TYLKO U NAS: Co za historia! Zobaczcie najstarszą lokomotywę tego typu w Polsce ! [WIDEO]

Piotr Czyszkowski, Radosław Bugajski | Utworzono: 2019-03-19 08:22 | Zmodyfikowano: 2019-03-19 09:42
A|A|A

fot. Radosław Bugajski, Piotr Czyszkowski

Lokomotywa Pt 31 to znakomity przykład przedwojennej polskiej myśli technicznej. Kiedy w latach 30-tych pojawiała się na torach, wzbudzała prawdziwy zachwyt, będąc przedmiotem pożądania większości europejskich przewoźników kolejowych. I nic dziwnego, bo ciężki pospieszny parowóz był bardzo nowoczesny, a co ważniejsze był absolutnie polską konstrukcją. Osiągał moc 2 tys. KM, prędkość 110 km/h i mógł ciągnąć wagony o łącznej masie 650 ton. W sumie wybudowano 110 egzemplarzy tego parowozu. Najstarszy i jeden z dwóch, które przetrwały do naszych czasów znajduje się w Muzeum Kolejnictwa w Jaworzynie Śląskiej. Dzisiaj po wielu latach, specjalnie dla Radia Wrocław, został wytoczony z jaworzyńskiej parowozowni.

Parowóz Pt 31 był dumą konstruktorów II Rzeczypospolitej. Maszyniści szczególnie cenili go za moc i niezawodność. Lokomotywy te woziły pasażerów i towary na długich liniach i trasach pospiesznych. W sumie wybudowano tylko 110 egzemplarzy, z których do dzisiaj przetrwały zaledwie dwa. Jeden z nich, starszy, trafił do Muzeum Kolejnictwa w Jaworzynie Śląskiej. Drugi znajduje się w skansenie kolejowym w Chabówce.

Na pierwszy rzut oka, stojący w jaworzyńskim muzeum, Pt 31 o numerze fabrycznym 49 nie wygląda imponująco. Mocno skorodowane elementy sugerują, że parowóz bardziej nadaje się do przetopienia w hucie, niż do remontu. Specjaliści z Muzeum Kolejnictwa w Jaworzynie Śląskiej przekonują jednak, że lokomotywę można odbudować, bo posiada ona większość elementów. Fundacja Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego Śląska marzy o odrestaurowaniu parowozu, ale do tego trzeba astronomicznej kwoty ok. 6 - 8 mln złotych.

 

REKLAMA

Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Puff puff puff
2019-03-25 21:30:16
z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Ocena: -1
Nie bedzie remontu , bo Pendolino zezarło wszystko
~ben
2019-03-20 08:46:42
z adresu IP: (89.25.xxx.xxx)
Ocena: 0
na razie ponad miliard poszło na propagandę PIS więc nie ma na renowację
~Paweł
2019-03-19 17:57:05
z adresu IP: (185.163.xxx.xxx)
Ocena: 0
Jest dość zdekompletowany, do tego brak tendra...
~Ginter47
2019-03-19 17:11:58
z adresu IP: (84.38.xxx.xxx)
Ocena: 0
Inicjatywa odratowania i przywròcenia do ruchu Pt31-49 fajna, ale skąd tender wziąć?
~xxl
2019-03-19 16:04:22
z adresu IP: (217.99.xxx.xxx)
Ocena: 1
za 8 milionów to można dzisiaj zrobić według tego samego projektu 2 albo trzy takie same w Chinach nawet 5 ,wypiaskować pomalować i z 10,000 z wystarczy.
~warto
2019-03-19 14:09:21
z adresu IP: (195.22.xxx.xxx)
Ocena: 5
Sześć milionów to dużo kasy, ale chyba warto odnowić parowóz będący dowodem niezwykłego talentu polskich konstruktorów, którego zazdroszczono nam w całej Europie ;) Na inne sprawy wydaje się dużo, dużo więcej.
~postepowy
2019-03-19 13:59:22
z adresu IP: (194.181.xxx.xxx)
Ocena: -1
Przetopić ten złom. Parę baniek wydać na takie coś. Lepiej by w tej Jaworzynie postawili więcej monopolowych pod PKP bo lipa jak człowieka suszy no i żabek
~Przemas
2019-03-19 13:52:56
z adresu IP: (92.237.xxx.xxx)
Ocena: 3
kasa to najmniejszy problem akcja w mediach i sie skombinuje ale moim zdanirm do takiej renowacji potrzeba specjalistow i zaplecza tez mamy wiec trzeba polaczyc sily i do dziela przepiekna maszyna pozdrawiam
~PLLLkwiec
2019-03-19 11:20:03
z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Ocena: 4
Panie redaktorze , specjaliści specjalistami , kiedyś bylem częstym gościem w tym skansenie ,widziałem naprawę tkt 48 -18 , zamianę podwozia ,kocił do remontu a podwozie z innego parowozu i to była naprawa, to są specjaliści ? Z PT31 to już nie przejdzie . Nie mam nic przeciwko chłopakom bo zostawiają tam całe serce a Zbyszek całe życie , ale na tą blondynę to już nikt nie chce potrzeć , dużo ludzi skrzywiła pomówieniami itp .
~Rysiek
2019-03-19 10:03:53
z adresu IP: (83.4.xxx.xxx)
Ocena: 3
Przepiękna maszyna i chwała pasjonatom ratujacym kolejowe zabytki
Reklama