Wrocław miał swoją fabrykę samochodów. Dokładnie 120 lat temu powstał w niej pierwszy pojazd

fotopolska.eu | Radio Wrocław | dwie | Utworzono: 2018-11-05 12:57 | Zmodyfikowano: 2018-11-05 12:59
Wrocław miał swoją fabrykę samochodów. Dokładnie 120 lat temu powstał w niej pierwszy pojazd - Zdjecia: fotopolska.eu
Zdjecia: fotopolska.eu

Po jego śmierci w 1889 roku interes przejął syn, Paul Beckmann. Niedługo potem na ulicach Wrocławia pojawiły się pierwsze automobile. Paul Beckmann postanowił spróbować sił w nowo powstającej branży i w 1898 roku zbudował na licencji czołowej wówczas marki francuskiej De Dion swój pierwszy samochód. Pasażerowie siedzieli na dwóch kanapach zwróceni twarzami do siebie. Pierwszy beckmann dysponował mocą 6,5 konia mechanicznego.

Do wybuchu pierwszej wojny światowej konstruktorzy opracowali własne silniki i skrzynie biegów. Asortyment pojazdów, choć wypuszczanych w niewielkich seriach, obejmował samochody osobowe o nadwoziach typu np. sedan, coupé, samochody dostawcze, taksówki, ciężarówki, a nawet samochody sportowe. 50 beckmannów pracowało w taborze miejskich taksówek Berlina. Wrocławska straż pożarna także używała pojazdów z tych zakładów.

W 1926 r. syn Paula, mający po dziadku imię Otto, wstrzymuje produkcję, a w 1927 r. (według Encyklopedii Wrocławia w 1928) fabrykę wraz z 150 pracownikami sprzedaje firmie Adam Opel AG.

Do dziś prawdopodobnie zachował się tylko jeden egzemplarz z wrocławskiej fabryki.

Reklama

Komentarze (15)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Arti2018-11-09 09:58:47 z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
Dużo informacji o Beckmannie jest na YT Wrocław nieoczywisty.
~fotoBRESLAU2018-11-06 08:26:41 z adresu IP: (46.169.xxx.xxx)
manufaktur takich w Warszawie i Polsce ówczesnej było czternaście , historya
~////2018-11-05 23:47:05 z adresu IP: (178.235.xxx.xxx)
20 lat temu miał swój browar...
~quick2018-11-05 14:36:23 z adresu IP: (78.133.xxx.xxx)
Niesamowite ! Nie miałem o tym pojęcia ! A dzisiaj co mamy , jaki przemysł ??? Serdecznie podziękujmy solidaruchom za likwidację przemysłu we Wrocławiu !
~WLD2018-11-06 17:50:06 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
No to panowie piewcy potęgi przemysłu PRL otwierajcie firmy i produkujcie te cuda techniki - w czym problem? Stoją obiekty po Diorze - kupić i wznowić produkcję. Siedzicie i mędzicie. Doprawdy nic się w Polsce nie produkuje, strefa pod Wałbrzychem to fata-morgana, fabryki Fiata, Opla, Solaris - tego w ogóle nie ma. Gdzie tam zresztą Oplowi do rupiecia z Żerania....
~Do-dorat2018-11-06 10:02:00 z adresu IP: (80.55.xxx.xxx)
Ponieważ Polska miała swoją produkcję Polonezów, Fiatów, Nysek, Żuków, Starów, Jelczów, Sanów ogólnie chemii gospodarczej, szkła kolorowego, porcelany, sprzętu agd Polar, Wrozamet jak słusznie napomniałeś elektroniki Diora/ telewizorów Unitra głośników Tonsil i wielu setek innych Polskich artykułów nie była byłaby dobra do zarabiania czyli zbytu. Przy wejściu do EU prawie każdy zakład został wcześniej sprywatyzowany przez komuchów (brak dekomunizacji-nigdy nie odeszli od korytka) i w większości wówczas rentowne (zakłady) sprzedawali (komuszki- prywaciarze z przypadku) zachodniej głównie niemieckiej konkurencji pod pozorem ich unowocześniania i rozbudowy a oni je likwidowali i dawali w zamian swoje produkty. Ich gospodarka hulała a nasza padała a czy lepsze to po prostu kwestia gustu. Raczej do nas wysyłają odpadki niż rasowe artykułu. Jeśli tego nie widzisz to w ogóle racjonalnie nie myślisz kolego dorat. Ślepy wyznawco pełoo. PS Jeśli nie produkujesz to wegetujesz i tak jest w Polsce.
~dorat2018-11-06 05:35:55 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Co trzeba mieć we łbie, żeby takie brednie pisać? Polski przemysł kwitł, Amerykanie i zachodnia Europa po prostu bili się o polonezy, duże fiaty, meblościanki i wieże z Diory a wyrób czekoladopodobny bił na głowę szwajcarskie i belgijskie słodycze. I przyszedł zły Balcerowicz i to wszystko zniszczył... A może mięso na kartki lepiej smakowało? Papier toaletowy, którego nie było też ludzie bardziej szanowali... Weź się człowieku ogarnij....
~TPSA2018-11-05 18:20:49 z adresu IP: (78.9.xxx.xxx)
Balcerowiczowi podziękujcie, Lewandowskiemu, Buzkowi, Millerowi za likwidację przemysłu !!!
~jan2018-11-05 14:44:25 z adresu IP: (73.62.xxx.xxx)
załóż własną firme i nikomu nie dziekuj
~kierowca2018-11-05 13:31:35 z adresu IP: (194.181.xxx.xxx)
Super informacja, nie wiedziałem o tym :-)
~Wrocławianin2018-11-05 13:10:44 z adresu IP: (194.181.xxx.xxx)
Genialne! Niesamowita historia wrocławskiej motoryzacji. Ciekawe, gdzie podział się ten jedyny egzemplarz.
~Wratis2018-11-08 17:30:09 z adresu IP: (31.0.xxx.xxx)
Jedyny Beckmann jest w Norwegii. Jest w tej chwili restaurowany. Mam kontakt z właścicielem.
~Co było Breslau2018-11-06 10:53:01 z adresu IP: (194.181.xxx.xxx)
"Co było Breslau jest należne Breslau" - argument kompletnie nietrafiony. Rozumując w ten sposób musielibyśmy np. przekreślić przedwojenną historię Uniwersytetu Wrocławskiego i świętować powołanie uczelni im. Bieruta. Historia Wrocławia jest bardzo bogata i skomplikowana, ale własnie na tym polega jej piękno.
~Wrocławianin2018-11-05 17:34:20 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
Ciekawostka, bagatela wtedy to był Breslau nie Wrocław. Jaka to Wrocławska fabryka samochodów? Jak można napisać, że w 1882 roku wrocławski przedsiębiorca... Przeraszam, jaki On był wtedy wrocławski??? Co było Breslau jest należne do Breslau.
~franek2018-11-05 13:41:36 z adresu IP: (176.147.xxx.xxx)
a gdzie tu jest napisane ,o jedynym egzemplarzu?