Tramwajem przez Popowice

BM, materiały prasowe | Utworzono: 2023-02-14 14:35 | Zmodyfikowano: 2023-02-15 09:51
Tramwajem przez Popowice - Fot: archiwum Radia Wrocław
Fot: archiwum Radia Wrocław

Na czterech kilometrach nowego torowiska zostało usytuowanych 9 par przystanków. Nowe linie tramwajowe będą zatrzymywać się na przystankach: Wejherowska (Hala Orbita), Port Popowice, Białowieska, Park Popowicki, Wrocław Popowice (17. południk), Długa, Wrocław Szczepin, Michalczyka i Kępa Mieszczańska. To na razie robocze nazwy przystanków - magistrat będzie o nich rozmawiał jeszcze z Radami Osiedla. Pierwsze takie spotkanie już dziś po południu. Na tej nowej trasie dwa przystanki zostały usytuowane tak, by ułatwić skomunikowanie z koleją w ramach przystanków - Wrocław Popowice i Wrocław Szczepin.

- To nowa jakość w dostępności do transportu zbiorowego prawie 15 000 mieszkańców będzie miało dostęp do nowych przystanków w czasie dojścia do 7,5 min. Dzięki dwóm liniom tramwajowym mieszkańcy Popowic w szczycie co 6 minut będą mieli komfortowy, niezawodny i neutralny dla środowiska środek transportu, który pojedzie po w dużej części po zielonym torowisku - wskazuje Monika Kozłowska-Święconek z Biura Zrównoważonej Mobilności.

Faktycznie z czterech kilometrów nowej trasy trzy to zielone torowisko. Całe torowisko jest odizolowane od ruchu samochodowego, dzięki czemu tramwaje nie będą stały w korkach. Nowe linie to także łatwiejszy dojazd na zachód miasta z centrum i śródmieścia - więc poprawia się sytuacja kolejnych tysięcy wrocławian chcących dostać się np do Hali Orbita czy basen na Wejherowskiej albo w przeciwnym kierunku do ZOO lub Hali Stulecia.

- Zyskujemy szybsze i niezawodne połączenie tramwajowe dużych osiedli Kozanowa i Popowic z placem Grunwaldzkim i przez centrum miasta z Dworcem PKP. Poprawi się też wygoda dla pasażerów - przegubowym autobusem może podróżować maksymalnie 150 osób nowoczesnym tramwajem - maksymalnie 250 - wylicza Kozłowska-Święconek.

TRAMWAJE

Przez Popowice nowym torowiskiem pojadą dwie linie tramwajowe.

- Pierwsza to linia tramwajowa 19 łącząca Kozanów z placem Grunwaldzkim i dalej z Halą Stulecia. Linia ta pojedzie tą samą trasą co obecny autobus C, a nawet jeszcze dalej. Jej zaletą będzie to, że zapewni bezpośrednie i niezawodne połączenie Kozanowa z placem Grunwaldzkim. Tramwaj na trasie o długości 11,5 km stawać będzie na 24 parach przystanków - tłumaczy dyrektorka Biura Zrównoważonej Mobliności.

Dziś autobusy linii C jeżdżą co 15 minut – tramwaje pojadą co 12. Czas przejazdu autobusów w korkach wydłużał się na trasie z Kozanowa na Grunwaldzki nawet o 18 minut. Tramwaj ma w 100% wydzielone torowisko.

- Druga linia w części przebiegu pokrywa się z istniejącą na razie linią 32, która z Kozanowa zamiast jechać ulicą Legnicką, pojedzie ulicą Popowicką i dalej przez nowo otwarte mosty Pomorskie do centrum miasta, przez Dworzec Główny i dalej na Gaj. Przy okazji - dla uporządkowania numeracji naszych wrocławskich linii, wraz ze zmianą trasy 32, zmienimy jej numer na 18. - wyjaśnia Kozłowska-Święconek


Uruchomienie nowej trasy tramwajowej to również kilka zmian w komunikacji autobusowej, głównie w rejonie Kozanowa i Popowic. Linie autobusowe zostały tak zmienione, by m.in. skutecznie dowoziły pasażerów do tramwajów.
- Osiedle Kozanów, czyli ciąg ulic Kozanowskiej i Dokerskiej zostanie wzbogacony o autobusy linii 102 i 103, które będą zapewniały dojazd do komunikacji tramwajowej w ciągu ulicy Pilczyckiej i Legnickiej. Autobusy linii 103 zostaną skrócone do węzła przesiadkowego "Kwiska", aby nie powielać linii tramwajowych - opisuje Adam Więcek z Biura Zrównoważonej Mobilności.
Linia 104 zostanie połączona z linią 140 tworząc nowe połączenie Maślic i Kozanowa z Osobowicami przez węzeł "Kwiska". Dzięki takiemu rozwiązaniu, mieszkańcy Maślic i Osobowic będą mogli dojechać do linii tramwajowych kursujących ulicą Popowicką oraz ulicą Legnicką,
- Z uwagi na to, że Popowicka uzyska połączenie tramwajowe z Dworcem PKP, to autobusy linii 122 będą kursowały ulicą Legnicką i Zachodnią zamiast ulicą Popowicką. Linie 101, 126, 127 i 128 pozostaną bez zmian i będą kursowały obecnymi trasami przejazdu - dodaje Więcek.
Tramwaje nowymi trasami pojadą w maju 2023 roku. Uruchomienie tego połączenia wiąże się z koniecznym do przeprowadzenia remontem torowiska na Legnickiej, który to remont nie zacznie się zanim nie ruszą tramwaje przez Popowice. W dniach 14-16 lutego zaplanowano spotkania informacyjne z aż piętnastoma Radami Osiedla. Ta liczba spotkań i liczba interesariuszy pokazuje, że nowe torowisko, nowe linie tramwajowe i autobusowe zmienią sytuację pośrednio co trzeciego mieszkańca Wrocławia.


