88 filmów w programie 13. American Film Festival

GN, PAP | Utworzono: 2022-10-27 13:31
88 filmów w programie 13. American Film Festival - fot. mat. prasowe
fot. mat. prasowe

American Film Festival już po raz trzeci przyjmie formę hybrydową. Część stacjonarna wydarzenia zakończy się 13 listopada, o tydzień dłużej – do 20 listopada – będzie można oglądać wybrane festiwalowe filmy online.

„Bogactwo, różnorodność filmów, które zaprezentujemy odzwierciedla żywotność amerykańskiego kina niezależnego. Chciałabym bardzo, żeby był to optymistyczny znak, że kino w ogóle wraca do normalności po okresie pandemii” – podkreśliła w zapowiedzi festiwalu dyrektorka AFF Ula Śniegowska.

W tym roku będzie można zobaczyć łącznie 88 produkcji - w tym 80 długich i 8 krótkich metraży - z czego 37 zostanie pokazanych w Polsce po raz pierwszy, a 12 będzie miało premierę europejską.

13. AFF otworzy najnowsze dzieło Luki Guadagnina „Do ostatniej kości” - film, za który na ostatnim festiwalu w Wenecji reżyser został nagrodzony Srebrnym Lwem. Jak zwróciła uwagę Śniegowska, pochodzący z Włoch Guadagnino, w wyjątkowy sposób potrafi łączyć europejską wrażliwość z amerykańską energią. „+Do ostatniej kości+ to opowieść o pierwszej miłości i mierzeniu się z własną odmiennością” – oceniła. Główne role w filmie zagrali Taylor Russell i Timothée Chalamet.

Filmem zamknięcia wrocławskiego festiwalu będzie z kolei „Syn” Floriana Zellera – wnikliwe studium współczesnej rodziny w kryzysie. „W filmie tym można zaobserwować jeden z ważniejszych wątków, które w kinematografii współczesnej, ale też i na American Film Festival będą szczególnie obecnie, czyli temat dorastania, ojcostwa, relacji rodzinnych” – podkreśliła dyrektorka festiwalu. „Syn”– jak wskazała - jest swoistego rodzaju prequelem poprzedniego filmu Floriana Zellera -„Ojciec”. W jego obsadzie znalazł się więc Anthony Hopkins (nagrodzony Oscarem za rolę w +Ojcu+), a także Hugh Jackman, Laura Dern i Vanessa Kirby.

Tradycyjnie w programie znalazły się przeboje pokazywane na światowych festiwalach, a wśród nich jeden z najlepiej ocenianych i najdłużej oklaskiwanych filmów na festiwalu w Wenecji – „Wieloryb” Darrena Aronofsky’ego z Brendanem Fraserem w roli głównej, czy „Jednym głosem” Marii Schrader – prezentujący kulisy dziennikarskiego śledztwa, dzięki któremu ujawniono przestępstwa seksualne popełnione przez Harveya Weinsteina (w rolach głównych Carey Mulligan i Zoe Kazan).

Wrocławska publiczność zobaczy także „Armagedon” – najnowszy film Jamesa Graya, przybliżający czasy jego dzieciństwa w nowojorskim Queens (na ekranie m.in. Anthony Hopkins i Anne Hathaway); „Aftersun” Charlotte Welles – jedno z największych olśnień tegorocznych festiwali, od Cannes aż po Toronto oraz „Moonage Daydream” Bretta Morgena – kosmiczną opowieść o Davidzie Bowiem. Wśród najgłośniejszych tytułów znalazł się w tym roku również polski akcent – film „Roving Woman” Michała Chmielewskiego, prezentowany premierowo na festiwalu Tribeca.

