Wracają pociągi na trasę Świdnica-Sobótka

Aleksander Ogrodnik, GN | Utworzono: 2020-07-24 14:04 | Zmodyfikowano: 2020-07-24 14:06
Wracają pociągi na trasę Świdnica-Sobótka - fot. Aleksander Ogronik
fot. Aleksander Ogronik

Na razie będą to jedynie składy towarowe, które obsługują podśleżańskie kamieniołomy. To efekt trwającej rewitalizacji linii, która ze względu na ruch towarowy przebiega dwuetapowo. W pierwszej kolejności na odcinku Świdnica - Sobótka Zachodnia, a następnie Sobótka Zachodnia - Wrocław. Jak powiedział Radiu Wrocław Rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec otwarcie ruchu na pierwszym odcinku oznacza, że prace są już na półmetku:

- Po dwudziestu latach wracają pociągi na odnowiony odcinek linii z Sobótki do Świdnicy. Trasa będzie otwarta dla ruchu towarowego. Otwarcie odcinka umożliwi wykonawcy rozpoczęcie prac na drugim odcinku, pomiędzy Wrocławiem a Sobótka. Na koniec 2021 roku pojadą tą trasą pociągi pasażerskie - mówi Mirosław Siemieniec:

Jak dowiedziało się Radio Wrocław pierwszy pociąg towarowy na nowych torach ma pojawić się na początku sierpnia.

Powrót ruchu na nieuczęszczaną od 2000 roku trasę może okazać się dla wielu osób niebezpiecznym zaskoczeniem. Brak zachowania ostrożności, to główny powód wypadków na przejazdach kolejowych. Jak przekonuje jednak PKP PLK, wszystkie przejazdy zostały dokładnie oznakowane, a maszyniści odpowiednio poinstruowani:

- Uruchomienie połączeń towarowych, wymaga od kierowców szczególnej ostrożności na przejazdach kolejowo-drogowych. Do czasu podłączenia dodatkowych urządzeń przejazdowych składy towarowe do przejazdów, będą podjeżdżały z prędkością nie większą niż 20 km/h - tłumaczył Mirosław Siemieniec.

Równocześnie prace rewitalizacyjne trwają także na dalszej części trasy, malowniczo położonym odcinku do Jedliny Zdrój. Ostatni pociąg pasażerski jechał tam aż 30 lat temu. Zakończenie remontu na tej górskiej linii planowane jest na listopad tego roku, powrót pociągów na koniec przyszłego.

