Mniej ciężarówek, więcej polewaczek. Tak urzędnicy chcą walczyć ze smogiem

Piotr Kaszuwara | Utworzono: 2018-09-25 14:32 | Zmodyfikowano: 2018-09-25 14:45
Mniej ciężarówek, więcej polewaczek. Tak urzędnicy chcą walczyć ze smogiem - fot. archiwum radiowroclaw.pl
fot. archiwum radiowroclaw.pl

Chodzi przede wszystkim o zwiększenie limitu wymiany starych pieców tzw. kopciuchów do 2000 oraz większą ilość polewaczek - tak aby pyły nie unosiły się. Mieszkańcy od początku tego roku mogą starać się o dopłaty do rachunków.

- Nawet ci, którzy zarabiają do 2500 złotych na osobę w rodzinie - podkreśla szefowa wrocławskiego MOPS Anna Józefiak-Materna:

- W ciągu najbliższych dwóch miesięcy dostosujemy system ITS tak, by do Wrocławia wjeżdżało mniej ciężarówek - zapowiada prezydent Rafał Dutkiewicz:

Jak mówili urzędnicy, obecnie we Wrocławiu około 20 dni w roku powietrze przekracza normy zanieczyszczeń. Wg niedawnego raportu NIK - w naszym regionie jest to średnio ponad 40 dni, podczas gdy europejskie maksimum to 35 dni. Najlepiej w Polsce jest na Podlasiu, które jest jedyną zieloną wyspą w morzu smogu.

ZOBACZ KONIECZNIE: Zdrowa atmosfera - cykl słuchowisk ekologiczno-edukacyjnych

Z tego samego raportu wynika, że średnio rocznie z powodu chorób wywołanych smogiem umiera w Polsce około 46 tysięcy osób.

