Mieszkańcy Lubawki nie chcą ciężarówek z urobkiem w swoim mieście

Piotr Słowiński, PP | Utworzono: 2023-04-17 18:30 | Zmodyfikowano: 2023-04-17 18:30
 Mieszkańcy Lubawki nie chcą ciężarówek z urobkiem w swoim mieście - fot. Piotr Słowiński
fot. Piotr Słowiński

Mieszkańcy Lubawki nie chcą jednak by ciężarówki jechały przez ulicę Szymrychowską, czy nawet specjalnie w tym celu przystosowaną polną drogą:

Rada miejska w Lubawce zgodziła się na wydzierżawienie dla spółki prowadzącej kopalnię w Olszynach dawny skład drewna, by można było kamień przesypywać do wagonów. Burmistrz Lubawki Ewa Kocemba zastanawia się czy umowę podpisać. Jak mówi, chce sprawę - która wywołała tak duży społeczny sprzeciw - ponownie przeanalizować. Chodzi o pół miliona ton kamienia rocznie. - Nie chcemy ciężarówek z urobkiem w Lubawce - mówi radny Marek Szota:

Przeciw kamieniołomowi nie protestują mieszkańcy Olszyn, w których formalnie kopalnia się znajduje. - Nie dotkną ich niemal żadne uciążliwości - mówi wójt gminy Kamienna Góra Patryk Straus:

Inwestor jest już na końcu urzędowej drogi do uzyskania koncesji na wydobycie. Chce jednak dzielić się podatkami. W gminie Lubawka ma być siedziba firmy i tam mają trafiać odpisy z podatku CIT, a do gminy Kamienna Góra podatki gruntowe i opłaty wydobywcze.

Kamieniołom w Olszynach będzie miał zasobność około 20 mln ton cenionego w drogownictwie i budownictwie porfiru. W Polsce jest czynna obecnie tylko jedna kopalnia tego kruszywa, w małopolskim Zalasie. Pozostałe rozpoznane złoża są na Dolnym Śląsku, ale nie są eksploatowane.

POSŁUCHAJ WIĘCEJ:

cz. 1

cz. 2


Komentarze (30)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Jadwiga2023-04-25 08:48:31 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Ogarnia mnie paranoja, gdy pomyślę o sprzecznościach w jakie popadają decydenci. 1.S3 omija Lubawkę - dbałość o przyrodę, mieszkańców, zabytki, turystykę. 2.Kopalnia - wjazd do miasta 40 ciężarówek z kruszywem, dewastacja dróg, przyrody, likwidacja agroturystyk, hałas i zapylenie wokół szkoły i przedszkola, dewastacja okolic Chełmska Śląskiego {zabytkowa zabudowa, wąskie uliczki}. Pogratulować przemysłowej wizji!
~Aiko_Sudety2023-04-24 21:35:47 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
Super pomysł z linią kolejową- jest tylko jeden problem: z tego co pamiętam nieczynna linia kolejowa 330 Okrzeszyn-Chełmsko Śl-Krzeszów-Kamienna Góra od odcinka Krzeszów do Kamiennej Góry została zamieniona na ścieżkę rowerową
~Sylwia2023-04-24 16:40:56 z adresu IP: (2a00:f41:70ec:5ec3:d925:x:x:x)
Nawiązując do przedstawionych powyżej komentarzy proponuję spojrzeć na omawiane zagadnienie z innej strony, wydaje mi się znacznie lepsze zarówno dla mieszkańców Lubawki jak i inwestora przyszłej kopalni. Mapy wskazują, że istnieje nieużywana linia kolejowa z Chełmska Śląskiego do Kamiennej Góry, więc transport kolejowy z planowanej kopalni w Olszynie nie wymaga niszczenia środowiska naturalnego w okolicy rezerwatu przyrodniczego Kruczy Kamień w Lubawce. Linia osiąga rogatki Kamiennej Góry przecinając ulicę Lubawską i łączy się z linią kolejową Lubawka Kamienna Góra. Trochę trudu, dobrej woli i można ubiegać o remont nieużywanej linii oraz uniknąć przejazdu setek ciężkich ciężarówek przez tereny zabudowane Lubawki (okolice szkoły i przedszkola), gdzie hałas i zapylenie mogą w znaczący sposób wpływać na zdrowie mieszkańców i dzieci (astma, nerwice,choroby słuchu...). Może warto zastanowić się nad takim rozwiązaniem, szczególnie, że władze państwowe zapowiedziały reaktywację lokalnych połączeń kolejowych i walkę ze zmniejszeniem wykluczenia transportowego małych miejscowości.
~Aiko_Sudety2023-04-20 09:42:13 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Nie podpisałabym petycji, gdyby wyznaczona droga nie przebiegała przez dwa szlaki turystyczne 800m od Kruczej Doliny i Rezerwatu Przyrody Kruczy Kamień W statucie gminy widnieje informacja o rozwoju Lubawki w kierunku turystyki. Jeżeli gmina podpisze umowę dzierżawy z inwestorem zmienia to całkowicie strategie rozwoju Lubawki z miasteczka turystcznego na miasteczko z przemysłem ciężkim. Obiecane wpływy od inwestora to między innymi przychód z tytułu podatku CIT- biorąc pod uwagę, że najbliższe lata wspomniany przedsiębiorca będzie inwestował -przychody dla gminy z tytułu CIT będą marne lub żadne. Prostestujemy, ponieważ nie chcemy w zamian za kurz i pył oddać najładniejszej części miasteczka. Ujmując sprawę brutalnie inwestor traktuje Lubawkę,jak sutener Panią prostytutkę. Ostatnie 30 lat włodarze gminy zaniedbali Lubawkę-być może zdecydowany protest lokalnej społeczności spowoduje, że burmistrz, radni zaczną podjemować lepsze decyzje dla miasteczka i jego okolic. Bądźmy dobrej myśli, bo po co być złej...
~mieszkaniec Lubawki2023-04-20 06:33:22 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Już wszystko za nas zostało zdecydowane, kasa poszła za przychylność, mnie już ta miejscowość nie obchodzi, trzeba stąd uciekać, tutaj dobrze się żyje tylko bogatym, reszta ma siedzieć cicho i korzystać z programu "miska ryżu+" Wagony kolejowe z kruszywem zrujnują do reszty budynek w którym mieszkam...prawie przy samych torach.
~Potrzebne są $$$2023-04-18 11:41:46 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Jak Lubawka chce być taka turystyczna to Jak ?? Jeśli maja problem z droga to jaki inwestor będzie chciał tam budować hotel czy inne atrakcje?? Prawda jest taka ze miasto niszczeje z roku na rok i nie ma pieniędzy na odbudowę. To może być ostatnia szansa miasta. Jak skończysz Ske to już nikt tu nie zajedzie.
~Rozsądna ekolożka2023-04-18 12:47:52 z adresu IP: (195.22.xxx.xxx)
Hotel i miejsca noclegowe w Lubawce są, ale brud, kurz i hałas w mieście to nie jest szansa tylko koniec tego miejsca. Piękna Krucza Dolina to ostatnie normalne miejsce w naszym mieście bez smrodu, śmietniska i głupich pomysłów. Nie tędy droga do sukcesu.
~Harley Davidson 2023-04-18 10:07:01 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
29.04. w Lubawce rozpoczęcie sezonu motocyklowego ???? Ja będę ! A Wy ?
~Lokalny Patriota2023-04-18 09:53:41 z adresu IP: (93.181.xxx.xxx)
Ten kto to zatrzyma w przyszlych wyborach skorzysta najbardziej. Lubawczanie sie odwdziecza. Ciekawe, co zrobi Pani Burmistrz. Ogromny kapitał wyborczy, ale takze zwykly szacunek wsrod obywateli można tutaj zyskać.
~SUDETIhater2023-04-18 09:49:39 z adresu IP: (93.181.xxx.xxx)
Niesamowite, że nazywasz siebie Turystą i popierasz zniszczenie wszystkiego co turystycznie Lubawka ma do zaoferowania. Nie wsadzaj wszystkich do jednego worka, nie każdy jedynie narzeka, nie wszyscy zniszczyli Świętą Górę. To działo się pokolenia temu. Ten wysyp komentarzy dodanych w tak krótkim czasie bardzo przypomina składniowo przemowę PREZESA na radzie.
