Poślizg i spór o pieniądze - remont dworca kolejowego w Legnicy idzie... pod górkę!

Andrzej Andrzejewski, MC | Utworzono: 2021-10-07 17:27 | Zmodyfikowano: 2021-10-07 17:28
Poślizg i spór o pieniądze - remont dworca kolejowego w Legnicy idzie... pod górkę! - fot. Andrzej Andrzejewski
fot. Andrzej Andrzejewski

Ten remont pierwotnie miał się zakończyć półtora roku temu. Tymczasem stan zaawansowania prac przy odnowieniu hali peronowej legnickiego dworca kolejowego pracownicy oceniają na... 30 proc. Z placu budowy wycofało się kilka ekip remontowych, bo główny wykonawca - Grupa Fewaterm - nie rozliczył się z nimi. Adrian Gołąb z firmy Vizallo szacuje, że tylko w jego przypadku zaległości sięgnęły miliona złotych.

-Następnym krokiem będzie zerwanie umowy. My za chwilkę nie wiem, czy nie stracimy firmy, bo urząd skarbowy zajmie nam konta. Podatki musimy płacić, pracowników musimy opłacić... Mało tego - zaraz firmy, które dostarczają nam materiał zaczną nas windykować i nikt na to nie patrzy. Nie patrzy na to PKP, nie patrzy na to Grupa Fewaterm i to się ciągnie od miesięcy.

W takiej sytuacji inwestor - spółka PKP PLK - ma prawny obowiązek w pierwszej kolejności zabezpieczyć roszczenia podwykonawców. Rzecznik spółki zapewnia, że firmy otrzymają swoje pieniądze. Natomiast pełnomocnik Grupy Fewaterm - odmawia jakichkolwiek komentarzy w tej sprawie.

Zobowiązania głównego wykonawcy wobec naszych firm to kwoty od 150 tysięcy nawet do miliona złotych - twierdzą reprezentanci firm budowlanych, które zajmują się remontem dworca kolejowego w Legnicy. Część ekip już zerwała umowy-zlecenia. Kolejne zapowiadają zejście z placu budowy. Przedsiębiorcy mają żal do inwestora, czyli PKP PLK, że nie angażuje się w rozwiązanie problemu. To z pewnością po raz kolejny przedłuży remont, który miał się zakończyć w ostatnim dniu 2019 roku. Rzecznik PKP PLK, Mirosław Siemieniec właśnie zaprosił podwykonawców do rozmów.

-Nie ma takiej opcji, że pozostawiamy podwykonawców samym sobie. Istotnym elementem, który wpływa na termin realizacji jest słabe zaangażowanie głównego wykonawcy.

Pełnomocnik głównego wykonawcy - Grupy Fewaterm - odmówił jakichkolwiek komentarzy w tej sprawie.

Posłuchaj całego programu:

