W 2023 roku do Karpacza znów mają pojechać pociągi

Piotr Słowiński, KM | Utworzono: 2021-08-25 16:58 | Zmodyfikowano: 2021-08-25 17:40
W 2023 roku do Karpacza znów mają pojechać pociągi - fot. archiwum radiowroclaw.pl
fot. archiwum radiowroclaw.pl

Burmistrz Kowar Elżbieta Zakrzewska chce jednak by do tunelu ta linia została wyremontowana już teraz, by powstała trasa do Kowar Górnych. Przedstawiciele urzędu marszałkowskiego wskazują, że takie wydłużenie o kilka kilometrów podniosłoby koszty o około 30 milionów. Tymczasem nadal dokładnie nie wiadomo jak dużo ta kolej będzie kosztować i ile będą musiały dołożyć gminy mówi członek zarządu województwa Tymoteusz Myrda:

Tymoteusz Myrda zapowiada, że pociągi do Karpacza pojadą już w 2023 roku. Przedstawiciele gmin nie są pewni, czy są w stanie tak szybko znaleźć środki na wkład własny. Burmistrz Karpacza Radosław Jęcek przyznaje, że kolej dla jego miasta jest bardzo ważna. Podkreśla jednak, że nie jest w stanie do jej budowy dołożyć:

Żadnych pieniędzy nie planuje na tę chwile wykładać także wójt Mysłakowic Michał Orman. Jak mówi tory do Karpacza przebiegają przez jego miejscowość i do Kowar też, nie da się więc zbudować tej linii z pominięciem Mysłakowic. W podobnej sytuacji znalazł się Podgórzyn. Samorządy dyskutują jednaka nie tylko nad odbudową trasy, ale i tym ile który będzie miał dołożyć do jeżdżących do Kowar czy Karpacza pociągów.

Miłośnicy kolei jak Andrzej Olszewski argumentują, że powrót pociągów gwarantuje zmniejszenie korków w miejscowościach turystycznych i przynosi ułatwienia mieszkańcom:

W spotkaniu w Kowarach na temat przyszłości linii do Karpacza i do Kowar zabrakło przedstawicieli Jeleniej Góry. Nie zostali za to zaproszeni przedstawiciele samorządów z drugiej strony tunelu kowarskiego, czyli miasta i gminy Kamienna Góra. Do nich, choć tory marszałek przejął, odbudowa połączeń ma być kwestią bardziej odległej przyszłości.


Komentarze (75)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Woj2023-08-20 10:45:13 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Mamy sierpień 2023 i po kolei w Karpaczu czy Kowarach śladu brak, chyba że resztki tego co zostało, komuś mocno nie leży kolej w tym rejonie. Prace gdzieś widać po drodze, a raczej roboty rozgrzebane, ludzi nie ma.
~Ekologia2022-11-04 13:02:32 z adresu IP: (2a01:112f:43a3:6200:a563:x:x:x)
Czy pociąg dojedzie do Górnego Karpacza? Czy będzie jeździł częściej niż autobusy? Autobus mam pod drzwi a do pociągu pod górę.
~ Sławomir 2022-12-04 19:02:18 z adresu IP: (194.4.xxx.xxx)
Linia kolejowa kończy się w Karpaczu . Tak było zawsze . I mam nadzieję że tak pozostanie . Mało prawdopodobne i praktycznie niemożliwa jest budowa do Górnego Karpacza.
~Koleś 2022-08-08 21:14:23 z adresu IP: (159.205.xxx.xxx)
Byłem dwa dni w Kowarach i muszę przyznać, że miasteczko wygląda źle. Jest zaniedbane. Gdyby nie park miniatur i sztolnie turyści, by tam nie zajrzeli. Przywrócenie koleji jest pilne i niezbędne. W Kowarach jest potencjał do rozwoju. Potrzebny jest impuls. W Mysłakowicach budują szkołę, więc kolej znacznie poprawia dojazd i w okolicznych miejscowościach też warto poprowadzić tory.
~Jonasz2022-01-02 11:38:51 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
Wystarczy by na tej linii jeździł zabytkowy skład i już przyciągnie turystów
~Zsa2021-10-31 11:24:43 z adresu IP: (185.136.xxx.xxx)
Ojn wlodarze, słabo. Nie każdy nienwiadomo jakie auta? Jak chcecie ulepszyć swoje miejscowości, jak kompletnie nic nie robicie, by wróciła kolejni ludzie przyjeżdżali w większej ilości. Slabo
~Zsa2021-10-31 11:18:52 z adresu IP: (185.136.xxx.xxx)
Burmustrzu Kapacza, jakie ważniejsze? To chcecie tej kolei, czy nie. Taka postawą, nigdy jej nie będzie, a ja na pewno nie zawitam do Karcza za Karcza za nie zostawię tam pieniędzy.
~Prezydent Marczowa2021-09-18 16:36:48 z adresu IP: (5.62.xxx.xxx)
Nasza Lwówecka Kolej Konna też na tym zarobi, jeśli dobrze skomunikuje kursy z pociągami Wrocław - Karpacz.
~wieprz ze Świniar2021-08-31 21:18:12 z adresu IP: (184.82.xxx.xxx)
Tymczasem na Świniarach już budują nowoczesne centrum przesiadkowe. Mieszkańcy będą się przesiadać z wieprza na krowę i nazad.
~Marek Robert Hejduk2021-08-31 21:17:53 z adresu IP: (184.82.xxx.xxx)
Sens ma tylko reaktywacja linii do Lwówka, Karpacza i Kowar. Po jakichś Sobótkach, Jedlinach, Zagórzach i innych uStroniach nikt nie będzie jeździł pociągiem. Te linie zaorać a szyny sprzedać na złom. Nie chcemy najazdu wieśniaków z Ws iocławia!
~Jacek Kaźmierczak2021-08-31 21:15:24 z adresu IP: (184.82.xxx.xxx)
Priorytetem powinne być miejsca z twardymi danymi o potencjalnych pasażerach. Zarówno Lwówek jak i Park Krajobrazowy Doliny Bobru takie dane posiada. Poprzedni spis powszechny pokazał, że większość podróżnych ze Srebrnej Góry jeździ do Wałbrzycha. Krytykowanie władz za fakt dostosowania planów modernizacji do realnych udokumentowanych potrzeb a nie do schematów jest kuriozalne.
