Rozmowa Dnia: P. Wild: Pociągi na Dworzec Świebodzki mogą wrócić w niespełna rok

Dariusz Wieczorkowski, d | Utworzono: 2020-02-21 09:28 | Zmodyfikowano: 2020-02-21 09:28

Jest szansa na to, że pociągi Kolei Dolnośląskich nie będą już tak przepełnione. Przetarg na zakup 11 nowych pociągów dla Kolei Dolnośląskich, w tym sześciu o napędzie hybrydowym, ogłosił samorząd województwa.

Radny wojewódzki Patryk Wild, mówił dziś Radiu Wrocław, że Koleje Dolnośląskie potrzebują pieniędzy na kupno nowego taboru i zwiększenie liczby połączeń:

Pierwsza dostawa nowych pociągów odbędzie się w połowie 2022 r., a całość zamówienia - w ciągu kolejnych dwóch miesięcy. Pojazdy hybrydowe będą obsługiwać rewitalizowaną trasę z Trzebnicy do Świdnicy przez Wrocław i Sobótkę. Składy elektryczne będą wykorzystywane natomiast do obsługi połączeń: Oleśnica - Wrocław Główny - Siechnice - Jelcz-Laskowice, a także: Jelcz-Laskowice przez Wrocław Wojnów do Wrocławia Głównego.

POSŁUCHAJ ROZMOWY DNIA:

Fragmenty rozmowy:

Czy uda się reaktywować pomysł połączenia kolejowego dworca głównego z lotniskiem i gdzie w tym może być np. dworzec świebodzki?

Nie ma sensu połączenie dworca głównego z lotniskiem, bo ono byłoby absolutnie dla nikogo. Istnieje projekt połączenia dwóch dużych linii Jelenia Góra- Wałbrzych i Zgorzelec-Bolesławiec-Wrocław przez teren lotniska, tak żeby pociągi przejeżdżały przelotowo przez stacje lotnisko pod pasem startowym. Wtedy przy okazji transportu regionalnego, kosztem 3, 4-minutowego wydłużenia kursu, jesteśmy w stanie zapewnić mieszkańcom regionu dojazd do lotniska. Mało jest prawdopodobne, żeby mieszkańcy Wrocławia jechali na dworzec, jeżeli chcą się dostać do lotniska.

O jakich latach możemy mówić, jeśli chodzi o realizację?

To myślę perspektywa dekady albo więcej. To jest poważna infrastrukturalna ingerencja w centrum miasta i te prace potrwają zwłaszcza, jeżeli mówimy o rozwiązaniach tunelowych. Natomiast cześć tych rozwiązań — np. uruchomienia dworca świebodzkiego — to są przedsięwzięcia, które mogą się zadziać szybciej-ja mam nadzieje, że dworzec Świebodzki dla kolei miejskiej to może być kwestia najbliższego roku, dwóch.

To na co czekamy?

Myślę, że to kwestia uzgodnienia planów z samorządami. Są prowadzone rozmowy. Wiemy, że przepustowość tej estakady nie umożliwia zbudowania takiej kolei miejskiej, która by jeździła na każdej relacji do 20-30 minut. Wiemy, że część pociągów będzie kończyć gdzie indziej niż na dworcu głównym, bo po prostu nie przejedzie przy obecnej przepustowości tego wąskiego gardła, jakim jest estakada na dworzec głównym. W związku z czym dworzec świebodzki dla kolei miejskiej-gdzie dla większości pasażerów jest centrum miasta - to jest bardzo interesująca opcja i myślę, że to jest coś, co się w tej kadencji powinno zadziać i mam silne przekonanie, że się zadzieje.

Obecnie konsultowany jest przebieg kolei dużych prędkości, który ma nas skomunikować z centralnym portem komunikacyjnym. Czy kolej dużych prędkości faktycznie powstanie i będzie to rewolucja?

Tak, ten projekt to jedyny chyba po 1945 projekt przebudowy sieci kolejowej. I oczywiście jednym z najważniejszych beneficjentów tego projektu będzie Dolny Śląsk, który po zmianie granic po wojnie nie został infrastrukturalne-przynajmniej jest chodzi o kolej-zintegrowany z centralną częścią Polski. Z całą pewnością - i tak to jest też na liście priorytetów CPK - linia kolejowa na Dolny Śląsk, do Wrocławia, ale też i dalej przedłużenie jej do Pragi-to są najwyższe priorytety państwa Polskiego.