Reklama

Komentarze (20)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~wsiocławiak wszawiak2021-10-11 18:14:45 z adresu IP: (126.4.xxx.xxx)
na naszym dworcu nic nie działa jak powinno.. zapowiedzi za ciche taśmociągi nie windy tak se pojada lub nie a schody ruchome to zwykle zasikane piszczą... Automaty zapchane knyszą czy innym paskudztwem... WROCŁAW GŁÓWNY
~mieszkaniec Wrocławia2021-10-11 18:13:16 z adresu IP: (219.100.xxx.xxx)
W Kobierzycach jest zdewastowany dworzec kolejowy który ciekawostka miał podziemne przejścia na perony.Gadanie i nic z tego nie będzie to wielka ściema. Na ciul wiadukt jak nie ma torowiska mosty kolejowe od dziesiątek lat nie konserwowane to będzie po trzeba dziesiątki milionów złotych.Gadanie dla frajerów, psu na budę potrzebna ta linia do Sobótki.
~Andrzej Kłos2021-10-11 18:15:59 z adresu IP: (126.4.xxx.xxx)
To hoołłota z Wrocławia jeździ po całym Dolnym Śląsku i niszczy stacje kolejowe i linie kolejowe.
~konduktor PKP2021-10-11 18:12:02 z adresu IP: (219.100.xxx.xxx)
W Sobótce ktoś kiedyś chciał kiedyś wprowadzić woła do pociągu bo dojeżdżał nim do stacji :D
~Fuj!2021-10-11 18:11:28 z adresu IP: (219.100.xxx.xxx)
"Robią kupy na podłogę, kradną deski sedesowe. To przez nich toalety na dworcu zamknięto". Gdzie ten zafajdany dworzec? Oczywiście we Ws iocławiu! Zapraszam do ciekawej lektury. Takie są skutki sprzedaży knysz na dworcach, które przed podróżą trzeba wys rać. xD
~Adolf Warski2021-10-11 18:11:10 z adresu IP: (219.100.xxx.xxx)
Ruch na Wrocławiu Głównym nie jest taki wcale wielki jak szermują zwłaszcza miłośnicy "kolejek", zwłaszcza KD, na portalu "infokolej. pl". Wczoraj przeprowadziłem zwiad taktyczny (przyjechałem w tym celu do Wrocka). I wygląda to następująco. Pociąg KD 13:35 do Krotoszyna wykazywał pewne zapełnienie ale nie więcej niż 5% (powiedzmy że to sukces w dzisiejszych czasach). PR 13:40 do Kędzierzyna pusty (wogóle ta relacja na Opole na wszystkich kursach wykazuje bardzo małe zapełnienie, co zwłaszcza mnie bardzo to dziwi). KD 13:43 do Lubania (Śląskiego - by nie mylić z Lublinem) zupełnie pusty, chyba że jakiś pacjent na gape schował się we WC... KD 13:47 do Trzebnicy Centralnej - j. w. KD 13:50 do Jelcza po orzechy laskowe - raptem paru pacjentów. Nie chciało mi się nawet podejść na słynny peron VI by sprawdzić rejs KD 15:36 do Bielawy Zach. gdyż uznałem że szkoda zelówek na ten odległy peron. PR 14:04 do Ścinawy - nawet nie zorientowałem się że wogóle jedzie, taki pusty. PR 14:04 do Kędzierzyna - znowu null. 14:17 KD "Chełmiec" do Jeleniej Góry - i tu zaskoczenie. Zabrakło nawet miejsc stojących w 45WE, czyli sukces! (a jeszcze było wielu spóznialskich i pojazd odjechał trochę po czasie). IC "Piast" 14:19 do Gdyni - o dziwo w jednym wagonie II klasy nawet 10% pacjentów, w sumie ok. 12 podróżnych. PR 14:19 do Międzylesia - puściutki. KD 14:24 do Lubina - oczekiwało na podstawienie składu ok. 5 osób. KD 14:27 do Rawicza .10%. PR 14:37 do Kluczborka - pacjentów z lupą szukać, nie wiem jak zarobili na prąd do Nadodrza a co dalej ??? KD 14:41 do Zgorzelca - nuuuda, odjechał z samą drużyną konduktorską na