Rozmowa Dnia: P. Wild: Pociągi na Dworzec Świebodzki mogą wrócić w niespełna rok

Dariusz Wieczorkowski, d | Utworzono: 2020-02-21 09:28 | Zmodyfikowano: 2020-02-21 09:28
A|A|A

Jest szansa na to, że pociągi Kolei Dolnośląskich nie będą już tak przepełnione. Przetarg na zakup 11 nowych pociągów dla Kolei Dolnośląskich, w tym sześciu o napędzie hybrydowym, ogłosił samorząd województwa.

Radny wojewódzki Patryk Wild, mówił dziś Radiu Wrocław, że Koleje Dolnośląskie potrzebują pieniędzy na kupno nowego taboru i zwiększenie liczby połączeń:

Pierwsza dostawa nowych pociągów odbędzie się w połowie 2022 r., a całość zamówienia - w ciągu kolejnych dwóch miesięcy. Pojazdy hybrydowe będą obsługiwać rewitalizowaną trasę z Trzebnicy do Świdnicy przez Wrocław i Sobótkę. Składy elektryczne będą wykorzystywane natomiast do obsługi połączeń: Oleśnica - Wrocław Główny - Siechnice - Jelcz-Laskowice, a także: Jelcz-Laskowice przez Wrocław Wojnów do Wrocławia Głównego.

POSŁUCHAJ ROZMOWY DNIA:

Fragmenty rozmowy:

Czy uda się reaktywować pomysł połączenia kolejowego dworca głównego z lotniskiem i gdzie w tym może być np. dworzec świebodzki?

Nie ma sensu połączenie dworca głównego z lotniskiem, bo ono byłoby absolutnie dla nikogo. Istnieje projekt połączenia dwóch dużych linii Jelenia Góra- Wałbrzych i Zgorzelec-Bolesławiec-Wrocław przez teren lotniska, tak żeby pociągi przejeżdżały przelotowo przez stacje lotnisko pod pasem startowym. Wtedy przy okazji transportu regionalnego, kosztem 3, 4-minutowego wydłużenia kursu, jesteśmy w stanie zapewnić mieszkańcom regionu dojazd do lotniska. Mało jest prawdopodobne, żeby mieszkańcy Wrocławia jechali na dworzec, jeżeli chcą się dostać do lotniska.

O jakich latach możemy mówić, jeśli chodzi o realizację?

To myślę perspektywa dekady albo więcej. To jest poważna infrastrukturalna ingerencja w centrum miasta i te prace potrwają zwłaszcza, jeżeli mówimy o rozwiązaniach tunelowych. Natomiast cześć tych rozwiązań — np. uruchomienia dworca świebodzkiego — to są przedsięwzięcia, które mogą się zadziać szybciej-ja mam nadzieje, że dworzec Świebodzki dla kolei miejskiej to może być kwestia najbliższego roku, dwóch.

To na co czekamy?

Myślę, że to kwestia uzgodnienia planów z samorządami. Są prowadzone rozmowy. Wiemy, że przepustowość tej estakady nie umożliwia zbudowania takiej kolei miejskiej, która by jeździła na każdej relacji do 20-30 minut. Wiemy, że część pociągów będzie kończyć gdzie indziej niż na dworcu głównym, bo po prostu nie przejedzie przy obecnej przepustowości tego wąskiego gardła, jakim jest estakada na dworzec głównym. W związku z czym dworzec świebodzki dla kolei miejskiej-gdzie dla większości pasażerów jest centrum miasta - to jest bardzo interesująca opcja i myślę, że to jest coś, co się w tej kadencji powinno zadziać i mam silne przekonanie, że się zadzieje.

Obecnie konsultowany jest przebieg kolei dużych prędkości, który ma nas skomunikować z centralnym portem komunikacyjnym. Czy kolej dużych prędkości faktycznie powstanie i będzie to rewolucja?

Tak, ten projekt to jedyny chyba po 1945 projekt przebudowy sieci kolejowej. I oczywiście jednym z najważniejszych beneficjentów tego projektu będzie Dolny Śląsk, który po zmianie granic po wojnie nie został infrastrukturalne-przynajmniej jest chodzi o kolej-zintegrowany z centralną częścią Polski. Z całą pewnością - i tak to jest też na liście priorytetów CPK - linia kolejowa na Dolny Śląsk, do Wrocławia, ale też i dalej przedłużenie jej do Pragi-to są najwyższe priorytety państwa Polskiego.

O jakich latach mówimy, jeśli chodzi o realizację?

Mam nadzieję, że to lata 2027-2028.

REKLAMA

Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Ble
2020-02-21 16:54:01
z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
Ocena: 10
Dworzec Świebodzkim jest idealny dla dodatkowych połączeń w kierunku Wr.Leśnica, Bielawa Zachodnia, Wołów, Kąty Wrocławskie. Potrzeba łącznicy by kursy aglomeracyjne że Żmigrodu, Oleśnicy i Trzebnicy też mogły tam wjeżdżać.
~Gosc
2020-02-21 13:49:57
z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
Ocena: -2
To niesamowite, że dalej trzymają tego osobnika, wcześniej wybitnego wałbrzyskiego specjalistę od wrocławskiej komunikacji. Drugi kolega to Michalak.
~były obiecanki
2020-02-21 12:01:35
z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Ocena: 9
A co ze Wschodnią Obwodnicą Wrocławia?
~wrocławianin
2020-02-21 11:54:56
z adresu IP: (31.11.xxx.xxx)
Ocena: 8
Dworzec Świebodzki dla kolei miejskiej to może być kwestia najbliższego roku, dwóch. O ile $utryk nie zmarnuje znowu pieniędzy z miejskiej kasy na stadion, kopaczy i inne bzdety. Czy $utryk nie widzi, że komunikacja we Wrocławiu się dusi!
~Ślązak
2020-02-21 11:02:25
z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
Ocena: 6
Estakada na Dworzec Główny nie jest żadnym wąskim gardłem. Wąskim gardłem bywa ilość peronów na Głownym. Dlatego należałoby uruchomić perony przy dawnym dworcu pocztowym.
~Adam
2020-02-21 10:41:40
z adresu IP: (78.10.xxx.xxx)
Ocena: 0
Może redaktor raczy zadać pytanie czemu nikt nie planuje poszerzyć estakady???
~Tobi
2020-02-21 10:01:38
z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
Ocena: -1
Dopóki nie zobaczę to nie uwierzę.
Reklama