Koleje Dolnośląskie nie kupią 11 nowych pociągów

Malwina Gadawa, GN | Utworzono: 2019-04-29 17:05 | Zmodyfikowano: 2019-04-29 17:06
A|A|A

fot. archiwum radiowroclaw.pl

Około 210 mln złotych Koleje Dolnośląskie chciały wydać na zakup nowego taboru, z czego 85 mln to unijna dotacja. Najtańsza oferta przedstawiona w przetargu była jednak wyższa o 41 mln złotych. Dlatego spółka zdecydowała się unieważnić przetarg. Nowe pociągi miały jeździć m.in. na nowej trasie z Wrocławia do Świdnicy przez Sobótkę:

Michał Nowakowski, rzecznik urzędu marszałkowskiego:

Nowakowski tłumaczy, że pasażerowie nie powinni mieć obaw - pociągi na zmodernizowaną linię na pewno wyjadą:

Pociągi trasą Wrocław, Kobierzyce, Sobótka, Świdnica najwcześniej pojadą na przełomie 2020 i 2021 roku.

Oświadczenie Zarządu Kolei Dolnośląskich ws. unieważnienia przetargu na zakup taboru
 
Zarząd Kolei Dolnośląskich unieważnił postępowanie z 12.10.2018 r. o udzielenie zamówienia publicznego, dotyczącego zakupu pięciu nowych, czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz sześciu nowych, trójczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych. Powodem unieważnienia były kwoty ofert znacząco odbiegające od kwot zapisanych w przetargu.

Spółka, na zakup nowego taboru, w obu zadaniach przeznaczyła łącznie 209,1 mln zł. Natomiast suma najkorzystniejszych ofert opiewa na 250,1 mln zł, czyli przekracza kwotę przewidzianą przez zamawiającego o 41,7 mln zł, stanowiąc 20 proc. wartości obu zadań.