~Świeradów2021-08-31 21:13:54 z adresu IP: (184.82.xxx.xxx)
Co do linii do Karpacza i Kowar to zgodzę się, że pociągi powinny tam powrócić (duże kurorty turystyczne). Tak samo warta reaktywacji jest linia z Jeleniej Góry do Lwówka o wysokiej atrakcyjności turystycznej (jedna z najpiękniejszych linii kolejowych w Polsce), która sama w sobie mogłaby być atrakcją turystyczną, przyciągającą mnóstwo turystów z Polski i zagranicy. Ale już przywracanie pociągów do Świeradowa jest mocno wątpliwe i mało sensowne. Świetnie to wykazał kilka dni temu pan Piotr Rachwalski - były prezes Kolei Dolnośląskich, za czasów którego liczba osób korzystających z kolei na Dolnym Śląsku wzrosła kilkakrotnie. Pozwolę sobie zacytować fragment jego analizy z Facebooka: "Analiza sensu ekonomicznego reaktywacji lokalnych linii w obecnym modelu na przykładzie Świeradowa (317/336) - w okresie analizowanym 10 lat Założenia: Długość linii ok. 16,5 km (be z odcinka do Świeradów Nadleśnictwo) Średnia liczba podróży mieszkańca Polski w roku: 12 podroży (z czego w 14 z 16 województw dużo poniżej 10). Liczba mieszkańców miejscowości przy linii kolejowej: 4000 Mirsk 4300 Świeradów 1700 reszta (w tym udział Gryfowa) – razem 10 000 mieszkańców; Liczba turystów w Świeradowie: dane oficjalne 46 000 noclegów/rocznie, średni pobyt 5 dni, daje liczbę 9200 turystów- kuracjuszy. Zakładamy (optymistycznie) że aż 1/5 z nich dojedzie koleją co da rocznie 1840 osób x 10 lat = 18 400 pasażerów. Zakładamy że każdy stały mieszkaniec pojedzie średnio raz na miesiąc (optymistycznie - każdy – staruszek, dziecko etc) – da to 12 podróży w roku/mieszkańca (średnia ogólnopolska), czyli 12 000 rocznie = 120 000 podróżnych w ciągu 10 lat Razem z turystami da to 138 400 pasażerów w ciągu 10 lat. Założenia – koszty i oferta: Koszt modernizacji linii wg PLK i analiz UMWD ok. 3 mln/km – razem 50 mln zł (bez kosztów ew. prac w Gryfowie) Oferta: 12 par kursów (co 2 h przez cały dzień, co godzinę w szczycie) Pociągi potrzebne do obsługi połączenia: 2 szynobusy dwu członowe (część kursów wydłużona do Jeleniej Góry czy/i Legnicy, potrzebna też rezerwa, stąd 2 pojazdy) Koszt utrzymania P3/P4 szynobusu 3000 zł/dzień/pojazd czyli dla 2 pojazdów 6000zł za dzień x 365 x 10 lat – 22 mln zł Koszt 1 pockm 20 zł (dostęp do torów, paliwo, maszynista, konduktor/kierpoć) x 12 par kursów x 16 km x 2 strony = 12 x 32km x 365 x 10lat x 20 zł = 28 032 000zł. W 2015 roku trójczłon Impuls 36WEa kosztował 11 030 000 netto za pojazd, dziś ceny wzrosły a pojazdy spalinowe są droższe niż elektryczne. Koszt 2 x nowy szynobus spalinowy 2 członowy to obecnie minimum 14 mln za skład. Mniejszych, jedno członowych nowych już nie ma w produkcji, a z uwagi na ich małą pojemność i niewielką różnicę w cenie i kosztach utrzymania nie warto brać pod uwagę tak małych pojazdów. Czyli: Pociągi: Zakup pociągów nowych zgodnych z TSI - 28 mln zł netto. Tory: 16,5 km x 3 mln/km modernizacja-naprawa główna + SRK etc – 50 mln Koszty utrzymania w ciągu 10 lat /bez P5, tylko P3 i P4 / - 2 szt x 3000zł x 365 dni x 10 lat – 22mln. Koszty prowadzenia ruchu (dostęp do torów, paliwo, pracownicze, obsługa finansowa kredytów, P1, P2 , mycie, sprzątanie, ubezpieczenie etc) – 20 zł/pockm x 12 par po 32km x 365 x 10lat = 28 mln zł Razem: 28 + 50+22+ 28 = 128 mln z publicznych pieniędzy w ciągu 10 lat (czyli 12,8 mln na rok). By przywrócić kolej do Mirska i Świeradowa i zapewnić ruch na 10 lat trzeba wydać ok. 128 mln zł z publicznych źródeł (różnych). Koszt na pasażera: 128 000 000mln zł : 138 000 pax = 928 zł/pasażera. Uwaga! Nie uwzględniliśmy tu kosztów remontu dworca w Świeradowie (już zrobiony) czy w Mirsku (straszy), nie uwzględniono też P5 ani kosztów kursów za Gryfów po linii 274 i dalej do Jeleniej czy do Legnicy/Wrocławia (obsługa techniczna, mycie, kursy z pasażerami). A te dojazdy/przejazdy także wpłynęłyby (negatywnie) na nasze wyliczenia, powiększając jeszcze koszty kolei. Jaką mamy alternatywę? Dla porównania symulacja kosztów innego rozwiązania tematu zapewnienia transportu między Świeradowem a Gryfowem: TAXI: Kosz TAXI w relacji Świeradów - Gryfów ok. 4 zł/km = 20km x 2 strony = 40 x 4 zł = 160 zł/w tą i z powrotem. Doliczmy 20 zł za czekanie i opłatę początkową – 180 zł/pasażera. 928zł (koszty w przeliczeniu na 1 pas kolei) – 180 = 748 zł. Zostaje jeszcze 748 zł oszczędności na pasażerze czyli: Koszt taxi: 180zł x 138 000 pas. = 24 840 000zł – koszt 10 lat wożenia TAXI wszystkich pasażerów (licząc że każdy pojedzie osobną taksówką, a wielu pojedzie razem, wspólnie) Koszt kolei: 928 zł x 138 000 pax = 128 064 000zł – koszt 10 lat wożenia koleją Różnica taxi/kolej: 103 224 000 zł, można przyjąć w zaokrągleniu 100 mln zł oszczędności. AUTO OSOBOWE: Zakładając, że ok. połowa z mieszkańców miejscowości przy torach - potencjalnych klientów kolei jest pełnoletnia i sprawna by mogła jeździć autem (pomijamy tu czy mają uprawnienia) to można by za budżet przeznaczony na reaktywację kupić każdemu dorosłemu (czyli 5000 osób - z wyłączeniem seniorów) używany, ale sprawny samochód osobowy na chodzie w cenie 5600 zł (średnia cena 15 letniego Opel Astra lub Corsa). 128 000 / 5000 = 25 600 zł , 5600 zakup auta + zostałoby jeszcze po 2000 zł na rok przez 10 lat na paliwo (rocznie ok. 450 litrów rocznie, co pozwoliłoby przejechać w tej cenie ok. 7500km na rok, czyli przejechać z Świeradowa do Gryfowa 188 razy na rok w tą i z powrotem, czyli pojechać co drugi dzień). Oczywiście ten model wyklucza turystów i jest bardzo nieekologiczny, gdyż intensyfikuje ruch samochodowy. Jeśli ktoś zarzuci że zakładamy kupno tak starego auta, to w ramach budżetu można kupić i droższy – lepszy, nowszy samochód – nawet i za 22 tys zł, wtedy na paliwo i tak zostanie tyle, ile wynosi koszt przelicznikowych 12 przejazdów rocznie (ok. 12 x 20km x 2 = 480 km/rok ok. 80 l/na rok, koszt ok 360 zł, czyli 3600 zł na 10 lat. AUTOBUS: A jaki byłby koszt uruchomienia profesjonalnej, o wysokim standardzie komunikacji autobusowej między Świeradowem a Gryfowem przez Mirsk? Zakładając wersję alternatywną atrakcyjną dla podróżnych, z 2 x większą liczbą połączeń w stosunku do kolei (24 pary zamiast 12 par pociągów, w stałym takcie – cyklicznie co godzinę przez cały dzień od 6 do 21,a w szczytach od 6 do 10 i od 13 do 17 co pół godziny) do obsługi potrzeba w szczytach 4 autobusów. Nowoczesny pojazd standardowy, ok.12 m, z klimatyzacją, miejscem na rowery, bagaże, wózek, niska podłoga , wifi etc. Koszt zakupu taboru (zakładamy nowy tabor): 4 x 1 000 000zł /szt. = 4 000 000zł. 14 pary x 20km x 2 = 960km/dzień x 365 = 350 400 km x 10 lat = 3 504 000km x 5zł/wozokm = 17 520 000zł Koszt zakupu taboru i utrzymania przez 10 lat połączenia 24 parami codziennych kursów to 17 520 000 zł. W porównaniu z koleją (128 000 000zł) to 110 480 000zł mniej, przy o 100% lepszej ofercie pod względem częstotliwości (24 pary zamiast 12) i dostępności (więcej przystanków w miastach, nie tylko dworzec). Podsumowując: Całkowity koszt reaktywacji i utrzymania ruchu kolejowego na analizowanej linii przez 10 lat wynosi 128 mln zł - to kwota, za którą wszystkim dorosłym mieszkańcom miejscowości obsługiwanych przez linię kupić można kilkunastoletnie sprawne auto i jeszcze zostałoby po przeszło 1000 zł rocznie na paliwo. W prostym porównaniu za tą samą kasę możemy wysyłać przez najbliższe 10 lat wszystkich mieszkańców i turystów taksówkami pojedynczo a i tak będzie to prawie 4 razy tańsze niż reaktywacja kolei w takim modeli jaki znamy. Lub możemy kupić wszystkim mieszkańcom używany samochód i dać im na paliwo na 10 lat dojazdów – w tej samej cenie. Można też uruchomić 2 x tyle kursów nowoczesnymi autobusami – nowymi, z niską podłogą, klimą, wifi, miejscem na rower czy wózek. Z zapewnieniem ruchu przez 10 lat będzie to i tak tańsze rozwiązanie o ponad 110 mln zł. Jak widać coś jest nie tak. Kolej bowiem płaci za wszystkie swoje koszty, transport drogowy (niezależnie jaki) jeździ po drogach za darmo. Mimo rzekomego wsparcia i promowania kolei przez UE nadal jest ona dużo droższa i mało konkurencyjna. WNIOSEK: Kolej MOŻE ale nie MUSI być ekonomiczna i ekologiczna. Nie wszędzie kolej się opłaca WPROST, nie wszędzie kolej ma sens. Czasem lepiej powiązać małe ośrodki z węzłem kolejowym czeto kursującym autobusem, np. wjeżdżającym wprost na peron z przesiadka „drzwi w drzwi” z pociągiem. Na początek, by wyrobić potoki byłoby to pewnie wskazane. Nic gorszego bowiem, jak kilka par pociągu konkurującego i przegrywającego z kilkudziesięcioma busami…" Myślę, że ta szczegółowa analiza przeprowadzona przez osobę, która jednak ma jakieś pojęcie o kolei (i to całkiem dobre) nie pozostawia złudzeń odnośnie przywracania pociągów do Świeradowa, które nie miałoby żadnego sensu ekonomicznego ani nawet społecznego (za dużo mniejsze pieniądze można uruchomić o wiele lepszą komunikację). Można ją odnieść zresztą też do innych bocznych linii prowadzące przez słabo zaludnione tereny, np. trasy do Sobótki, przy której znajduje się tylko jedno małe, 3-tysięczne miasteczko (Sobótka) i poza tym same wioski. Tutaj wszelkie kalkulacje wypadają jeszcze bardziej na niekorzyść jeśli chodzi o przywracanie pociągów.