Komentarze (9)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Pax2023-02-15 19:06:57 z adresu IP: (2a01:112f:585:5600:143e:x:x:x)
A jeśli mieszkańcy osiedli Stablowic, Pracz Odrzańskich czy Maslic powiedzą NIE zmianom przebiegu tras autobusowych linii 102 i 103 na Kozanowie i nie zgodzą się, aby linie autobusowe na Kozanowie jeździły ulicami: Gwarceka, Dokerską i Kozanowską tylko w całości ul Pilczycką?
~DX12023-02-14 20:07:01 z adresu IP: (31.60.xxx.xxx)
A co z przyspieszonym tramwajem plus?
~Bulba2023-02-14 17:00:41 z adresu IP: (31.178.xxx.xxx)
Ludzie nie jeżdżą tylko na Dworzec PKP. Wielu ludzi dojeżdża autobusem 122 z Popowic do Kuźnik lub Nowego Dworu. Teraz po zmianach trzeba będzie się przesiadać. Tramwaj tu nic nie pomoże. Mi dodatkowo odpadnie linia którą dojeżdżam do pracy. Czekać mnie będzie więcej przesiadek. Tak więc jest to dla mnie rozwiązanie zupełnie niekorzystne.
~Ja on 2023-02-14 16:37:09 z adresu IP: (45.11.xxx.xxx)
Dobra informacja !! Dobra okazja też aby uporządkować nieco numerację, te ni przypiął ni wypiął 31 i 33 powinny wrócić do starych numerów 22 i 12
~Cod2023-02-14 15:09:31 z adresu IP: (188.122.xxx.xxx)
Popowice i Nowy Dwor to dzielnice w których mieszka najwiecej urzędników i te linie są dla nich gdyby nie oni to by te linie nie powstały!!! Dlaczego Sutryk nie wybuduje tramwaj i na Jagodno bo tam wedlug niego i urzędników mieszkają ludzie drugiej kategorii i korki beda tam zawsze a temat tramwaju bedzie obecny gdy beda zawsze zbliżamy się wybory a na Jagodnie Korki,korki i korki a Sutryk tych co zadają pytania o tramwaj na Jagodno wyzywa,hamuje,i blokuje. Mieszkańcy Jagodna poki ten arogant bedzie u władzy tramwaj bedziecie widzieli zawsze tylko na rysunkach podczas kampanii wyborczej!
~Cod2023-02-14 23:30:18 z adresu IP: (188.122.xxx.xxx)
@emma to ty się nie kompromituj! Takich mamy "ynzynierow" po studiach niestety! Te pustostany po studiach nie potrafią zaprojektować linię na 1 poziomie to czego sie uczyli dlubania w nosie za co biora kase Takich mamy budowniczych- myslenie ich boli cierpią na tym mieszkańcy a ci ynzyniery tzw tym aby doja kase z miasta I to ty się emmo nie kompromituj mniej lewackiej ideologii i moze bedzie z Tobą lepiej K tego zycze !
~Emma2023-02-14 20:06:39 z adresu IP: (87.207.xxx.xxx)
Nie kompromituj się swoimi opowiadaniami ! We Wrocławiu od kilku dekad nie ma dzielnic tylko jest 48 osiedli. A jak chcesz budować linię tramwajową na Jogodno to pomyśl ile to kosztuje i wskaż źródło finansowania. Ponadto zastanów się jak pokonać przeszkodę prawną w postaci skrzyżowania torów tramwajowych z torami kolejowymi w jednym poziomie ?
~Same sukcesy2023-02-14 15:02:58 z adresu IP: (93.105.xxx.xxx)
4 lata budują 4-kilometrową trasę. Sukces! Inwestycja zostanie oddana do użytku ponad 5 miesięcy po pierwotnie deklarowanym terminie. Kolejny sukces! Premia się należy.
~Cod2023-02-14 15:12:57 z adresu IP: (188.122.xxx.xxx)
Po terminie mieli oddawać to tłumaczyli sie brakiem stali bo wojna co prawda nie bylo. Chca poprostu otwierac wszystko w roku wyborczym albo jak najbliżej wyborów zeby arogancki Sutryk wygrał wybory nie można na to pozwolić!Nie dajcie sie nabrać!