: (31.11.xxx.xxx)
Ocena: 7
Prawidłowym adresatem jest Urząd Marszałkowski z Przybylskim i Michalakiem. To oni za tym stoją i za to odpowiadają pełną gębą frazesów. Najbardziej walczyli o swoje pensje oraz o podwyżki dla siebie. Oni się nie zmienią bo myślą tylko o sobie jak przystoi bezpartyjnym samorządowcom.
~Polecam
2018-07-12 06:12:01
z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
Ocena: 5
Mieszkańcy mają rację to jedna z najpiękniejszych tras z dwoma tunalemi. Pociąg przejeżdżał w niedalekiej odległości od tamy Pilichowickiej .Lwówek Śląski jest perełka Dolnego Śląska a w te weekend zaprasza na Lato Agatowe. Piękne mury obronne punkty widokowe trasa rowerowa tylko koleją brak
~misterhydro
2018-07-11 23:39:20
z adresu IP: (83.8.xxx.xxx)
Ocena: 8
Pragnę, by przywrócono połączenie kolejowe na trasie Jelenia Góra - Lwówek Sląski. Przed laty jeżdziłem wielokrotnie jako mały chłopiec, dzisiaj w wieku 69 lat mieszkam w Dębowym Gaju i chcę mieć połączenie z J.G.
~Turysta z Wielkopolski
2018-07-11 15:45:09
z adresu IP: (183.99.xxx.xxx)
Ocena: 9
A kto pamięta list prezesa Rachwalskiego do redakcji "Gazety Wyborczej" (gdy jeszcze nie był prezesem Kolei Dolnośląskich) podpisany "Turysta z Pomorza", w którym żali się, że na linii Jelenia Góra - Lwówek Śląski chciał pojechać z rodziną na wycieczkę, ale nie może trafić w szynobus, gani poprzedni zarząd KD i udziela szeregu rad, jak powinna wyglądać komunikacja na tej linii? List dziwnym trafem zniknął z łam "Wyborczej" gdy Rachwalski został prezesem Kolei Dolnośląskich, a następnie Rachwalski sam ostatecznie zlikwidował wszystkie pociągi na tej linii. Ale że z internetu nic nie ginie, pod tymi linkami w komentarzach każdy może przeczytać ów sławny list "Turysty z Pomorza" Rachwalskiego wraz z opiniami czytelników: disq{kropka}us/p/1e2s7fc ; gazetawroclawska{kropka}pl/artykul/3492085,wicemarszalek-michalak-w-szynobusie-rozdawal-cukierki-i-rozmawial-z-pasazerami-film,id,t{kropka}html
~Fred
2018-07-11 15:28:00
z adresu IP: (95.208.xxx.xxx)
Ocena: -3
PLK nie chcą "zrewitalizować" tej linii pomimo, że jeszcze NIE wykorzystały i NIE będą w stanie wykorzystać wszystkich dotacji na kolej z tej perspektywy budżetowej (2016-2020). Na inne trasy dotacje aktualnie sięgają 80% wartości inwestycji. Tymczasem możemy odzyskać ten malowniczy kawałek Dolnego Śląska za 20% wartości prac. Na pewno warto!
~mieszkaniec
2018-07-11 15:27:09
z adresu IP: (112.186.xxx.xxx)
Ocena: 8
A co z autobusami zastępczymi (codziennie 7 połączeń na trasie Jelenia Góra - Lwówek Śląski - Bolesławiec) obiecywanymi przez prezesa Rachwalskiego? Pojeździły przez jeden rok 2 kursy dziennie tylko w weekendy trasą omijającą większość miejscowości (w tym wszystkie, do których docierała jedynie kolej), po czym zostały zlikwidowane. Tu też "winna" jest PLK? Jak tory były jeszcze w dobrym stanie, to Koleje Dolnośląskie już wtedy wolały puszczać busa zamiast pociągu, czym niemal doszczętnie wygasiły frekwencję na tej linii. Nawet jak jeździł już tylko pociąg "Dolina Bobru", którym przejazd przez dolinę Bobru miał być atrakcją dla mieszkańców Wrocławia, to po pewnym czasie Koleje Dolnośląskie zaczęły puszczać Impulsa do Zebrzydowej, gdzie na pozostałą (najatrakcyjniejszą!) część trasy był podstawiany bus. Kto jechał z rowerem, ten dostawał kubłem zimnej wody na głowę. Betonowe PKP mogło by się uczyć od Kolei Dolnośląskich sposobów wygaszania frekwencji na niewygodnych liniach.