~Zsa2021-10-31 11:20:56 z adresu IP: (185.136.xxx.xxx)
A jak ma wzrosnąć liczba turystów, skoro jeżdżą tylko wybrańcy z autami?
~Karpacz2021-08-31 19:37:04 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
Czyli włodarze Mysłakowic Kowar i Karpacza mają kolej gdzieś a Karpacz nie ma pieniędzy żeby dołożyć się do inwestycji. Włodarz Mysłakowic umywa ręce bo przez jego miejscowość i tak tory idą więc niech się żrą tamci . Cierpią ludzie . Karpacz jeśli chce by kolej była i przetrwała już teraz powinien walczyć nie tylko o jej powrót ale o jej elektryfikację co pozwoli na wjazd pociągów dalekobieżnych z głębi kraju. Turyści z regionu i tak wybiorą samochody lub autobus bo dworzec jest na samym dole i daleko od centrum miasta plus trzeba zasowac pod górę . Już w Świeradowie wygląda to dużo lepiej i Świeradów bardziej się angażuje i walczy o kolej tak jak Mirsk . Tutaj natomiast miejscowości nie tylko nie chcą dokładać a wręcz Karpacz nie ma pieniędzy. Jest im to obojętne czy kolej będzie . Jak będzie to ok ale niech zbuduje ktoś inny my się ustawi y tylko do zdjęć.
~Świeradów2021-08-31 21:13:03 z adresu IP: (184.82.xxx.xxx)
Co do linii do Karpacza i Kowar to zgodzę się, że pociągi powinny tam powrócić (duże kurorty turystyczne). Tak samo warta reaktywacji jest linia z Jeleniej Góry do Lwówka o wysokiej atrakcyjności turystycznej (jedna z najpiękniejszych linii kolejowych w Polsce), która sama w sobie mogłaby być atrakcją turystyczną, przyciągającą mnóstwo turystów z Polski i zagranicy. Ale już przywracanie pociągów do Świeradowa jest mocno wątpliwe i mało sensowne. Świetnie to wykazał kilka dni temu pan Piotr Rachwalski - były prezes Kolei Dolnośląskich, za czasów którego liczba osób korzystających z kolei na Dolnym Śląsku wzrosła kilkakrotnie. Pozwolę sobie zacytować fragment jego analizy z Facebooka: "Analiza sensu ekonomicznego reaktywacji lokalnych linii w obecnym modelu na przykładzie Świeradowa (317/336) - w okresie analizowanym 10 lat Założenia: Długość linii ok. 16,5 km (bez odcinka do Świeradów Nadleśnictwo) Średnia liczba podróży mieszkańca Polski w roku: 12 podroży (z czego w 14 z 16 województw dużo poniżej 10). Liczba mieszkańców miejscowości przy linii kolejowej: 4000 Mirsk 4300 Świeradów 1700 reszta (w tym udział Gryfowa) – razem 10 000 mieszkańców; Liczba turystów w Świeradowie: dane oficjalne 46 000 noclegów/rocznie, średni pobyt 5 dni, daje liczbę 9200 turystów- kuracjuszy. Zakładamy (optymistycznie) że aż 1/5 z nich dojedzie koleją co da rocznie 1840 osób x 10 lat = 18 400 pasażerów. Zakładamy że każdy stały mieszkaniec pojedzie średnio raz na miesiąc (optymistycznie - każdy – staruszek, dziecko etc) – da to 12 podróży w roku/mieszkańca (średnia ogólnopolska), czyli 12 000 rocznie = 120 000 podróżnych w ciągu 10 lat Razem z turystami da to 138 400 pasażerów w ciągu 10 lat. Założenia – koszty i oferta: Koszt modernizacji linii wg PLK i analiz UMWD ok. 3 mln/km – razem 50 mln zł (bez kosztów ew. prac w Gryfowie) Oferta: 12 par kursów (co 2 h przez cały dzień, co godzinę w szczycie) Pociągi potrzebne do obsługi połączenia: 2 szynobusy dwu członowe (część kursów wydłużona do Jeleniej Góry czy/i Legnicy, potrzebna też rezerwa, stąd 2 pojazdy) Koszt utrzymania P3/P4 szynobusu 3000 zł/dzień/pojazd czyli dla 2 pojazdów 6000zł za dzień x 365 x 10 lat – 22 mln zł Koszt 1 pockm 20 zł (dostęp do torów, paliwo, maszynista, konduktor/kierpoć) x 12 par kursów x 16 km x 2 strony = 12 x 32km x 365 x 10lat x 20 zł = 28 032 000zł. W 2015 roku trójczłon Impuls 36WEa kosztował 11 030 000 netto za pojazd, dziś ceny wzrosły a pojazdy spalinowe są droższe niż elektryczne. Koszt 2 x nowy szynobus spalinowy 2 członowy to obecnie minimum 14 mln za skład. Mniejszych, jedno członowych nowych już nie ma w produkcji, a z uwagi na ich małą pojemność i niewielką różnicę w cenie i kosztach utrzymania nie warto brać pod uwagę tak małych pojazdów. Czyli: Pociągi: Zakup pociągów nowych zgodnych z TSI - 28 mln zł netto. Tory: 16,5 km x 3 mln/km modernizacja-naprawa główna + SRK etc – 50 mln Koszty utrzymania w ciągu 10 lat /bez P5, tylko P3 i P4 / - 2 szt x 3000zł x 365 dni x 10 lat – 22mln. Koszty prowadzenia ruchu (dostęp do torów, paliwo, pracownicze, obsługa finansowa kredytów, P1, P2 , mycie, sprzątanie, ubezpieczenie etc) – 20 zł/pockm x 12 par po 32km x 365 x 10lat = 28 mln zł Razem: 28 + 50+22+ 28 = 128 mln z publicznych pieniędzy w ciągu 10 lat (czyli 12,8 mln na rok). By przywrócić kolej do Mirska i Świeradowa i zapewnić ruch na 10 lat trzeba wydać ok. 128 mln zł z publicznych źródeł (różnych). Koszt na pasażera: 128 000 000mln zł : 138 000 pax = 928 zł/pasażera. Uwaga! Nie uwzględniliśmy tu kosztów remontu dworca w Świeradowie (już zrobiony) czy w Mirsku (straszy), nie uwzględniono też P5 ani kosztów kursów za Gryfów po linii 274 i dalej do Jeleniej czy do Legnicy/Wrocławia (obsługa techniczna, mycie, kursy z pasażerami). A te dojazdy/przejazdy także wpłynęłyby (negatywnie) na nasze wyliczenia, powiększając jeszcze koszty kolei. Jaką mamy alternatywę? Dla porównania symulacja kosztów innego rozwiązania tematu zapewnienia transportu między Świeradowem a Gryfowem: TAXI: Kosz TAXI w relacji Świeradów - Gryfów ok. 4 zł/km = 20km x 2 strony = 40 x 4 zł = 160 zł/w tą i z powrotem. Doliczmy 20 zł za czekanie i opłatę początkową – 180 zł/pasażera. 928zł (koszty w przeliczeniu na 1 pas kolei) – 180 = 748 zł. Zostaje jeszcze 748 zł oszczędności na pasażerze czyli: Koszt taxi: 180zł x 138 000 pas. = 24 840 000zł – koszt 10 lat wożenia TAXI wszystkich pasażerów (licząc że każdy pojedzie osobną taksówką, a wielu pojedzie razem, wspólnie) Koszt kolei: 928 zł x 138 000 pax = 128 064 000zł – koszt 10 lat wożenia koleją Różnica taxi/kolej: 103 224 000 zł, można przyjąć w zaokrągleniu 100 mln zł oszczędności. AUTO OSOBOWE: Zakładając, że ok. połowa z mieszkańców miejscowości przy torach - potencjalnych klientów kolei jest pełnoletnia i sprawna by mogła jeździć autem (pomijamy tu czy mają uprawnienia) to można by za budżet przeznaczony na reaktywację kupić każdemu dorosłemu (czyli 5000 osób - z wyłączeniem seniorów) używany, ale sprawny samochód osobowy na chodzie w cenie 5600 zł (średnia cena 15 letniego Opel Astra lub Corsa). 