REKLAMA

Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~rei
2019-05-24 13:47:22
z adresu IP: (89.25.xxx.xxx)
Ocena: 0
Po co komu nowy komfortowy tabor? Nie ma potrzeby. Dobrze jest kiedy się remontuje jakieś linie, potem nie ma pasażerów (bo pociągi 40 letnie i o komforcie zapomnijcie) i można kolejnych remontów zaniechać dając przykład braku celowości.
~Grzegorz
2019-04-30 21:46:26
z adresu IP: (89.238.xxx.xxx)
Ocena: 142
A ja przestrzegam pana Damiana Stawikowskiego przed portalem "Rynek Kolejowy", gdzie celowo redakcja manipuluje komentarzami, żeby wydźwięk opinii publicznej wobec nowego prezesa był jednoznacznie negatywny. Napisałem krótki komentarz, w którym próbowałem wyjaśnić, że przetarg będzie powtórzony i że to nie obecny prezes ponosi winę, bo kwota przeznaczona na zakup pociągów została ustalona wcześniej przez poprzedniego prezesa KD, i mój komentarz nie został przepuszczony przez redakcję. Jak widać, przechodzą tam wyłącznie same bluzgi pod adresem nowego prezesa. Wcześniej pod artykułami miałem podobne "przygody" na tym portalu. Cóż, jak widać określenie "rynsztok kolejowy" nie bez powodu przylgnęło do tego portalu. Kierownictwu Kolei Dolnośląskich polecam olewać "Rynek Kolejowy" i jego redakcję, nie udzielać żadnych informacji itd., gdyż w obecnej sytuacji cokolwiek im się nie przekaże i tak będzie jednomyślna i zmanipulowana fala hejtu pod adresem nowego prezesa i Kolei Dolnośląskich.
~Piszpunt
2019-04-30 20:47:56
z adresu IP: (31.13.xxx.xxx)
Ocena: 35
Każdy wie, że najpiękniejsza linia w Polsce to Jelenia Góra - Lwówek Śląski.
~Bonifas
2019-04-30 20:47:12
z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Ocena: -44
Każdy wie, że najpiękniejsza linia w Polsce to Kłodzko-Wałbrzych.
~Joanna Madrjas
2019-04-30 20:07:53
z adresu IP: (165.84.xxx.xxx)
Ocena: 47
Rachwalski, przestań zaśmiecać ten portal z dziesiątków nicków. Jedyną osobą która pisze tu pod wieloma nickami jesteś ty! Spadaj do Wągrowca i przestań robić szambo na Dolnym Śląsku!
~Maria Teresa
2019-04-30 19:46:35
z adresu IP: (77.114.xxx.xxx)
Ocena: -40
Andrzeju Sibilski Michale Kłysiejko Robercie Kasjanie Macieju Głowicki i Sabo Nie idźcie tą drogą Drogą kłamstwa i obłudy Modlę się za was
~Marcin M.
2019-04-30 17:01:50
z adresu IP: (165.84.xxx.xxx)
Ocena: 55
Na różnych portalach pojawia się ostrzeżenie przed paroma gościami notorycznie robiącymi szambo w tematach kolejowych. Pozwolę je sobie przekleić tutaj, żeby każdy wiedział na kogo uważać. "CZARNA LISTA DOLNOŚLĄSKICH MIKOLI Uwaga! Podajemy listę mikoli zidentyfikowanych z imienia i nazwiska aktywnie hejtujących na portalach internetowych starania o reaktywację niektórych lokalnych linii kolejowych na Dolnym Śląsku, gdzie także zniesławiają oraz wulgarnie obrażają różne osoby. Trolle te szczególnie upodobały sobie linię kolejową Jelenia Góra - Lwówek Śląski, gdzie Koleje Dolnośląskie niedawno zlikwidowały wszystkie pociągi a lokalne społeczności aktualnie walczą o ich przywrócenie. Kamil Styrna Krzysztof Czarnecki Maciej Miłosz Wiktor Lis Cztery trolle ze Świdnicy obrażające mieszkańców Lwówka Śląskiego na dolnośląskich portalach i hejtujące pociągi do Lwówka. Pierwszy z wymienionych użytkowników znany jest również z portalu "Rynek Kolejowy", gdzie zakłada dziesiątki fakekont. Radosław Miśta Grzegorz Jóźwicki Rafał Skrzatek Marek Świtalski Jakub Adamczyk Dariusz Wojciechowski Tomasz Warszawski Adam Mikołaj Maćkowiak Bartosz Jewsiewicki Damian Chrustowski Maciej Gorzechowski Robert Mitura Jacek Kaźmierczak Jacek Wielgus Mikole głównie z Wrocławia i okolic, zidentyfikowane z imienia i nazwiska na podstawie komentarzy na Facebooku oraz kolejowych forach, piszące anonimowo też na innych portalach. Wywołują kłótnie i obrażają mieszkańców z okolic Jeleniej Góry i Lwówka Śląskiego. Grzegorz Oleś "Światowid" Troll z Przesieki, przewodniczący Komitetu Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych (KODLK), który zamiast ratować lokalne linie kolejowe wywołuje albo podsyca w internecie kłótnie mające na celu torpedowanie remontów tych tras. Jakub Madrjas Michał Szymajda Redaktorzy "Rynku Kolejowego", którzy z fikcyjnych kont na "Rynku Kolejowym" rozpowszechniają nieprawdę, sabotują