9. Musica Electronica Nova [ROZMOWY, ZDJĘCIA]

Michał Kwiatkowski | Utworzono: 2019-05-18 12:00 | Zmodyfikowano: 2019-05-18 12:00
A|A|A

Nasze festiwalowe studio odwiedzili organizatorzy jak i artyści obecni w ramach programu tegorocznej edycji. A ta odbywa się pod hasłem ZNAKI. O ich znaczeniu opowiadał nam Pierre Jodlowski, dyrektor artystyczny festiwalu.

Lubię to słowo z racji pojemności jego definicji. Po pierwsze, znaki są nieodlącznie związane z ludźmi. Począwszy od człowieka pierwotnego, bytującego w jaskini, już wtedy zachodziła potrzeba graficznej dokumentacji życia. Znaki wiążą się z pojęciem identyfikacji, orientacji, a nade wszystko związane są z historią ludzkości. A jeśli chodzi o muzykę, to przecież dziedzina, która w największym stopniu bazuje na znakach. Z jednej strony więc znaki w sposób całkowicie naturalny związane są z czynnikiem ludzkim – i tu mówimy o ich wymiarze globalnym, który zredukowany do interesującej mnie materii – muzyki – nie traci nic ze swego szczególnego znaczenia.
Przywołując taki temat, chciałem zadać pytanie: Jaką funkcję pełnią znaki w kształtowaniu muzyki współczesnej?


Jodlowski dyrektorską schedę przejął po Elżbiecie Sikorze, która odpowiadała za programowanie 5. poprzednich edycji. W tym roku światowej sławy kompozytorka pojawi się we Wrocławiu już w nieco innej roli, choć jak mogliśmy się przekonać, na pewno z niebagatelnym bagażem wspomnień jak i życzeń dla nowego dyrektora.


Co do programu, w niedzielę 19 maja Elżbieta Sikora weźmie udział w spotkaniu autorskim, a następnie w ramach specjalnej sesji ACOUSMA FORUM – SIKORA 75 zaprezentuje program złożony z dzieł przyjaciół-kompozytorów (Annette Vande Gorne, Dieter Kaufmann) oraz swoich najważniejszych kompozycji, w tym „Janek Wiśniewski, grudzień, Polska”.


O doniosłej roli wrocławskiego festiwalu, nie tylko na mapie polskich wydarzeń ale i w szerszym, europejskim kontekście rozmawialiśmy również z Olgą Kończak, zastępcą dyrektora ds. Produkcji i Zarządzania Projektami w NFM.

Nie mogło zabraknąć odniesień filmowych. W ramach festiwalu będzie można zobaczyć 3 filmy Stanleya Kubricka, ale muzyka na żywo ilustrowała tylko wydarzenia otwarcia tegorocznej 9. edycji festiwalu, monumentalny obraz „2001: Odyseja kosmiczna”.


Jednym ze stałych punktów w programie festiwalu Musica Electronica Nova są koncerty Wrocławskiego Oddziału Związku Kompozytorów Polskich. O pomyśle na tegoroczny wrocławski panel kompozytorski (Odwrócona Symultana – REVERSE SIMULTANEOUS), wiodącym instrumencie i percepcji muzyki elektroakustycznej wśród najmłodszych rozmawialiśmy z Mateuszem Ryczkiem.

9. Międzynarodowy Festiwal Musica Electronica Nova
ZNAKI
Narodowe Forum Muzyki, 17–25.05.2019

 

PROGRAM

FB

WWW

BILETY

REKLAMA

Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
Reklama