128 000 / 5000 = 25 600 zł , 5600 zakup auta + zostałoby jeszcze po 2000 zł na rok przez 10 lat na paliwo (rocznie ok. 450 litrów rocznie, co pozwoliłoby przejechać w tej cenie ok. 7500km na rok, czyli przejechać z Świeradowa do Gryfowa 188 razy na rok w tą i z powrotem, czyli pojechać co drugi dzień). Oczywiście ten model wyklucza turystów i jest bardzo nieekologiczny, gdyż intensyfikuje ruch samochodowy. Jeśli ktoś zarzuci że zakładamy kupno tak starego auta, to w ramach budżetu można kupić i droższy – lepszy, nowszy samochód – nawet i za 22 tys zł, wtedy na paliwo i tak zostanie tyle, ile wynosi koszt przelicznikowych 12 przejazdów rocznie (ok. 12 x 20km x 2 = 480 km/rok ok. 80 l/na rok, koszt ok 360 zł, czyli 3600 zł na 10 lat. AUTOBUS: A jaki byłby koszt uruchomienia profesjonalnej, o wysokim standardzie komunikacji autobusowej między Świeradowem a Gryfowem przez Mirsk? Zakładając wersję alternatywną atrakcyjną dla podróżnych, z 2 x większą liczbą połączeń w stosunku do kolei (24 pary zamiast 12 par pociągów, w stałym takcie – cyklicznie co godzinę przez cały dzień od 6 do 21,a w szczytach od 6 do 10 i od 13 do 17 co pół godziny) do obsługi potrzeba w szczytach 4 autobusów. Nowoczesny pojazd standardowy, ok.12 m, z klimatyzacją, miejscem na rowery, bagaże, wózek, niska podłoga , wifi etc. Koszt zakupu taboru (zakładamy nowy tabor): 4 x 1 000 000zł /szt. = 4 000 000zł. 14 pary x 20km x 2 = 960km/dzień x 365 = 350 400 km x 10 lat = 3 504 000km x 5zł/wozokm = 17 520 000zł Koszt zakupu taboru i utrzymania przez 10 lat połączenia 24 parami codziennych kursów to 17 520 000 zł. W porównaniu z koleją (128 000 000zł) to 110 480 000zł mniej, przy o 100% lepszej ofercie pod względem częstotliwości (24 pary zamiast 12) i dostępności (więcej przystanków w miastach, nie tylko dworzec). Podsumowując: Całkowity koszt reaktywacji i utrzymania ruchu kolejowego na analizowanej linii przez 10 lat wynosi 128 mln zł - to kwota, za którą wszystkim dorosłym mieszkańcom miejscowości obsługiwanych przez linię kupić można kilkunastoletnie sprawne auto i jeszcze zostałoby po przeszło 1000 zł rocznie na paliwo. W prostym porównaniu za tą samą kasę możemy wysyłać przez najbliższe 10 lat wszystkich mieszkańców i turystów taksówkami pojedynczo a i tak będzie to prawie 4 razy tańsze niż reaktywacja kolei w takim modeli jaki znamy. Lub możemy kupić wszystkim mieszkańcom używany samochód i dać im na paliwo na 10 lat dojazdów – w tej samej cenie. Można też uruchomić 2 x tyle kursów nowoczesnymi autobusami – nowymi, z niską podłogą, klimą, wifi, miejscem na rower czy wózek. Z zapewnieniem ruchu przez 10 lat będzie to i tak tańsze rozwiązanie o ponad 110 mln zł. Jak widać coś jest nie tak. Kolej bowiem płaci za wszystkie swoje koszty, transport drogowy (niezależnie jaki) jeździ po drogach za darmo. Mimo rzekomego wsparcia i promowania kolei przez UE nadal jest ona dużo droższa i mało konkurencyjna. WNIOSEK: Kolej MOŻE ale nie MUSI być ekonomiczna i ekologiczna. Nie wszędzie kolej się opłaca WPROST, nie wszędzie kolej ma sens. Czasem lepiej powiązać małe ośrodki z węzłem kolejowym czeto kursującym autobusem, np. wjeżdżającym wprost na peron z przesiadka „drzwi w drzwi” z pociągiem. Na początek, by wyrobić potoki byłoby to pewnie wskazane. Nic gorszego bowiem, jak kilka par pociągu konkurującego i przegrywającego z kilkudziesięcioma busami…" Myślę, że ta szczegółowa analiza przeprowadzona przez osobę, która jednak ma jakieś pojęcie o kolei (i to całkiem dobre) nie pozostawia złudzeń odnośnie przywracania pociągów do Świeradowa, które nie miałoby żadnego sensu ekonomicznego ani nawet społecznego (za dużo mniejsze pieniądze można uruchomić o wiele lepszą komunikację). Można ją odnieść zresztą też do innych bocznych linii prowadzące przez słabo zaludnione tereny, np. trasy do Sobótki, przy której znajduje się tylko jedno małe, 3-tysięczne miasteczko (Sobótka) i poza tym same wioski. Tutaj wszelkie kalkulacje wypadają jeszcze bardziej na niekorzyść jeśli chodzi o przywracanie pociągów.
~wieprz ze Świniar2021-08-30 12:25:36 z adresu IP: (151.42.xxx.xxx)
Tymczasem na Świniarach już budują nowoczesne centrum przesiadkowe. Mieszkańcy będą się przesiadać z wieprza na krowę i nazad.
~do Lwówek2021-08-31 21:14:53 z adresu IP: (184.82.xxx.xxx)
Jakiś ty prymitywny jesteś ws iocławski trollu - albo zasypujesz wątki kopiami swoich spamerskich postów, albo kopiujesz cudze posty - w tym przypadku mój - zmieniając tylko "trolla ws iocławskiego" na "lwóweckiego trolla". Ale to zrozumiałe, biorąc pod uwagę rozliczne dysfunkcje twojego mózgu. Neurony nie działają jak trzeba - to i działalność intelektualna jest mocno ograniczona. Klatka błaznów dla Wrocławia - atrakcją roku. Obejrzyj koniecznie! U nas we Wrocławiu też nastąpiły duże zmiany w komunikacji miejskiej. W związku z licznymi głosami mieszkańców na wrocławskich portalach (głównie "Gazecie Wrocławskiej", ale nie tylko), że pociągi we Wrocławiu są niepotrzebne, prezydent miasta Jacek Sutryk rozpoczął likwidację kolei miejskiej we Wrocławiu. Na początku zlikwidowano możliwość przejazdu pociągami na Urbancard ale to dopiero początek. To wspaniałe mieć takiego prezydenta, który wsłuch uje się w głosy mieszkańców i zgodnie z nimi działa. Super sprawa, i tak nikogo we Wrocławiu nie stać na bilety kolejowe a teraz będzie więcej taboru na linie regionalne (głównie w okolicach Jeleniej Góry, gdzie mieszkańcy bardzo chętnie jeżdżą pociągami i jest też mnóstwo turystów). A wrocławianie sobie poradzą, Zdzichu z Sołtysowic już pucuje konia i dryndę, a na Świniarach właśnie budują nowoczesne centrum przesiadkowe, na którym mieszkańcy będą się przesiadać z wieprza na krowę i nazad.