Reklama

Komentarze (18)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~tiry ?2018-09-28 16:39:56 z adresu IP: (195.212.xxx.xxx)
a czy ktos zainteresowal sie np firma DB schenker ktorej TIRy nawet 18 tonowe maja pozwolenie na wjazd do miasta o kazdej porze dnia i nocy.. ciekawe bo reszta moze wjezdzac tylko w ciagu kilku dedykowanych godzinach, a do tego DB schenker jezdzi przez osiedla i ma wszystko w du*ie, ciekawe kto z urzedu miasta sie na cos takiego zgodzil ?...
~folko2018-09-26 20:01:45 z adresu IP: (193.239.xxx.xxx)
a na alei J. III Sobieskiego też jest waga . Co tam wagi jak TIRy z gruzem - wykonawców developerów wszelkich budów rozjeżdżają ulice miasta
~WD 402018-09-26 16:42:57 z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
Przecież Rafał wydał kiedyś parę milionów na wagi do ważenia TIRów, co prawda bez homologacji ale zawsze coś. Wciąż tkwią w asfalcie, choćby na Karkonoskiej. Będzie jak znakazł....
~folko2018-09-26 16:11:08 z adresu IP: (193.239.xxx.xxx)
PRAWO CO DNIA Rzeczpospolita 27-28 XI. 1999 ( 277) Rewizja Nadzwyczajna Czy zakaz jest dozwolony Nocne przejazdy Tirów przez Sochaczew Rzecznik praw obywatelskich twierdzi, że Rada Miejska w Sochaczewie miała prawo zakazać przejazdów tirów nocami przez miasto. Zaskarżył rewizją nadzwyczajną wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego, który ocenił taki zakaz jako sprzeczny z prawem. Poprzedziły go głośne protesty mieszkańców przeciwko masowemu ruchowi ciężkich pojazdów przez centrum miasta. Sochaczewianie żądają budowy obwodnicy, która wyprowadziłaby samochody poza miasto, a dopóki jej nie będzie - przynajmniej doraźnego ograniczenia ruchu, zwłaszcza Tirów jadących tędy tranzytem. W czerwcu minionego roku Rada Miejska podjęła uchwałę w sprawie ograniczenia w Sochaczewie ruchu pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 10 t w godzinach od 22.00 do 6.00. Miesiąc później uchwałę unieważnił wojewoda skierniewicki, zarzucając, że Radą przekroczyła swoje kompetencje. Należą bowiem do niej jedynie sprawy z zakresu organizacji ruchu na drogach gminnych, podczas gdy drogi, ,tranzytowe przebiegające, przez Sochaczew, są drogami krajowymi i zarządzanie ruchem na nich należy do wojewody. Burmistrz Sochaczewa zaskarżył to rozstrzygnięcie do NSA. Jednakże w kwietniu tego roku NSA - Ośrodek Zamiejscowy w Łodzi oddalił skargę, gdyż uznał, że wojewoda trafnie ocenił, uchwałę jako sprzeczną z prawem i prawidłowo stwierdził jej nieważność. Natomiast rzecznik praw obywatelskich dostrzegł w wyroku NSA „rażące naruszenie prawa, skutkujące negatywnie w sferze praw i wolności obywatelskich, gwarantowanych w konstytucji" Zgodnie z nią organa samorządu ustanawiają akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze ich działania. Również ustawa o ochronie i kształtowaniu środowiska przewiduje możliwość wprowadzenia na podstawie przepisów gminnych ograniczeń dla środków transportu i komunikacji, jeżeli stwarzają one uciążliwości dla środowiska powodując hałas i wibrację. Zdaniem prof. Adama Zielińskiego uchwała RM w Sochaczewie stanowi właśnie akt prawa miejscowego, a podstawę do jej podjęcia dała konstytucja oraz ustawa o ochronie środowiska. D.FR. Obwodnica w Sochaczewie została zrealizowana
~Puzon2018-09-26 11:55:25 z adresu IP: (95.41.xxx.xxx)
Mirka walczyłaby modlitwą.
~folko2018-09-26 09:45:20 z adresu IP: (193.239.xxx.xxx)
40 tonowy TIR tyle co 160000 sam. osobowych Ocena wpływu poruszania się pojazdów przekraczających dopuszczalne w Polsce naciski na oś na degradację sieci drogowej, opis systemu udzielania zezwoleń i pobierania opłat za przejazd po niedostosowanych odcinkach dróg oraz mapy obrazujące polską sieć drogową, na którą w latach 2004-2010 dopuszczone zostały pojazdy o maksymalnym nacisku 11,5 tony/oś, z zaznaczeniem odcinków niedostosowanych, na przejazd którymi niezbędne będzie uzyskanie zezwolenia i uiszczenie dodatkowej opłaty Ocena degradacyjnego wpływu pojazdów przekraczających dopuszczalne obciążenie na oś na polską sieć drogową Podczas eksploatacji nawierzchnia drogowa ulega zużyciu i zniszczeniu, na co wpływają dwa podstawowe czynniki: ruch pojazdów i klimat, z czego główną przyczynę zniszczeń stanowi pierwszy z nich. Im większa masa (ciężar) pojazdu, tym większe oddziaływanie niszczące na nawierzchnię. Liczy się zatem nie tylko natężenie (liczba pojazdów w jednostce