pokładzie. PR 14:44 do Jelcza - nuuuda. W tym momencie zrobiłem sobie dłuższą pauzę na kawkę by nie oglądać tego obrazu nędzy i rozpaczy. Dalej. KD 15:43 do Wałbrzycha Miasto - o dziwo na 31WE z Jelcza - prawie pełen oprócz jednego wolnego przedziału w tylnej części. I zamiast z peronu V to z nr II. A w tabeli przyjazdu figuruje jako przyjazd 15:10 z Jelcza nr 67859 na peron nr III a odjazd z peronu V jako nr 69281 więc z Jelcza przyjeżdża chyba jako pociąg - widmo. KD 15:59 do Trzebnicy Centralnej - centralnie pusto. PR 16:00 do Opola - po co to jedzie wogóle ??? PR 16:14 do Łodzi aż Kaliskiej - j.w. Tak więc reasumując, zanim coś się beknie o potrzebie, zwłaszcza reaktywacji kolejek powiatowych wokół Wrocławia czy wręcz wąsko - torowych, pobiegajcie troche po peronach bo inaczej z Was beka. Wasz Dobry Wujek Adolf
~wieśniak z Wsiocławia2021-10-11 18:10:00 z adresu IP: (219.100.xxx.xxx)
Pociągi we Wrocławiu są niepotrzebne. A dworzec zostawić na targowisko z szabru i z marchewką dla wrocławskiej biedoty zza Buga.
~Marek Robert Hejduk2021-10-11 18:08:59 z adresu IP: (219.100.xxx.xxx)
Ja pytam po co komu jest ta linia. Kto będzie nią jeździł? Michalak to był twój genialny pomysł, zakorkujesz trzy wloty do miasta w imię projektu który będzie padaczką. Jeśli stopień zapełnienia wagonów nie przekroczy 25procent to do końca życia powinieneś kible w tlk sprzątać szkodniku.
~Jacek Kaźmierczak2021-10-11 18:07:34 z adresu IP: (175.208.xxx.xxx)
Można różnie upatrywać funkcję czy transportu zbiorowego w przyszłości. W obecnym kształcie transportu komercyjnego na prowincji z pewnością nie wróżę mu długiej przyszłości. Ale tym bardziej, im takie prowincjonalne wsie czy miasteczka w okolicach Sobótki, Ustrzyk Górnych czy Pcimia Wielkiego będą niedostępne, tym bardziej będą się wyludniać. Dla młodego człowieka widzącego to przez pryzmat zapyziałości takich miejsc marzeniem będzie ukończenie szkoły i wyjazd stamtąd najszybciej jak tylko to możliwe. Pozostaną tam tylko lumpenemeryci, z autami rzecz jasna. Młodzi dawno zwiną się do wielkich miast i zachodniej europy i zam zapuszczą korzenie. A tymi emerytami na starość to chyba te auta będą się opiekować.
~wrocławianin2021-10-11 18:07:22 z adresu IP: (175.208.xxx.xxx)
Urzędowi kolejarze!. Zamiast odstawiać kolejne szopki to odbudujcie linię kolejową do stolicy Karkonoszy, Karpacza gdzie przez cały rok przyjeżdża ok. 3 miliony turystów. Obecnie kolej do Karpacza zarasta samosiejkami a linia ma przeogromny potencjał turystyczny. Przewozy regionalne plus pociągi retro z panoramicznymi wagonami. Kursy takimi pociągami z panoramicznymi wagonami to z Szklarskiej Poręby i Karpacza przez Mysłakowice, Kowary, Kamienna Góra, Wałbrzych, Nowa Ruda, Kłodzko do Kudowy Zdroju. Takie pociągi byłyby ogromnym hitem i były by w wysokim sezonie turystycznym w pełni obłożone. Póki co żyjemy w kraju gdzie urzędnicy no stop nam wałkują że nic się nie opłaca.
~Wsiocław chlew Polski2021-10-11 18:07:11 z adresu IP: (175.208.xxx.xxx)