~Lwówek 2021-08-31 19:45:55 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
Opowieść ilustrująca chorobę trolla lwuweckiego który myśli że jak będzie trolowal obrażał cały Dolny Śląsk to mu szynobusa puszcza do jego miasteczka ale tak to nie działa . Hejtem i wyzwiskami nie walczy się o nic inniczegonsie ugrać nie da . Wręcz przeciwnie mieszkańcy miasteczka o której tak "walczysz " chcąc likwidować wszystkie inne linie mogą ci podziękować bo teraz o wiele dłużej będą czekać . Oczywiście ci zainteresowani bonkazdynma jakiś tam stary samochód i radzi sobie sam . Ci niestety widać w innych miastach w okolicy jak pojazdy z dlw stwarzają zagrożenie . Ale ci się dziwić jak w miasteczku nie ma ronda a i po tym czymś w centrum miejscowi przejeżdżają środkiem a żeby zobaczyć jak działa sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu trzeba jechać do nowogrodzca. Tymczasem okno na świat to przystanek PKS obok dawnego porośniętego chaszczami dworca na którym zamiast mieszkańców walczących o pociągi są menele chlejacy wódę . Więc dziękujemy ci trollu ...
~Jacek Kaźmierczak2021-08-30 12:25:20 z adresu IP: (151.42.xxx.xxx)
Prawda jest taka, że Wrocław chce mieć kolejkę miejską praktycznie za friko. A konkretnie na koszt UMWD i pasażerów KD/PR spoza Wrocławia, którzy kupują bilety kolejowe. Kwota 18 mln zł jakiej od Wrocławia oczekują KD/PR to grosze w porównaniu z tym ile na transport kolejowy wydaje Warszawa (SKM, WKD, KM) ponad 300 mln zł. Sutryk na kolej żałuje, ale pieniądze na lewackie pi...ły oraz na gigantyczne pensje miejskich urzędników są. Irytuje mnie uległość KD/UMWD względem wrocławskiego Ratusza. Najpierw wzięli Sutryka do rady nadzorczej KD, płacąc mu za to kilka tysięcy zł miesięcznie. Teraz KD proponują, cytuję: "Miasto Wrocław uzyskuje uprawnienia współorganizatora kolei. Ma prawo współdecydowania o ilości przejazdów i zatrzymań na stacjach w obrębie miasta". Czyli to urzędnicy Sutryka mają decydować o tym, czy ja jadąc pociągiem KD ze Zgorzelca do Wrocławia będę mogła wysiąść w Leśnicy czy na Nowym Dworze. Absurd! Reszta Dolnoślązaków kupuje normalnie bilety w KD i Polregio mimo że też płaci podatki w dolnośląskim. I ta kasa wpływa do budżetu przewoźników. Wrocław chciałby, aby swoich mieszkańców Ci przewoźnicy wozili najlepiej za Free. Pasożytnictwo pierwszej wody. A prawda jest taka, ze w kasie Wrocławia pustki. Wrocław to największy pasożyt Dolnego Śląska!
~Marek Robert Hejduk2021-08-30 12:25:05 z adresu IP: (151.42.xxx.xxx)
Głąby chcieliście obniżek i wszystkiego za darmo to macie !!!!! Jest ścisk i duchota bez klimatyzacji bo jest mniej kursów i trzeba oszczędzać bo Wrocławianie chcieli za darmo. No to zamknąć mordy i jechać jak bydło w ciężarówce .
~wsiocławiak wszawiak2021-08-30 12:24:14 z adresu IP: (151.42.xxx.xxx)
U nas we Wrocławiu też nastąpiły duże zmiany w komunikacji miejskiej. W związku z licznymi głosami mieszkańców na wrocławskich portalach (głównie "Gazecie Wrocławskiej", ale nie tylko), że pociągi we Wrocławiu są niepotrzebne, prezydent miasta Jacek Sutryk rozpoczął likwidację kolei miejskiej we Wrocławiu. Na początku zlikwidowano możliwość przejazdu pociągami na Urbancard ale to dopiero początek. To wspaniałe mieć takiego prezydenta, który wsłuch uje się w głosy mieszkańców i zgodnie z nimi działa. Super sprawa, i tak nikogo we Wrocławiu nie stać na bilety kolejowe a teraz będzie więcej taboru na linie regionalne (głównie w okolicach Jeleniej Góry, gdzie mieszkańcy bardzo chętnie jeżdżą pociągami i jest też mnóstwo turystów). A wrocławianie sobie poradzą, Zdzichu z Sołtysowic już pucuje konia i dryndę, a na Świniarach właśnie budują nowoczesne centrum przesiadkowe, na którym mieszkańcy będą się przesiadać z wieprza na krowę i nazad.
~Prezydent Marczowa2021-08-30 09:58:06 z adresu IP: (195.181.xxx.xxx)
My w Aglomeracji Lwóweckiej popieramy reaktywację pociągów do Karpacza. Oferujemy nawet resztki podkładów, stopnice i słupki hektometrażowe oraz stare wiaty, żeby przyspieszyć tę reaktywację. Kolej do Karpacza jest bardzo potrzebna. Gdyby temat ruszył wcześniej, mieliśmy jeszcze szyny do oddania, teraz już nie ma.
~soutys Smrobudki2021-08-30 12:23:41 z adresu IP: (151.42.xxx.xxx)
Opowieść ilustrująca dysfunkcje mózgu trolla ws iocławskiego. Nikt by nie wiedział, że w necie działa jakiś gość o pseudonimie Bobertal, ale troll ws iocławski stale o nim wspomina. Potem ludzie czytają posty, dowiadują się, że niejaki troll ws iocławski podszywa się pod różnych ludzi (z imienia i nazwiska albo z pseudonimu) i stwierdzają - czemu władze Wrocławia nie zrobią porządku z takim szkodnikiem jak troll ws iocławski?
~Alta2021-08-30 07:25:18 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
A może wreszcie tramwaje dwusystemowe - tak jak w cywilizowanym świecie. Kolej aglomeracyjną we Wrocławiu zamierzały utworzyć władze wojewódzkie. Jednak przedstawiciele miasta byli wobec tych planów nieufni. Do tego stopnia, że stawiają marszałkowi ultimatum: jeżeli w ciągu dwóch lat taka kolej nie powstanie, to magistrat wprowadzi tramwaje dwusystemowe, czyli takie które pojadą po torach tramwajowych i kolejowych. Projekt jest na liście rezerwowej w kolejce po pieniądze z UE na lata 2014-2020 – informuje „Gazeta Wrocławska”. Urząd Marszałkowski wciąż jednak nie ustalił szczegółów dotyczących harmonogramu uruchamiania kolei aglomeracyjnej. Władze województwa podkreślają w tym względzie konieczność współpracy z gminą Wrocław. Ta deklaruje, że chce współpracy, ale na konkretne decyzje daje marszałkowi dwa lata. Inaczej zacznie wdrażać w życie alternatywny projekt, czyli tramwaj dwusystemowy. Zaletą takiego pojazdu jest możliwość jazdy zarówno po torach tramwajowych, jak i kolejowych. Zwłaszcza, że ich rozstaw jest taki sam. Projekt znajduje się na liście rezerwowej wśród zadań do realizacji współfinansowanych ze środków unijnych do 2020 roku. Wrocław oszacował, że przedsięwzięcie pochłonie aż 412 mln zł, z czego 285 mln zł pokryje UE. W międzyczasie PO-PSL zlikwidowało 3000 km linii kolejowych. Od 1992 r. tramwaje dwusystemowe produkcji Siemensa kursują regularnie do Bretten, później powstały również linie do Baden-Baden, Heilbronn, Wörth am Rhein, Pforzheim, Freudenstadt i inne. Jechałem nim do i z Baden-Baden – wspaniała jazda do centrum Karlsruhe . Prawie trzy lata temu zarządca transportu Verkehrsverbund Mittelsachsen GmbH podpisał umowę z firmą Vossloh na dostawę ośmiu 37-metrowych tramwajów dwusystemowych (ang. tram-train), przystosowanych do jazdy z prędkością do 100 km/h. Pojazdy będą obsługiwały miejską sieć tramwajową, ale i trasy kolejowe - na początku z Chemnitz do Burgstädt, Hainichen oraz do miejscowości Mittweida. Na liniach niezelektryfikowanych, tramwaje dwusystemowe, zwane również czasem „tramperami”, będą poruszały się z wykorzystaniem silnika spalinowego. Silniki elektryczne będą z kolei przystosowane do napowietrznej sieci 600 V i 700 V prądu stałego. Za osiem pojazdów zamawiający zapłacił 42,3 mln euro. System kolejowo - tramwajowy jest coraz popularniejszy w Niemczech. Miasta chętnie korzystają z tego typu rozwiązania. W tej chwili tzw. trampery funkcjonują m. in. w obrębie miejscowości: Karlsruhe, Heilbronn, Wörth am Rhein, Kassel, czy - na granicy Francji i Niemiec - w Saarbrücken.
