9. Musica Electronica Nova [ROZMOWY, ZDJĘCIA]

Michał Kwiatkowski | Utworzono: 2019-05-18 12:00 | Zmodyfikowano: 2019-05-18 12:00

Nasze festiwalowe studio odwiedzili organizatorzy jak i artyści obecni w ramach programu tegorocznej edycji. A ta odbywa się pod hasłem ZNAKI. O ich znaczeniu opowiadał nam Pierre Jodlowski, dyrektor artystyczny festiwalu.

Lubię to słowo z racji pojemności jego definicji. Po pierwsze, znaki są nieodlącznie związane z ludźmi. Począwszy od człowieka pierwotnego, bytującego w jaskini, już wtedy zachodziła potrzeba graficznej dokumentacji życia. Znaki wiążą się z pojęciem identyfikacji, orientacji, a nade wszystko związane są z historią ludzkości. A jeśli chodzi o muzykę, to przecież dziedzina, która w największym stopniu bazuje na znakach. Z jednej strony więc znaki w sposób całkowicie naturalny związane są z czynnikiem ludzkim – i tu mówimy o ich wymiarze globalnym, który zredukowany do interesującej mnie materii – muzyki – nie traci nic ze swego szczególnego znaczenia.
Przywołując taki temat, chciałem zadać pytanie: Jaką funkcję pełnią znaki w kształtowaniu muzyki współczesnej?


Jodlowski dyrektorską schedę przejął po Elżbiecie Sikorze, która odpowiadała za programowanie 5. poprzednich edycji. W tym roku światowej sławy kompozytorka pojawi się we Wrocławiu już w nieco innej roli, choć jak mogliśmy się przekonać, na pewno z niebagatelnym bagażem wspomnień jak i życzeń dla nowego dyrektora.


Co do programu, w niedzielę 19 maja Elżbieta Sikora weźmie udział w spotkaniu autorskim, a następnie w ramach specjalnej sesji ACOUSMA FORUM – SIKORA 75 zaprezentuje program złożony z dzieł przyjaciół-kompozytorów (Annette Vande Gorne, Dieter Kaufmann) oraz swoich najważniejszych kompozycji, w tym „Janek Wiśniewski, grudzień, Polska”.


O doniosłej roli wrocławskiego festiwalu, nie tylko na mapie polskich wydarzeń ale i w szerszym, europejskim kontekście rozmawialiśmy również z Olgą Kończak, zastępcą dyrektora ds. Produkcji i Zarządzania Projektami w NFM.

Nie mogło zabraknąć odniesień filmowych. W ramach festiwalu będzie można zobaczyć 3 filmy Stanleya Kubricka, ale muzyka na żywo ilustrowała tylko wydarzenia otwarcia tegorocznej 9. edycji festiwalu, monumentalny obraz „2001: Odyseja kosmiczna”.


Jednym ze stałych punktów w programie festiwalu Musica Electronica Nova są koncerty Wrocławskiego Oddziału Związku Kompozytorów Polskich. O pomyśle na tegoroczny wrocławski panel kompozytorski (Odwrócona Symultana – REVERSE SIMULTANEOUS), wiodącym instrumencie i percepcji muzyki elektroakustycznej wśród najmłodszych rozmawialiśmy z Mateuszem Ryczkiem.

9. Międzynarodowy Festiwal Musica Electronica Nova
ZNAKI
Narodowe Forum Muzyki, 17–25.05.2019

 

PROGRAM

FB

WWW

BILETY

Reklama