wysiłki o ratowanie niektórych linii kolejowych na Dolnym Śląsku, obrażają różne osoby, publikują zniesławienia osób zaangażowanych w działalność na rzecz ratowania lokalnych linii kolejowych oraz wykorzystując swoje uprawnienia moderatorskie preparują dyskusje usuwając z portalu komentarze niezgodne z ich poglądami lub odpowiedzi do swoich wpisów, aby nadać dyskusjom określony wydźwięk. Podobna aktywność też na Facebooku i prawdopodobnie też innych portalach. Marcin Medyk Adwokat z Kluczborka (zam. Kluczbork, ul. Krakowska 22), który zamiast dbać o przestrzeganie prawa obraża na różnych portalach osoby, z którymi nie zgadza się w poglądach, nęka te osoby oraz spamuje portale hejtem i wyzwiskami. Andrzej Sosna Mikol z Wrocławia notorycznie zniesławiający na różnych portalach byłego sołtysa Marczowa zaangażowanego dawniej w działalność mającą na celu poprawę dla mieszkańców oferty kolejowej na linii Jelenia Góra - Lwówek Śląski. Pisze m.in. na Facebooku pod imieniem i nazwiskiem, "Rynku Kolejowym" (nick "Zdzisław Skywalker") oraz wielu innych portalach regionalnych i kolejowych pod różnymi pseudonimami. Michał Nadolski Agnieszka Szymkiewicz Pseudodziennikarze świdnickiego szmatławca Swidnica24. pl, którzy odpowiadają za obelżywe wyzwiska pod adresem mieszkańców Lwówka Śląskiego pojawiające się na tym portalu przy artykułach o tematyce kolejowej. Powyższa lista ma charakter informacyjny i ma na celu ostrzeżenie czytelników, miłośników kolei i osoby z branży kolejowej przed trollami, spamerami i hejterami notorycznie wywołującymi kłótnie i publikującymi kłamliwe komentarze, w związku z nasileniem się w ostatnim czasie takich działań w internecie pod artykułami o kolei na Dolnym Śląsku. TAK dla powrotu pociągów na lokalne linie kolejowe Dolnego Śląska, NIE dla hejterstwa, chamstwa i sabotowania wysiłków ludzi o poprawę komunikacji w regionach odległych od Wrocławia! Lista będzie na bieżąco aktualizowana i publikowana. Rozpowszechnianie dozwolone, a nawet wskazane. Kοmitet Obrοny Dolnοśląskich Linii Kοlejowych Przed Mikοlami (KODLKPM)"
~Tomasz
2019-04-30 16:51:07
z adresu IP: (89.46.xxx.xxx)
Ocena: 42
Do Leon: Rachwalski żadnej linii nie reaktywował, za to dwie zaorał (do Lwówka i Milicza). Po wywaleniu ze stołka Rachwalskiego reaktywacja linii na Dolnym Śląsku ruszyła z kopyta. Ot, taka "drobna" różnica. Można by jeszcze podać wiele innych przykładów nieudolności Rachwalskiego (np. głośna była swego czasu afera, jak KD chciały rozwalić połączenia ze Szklarskiej Poręby do Liberca - na czeskich portalach, gdzie znowu podkreślano nieudolność Polaków, bo polskie dziwnym trafem milczały). Taką opinię Rachwalski wyrabiał nam za granicą. Co do obecnego przetargu, to "zapomniałeś", że to za poprzedniej ekipy (Rachwalski & Michalak) ustalono kwotę, jaką KD miały wydać na zakup nowych pociągów. Czyli to Rachwalski niedoszacował koszty zakupu. Nowy prezes tylko zbiera żniwo nieprawidłowych decyzji poprzednika. Tak samo z myjnią, gdzie poprzedni prezes "nie zauważał" przez wiele miesięcy opóźnień w realizacji inwestycji i innych nieprawidłowości. Więc nie broń gościa, który nie bez powodu wyleciał ze stołka.
~Lon
2019-04-30 15:59:07
z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
Ocena: -52
Panie Rzeczniku-Michale. Głupoty opowiadasz poprostu nie ma kasy na zaplecze techniczne i zakup taboru i tyle Newag i Pesa napewno nie zejdą z ceny A wręcz przeciwnie cena może być wyzsza.Juz raz próbowaliście zaoszczędzić w przeglądach P.3 na impulsach i co do dnia dzisiejszego pojazdy po przeglądzie poza Newagiem nie są do końca sprawne, zawsze coś wypada. Nikt nie liczy postoju tych pojazdów ile mogą zarobić w trakcie tych nie planowanych postojow. Jurek Michalak nie miał pojęcia o KD ale zatrudnił specjalistę chociaż też były decyzje czasem dziwne ale kolej ruszyli. A ta obecną ekipa z Panem Prezesem i V-ce prezesem i Panem rzecznikiem KD i UMWD pojęcia brak. Proponuję już zbierać kasę na procesy sądowe które zapewne wytoczy KD nie doszły wykonawca myjni i reszty zaplecza w tym właśnie utopia się pieniądze na tabor
~Adam Mikołaj Maćkowiak
2019-04-30 13:24:58
z adresu IP: (185.212.xxx.xxx)
Ocena: 62