W sekcji Special Docs zaprezentowane zostaną m.in.: „Bezkresne lato” z 1966 roku opowiadające o pogoni za wiecznym latem i najlepszą falą, „Buntowniczka Rosa Parks” – portret ikony amerykańskiego aktywizmu, „McEnroe” – historia jednego z najsłynniejszych i najbardziej kontrowersyjnych tenisistów oraz „Urywki raju” – nagrodzony na festiwalu w Wenecji film poświęcony Jonasowi Mekasowi.

Pokazane zostaną również filmy, które w różny sposób próbują uchwycić i opisać ducha generacji Z. Będą to opowieści o ciele, miłości, seksie, relacjach, rodzących się i umierających w mediach społecznościowych, oraz historie o tym, jak - i czy to w ogóle możliwe - załatać dziury między pokoleniami. Wśród nich m.in.: „Sharp Stick” Leny Dunham, „I Love My Dad” Jamesa Morosiniego, „Taurus” Tima Suttona oraz „TikTok, Boom.” Shalini Kantayyi.

Jak co roku nieodłącznym elementem festiwalu będą sekcje konkursowe: Spectrum - stanowiąca przegląd nowych tendencji i młodych talentów kina USA, w ramach której zaprezentowanych zostanie 13 tytułów oraz American Docs, na którą złoży się 8 dokumentów prezentujących różne oblicza Ameryki.

Podczas festiwalu nie zabraknie także retrospektyw. Bohaterką jednej z nich będzie Nina Menkes, której twórczość – jak wskazują organizatorzy AFF - jest uosobieniem amerykańskiego kina niezależnego, a do tego umacnia wiarę w to, że eksperyment w filmie wciąż jest możliwy. Reżyserka odwiedzi Wrocław, gdzie odbierze Indie Star Award i weźmie udział w masterclassie.

„Nina Menkes w swoim kinie krąży wokół trzech przeklętych przez patriarchat tematów: płatnego seksu, pracy kobiet często nużącej, alienującej, niskopłatnej i przemocy wobec kobiet, zarówno tej fizycznej, domowej jak i tej symbolicznej, do której dochodzi w produkcji filmowej i na ekranie” – przypomniała kuratorka retrospektywy prof. Monika Talarczyk.

Jak podkreśliła, kino Menkes to przykład slow ciemna, a więc długich ujęć, w których pozornie nic się nie dzieje. „Mogą one wydawać się monotonne, czasami wywoływać duży dyskomfort obrazami przemocy, ale wszystko to reżyserka wynagradza nam eksplozjami wizualnego piękna” – powiedziała.

Retrospektywa Niny Menkes obejmie jej osiem dzieł; od wczesnych filmów z lat studenckich – „Wielkiego smutku Zohary” (1983) i „Magdaleny Viragi” (1986), do najnowszego „Brainwashed: seksu-kamery-władzy” (2021) – filmu-wykładu, w którym objaśnia, jak podstawowe techniki filmowe działają na rzecz uprzedmiotowienia kobiet na ekranie. Zaplanowano także panel dyskusyjny „Czy inne spojrzenie jest możliwe?” z udziałem prof. Małgorzaty Radkiewicz, Agnieszki Smoczyńskiej, Małgorzaty Sadowskiej i prof. Moniki Talarczyk.

Druga z tegorocznych retrospektyw poświęcona będzie Robertowi Altmanowi. Organizatorzy festiwalu postanowili podzielić ją na dwie części: w ramach 13. AFF-u zaprezentowane zostaną filmy, w których Altman obserwuje i komentuje samą Amerykę, ukazując co stoi za fasadą amerykańskiego snu, zaś w przyszłym roku produkcje, w których reżyser oddaje pole kobietom. W programie tegorocznej retrospektywy znalazło się 11 tytułów, wśród nich m.in.: „Brewster McCloud” (1970), „M.A.S.H.” (1970), „Nashville” (1972) oraz „Gracz” (The Player, 1992).

Pełny program festiwalu można znaleźć na stronie americanfilmfestival.pl

Element Serwisów Informacyjnych PAP

Komentarze (0)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.