WK, inf.prasowa | Utworzono: 2020-09-10 11:59 | Zmodyfikowano: 2020-09-10 12:00
Spektakularne odkrycie wrocławskich naukowców. Wydobyli DNA z zęba neandertalczyka - fot. mat.prasowe
fot. mat.prasowe

Odkrycie naukowców pokazuje, że po pierwsze neandertalczycy zamieszkujący ponad 80 tysięcy lat temu południowe obszary Polski musieli sporo podróżować, przemierzając duże przestrzenie. Po drugie ich związki, relacje z neandertalczykami zamieszkującymi w tym samym czasie Europę Zachodnią musiały być słabsze niż z osobnikami zamieszkującymi Kaukaz.

- Nasz międzynarodowy zespół dokonał wspaniałego odkrycia – udało się pomyślnie wydobyć mitochondrialne DNA z zęba dorosłego neandertalskiego osobnika, znalezionego w 2007 roku w Jaskini Stajnia; analiza wskazała na jego największe podobieństwo do mitochondrialnego DNA neandertalczyka zamieszkującego Kaukaz! - opowiada dr Wioletta Nowaczewska z Katedry Biologii Człowieka Uniwersytetu Wrocławskiego, która wraz z prof. Stefano Benazzi z Instytutu Antropologii Ewolucyjnej Maxa Plancka analizowała cechy morfologiczne wspomnianego zęba.

To nie wszystkie podobieństwa: Znalezione na tym stanowisku narzędzia kamienne są analogiczne do znajdowanych na obszarach południowych, co wskazuje, że neandertalczycy żyjący w środowisku stepu mamuciego/tajgi wędrowali dalej niż wcześniej zakładano. Przypuszczalnie: w kierunku Kaukazu dolinami rzek Prutu i Dniestru. Dlaczego neandertalczycy wędrowali tak daleko? Naukowcy mają swoją teorię:

- Około 100 tysięcy lat temu klimat gwałtownie się pogorszył i środowisko środkowo-wschodniej Europy zmieniło się z leśnego na bardziej otwarte, zwane stepem mamucim – opowiada Nowaczewska. Środowisko to sprzyjało rozprzestrzenianiu się mamuta, nosorożca włochatego i innych zimnolubnych gatunków. W tych warunkach ekologicznych neandertalczycy sporo się przemieszczali. Na tereny znajdujące się powyżej 48° szerokości geograficznej, czyli w miejsca gdzie dziś leży Polska powracali jedynie podczas ociepleń klimatu. I czasem porzucali tutaj swoje narzędzia, które też możemy porównać z przedmiotami znalezionymi w innych odległych lokalizacjach.

Intrygujące odkrycie opublikowano w czasopiśmie Scientific Reports. Badania prowadziły , Uniwersytet Wrocławski, Instytut Antropologii Ewolucyjnej Maxa Plancka w Niemczech, Instytutu Systematyki i Ewolucji Zwierząt PAN oraz Uniwersytet w Bolonii.

Miejsce odkrycia:

~Ząb neandertalczyka2020-09-10 14:45:31 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
Trudne słowo. Tym dziś na pewno żyją Polacy....