czasu), lecz także, a kiedy przede wszystkim, ich ciężar wyrażany obciążeniem osi. W Polsce dopuszczalne obciążenie osi wynosi 100 kN (10 T).Każde zwiększenie obciążenia pojazdu ponad dopuszczalny prawem limit przynosi wymierną stratę w postaci zwiększonych i narastających uszkodzeń nawierzchni drogowej. Jeśli stan nawierzchni sieci drogowej jest dobry, to zwiększenie zniszczeń wskutek przeciążenia pojazdów jest mniejsze niż wtedy, gdy nawierzchnia jest nierówna i charakteryzuje się złym stanem technicznym. W tym wypadku dochodzi bowiem zwiększenie agresywności obciążenia pojazdem wskutek efektu oddziaływania dynamicznego. Wziąwszy pod uwagę stan dróg w Polsce trzeba wyraźnie stwierdzić, że pojazdy o ponadnormatywnym obciążeniu przynoszą znacznie większe szkody niż w krajach Europy Zachodniej. Efektem jest dalsze pogarszanie stanu nawierzchni. W rezultacie dopuszczenie większego limitu obciążenia, które miało przynieść pożytek przewoźnikowi, działa przeciwko niemu, przyczyniając się do pogorszenia stanu nawierzchni, który staje się rzeczywistym zagrożeniem bezpieczeństwa ruchu. Nawierzchnia drogowa nie jest niszczona przez samochody osobowe z obciążeniem osi rzędu 5 kN (0,5 T), lecz przez samochody ciężarowe. Niszczące działanie pojazdu na nawierzchnię rośnie w funkcji potęgowej obciążenia. Z powszechnie przyjmowanego prawa czwartej potęgi wynika, że przejazd jednego samochodu ciężarowego normatywnego 100 kN/oś wywiera taki wpływ na nawierzchnię, jak przejazd 160 tys. samochodów osobowych. Natomiast pojazd ciężarowy o nacisku dwukrotnie większym – 200 kN/oś – powoduje 16-krotnie większe zniszczenie nawierzchni.
~\\\\2018-09-25 22:27:24 z adresu IP: (178.235.xxx.xxx)
Za zgodą Dutkiewiczowego magistratu, tego co popiera pana Sutryka wycięto w pień 350 tysięcy drzew we Wrocławiu. Nasadzono parę krzaków, które z racji tego, iż mają mniej niż 10 metrów pyłu nie pochłaniają tak wydajnie jak stare drzewa. Kiedyś Kuźnicza była zieloną ulicą.
~derek2018-09-25 20:49:54 z adresu IP: (193.239.xxx.xxx)
polewaczki muszą zmywać pył
~derek2018-09-25 20:48:18 z adresu IP: (193.239.xxx.xxx)
Wjazd samochodów ciężarowych - tylko na gaz
~\\\\2018-09-25 20:17:54 z adresu IP: (178.235.xxx.xxx)
Za dwa miesiące to pan będzie na śmietniku historii. "W ciągu najbliższych dwóch miesięcy dostosujemy system ITS tak, by do Wrocławia wjeżdżało mniej ciężarówek - zapowiada prezydent Rafał Dutkiewicz".
~\\\\2018-09-25 18:28:55 z adresu IP: (178.235.xxx.xxx)
Dziwne, że przez 16 lat na to nie wpadli. Dutkiewiczowe inteligenty. Teraz chcą nas katować nocnymi tramwajami i dziennym na Rogowskiej, przy likwidacji linii 149 czy 142.
~////2018-09-25 15:29:39 z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
Więcej polewaczek? Znaczy ze będą Mirke klonować? Brrrr
~Pilar2018-09-25 15:27:45 z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
Każde działania mogące przyczynić się do spadku zanieczyszczeń są działaniami prowadzącymi w dobrym kierunku. Kropka.
~\\\\2018-09-25 22:19:04 z adresu IP: (178.235.xxx.xxx)
Problem w tym, że kadencja Dutkiewicza wygasa za miesiąc, a ten coś bajdurzy co będzie robił za 2 miesiące jako prezydent Wrocławia. "W ciągu najbliższych dwóch miesięcy dostosujemy system ITS tak, by do Wrocławia wjeżdżało mniej ciężarówek - zapowiada prezydent Rafał Dutkiewicz", pisze Piotr Kaszuwara.
~kali 2018-09-25 15:26:13 z adresu IP: (37.58.xxx.xxx)
do tego więcej drzew- dzieci w przedszkolu, już wiedzą ile korzyści daje jedno drzewo.Ograniczenie ciężarówek jak najbardziej, a co ze starymi samochodami które smrodzą niemiłosiernie przy zmianie świateł? A edukacja ? Jest jeszcze dużo do zrobienia :)
~Genek2018-09-25 15:23:20 z adresu IP: (185.161.xxx.xxx)
Walka ze smogiem jest prowadzona od początku nagłośnienia problemu co najmniej. I to całkiem skutecznie, bo wg raportów jesteśmy numerem jeden jeśli chodzi o szybkośc postępów w tej sprawie. Ja nie mam im nic do zarzucenia.
~\\\\2018-09-25 23:59:28 z adresu IP: (178.235.xxx.xxx)
Ktoś kto wycina w pień drzewa i betonuje miasto musi się liczyć: 1. Ze smogiem zimie; 2. Z wysokimi, niebezpiecznymi temperaturami dla zdrowia w lecie; 3. Z lokalnymi podtopieniami, jak ma to miejsce przy świeżo wybudowanej Wroclavii.
~Filip2018-09-25 15:21:32 z adresu IP: (78.133.xxx.xxx)
Trochę późno się obudzili. Dlaczego przez lata Rafał udawał, że smogu nie ma?