Brawa dla nowego prezesa Kolei Dolnośląskich! Bardzo słuszna decyzja. Na różnych portalach zresztą czytelnicy apelowali o zastopowanie idiotycznych pomysłów kolejowych Rachwalskiego i Michalaka, którzy chcieli utopić olbrzymią kasę w reaktywację nikomu niepotrzebnej linii kolejowej do Sobótki i Jedliny. Nowe władze jak widać realizują postulaty czytelników. Teraz linię do Sobótki będzie można rozebrać, bo i tak nie będzie taboru do jej obsługi. Remont tej linii nie ma już najmniejszego sensu.
~Dolnoślązak
2019-04-30 13:20:26
z adresu IP: (185.216.xxx.xxx)
Ocena: 91
Wsioki z Sobótki liczyły na powiew cywilizacji a tu dalej pozostaną im wozy konne i furmanki. Zresztą we Wrocławiu nie chcą pociągów do Sobótki, a w Sobótce też nikt o nie nie walczy więc po co szynobusy? Lepiej reaktywować przepiękną turystycznie linię do Lwówka Śląskiego (najpiękniejsza w Polsce!), gdzie mieszkańcy też walczą o powrót pociągów.
~lucyzucker
2019-04-30 13:13:00
z adresu IP: (185.180.xxx.xxx)
Ocena: 66
Pociągi do Wrocławia są w ogóle nie potrzebne i nie opłacalne.Powinno je się zlikwidować.Kolej powinna istnieć tylko wokół Jeleniej Góry bo tam jeździ mnóstwo ludzi.
~lucyzucker
2019-04-30 09:46:35
z adresu IP: (87.105.xxx.xxx)
Ocena: -68
Pociągi do Jeleniej Góry są w ogóle nie potrzebne i nie opłacalne.Powinno je się zlikwidować.Kolej powinna istnieć tylko wokół Wrocławia bo tam jeździ mnóstwo ludzi.
~Grzegorz
2019-04-30 07:20:03
z adresu IP: (188.147.xxx.xxx)
Ocena: -7
Ciekawe. Sprawa za dużego popytu, czy poddostawcy podnieśli ceny?
~Rafał Skrzatek
2019-04-30 00:03:49
z adresu IP: (60.62.xxx.xxx)
Ocena: 61
Ojej, nie będzie ciufci do Sobótki. Świdnickie trolle w rodzaju Macieja Miłosza i Krzysia Czarneckiego zapłaczą się na śmierć. :DD
~wrocławianin
2019-04-29 21:44:19
z adresu IP: (194.99.xxx.xxx)
Ocena: 27
Do Sobótki i tak mieszkańcy nie chcą pociągów, zresztą woziłyby tam powietrze. Do Świdnicy jeżdżą pociągi przez Jaworzynę i wystarczy. Kobierzyce to wiocha - naprawdę ktoś chce zainwestować miliony w reaktywację pociągów do takiego zadupia? Lepiej uruchomić pociągi na liniach gdzie mieszkańcy chcą ich i o nie walczą - do Karpacza, Kowar, Lwówka, Świeradowa.
~wasabiWKS
2019-04-29 20:07:26
z adresu IP: (185.145.xxx.xxx)
Ocena: 45
Troll z Wągrowca zaczyna robić bydło i na tym portalu, teraz podpisuje się jako "Wodzu", a wodzem to on jest już wyłącznie biedaszybu w Wałbrzychu, bo z posadki prezesa Kolei Dolnośląskich go wywalili. Jak widać rozumu go to nie nauczyło i dalej robi bydło na portalach. Kiedy ktoś w końcu pogoni tego zasrańca z Dolnego Śląska?
~Wodzu
2019-04-29 19:53:01
z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Ocena: -168
Troll lwówecki zaczyna znów szaleć i sam siebie komentować i plusować, podszywając się pod postacie z forów kolejowych. Naprawdę nie ma paragrafów na kretyna, który każdą dyskusję o kolei sprowadza do taplania się w błocie?! :(
~Jacek Kaźmierczak
2019-04-29 19:29:02
z adresu IP: (104.222.xxx.xxx)
Ocena: 25
Decyzja jak najbardziej słuszna, ale torów do Sobótki w tej sytuacji też nie trzeba remontować. Bo po co, skoro nie będzie pociągów? Rozebrać i sprzedać na złom, a w miejsce torów zrobić piękną ścieżkę rowerową pod Ślężę.
~Światowid
2019-04-29 18:58:27
z adresu IP: (207.189.xxx.xxx)
Ocena: 31
Bardzo słuszna decyzja! Trwa naprawianie bubli po poprzednim prezesie Rachwalskim i wicemarszałku Michalaku, którzy widzieli na Dolnym Śląsku tylko Wrocław i okolice. Szynobusy dla Świdnicy, Sobótki, Kobierzyc, Wrocławia i innych Sołtysowic niech sobie same kupują zainteresowane gminy, jeśli potrzebują. Natomiast Koleje Dolnośląskie są od zapewnienia komunikacji na całym Dolnym Śląsku, a nie tylko w aglomeracji wrocławskiej. Wkrótce zostanie ogłoszony przetarg na zakup EZT-ów do obsługi linii do Jeleniej Góry, gdzie pasażerowie już nie mieszczą się w pociągach, oraz szynobusów na reaktywowane linie do Karpacza i Lwówka Śląskiego. To są połączenia dużo bardziej potrzebne (m.in. duży ruch turystyczny!) niż "kolej aglomeracyjna" po wioskach, z której i tak nikt nie korzysta (vide puste szynobusy do Wojnowa oraz do Trzebnicy i Świdnicy, gdzie trzeba było wprowadzać bieda promocje, żeby ktokolwiek chciał wsiąść do pociągów).
Reklama