Jestem ciekaw kiedy władze województwa Dolnośląskiego zrozumieją, że Dolnośląskie to nie tylko Wrocław, Legnica i okolice Wrocławia a Lwówek Śląski,Karpacz, Kowary, Wojcieszowskie,Bolków i należałoby też pomyśleć nad rewitalizacją lini kolejowej do tych miejscowości. A linia Jelenia Góra Zgorzelec woła o pomstę do nieba. Pociąg tę 77 km trasę potrzebuje ponad dwóch godzin to wstyd panie Marszałku. Tym bardziej,że remont tej linii miał być w 2021 roku, ale pieniążki zostały zabrane na nikomu niepotrzebną linię do Sobótki. Linia ta była remontowana 46 lat temu myślę panie Marszałku, że nadszedł czas na remont.
~wsiocławiak wszawiak2021-10-11 18:06:50 z adresu IP: (175.208.xxx.xxx)
U nas we Wrocławiu też nastąpiły duże zmiany w komunikacji miejskiej. W związku z licznymi głosami mieszkańców na wrocławskich portalach (głównie "Gazecie Wrocławskiej", ale nie tylko), że pociągi we Wrocławiu są niepotrzebne, prezydent miasta Jacek Sutryk rozpoczął likwidację kolei miejskiej we Wrocławiu. Na początku zlikwidowano możliwość przejazdu pociągami na Urbancard ale to dopiero początek. To wspaniałe mieć takiego prezydenta, który wsłuch uje się w głosy mieszkańców i zgodnie z nimi działa. Super sprawa, i tak nikogo we Wrocławiu nie stać na bilety kolejowe a teraz będzie więcej taboru na linie regionalne (głównie w okolicach Jeleniej Góry, gdzie mieszkańcy bardzo chętnie jeżdżą pociągami i jest też mnóstwo turystów). A wrocławianie sobie poradzą, Zdzichu z Sołtysowic już pucuje konia i dryndę, a na Świniarach właśnie budują nowoczesne centrum przesiadkowe, na którym mieszkańcy będą się przesiadać z wieprza na krowę i nazad.
~sołtys lwuwka2021-10-07 22:33:35 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Proszę brać przykład z LKK, tam wszystko jest tip top!
~Wsiocław chlew Polski2021-10-11 18:09:25 z adresu IP: (219.100.xxx.xxx)
Jakby tu był moderator, to w pierwszej kolejności wyciąłby wszystkie komentarze psychicznie chorego osobnika zwanego powszechnie ws iocławskim trollem. Hejt i Nienawiść. HiN - nowego pseudo trolla.
~wieśniak z Wsiocławia2021-10-11 18:06:30 z adresu IP: (175.208.xxx.xxx)
Wiesz czubku z Wrocławia że odpisujesz sam sobie na swoje posty! Wiesz że takie zachowanie to jeden z symptomów schizofrenii. Zapewne slyszysz głosy w swoim pustym baniaku głosy które z tobą gadają. Na początku można to jeszcze leczyć później pozostaje zamknięty szpital psychiatryczny i kaftan. I wygląda na to że twój przypadek podpada już pod kaftan
~Ula z Sobótki2021-10-08 08:07:55 z adresu IP: (77.111.xxx.xxx)
LKK, czyli Lwówecka Kolej Konna, to bardzo porządna firma. Często jeździmy do Lwówka pokazać dzieciom, jak wygląda furmanka, albo profesjonalnie przygotowane podłoże pod asfaltową ścieżkę rowerową. Ostatnio byliśmy na dożynkach, a teraz czekamy na pokaz przetopu szyn kolejowych w dymarce. To będzie turystyczny HIT!
~Życzliwy ale nie wobec PK2021-10-07 21:17:40 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
PKP PLK ta firma to jedno wielkie opóźnienie przykłady inwestycji opóźnionych Wrocław Muchobór, Wrocław Brochów, rewitalizacje linii 292 Wrocław Sołtysowice - Jelcz Laskowice, 285 Wrocław - Świdnica - Jedlina Zdrój itd. pewnie nic nie udało się zrobić w terminie.