Reklama

Komentarze (21)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~bolo2020-09-13 13:43:50 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Na początku transformacji ustrojowej Polska posiadała jedną z bardziej rozbudowanych sieci kolejowych w Europie. W 1990 r. nasz kraj był opleciony 26 tysiącami kilometrów torów kolejowych. Zarządcy III RP szybko uznali jednak, że taka sieć jest niepotrzebna i zaczęli jej stopniową likwidację. Proces ten nabrał tempa po przejęciu władzy przez PO-PSL. Wówczas to podjęto decyzję o likwidacji aż 3 tys. km połączeń. Efekt jest taki, że całkowita długość sieci zmniejszyła się do ok. 18,5 tys. km (2016), co jest ewenementem na skalę świata. W 1990 roku na terytorium Polski funkcjonowała sieć kolejowa o łącznej długości ok. 26 tys. kilometrów. To oznacza, że statystycznie na 1 km/2 powierzchni naszego kraju przypadało 0,083 km torów kolejowych. W kolejnych latach decyzje w zakresie stopniowej likwidacji sieci kolejowej w Polsce spowodowały, że całkowita długość eksploatowanych torów zmniejszyła się do poziomu ok. 18,5 tys. kilometrów (na 1 km/2 przypada już tylko ok. 0,059 km torów). W Niemczech funkcjonuje 43,5 tys. kilometrów sieci kolejowych (dane za 2014 rok). To oznacza, że na 1 km/2 niemieckiego terytorium przypada 0,120 km torów, czyli dwa razy więcej niż w Polsce. Mimo to nikt zza Odrą nie planował masowej likwidacji sieci kolejowej.
~bolo2020-09-13 13:42:51 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Tam gdzie dociera kolej, jest dobry układ komunikacyjny, to ten teren ma szanse na rozwój gospodarczy - tak jest na całym świecie. Dodatkowo teren turystyczny, pozwala na dojazd koleją zamiast samochodami - na tym powinno nam najbardziej zależeć. Popatrzcie na Czechy, tam żaden kilometr linii nie został zlikwidowany.
~Józef z Karwian2020-09-13 10:10:58 z adresu IP: (78.9.xxx.xxx)
Trzeba być naprawdę mocno nieogarniętym żeby nie rozumieć znaczenia rewitalizacji kolei dla naszego województwa
~mieszkaniec2020-07-28 17:30:36 z adresu IP: (218.235.xxx.xxx)
czy oni sami będą płacić za utrzymanie tej linii do Sobótki czy zapłacimy my wszyscy ? bo jak ja mam płacić na kolej z której nie będę korzystał to się nie zgadzam - zrobić ścieżki rowerowe !! no chyba że oni chcą to wyremontować za państwowe nasze pieniądze a potem odkupić za przysłowiową złotówkę i odsprzedać niemcom za miliony euro - coś jest na rzeczy że pchają ten temat w mediach - coś chcą ugrać i chyba nie chodzi jak zwykle o pieniądze - może jacyś dziennikarze śledczy się temu przyglądną kto stoi za tymi ludźmi bo pasjonaci to oni raczej nie są ..
~Arek2020-07-28 17:28:01 z adresu IP: (121.174.xxx.xxx)
Kto będzie do tego dokładał ? Zróbcie ścieżkę dla pieszych i rowerów do Sobótki. Sukces będzie większy niż kolej !
~wrocławianin2020-07-28 17:25:55 z adresu IP: (106.168.xxx.xxx)
Torów na trasie do Sobótki, nie ma. Nie istnieją ! Fragmenty gdzie są, są nie zdatne dla pociągów, szybkich pociągów. a cenę budowy tej lini, kupię 4 autokary i będę woził ludzi z PKS i PKP bezpośrednio na Ślężę. Zarobi na tym jeszcze mój syn i jego syn.
~krzyki z Krzyków2020-07-28 17:24:04 z adresu IP: (220.123.xxx.xxx)
Panie Sutryk - podaj sens ...wyliczenia , ekonomię tej inwestycji ! Nie porównuj Warszawy i tamtych tras kolejowych z naszym zapyziałym Wrocławiem. W tej cenie lepiej zbudować drogę do gór. Od Karpacza do Szklarskiej, rozładuje ruch a walory widokowe będą konkurować z Alpami. Kolej do Sobótki to idiotyzm. Trasy rowerowe tak, i autobus szybki z pominięciem wioch. Prostoz Wro do na Ślężę, dwa przytanki, BP i Orlen.
~Tomasz z Jagodna2020-07-28 17:22:21 z adresu IP: (220.123.xxx.xxx)