~moza
2018-07-11 15:26:50
z adresu IP: (193.239.xxx.xxx)
Ocena: 6
Dać w arendę Czechom - oni to świetnie zagospodarują o ile władze lokalne i PKP nie będą stawiać barier.
~Jerzy
2018-07-11 15:13:50
z adresu IP: (105.158.xxx.xxx)
Ocena: 7
Ministerstwo (czyli de facto PLK) nie wyremontuje tej linii bo nie ma tam żadnych przewozów towarowych i jest to linia stricte lokalna. Tam będą jeździć wyłącznie szynobusy pasażerskie Kolei Dolnośląskich .Tutaj albo remont sfinansuje Urząd Marszałkowski, albo nikt. Takie są realia. Im szybciej wszyscy to zrozumieją, tym lepiej dla tej linii i im podobnych. A to co odstawia w sprawie tej linii kolejowej Urząd Marszałkowski, to jest kompletna żenada. Nie dość że wymigują się od swoich obowiązków, to jeszcze bezczelnie okłamują mieszkańców. Dodatkowo te trolle na wszystkich portalach... Arogancja niespotykana w żadnym innym województwie!
~abc
2018-07-11 15:04:08
z adresu IP: (74.192.xxx.xxx)
Ocena: 9
Adresat kartek niewłaściwy, to i nic dziwnego że efektów zero. Tak jak piszą poprzednicy, właściwym adresatem jest Urząd Marszałkowski Dolnego Śląska. Zarzucić kartkami UMWD a media niech potem rozliczą władze Dolnego Śląska z ich reakcji. Daję głowę, że wtedy linia zostanie migiem wyremontowana, gdy dolnośląskie kacyki poczują przy gardle medialną brzytwę (zwłaszcza przed wyborami). Obecnie mogą tłumaczyć się głupio i łgać że to nie ich działka, gdy zainteresowanie mediów niewielkie, linia gdzieś na kresach, a burmistrz Wlenia coś robi tylko dlatego, żeby pokazać, że coś robi, a nie dla skutku. Gdyby Czesi tam rządzili, to linia by żyła turystami, dla władz Dolnego Śląska natomiast jest to niechciane dziecko, którego najchętniej by się pozbyli.
~Dolnoślązak
2018-07-11 14:47:56
z adresu IP: (177.177.xxx.xxx)
Ocena: 10
Ta linia była projektowana do remontu przez poprzednie władze województwa (gdy wicemarszałkiem odpowiedzialnym za kolej był Jerzy Łużniak) razem z całym ciągiem Jelenia Góra - Lwówek - Złotoryja - Legnica jako następna do reaktywacji po liniach do Jakuszyc, Trzebnicy, Szklarskiej Poręby i Kudowy Zdroju. Niestety obecne władze (wicemarszałek odpowiedzialny za kolej Jerzy Łużniak) projekt uwaliły. Poprzednie władze Dolnego Śląska wyremontowały cztery linie kolejowe na Dolnym Śląsku, obecne dużo obiecują, a nie wyremontowały ani jednej linii kolejowej, za to na dwóch (do Lwówka Śląskiego i Milicza) zdążyły już całkowicie zawiesić ruch kolejowy. Tak wygląda pokłosie rządów obecnej ekipy. Na szczęście wkrótce wybory samorządowe, zapamiętajcie sobie kogo nie wybierać. Obecna klika Przybylski - Michalak - Rachwalski próbuje zniszczyć kolej lokalną na Dolnym Śląsku. Linii do Lwówka nie udało się zniszczyć betonowemu PKP, a udało się Rachwalskiemu. A teraz czekam kiedy pojawią się trolle z UMWD i KD, które łażą po wszystkich portalach i obrażają na nich czytelników, którzy podają fakty niemiłe dla tych instytucji.