~Fred2021-09-17 14:23:45 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Po pierwsze we Wwiu nie ma torow aglomeracyjnych tylko sa wspoldzielone z dalekobieznymi i towarowymi. Wiec wpuszczenie jeszcze tramwajow na E30 czy E65 by je kompletnie zachalo, a rozklad jazdy bylby nieprzewidywalny. Taniej bedzie wybudowac wezly przesiadkowe z prawdziwego zdarzenia. Np. na Mikolajowie zejscia z peronow pod wiadukt i wezel przesiadkowy, kladki badz tunele na innych przystankach. Tym czasem kolej buduje minimum a my marzymy o tramwajach wielostystemowych ktore sie prze obecnej infrastrukturze NIE sprawdza.
~soutys Smrobudki2021-08-30 12:24:43 z adresu IP: (151.42.xxx.xxx)
Ja ci dam pociąg! My w Sobótce żyjemy ekologicznie i z troską o klimat, nie zatruwamy środowiska naturalnego hałaśliwymi pociągami, dbamy o faunę i florę, nawet ptactwo domowe ma się u nas lepiej. Nasypy kolejowe przerobiliśmy na pastwiska, że aż zabużanie nam zazdroszczą.
~woźnica2021-08-29 19:27:57 z adresu IP: (59.7.xxx.xxx)
Natomiast pociągi we Wrocławiu to wielka porażka pod względem hałasu i zajmowanie infrastruktury potrzebnej dla kolei konnej.
~Bobertal2021-08-29 13:13:16 z adresu IP: (218.152.xxx.xxx)
Jakby nie finansowano drogich muchowozów z Wrocławia do Zgorzelca, to byłyby i pociągi do Karpacza i Lwówka (którymi jeździ mnóstwo ludzi), jak i do innych miejscowości. Linia kolejowa do Lwówka Śląskiego uważana jest za jedną z najpiękniejszych w Polsce. To wstyd, że województwo tak zaniedbało tę trasę!
~Jacek Kaźmierczak2021-08-28 20:23:24 z adresu IP: (59.7.xxx.xxx)
Linię do Lwówka de facto zniszczyły władze województwa i Kolei Dolnośląskich (gdy Rachwalski był prezesem), które nie remontując jej doprowadziły ją do ruiny. Jeszcze 2 lata temu do Lwówka jeździły pociągi. Obecnie koszt remontu tej linii to jakieś 40-50 milionów, za kilka lat jak infrastruktura popadnie w ruinę będzie to 100 albo 200 milionów. Władze województwa pieniądze mają, bo właśnie olbrzymia kasa (blisko pół miliarda zł) idzie na zupełnie niepotrzebną linię do Sobótki przez same wioski, gdzie pociągów nie widziano od 30 lat. Za 10-krotnie mniejszą kwotę można by wyremontować wspomnianą linię do Lwówka uważaną zgodnie przez miłośników kolei za najpiękniejsza w Polsce. Tymczasem marszałek myśli pewnie czekać kolejne 30 lat aż i tu koszt remontu będzie wynosił nie 40 tylko 400 milionów. To się nadaje do prokuratury z paragrafu celowe niszczenie mienia publicznego.
~do Muo2021-08-31 21:16:21 z adresu IP: (184.82.xxx.xxx)
Dobrze, że nie budują tej linii we Ws iocławiu, bo wieśniaki zza Buga szybko by ją podpalili tak jak dzisiaj podpalili wagony na Dworcu Ws iebodzkim.
~Muo2021-08-31 19:53:16 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
Chyba jak się złożycie na podkłady jak kiedyś ale wtedy wam brakło . Biedna gmina biedne ludzie .
~Klocławiak2021-08-28 20:23:01 z adresu IP: (59.7.xxx.xxx)
Koleje Dolnośląskie Legnica? SKANDAL ZA SKANDALEM. To,że brakuje maszynistów nie znaczy,że Ci którzy jeżdżą będą stosowali przepisy z nieba wzięte? idąc śladem tej interwencji i takiego rozumowania,to powinni wyrzucać też tych z telefonami komórkowymi,których akumulatory częściej wybuchają od tych z wózka,poza tym jest ich sporo w każdym kursie,a nie sporadycznie jak w przypadku hulajnogi,czy wózka inwalidzkiego,bądź roweru? który to numer regulaminu wspomina o wózku i zakazie, a który o rowerze elektrycznym,a wózek inwalidzki to doczepiamy z tyłu za pociągiem???
~wieś Wsiocław2021-08-28 20:22:43 z adresu IP: (59.7.xxx.xxx)
na naszym dworcu nic nie działa jak powinno.. zapowiedzi za ciche taśmociągi nie windy tak se pojada lub nie a schody ruchome to zwykle zasikane piszczą... Automaty zapchane knyszą czy innym paskudztwem... WROCŁAW GŁÓWNY
~Schlesierthal2021-08-28 20:21:31 z adresu IP: (59.7.xxx.xxx)
Natomiast do Sobótki to już raczej nie będzie linii , jest kompletnie zdemolowana przez miejscowych. Nadziei nie ma - nasi lokalni mieszkańcy w temacie kolei mają prosty plan działania , najpierw demolka a później rewitalizacja. Na samym końcu znowu kradzież i rozbiórka. Za nieboszczki II Rzeczypospolitej tak było za Bugiem i tak też pozostało u zabużańskich wsiurów we Wrocławiu i okolicach.
~Bobertal2021-08-28 16:41:45 z adresu IP: (81.190.xxx.xxx)
W Marczowie jest znakomita stajnia. Polecam! Konie to podstawa w okolicy Lwówka - kto się jeszcze nie nauczył na nich jeździć, powinien niezwłocznie nadrobić tę zaległość. Mam nadzieję, że niebawem w szkołach we Lwówku na lekcjach wf będą dzieci uczyć jazdy konnej, gdyż ta umiejętność przyda im się w dorosłym życiu.
~Schlesierthal2021-08-29 19:27:15 z adresu IP: (59.7.xxx.xxx)
Ten post poniżej czytałem już dziesiątki razy. Ziewwww... Tak trudno wymyślić coś nowego?
~Bobertal2021-08-29 17:48:40 z adresu IP: (81.190.xxx.xxx)
I kolejny plagiat mojego wpisu... A jak tam idzie odchwaszczanie linii 283?
~do Bobertal2021-08-29 13:12:34 z adresu IP: (218.152.xxx.xxx)
Jakby tu był moderator, to w pierwszej kolejności wyciąłby wszystkie komentarze psychicznie chorego osobnika zwanego powszechnie ws iocławskim trollem. Hejt i Nienawiść. HiN - nowego pseudo trolla.
~Bobertal2021-08-29 06:46:47 z adresu IP: (81.190.xxx.xxx)
Zaledwie lekko przerobiony mój post z wczoraj z godz. 08:25. Żałosne. Nawet nie pytam kiedy ta inauguracja linii do Karpacza. Pewnie w tym samym roku co do Lwówka :P
~Schlesierthal2021-08-28 20:20:54 z adresu IP: (59.7.xxx.xxx)
O kopiowaniu moich postów i nagminnym przeklejaniu swoich wiesz wszystko, wsiocławski trollu - sam to nieustannie robisz. Ciebie też zapraszam na inaugurację połączenia do Karpacza. Pogadam z burmistrzem - może nawet da ci się załatwić przejazd pierwszym pociągiem na tej trasie :D
~Qń z Pastuchowa2021-08-28 15:43:19 z adresu IP: (218.152.xxx.xxx)
Świetnie! Tymczasem pociągi we Wrocławiu to wielka porażka pod względem hałasu i zajmowanie infrastruktury potrzebnej dla kolei konnej.