~Adolf Warski2021-10-11 18:10:49 z adresu IP: (219.100.xxx.xxx)
Ruch na Wrocławiu Głównym nie jest taki wcale wielki jak szermują zwłaszcza miłośnicy "kolejek", zwłaszcza KD, na portalu "infokolej. pl". Wczoraj przeprowadziłem zwiad taktyczny (przyjechałem w tym celu do Wrocka). I wygląda to następująco. Pociąg KD 13:35 do Krotoszyna wykazywał pewne zapełnienie ale nie więcej niż 5% (powiedzmy że to sukces w dzisiejszych czasach). PR 13:40 do Kędzierzyna pusty (wogóle ta relacja na Opole na wszystkich kursach wykazuje bardzo małe zapełnienie, co zwłaszcza mnie bardzo to dziwi). KD 13:43 do Lubania (Śląskiego - by nie mylić z Lublinem) zupełnie pusty, chyba że jakiś pacjent na gape schował się we WC... KD 13:47 do Trzebnicy Centralnej - j. w. KD 13:50 do Jelcza po orzechy laskowe - raptem paru pacjentów. Nie chciało mi się nawet podejść na słynny peron VI by sprawdzić rejs KD 15:36 do Bielawy Zach. gdyż uznałem że szkoda zelówek na ten odległy peron. PR 14:04 do Ścinawy - nawet nie zorientowałem się że wogóle jedzie, taki pusty. PR 14:04 do Kędzierzyna - znowu null. 14:17 KD "Chełmiec" do Jeleniej Góry - i tu zaskoczenie. Zabrakło nawet miejsc stojących w 45WE, czyli sukces! (a jeszcze było wielu spóznialskich i pojazd odjechał trochę po czasie). IC "Piast" 14:19 do Gdyni - o dziwo w jednym wagonie II klasy nawet 10% pacjentów, w sumie ok. 12 podróżnych. PR 14:19 do Międzylesia - puściutki. KD 14:24 do Lubina - oczekiwało na podstawienie składu ok. 5 osób. KD 14:27 do Rawicza .10%. PR 14:37 do Kluczborka - pacjentów z lupą szukać, nie wiem jak zarobili na prąd do Nadodrza a co dalej ??? KD 14:41 do Zgorzelca - nuuuda, odjechał z samą drużyną konduktorską na pokładzie. PR 14:44 do Jelcza - nuuuda. W tym momencie zrobiłem sobie dłuższą pauzę na kawkę by nie oglądać tego obrazu nędzy i rozpaczy. Dalej. KD 15:43 do Wałbrzycha Miasto - o dziwo na 31WE z Jelcza - prawie pełen oprócz jednego wolnego przedziału w tylnej części. I zamiast z peronu V to z nr II. A w tabeli przyjazdu figuruje jako przyjazd 15:10 z Jelcza nr 67859 na peron nr III a odjazd z peronu V jako nr 69281 więc z Jelcza przyjeżdża chyba jako pociąg - widmo. KD 15:59 do Trzebnicy Centralnej - centralnie pusto. PR 16:00 do Opola - po co to jedzie wogóle ??? PR 16:14 do Łodzi aż Kaliskiej - j.w. Tak więc reasumując, zanim coś się beknie o potrzebie, zwłaszcza reaktywacji kolejek powiatowych wokół Wrocławia czy wręcz wąsko - torowych, pobiegajcie troche po peronach bo inaczej z Was beka. Wasz Dobry Wujek Adolf
~Wojtek2021-10-07 21:14:41 z adresu IP: (31.11.xxx.xxx)
Dziwna sprawa z tym FEWATERM, wałek widać z daleka a PKP to akceptuje. Znajomy był podwykonawca Fewaterm 1.5 roku temu i do dziś nie odzyskał pieniędzy za robociznę a w sądzie sprawa utknęła. Dziwne PKP panstwowa firma i taka postać rzeczy akceptuje !
~luk-asz2021-10-07 20:47:35 z adresu IP: (159.205.xxx.xxx)
Pogonić Fewaterm i to jak najszybciej. PKP PLK już po upływie pierwszego terminu powinna to zrobić. Wykonawca leci w kulki. Zadaszenie nad peronem 2 robią od początku sierpnia. Mamy październik i zrobili deskowanie na 3/4 długości. Chyba trzeba zawiadomić NIK.