O jakich latach mówimy, jeśli chodzi o realizację?

Mam nadzieję, że to lata 2027-2028.

Reklama

Komentarze (13)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Ble2020-02-21 16:54:01 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
Dworzec Świebodzkim jest idealny dla dodatkowych połączeń w kierunku Wr.Leśnica, Bielawa Zachodnia, Wołów, Kąty Wrocławskie. Potrzeba łącznicy by kursy aglomeracyjne że Żmigrodu, Oleśnicy i Trzebnicy też mogły tam wjeżdżać.
~...2020-02-23 06:11:14 z adresu IP: (5.172.xxx.xxx)
Obwodnica towarowa też powinna dochodzić do Świebodzkiego. Tylko trza dobudować jeden tor. To byłoby takie naziemne metro.
~Gosc2020-02-21 13:49:57 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
To niesamowite, że dalej trzymają tego osobnika, wcześniej wybitnego wałbrzyskiego specjalistę od wrocławskiej komunikacji. Drugi kolega to Michalak.
~były obiecanki2020-02-21 12:01:35 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
A co ze Wschodnią Obwodnicą Wrocławia?
~Wydaje mi się2020-02-21 13:19:49 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
,że nie powstanie w najbliższych latach jednak cały czas będzie w kampaniach wyborczych obiecywana i będzie mydlenie oczu przy tym ludziom przy "dobrych wiatrach" powstanie za 5 lat
~wrocławianin2020-02-21 11:54:56 z adresu IP: (31.11.xxx.xxx)
Dworzec Świebodzki dla kolei miejskiej to może być kwestia najbliższego roku, dwóch. O ile $utryk nie zmarnuje znowu pieniędzy z miejskiej kasy na stadion, kopaczy i inne bzdety. Czy $utryk nie widzi, że komunikacja we Wrocławiu się dusi!
~jpis2020-02-25 23:13:30 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
~Znowu kłamiesz2020-02-21 12:35:29 z adresu IP: (195.245.xxx.xxx)
Dw. Świebodzki + ogromny teren w centrum Wrocławia należy do PKP czyli skarby państwa, miasto Wrocław nie ma tutaj kompletnie nic do powiedzenia. Książka życzeń i zażaleń u Matołusza Morawieckiego. Przy okazji, dwa lata temu Morawiecki obiecywał "Mieszkanie+" na terenach Dw. Świebodzkiego, rok temu robił sobie kampanię i obiecywał z kolei przywrócenie ruchu na Dw. Świebodzkim. To tyle jeśli chodzi o obiecanki wyborcze. Dw. Świebodzki jest starym, XIX-wiecznym dworcem doczołowym, o relatywnie niewielkiej przepustowości. Przywrócenie ruchu kolejowego kosztowałoby olbrzymie pieniądze a dodatkowo Świebodzki ma tylko odejścia w kierunku Zielonej Góry, Legnicy i Jeleniej Góry. Ja doskonale pamiętam czasy kiedy ludzie przyjeżdżali na jeden dworzec i musieli pędzić na przesiadkę na drugi. Mamy już XXI wiek a nie XX.
~Ślązak2020-02-21 11:02:25 z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
Estakada na Dworzec Główny nie jest żadnym wąskim gardłem. Wąskim gardłem bywa ilość peronów na Głownym. Dlatego należałoby uruchomić perony przy dawnym dworcu pocztowym.
~...2020-02-21 20:35:33 z adresu IP: (5.172.xxx.xxx)
Ale po co? Główny ma obsługiwać dalekobieżne oprócz tych z Brochowa, a Świebodzki i w przyszłości tunel kolej dojazdową Wrocławia i tego się trzymajmy.
~Za chwilę2020-02-21 12:26:53 z adresu IP: (195.245.xxx.xxx)
będziesz miał uruchomiony nowy peron.
~Adam2020-02-21 10:41:40 z adresu IP: (78.10.xxx.xxx)
Może redaktor raczy zadać pytanie czemu nikt nie planuje poszerzyć estakady???
~Tobi2020-02-21 10:01:38 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
Dopóki nie zobaczę to nie uwierzę.