~karpaczanin2021-08-28 12:51:15 z adresu IP: (59.7.xxx.xxx)
Super informacja. Natomiast We wrocławiu ludzie są nieprzyzwyczajeni do pociągów, ponieważ do dzisiaj jeżdżą furmankami. Tak jak dziadowie zza Buga.
~soutys Smrobudki2021-08-28 01:06:03 z adresu IP: (39.127.xxx.xxx)
Sens ma tylko reaktywacja linii do Lwówka, Karpacza i Kowar. Po jakichś Sobótkach, Jedlinach, Zagórzach i innych uStroniach nikt nie będzie jeździł pociągiem. Te linie zaorać a szyny sprzedać na złom. Nie chcemy najazdu wieśniaków z Ws iocławia!
~Marek Robert Hejduk2021-08-28 01:05:34 z adresu IP: (39.127.xxx.xxx)
Linia kolejowa do Karpacza to super trasa z pięknymi widokami. Na góry, jezioro, dolinę, lasy... Super! U nas we Wrocławiu też jest mnóstwo malowniczych tras kolejowych z pięknymi widokami. Zresztą poczytajcie sami. Wpiszcie w Google "wroclaw-widziany-z-okien-pociagu-obraz-nedzy-i-rozpaczy".
~Schlesierthal2021-08-28 01:04:27 z adresu IP: (39.127.xxx.xxx)
Koniec końców - oczywiście w Warszawie kończą kolejną estakadę, w Karpaczu też się sporo dzieje, a we Wrocławiu cieszymy się z tego że po latach nie będzie błota na Świniarach...
~Odertal2021-08-28 01:03:44 z adresu IP: (39.127.xxx.xxx)
U nas we Wrocławiu też nastąpiły duże zmiany w komunikacji miejskiej. W związku z licznymi głosami mieszkańców na wrocławskich portalach (głównie "Gazecie Wrocławskiej", ale nie tylko), że pociągi we Wrocławiu są niepotrzebne, prezydent miasta Jacek Sutryk rozpoczął likwidację kolei miejskiej we Wrocławiu. Na początku zlikwidowano możliwość przejazdu pociągami na Urbancard ale to dopiero początek. To wspaniałe mieć takiego prezydenta, który wsłuch uje się w głosy mieszkańców i zgodnie z nimi działa. Super sprawa, i tak nikogo we Wrocławiu nie stać na bilety kolejowe a teraz będzie więcej taboru na linie regionalne (głównie w okolicach Jeleniej Góry, gdzie mieszkańcy bardzo chętnie jeżdżą pociągami i jest też mnóstwo turystów). A wrocławianie sobie poradzą, Zdzichu z Sołtysowic już pucuje konia i dryndę, a na Świniarach właśnie budują nowoczesne centrum przesiadkowe, na którym mieszkańcy będą się przesiadać z wieprza na krowę i nazad.
~Bobertal2021-08-27 20:06:48 z adresu IP: (81.190.xxx.xxx)
Sobótka śle braterskie pozdrowienia Lwówkowi Śląskiemu. Miasto pod Ślężą nie jest siedzibą powiatu jak Lwówek, ale już niebawem będzie tam jeździł pociąg, którego chcą wszyscy - i mieszkańcy, i turyści. Natomiast mieszkańcy Lwówka jeszcze długo będą sobie oglądać pociągi na archiwalnych zdjęciach. Pomstowanie na "Smrobudkę" nic nie da - na linii 285 będzie ruch aż miło, podczas gdy na 283 będzie tylko rosła coraz wyższa trawa. Ale jak już otworzą linię do Sobótki, zapraszamy do nas mieszkańców Lwówka. Zobaczycie jak wygląda pociąg :-)
~@Bobertal2021-08-29 22:04:35 z adresu IP: (218.152.xxx.xxx)
Linia do Lwówka to trasa jest o wiele piękniejsza turystycznie, znaczenie komunikacyjne dla mieszkańców też dużo większe niż jakaś linia do Sobótki przez same wioski. A jak to co jest nie starczy na remont Sobótki, to trudno. Kasę będzie można wydać na remont innych linii, np. do Karpacza, Kowar albo Mirska. Najważniejsze żeby ta kasa się nie zmarnowała. Mieszkańcom Sobótki natomiast wystarczą autobusy.
~Bobertal2021-08-29 20:28:05 z adresu IP: (81.190.xxx.xxx)
Stare szyny na linii 285 poszły na złom, a nowiutkie już są zamontowane. Nowe podkłady, nowy tłuczeń, nasypy oczyszczone z samosiejek, zamontowana sygnalizacja świetlna. Nie minie kwartał od dziś, a pojadą tamtędy osobowe pociągi KD. A jeżdżąc tamtędy będę opowiadał znajomym o lwóweckim trollu. A kiedy troll lwówecki opowie znajomym o wsiocławskim trollu w pociągu z Jeleniej do Lwówka? :D:D:D
~do Bobertal2021-08-29 19:28:30 z adresu IP: (59.7.xxx.xxx)
I kolejny plagiat mojego wpisu... A jak tam idzie złomowanie linii 285?
~Bobertal2021-08-29 17:50:40 z adresu IP: (81.190.xxx.xxx)
Jak chcesz zobaczyć prawdziwego świra, spojrzyj w lustro.
~@Bobertal2021-08-29 13:14:14 z adresu IP: (218.152.xxx.xxx)
~Bobertal2021-08-29 06:42:55 z adresu IP: (81.190.xxx.xxx)
Plagiator...
~do Bobertal2021-08-28 20:22:09 z adresu IP: (59.7.xxx.xxx)
W Sobótce jest znakomita stajnia. Polecam! Konie to podstawa w okolicy Wsiocławia - kto się jeszcze nie nauczył na nich jeździć, powinien niezwłocznie nadrobić tę zaległość. Mam nadzieję, że niebawem w szkołach we Wsiocławiu na lekcjach wf będą dzieci uczyć jazdy konnej, gdyż ta umiejętność przyda im się w dorosłym życiu.
~Bobertal2021-08-28 16:30:25 z adresu IP: (81.190.xxx.xxx)
Ten post poniżej czytałem już dziesiątki razy. Ziewwww... Tak trudno wymyślić coś nowego?
~@Bobertal2021-08-28 15:42:22 z adresu IP: (218.152.xxx.xxx)
Postaraj się samodzielnie sklecić jakiś tekst a nie korzystasz z moich. Wydaje ci się wsiocławski trollu, że jesteś groźny pisząc te dziecinne wulgaryzmy? Takie pomyje jak ty są potrzebne- jedni cię biją, inni gwałcą a jeszcze innym ty robisz dobrze. Dobrze, że się z tym pogodziłeś bo na bank nic nie zmienisz. I możesz tu dalej pisać swoje gorzkie żale ale pamiętaj- człowiek ze wsi wyjdzie, wieś z człowieka nigdy.
~Bobertal2021-08-28 13:59:48 z adresu IP: (81.190.xxx.xxx)
I kolejny mój skopiowany post. Może powinienem zacząć pobierać tantiemy?
~do Bobertal2021-08-28 12:50:32 z adresu IP: (59.7.xxx.xxx)
Jakby tu był moderator, to w pierwszej kolejności wyciąłby wszystkie twoje komentarze, psychicznie chorego osobnika zwanego powszechnie ws iocławskim trollem. Hejt i Nienawiść. HiN - nowego pseudo trolla.
~Bobertal2021-08-28 08:25:39 z adresu IP: (81.190.xxx.xxx)
O kopiowaniu moich postów i nagminnym przeklejaniu swoich wiesz wszystko, lwówecki trollu - sam to nieustannie robisz. Ciebie też zapraszam na inaugurację połączenia do Sobótki. Pogadam z burmistrzem - może nawet da Ci się załatwić przejazd pierwszym pociągiem na tej trasie :D
~Odertal2021-08-28 01:03:19 z adresu IP: (39.127.xxx.xxx)
Jakiś ty prymitywny jesteś ws iocławski trollu - albo zasypujesz wątki kopiami swoich spamerskich postów, albo kopiujesz cudze posty - w tym przypadku mój - zmieniając tylko "trolla ws iocławskiego" na "lwóweckiego trolla". Ale to zrozumiałe, biorąc pod uwagę rozliczne dysfunkcje twojego mózgu. Neurony nie działają jak trzeba - to i działalność intelektualna jest mocno ograniczona. Klatka błaznów dla Wrocławia - atrakcją roku. Obejrzyj koniecznie!