A czy miłośnicy poniosą konsekwencje kiedy okaże się że do jazdy tymi bzdurnymi pociągami nie będzie chętnych? Przypominam że busy i autobusy latają co kilkanaście minut w tych kierunkach, a przystanek w Sobótce jest na samym dole i potem i tak trzeba przesiadać się do busów jeżdżących dalej kompletna głupota i marnowanie pieniędzy. A ile osób dziennie skorzystało by z bezpiecznych ścieżek poprowadzonych po torowiskach. Niech miłośnicy wsiądą na rower i przejadą się DK5 do Sobótki zobaczą jakie to niebezpieczne.
~głos z Wrocławia2020-07-28 17:20:40 z adresu IP: (106.167.xxx.xxx)
Linia do Lwówka to trasa jest o wiele piękniejsza turystycznie, znaczenie komunikacyjne dla mieszkańców też dużo większe niż jakaś linia do Sobótki przez same wioski. A jak to co jest nie starczy na remont Sobótki, to trudno. Kasę będzie można wydać na remont innych linii, np. do Karpacza, Kowar albo Świeradowa. Najważniejsze żeby ta kasa się nie zmarnowała. Mieszkańcom Sobótki natomiast wystarczą autobusy.
~pracuś z Sobótki2020-07-28 17:18:25 z adresu IP: (210.94.xxx.xxx)
My w Sobótce pracę mamy Właśnie szyny rozkręcamy Tu szyneczka, tam śrubeczka Aż uzbiera się wódeczka My pociągów tu nie chcemy Przeciw nim protestujemy Bo rozkręcać co będziemy? Z odwodnienia tu pomrzemy!
~konrad2020-07-26 08:58:12 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
konrad konrad
~konrad2020-07-25 12:23:29 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
~Stara Jarecka2020-07-25 08:12:37 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Dobrze, że ratuje się i rewitalizuje; szkoda że sporo linii zniknęło bezpowrotnie.
~uwaga na trolla!2020-07-28 17:31:49 z adresu IP: (23.235.xxx.xxx)
Ten post napisał słynny wrocławski troll z Kolei Dolnośląskich.
~d1122020-07-24 15:12:05 z adresu IP: (194.181.xxx.xxx)
Jeśli rozkład jazdy będzie sensowny to najpewniej będzie to oznaczało koniec busów do Świdnicy a Polbus z tymi swoimi złomami będzie mógł się już zwijać
~uwaga na trolla!2020-07-28 17:32:42 z adresu IP: (23.235.xxx.xxx)
Oba posty napisał słynny wrocławski troll z Kolei Dolnośląskich.
~polbus 2020-07-24 15:17:06 z adresu IP: (45.11.xxx.xxx)
Mam głęboko nadzieje, że tak się stanie. Polbus za swoje niezliczone awarie, spóźnienia i braku przyjazdów zasługuje tylko na porządnego konkurenta, który doprowadzi do skreślenia tego "przewoźnika" z listy przedsiębiorców.
~Kolejnik 2020-07-24 14:29:10 z adresu IP: (45.11.xxx.xxx)
Trasa do Jedliny to chyba najpiękniejsza trasa kolejowa na Dolnym Ślasku, bardzo dobrze ze pociągi wrócą tam na stałe, tak samo do Sobótki. Kolej powinna być alternatywą dla aut, przynajmniej do czasu kiedy nie powstaną lepsze drogi ekspresowe i autostrady
~miłośnik kolei2020-07-28 17:18:54 z adresu IP: (146.185.xxx.xxx)
Linia do Lwówka to trasa jest o wiele piękniejsza turystycznie, znaczenie komunikacyjne dla mieszkańców też dużo większe niż jakaś linia do Sobótki przez same wioski. A jak to co jest nie starczy na remont Sobótki, to trudno. Kasę będzie można wydać na remont innych linii, np. do Karpacza, Kowar albo Świeradowa. Najważniejsze żeby ta kasa się nie zmarnowała. Mieszkańcom Sobótki natomiast wystarczą autobusy.
~reflektor 882020-07-24 23:51:35 z adresu IP: (69.166.xxx.xxx)
Ja bym przyznal priorytet kolei. Nie chodzi o rezygnacje z drog, ale Dolny Slask jest zbyt piekny zeby mial zniknac pod asfaltem. Poza tym rewitalizacja kolei kosztuje mniej i zakonczylaby sie szybciej.
~@Kolejnik2020-07-24 16:27:24 z adresu IP: (77.111.xxx.xxx)
Na jakimś specjalistycznym portalu kolejowym pisali, że linia kolejowa do Jedliny jest uznawana przez ekspertów za najpiękniejszą trasę kolejową na Dolnym Śląsku i jedną z najpiękniejszych w Europie.