~Zorientowany
2018-07-11 14:32:12
z adresu IP: (196.6.xxx.xxx)
Ocena: 11
Prawda jest taka, że Urząd Marszałkowski może, ale NIE CHCE wyremontować tej linii. Napisałem "nie chce" bo osobiście zbadałem grunt wysyłając pisma do przeróżnych instytucji w tym także do Ministerstwa Infrastruktury, Urzędu Marszałkowskiego. Drugi z Urzędów wielokrotnie utrzymywał że dąży do wyremontowania linii, jednak Ministerstwo Infrastruktury w piśmie z przed dwóch miesięcy kategorycznie zaprzeczyło jakoby takie plany były intencją UMWD we Wrocławiu. W piśmie jakie otrzymałem z Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa z dnia 07.10.2016 czytamy: "Ze względu na fakt, że linia kolejowa nr 283 ma charakter regionalny, prace inwestycyjne mogą być finansowane przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, np. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014 – 2020 (dalej: „RPO WD”). Jednocześnie należy zaznaczyć, że przedmiotowa linia nie została zarekomendowana przez Urząd Marszałkowski do wsparcia ze środków dostępnych w ramach RPO WD, a także nie została uwzględniona w liście intencyjnym zawartym 26.06.2015r. pomiędzy Województwem Dolnośląskim a PKP PLK SA w sprawie przygotowania i zrealizowania priorytetowych liniowych projektów inwestycyjnych." Chwilę wcześniej (05.08.2016) Urząd Marszałkowski w odpowiedzi na zapytanie dot. Przedmiotowej linii odpisał. "Równolegle nadal trwa analiza projektów kolejowych, możliwych do realizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO) dla Dolnego Śląska. Jednym z rozważanych projektów jest rewitalizacja linii z Jeleniej Góry do Lԝóԝka Śl. Należy jednak podkreślić, że rewitalizacja taka była by możliwa w ramach RPO pod warunkiem efektywnego wykorzystania przez Polskie Linie Kolejowe SA dostępnych w alokacji środków dla realizacji innych projektów." Jak widać wrocławski magistrat postanowił sprytnie umyć ręce od sprawy stanu technicznego linii 283 uzależniając przyznanie dotacji od alkokacji środków PKP PLK i jednocześnie nie rekomendując remontu tej linii w MIiB w Warszawie. Więcej: marczow. bnx. pl/news. php?readmore=826 (z linka trzeba usunąć spacje)
~Stanisław
2018-07-11 14:25:35
z adresu IP: (187.22.xxx.xxx)
Ocena: 10
A co na to Urząd Marszałkowski Dolnego Śląska? Przecież takie lokalne linie to jego działka, a nie ministerstwa. Wystarczy popatrzeć na wcześniejsze reaktywacje podobnych linii kolejowych na Dolnym Śląsku (do Jakuszyc, Kudowy, Trzebnicy i Szklarskiej Poręby) - wszystkie zostały sfinansowane z RPO Dolnego Śląska. Do linii do Lwówka natomiast marszałek się nie przyznaje, a winę zwala na ministerstwo. Widać prawdę piszą na różnych portalach że dla obecnych władz Dolnego Śląska liczy się tylko kolej w okolicach Wrocławia. Efekty takiej polityki już widać - piękna linia kolejowa wzdłuż Doliny Bobru, jedna z najpiękniejszych w Polsce, która mogłaby być chlubą Dolnego Śląska i dużą atrakcją turystyczną, została zaorana. Odwołać z Urzędu Marszałkowskiego i Kolei Dolnośląskich osoby odpowiedzialne za niszczenie kolei na Dolnym Śląsku - to pierwsze co trzeba zrobić!
~Zdzich
2018-07-11 11:11:12
z adresu IP: (77.253.xxx.xxx)
Ocena: 9
Popieramy całą rodziną.Często jeździliśmy na wycieczki tą trasą ponieważ mieszkamy w Jeleniej Górze.Gdzie można dostać taką kartkę albo z jakiej strony wydrukować ?
Reklama