~Kolejarz2021-08-26 23:42:40 z adresu IP: (59.10.xxx.xxx)
Panie marszałku, może niech pan powie ile Sobótka dołożyła do remontu swojej linii kolejowej. Który kosztuje już ponad pół miliarda złotych. Czyli około 10 krotnie więcej niż będzie kosztował remont linii do Karpacza (ok. 50 milionów). A może Wrocław coś dorzucił? NIE! Wszystko poszło z pieniędzy marszałkowskich i kosztem innych linii w województwie (np. remontu i elektryfikacji linii z Jeleniej Góry do Zgorzelca, które przez to zaniechano). To wstyd, że władze województwa mając do dyspozycji np. środki z RPO, próbują w ten sposób przerzucić koszty remontu linii na biedne gminy, a bogate (jak Wrocław) nie dają ani grosza. Albo marszałek po prostu szuka pretekstu, żeby nie remontować linii do Karpacza i Kowar.
~Jakub Adamczyk2021-08-26 23:40:51 z adresu IP: (218.54.xxx.xxx)
Dolny Śląsk ma ważniejsze potrzeby kolejowe niż jakiś Ws iocław, to przede wszystkim remont ważnych turystycznie linii do Karpacza, Kowar i Lwówka.
~bystrzak20002021-08-26 23:37:51 z adresu IP: (182.172.xxx.xxx)
Rewitalizacja linii do Karpacza, Kowar i Legnicy przez Płakowice na pewno jeszcze bardziej poprawi frekwencję w pociągach w tym regionie, tak więc zasadne jest myślenie już teraz o taborze na te trasy. Natomiast reaktywację takich linii jak Kondratowice - Łagiewniki, Kobierzyce - Piława Dolna, Chojnów - Rokitki czy Srebrna Góra - Bielawa można włożyć między bajki, tam nawet nie miałby kto jeździc pociągami skoro linie prowadzą przez same wioski. Tutaj gminy powinny po prostu zadbać o komunikację busową.
~P. Kukurowski2021-08-26 23:36:18 z adresu IP: (49.228.xxx.xxx)
Dość już kolei dla much na Dolnym Śląsku (muchowozy do Pragi, teraz takie same muchowozy będą do Sobótki), czas na kolej dla mieszkańców, czyli np. reaktywację przepięknej linii kolejowej do Lwówka Śląskiego albo kolei do Karpacza o dużym znaczeniu dla turystów.
~soutys Smrobudki2021-08-26 23:35:44 z adresu IP: (49.228.xxx.xxx)
My tez nie chcemy pociągów. Lepiej wyremontować tory do prestiżowych kurortów sudeckich: Karpacza, Mirska, Kowar i Lwówka.
~Jacek Kaźmierczak2021-08-26 23:35:28 z adresu IP: (49.228.xxx.xxx)
Najpierw remonty zaniedbanych linii kolejowych do Lwówka (linia zamknięta przez Koleje Dolnosląskie za czasów niesławnego prezesa Rachwalskiego!)., Karpacza, Kowar, Kamiennej Góry, a potem można będzie myśleć o dworcach we Wrocławiu. Najpierw Dolny Śląsk, potem Wrocław!
~ryszard w swetrze2021-08-26 23:35:06 z adresu IP: (49.228.xxx.xxx)
Linia do Lwówka to trasa jest o wiele piękniejsza turystycznie, znaczenie komunikacyjne dla mieszkańców też dużo większe niż jakaś linia do Sobótki przez same wioski. A jak to co jest nie starczy na remont Sobótki, to trudno. Kasę będzie można wydać na remont innych linii, np. do Karpacza, Kowar albo Mirska. Najważniejsze żeby ta kasa się nie zmarnowała. Mieszkańcom Sobótki natomiast wystarczą autobusy.
~Katarzyna Artur Kotlarek2021-08-26 23:32:39 z adresu IP: (59.10.xxx.xxx)
Super! A do tego zapupia Świeradowa pies z kulawą nogą nie pojedzie pociągiem. Dużo lepiej reaktywować linie do Lwówka, Karpacza i Kowar a nie takich dziur jak Świeradów czy Smrobudka. Kto tam przyjedzie i po co?
~wrocławianka2021-08-26 23:31:54 z adresu IP: (59.10.xxx.xxx)
Bożeeee jak się cieszę ! Uwielbiam Lwówek! Oby puscili bezpośredni szynobus Karpacz-Jelenia-Lwówek. Nawet jak będzie z przesiadkę w Jeleniej to będzie fajnie . Czas przejazdu ok. 1 godz. z Jeleniej to będzie HIT . Szwajcaria Lwówecka, ratusz, Ostrzyca, piękne miasto i sklepy . Już nie mogę się doczekać kiedy ruszy pociąg i pojadę do tego pięknego kaczawskiego miasteczka. 3 mam kciuki ! Nie Sobótki, nie Świeradowy tylko Lwówek najpiekniejsza linia kolejowa w kraju ze wspaniałym mostem !!
~Wrocławianin2021-08-26 23:30:40 z adresu IP: (59.10.xxx.xxx)
Niech wyremontują linie do Karpacza, Kowar, Lwówka. To są linie turystyczne na których można liczyć na duży ruch. Po co pociągi w wygwizdowach typu Sobótka czy Świeradów gdzie psy d... szczekają? Wydają publiczną kasę ale niech przy tym jeszcze myślą!
~Marek Robert Hejduk2021-08-26 23:29:11 z adresu IP: (59.10.xxx.xxx)
Jestem ciekaw kiedy władze województwa Dolnośląskiego zrozumieją, że Dolnośląskie to nie tylko Wrocław, Legnica i okolice Wrocławia a Lwówek Śląski,Karpacz, Kowary, Wojcieszowskie,Bolków i należałoby też pomyśleć nad rewitalizacją lini kolejowej do tych miejscowości. A linia Jelenia Góra Zgorzelec woła o pomstę do nieba. Pociąg tę 77 km trasę potrzebuje ponad dwóch godzin to wstyd panie Marszałku. Tym bardziej,że remont tej linii miał być w 2021 roku, ale pieniążki zostały zabrane na nikomu niepotrzebną linię do Sobótki. Linia ta była remontowana 46 lat temu myślę panie Marszałku, że nadszedł czas na remont.
~Pixel2021-08-26 11:39:44 z adresu IP: (165.225.xxx.xxx)
Czy 2023 r. jest tak samo realny jak podawane terminy na ukończenie całej Wschodniej Obwodnicy Wrocławia? Przypomną mi Panowie Marszałkowie co było opowiadane, a jaka jest rzeczywistość? :-)
~Jacek Kaźmierczak2021-08-26 23:30:17 z adresu IP: (59.10.xxx.xxx)
Po ch... komu jakaś wschodnia obwodnica wsiocławia? Priorytetem powinne być miejsca z twardymi danymi o potencjalnych pasażerach. Zarówno Lwówek jak i Karpacz takie dane posiada. Krytykowanie władz za fakt dostosowania planów modernizacji do realnych udokumentowanych potrzeb a nie do schematów jest kuriozalne.
~beri2021-08-25 21:32:15 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Żadnych pieniędzy nie planuje na tę chwile wykładać także wójt Mysłakowic Więc żadnych przystanków w granicach gminy Mysłakowice. Może Gołębiewski coś dołoży, bo zyska na większej ilości turystów - cały rok . Miał zbudować nową drogę do swojego hotelu - obiecywał przed budową.
~Adrian M.2021-08-26 23:33:55 z adresu IP: (49.228.xxx.xxx)
Kolej do Sobótki to kolejne miliony wrzucone w błoto, w mojej ocenie nietrafiony i kosztowny pomysł garstki osób. A może by tak wykorzystać skąd inąd piękną widokowo trasę na drogę rowerową i trasę biegową, na którą jest zapotrzebowanie. Sens mają, owszem, pociągi do Lwówka przez słynny most i do Karpacza, tam zawsze można liczyć na turystów a i mieszkańcy też pewnie skorzystają. Taki linie należy reaktywować. Pozdrawiam i życzę logiki w myśleniu i planowaniu iwestycji. Zapytajcie Państwo mieszkańców o potrzeby i oczekiwania, zamiast uszczęśliwiać na na siłę.