Przegubowy elektryk na ulicach Wrocławia od soboty

z informacji prasowych,mk | Utworzono: 2023-02-09 17:37
Przegubowy elektryk na ulicach Wrocławia od soboty - fot. materiały prasowe
fot. materiały prasowe

W najbliższą sobotę autobus będzie jeździł na linii 904. Odjedzie spod Galerii Dominikańskiej o 6:30, 8:30 i 10:30. Od poniedziałku do piątku kursował będzie na liniach 911 i 914 łączących Wrocław i Długołękę.

Nagradzany Lew

Po zeszłorocznych testach autobusów elektrycznych na liniach łączących stolicę Dolnego Śląska z Gminą Długołęka, Wrocław wchodzi w 2023 rok z testami pojazdu, który otrzymał tytuł „Bus of the Year 2023", czyli MAN Lion's City E. Jest to kolejna nagroda, którą otrzymała ta generacja autobusów miejskich firmy MAN, po przyznanej w 2019 roku nagrodzie „iF Design Award".

- Ten elektryczny pojazd wyróżnia się swoim wyglądem i charakterem. Zapewniam, że każdy zwróci na niego uwagę. To prawdziwy król miejskiej dżungli – nawiązuje do nazwy autobusu Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia. – Jestem przekonana, że nasi pasażerowie docenią komfort podróży tym autobusem, dodaje.

Testowy przegubowy Lew ma przeszło 18 metrów długości i posiada 40 miejsc siedzących i 80 stojących. Producent zadbał o wygodę pasażerów, dlatego pod każdym z podwójnych foteli znajduje się łatwo dostępne gniazdo ładowania USB, co ogranicza konieczność jego poszukiwania go przy zajmowaniu miejsc w autobusie. Dzięki odskokowo-przesuwnym drugim drzwiom autobusu ułatwiony jest dostęp do peronów dedykowanych do przewozu osób o ograniczonej mobilności.

Dwa silniki i odzyskiwanie energii podczas hamowania

Zamontowany na dachu system bateryjny, oparty na technologii ogniw litowo-jonowych (NMC), w postaci 8 akumulatorów o łącznej mocy 640 kWh zasila dwa silniki centralne na drugiej i trzeciej osi autobusu. To nowatorskie rozwiązanie, które w opinii producenta, jest bardziej niezawodnym rozwiązaniem. Dwa silniki zwiększają możliwość odzyskiwania energii podczas hamowania z wykorzystaniem systemu rekuperacji. Obie napędowe osie autobusu są zsynchronizowane elektronicznie w celu umożliwienia rozdzielenia momentu napędowego np. w sytuacji poślizgu – zapewniając większą stabilność i bezpieczeństwo jazdy po mokrych odcinkach trasy.

Rozwój komunikacji aglomeracyjnej

Wrocław od lat stawia na rozwój aglomeracji – m.in. poprzez stałe rozszerzanie oferty komunikacji autobusowej międzygminnej. – Od dawna dobrze razem współpracujemy i ta akcja jest kolejnym tego dowodem. Razem możemy zdziałać więcej dla naszych mieszkańców – chwali współpracę Wojciech Błoński, wójt gminy Długołęka.

Testy elektrycznego autobusu firmy MAN są ostatnimi przed rozpisaniem przetargu na „Świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego organizowanego przez Gminę Wrocław na terenie Wrocławia oraz Gmin Wisznia Mała, Długołęka, Czernica i Siechnice.


Komentarze (5)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~rafka2023-02-10 11:55:58 z adresu IP: (195.182.xxx.xxx)
"Wrocław testuje kolejny ekolologiczny autobus..." - dajmy sobie spokój z greenwashingiem. To autobus elektryczny. Ekologiczne jest poruszanie się pieszo i rowerem. Ilość energii potrzebna do wyprodukowania i napędzania samochodów, autobusów, czy tramwajów jest ogromna. Oczywiście, że korzystanie z komunikacji miejskiej jest eko, ale to niezależnie od rodzaju napędu. Elektromobilność jest elektryczna, ale nie ekologiczna.
~Gosc2023-02-10 09:37:22 z adresu IP: (2a00:f41:58e0:74bf:f458:x:x:x)
Nie wiedziałem , że 640 kWh to moc akumulatorów ? Autorowi proponuję kurs elektrotechniki na bardzo podstawowym poziomie - może wtedy zrozumie, że kWh to nie jest moc.
~wrocławianin2023-02-09 21:49:21 z adresu IP: (37.8.xxx.xxx)
Paliły się też akumulatory w telefonach komórkowych. Po roku czy dwu problem opanowano.
~Seto2023-02-09 17:44:52 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Niemieckie media donoszą o serii pożarów autobusów elektrycznych, choć mówienie o tym, że to nagminne zjawisko byłoby w tym przypadku znaczną przesadą. Nic nie wskazuje na to, żeby autobusy elektryczne paliły się znacząco częściej od autobusów spalinowych – problem polega jednak na tym, że kiedy "elektryk" stanie już w ogniu, to niezwykle trudno go ugasić. O problemie zrobiło się ostatnio głośno po tym, kiedy w hali przedsiębiorstwa obsługującego komunikację miejską w Stuttgarcie (Stuttgarter Straßenbahnen AG) zapalił się – prawdopodobnie w trakcie ładowania akumulatorów – niemal nowy autobus elektryczny wyprodukowany przez firmę Daimler. Chodzi o model wyposażony w nowatorskie akumulatory ze stałym elektrolitem. Przebieg pożaru był o tyle spektakularny, że na skutek trudnego do opanowania pożaru pojazdu elektrycznego spłonęła hala wypełniona innymi autobusami, w tym również elektrycznymi i z napędem hybrydowym, zniszczone zostały też dwa autobusy zabytkowe.
~Seto2023-02-09 17:42:33 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Kilka sekund wystarcza, by autobus zamienił się w pochodnię. 4 z 5 autobusów na parkingu doszczętnie spłonęło. Baterie jonowo litowe mają swoje słabe punkty. Nie należy tego ukrywać. Wyobrażacie sobie co by było, gdyby stało się to w trakcie jazdy z pasażerami? Miały być ekologiczne i tanie w eksploatacji, ale ostatnio uchodzą za potencjalnie niebezpieczne. Po gigantycznym pożarze w Stuttgarcie, w którym spłonęło aż 25 autobusów, Monachium wycofuje z ulic autobusy elektryczne tego typu, który miał się zapalić w Stuttgarcie – do czasu wyjaśnienia przyczyn serii pożarów.