~Davot2023-04-18 12:42:58 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
Nie takie znowu pokolenia temu. W latach 80 tych wszystko bylo jeszcze ok.
~Turysta2023-04-18 09:38:33 z adresu IP: (83.26.xxx.xxx)
Widać mieszkańcom Lubawki nic nie pasuje, ani tartak, ani składowisko kruszywa. Najlepiej zrobić w Lubawce skansen i żyć w błogim smrodku z państwowych dotacji. Zmartwieni stanem środowiska i turystki. Czyżby potrafili tylko narzekać, wybrzydzać i niszczyć. Przecież to nikt inny tylko mieszkańcy zrujnowali piękny zabytek jakim była Święta Góra, nie potrafią zadbać o wygląd miasta - sypiący się tynk z miejskiego ratusza itd. Może zatem narzekać i wybrzydzać mieszkańcy wezmą się do roboty i przywrócą, niegdyś piękna miejscowość, do dawnej świetności.
~Inwestor prp2023-04-18 09:32:40 z adresu IP: (195.22.xxx.xxx)
Inwestor do realizacji przedsięwzięcia nie potrzebuje łaski gminy Lubawka ... inwestycja dojdzie do skutku nawet bez tej dzialki bo tory należą do PKP a działka z boku do LP. Propozycje inwestora to ukłon w stronę mieszkańców Lubawki. Jeżeli Rada czy Burmistrz sie nie dogada to transport pójdzie przez miasto a nie po polach a gmina nie będzie miała złamanego grosza z tego. To jest wybór mniejszego zła. Nikt nie może zakazać takiej inwestycji jak będzie koncesja na wydobycie a ona będzie.. naprawdę zglebcie temat a nie toczycie pianę..
~Aiko_Sudety2023-04-20 11:00:46 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
w myśl rady inwestor prp chcielibyśmy zgłębić temat: dzierżawca terenu ma wpis do PKID (usługi dodatkowe związane z górnictwem) oznacza to mniej więcej tyle, że kopalnia będzie stanowiła osobną spółkę, a to ona będzie generowała przyszłe zyski Oględnie mówiąc potrzebujemy rzetelenie wykonanego audytu inwestora, łącznie z powiązaniami kapitałowymi. Warto sprawdzić, czy wśród byłych współpracowników spółki lub wspólników nie znajduje się osoba zarządzająca jakąś fundacją ekologiczną, czy zgody środowiskowe nie zostały wydane zbyt pochopnie etc.
~Aiko_Sudety2023-04-20 10:26:11 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
W wypowiedzi prezesa można dojrzeć wiele niedomówień i niespójności - w myśl psychopatycznej zasady w mętnej wodzie dobrze się łowi ryby. Dotarły do nas informacje, że zgoda środowiskowa opiewa na 10 dostaw dziennie, jednak prezes poinformował na zebraniu rady miasta, że będzie to 40 dostaw dziennie. Czyżby prezes zakładał, że radni nie potrafią liczyć do 10? Za wyjątkiem osób mieszkających przy ul Szymrychowskiej (droga powiatowa) większość miasteczka będzie zadowolona, jeśli nowa droga dla tirów nie zostanie poprowadzona w pobliżu rezerwatu przyrody. Warto przypomnieć, że rezewat został uworzony ze względu na ciekawą intruzję porfiru... o ile dobrze pamiętam kopalnia interesująca się terenem w pobliżu rezerwatu, będzie wydobywałą porfir...
~Ziom2023-04-18 09:22:10 z adresu IP: (31.0.xxx.xxx)
Spoko niech jeżdżą przez Chełmsko i zawracają na rynku. Przecież z Okrzeszyna jeździły tiry z dużo większej kopalni przez kilkadziesiąt lat przez Chełsmko , Olszyny, Krzeszów i Kamienna , więc nie widzę problemu. Proponuję Chełmsko odlaczyć od gminy Lubawka , a Lubawka niech sobie stoi w marazmie co widać po dworcu i stoku.
~jonga2023-05-25 10:52:11 z adresu IP: (217.96.xxx.xxx)
Częściowo masz rację. Marazm i głupota to pierwsze imię Lubawki jednak nie zgadzam się na takie przerzucanie takich "kosztów" jak transport: hałas, pył na Lubawkę. Przede wszystkim zbyt blisko jest szkołą, hałas nie jest taki prosty do okiełznania.
~Mieszkaniec 2023-04-18 08:45:07 z adresu IP: (88.220.xxx.xxx)
Niech robią przynajmniej miejsca pracy będą dla innych bo i tak w tej dziurze nic się nie dzieje
~Małgorzata Nabdek2023-04-18 07:46:56 z adresu IP: (212.244.xxx.xxx)
Jestem przekonana, ż Pani Burmistrz podejmie jedyną możliwą decyzję i poprze protestujących mieszkańców!!! W innym przypadku skończony jest nasz Samorząd Gminny i perspektywa rozwoju turystycznego naszego miasta. TPD zaorane, gdzie mieszkańcy Wrocławia wynajmowali domki, ze względu na ciszę i cudowne widoki. Ta inwestycja jest u nas po prosu niemożliwa. Ekscytujący się tą inwestycją Wójt Straus niech ją zabiera do siebie!!!
~Świadomy Lubawczanin2023-04-18 00:48:35 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Panie wójcie Strauss weź Pan sobie całą tą inwestycję - skoro wg Pana to taki świetny interes. My mieszkańcy Lubawki nie widzimy w tym w ogóle interesu mamy już smród ze składowiska odpadów z jednej strony, teraz będziemy mieli hałas i pył z drugiej strony. Brakuje nam jeszcze tylko takiej świetnej inwestycji jak kurnik albo ferma norek w centrum miasta. Dla Lubawki to nie jest żaden interes - to nie jest inwestycja, która jest warta aż takich uciążliwości - nie przyciągnie innych inwestycji, nie zmieni nawet zauważalnie sytuacji na rynku pracy, a wpływy mogą nie zrównoważyć kosztów jakie mogą się pojawić w związku z tą "inwestycją" - przecież ten ciężki sprzęt będzie jeździł też po innych drogach rujnując je i pogarszając znacznie ich stan. Nie jestem przekonany, że te niewiadome co do skali przychody je zrównoważą.
~jonga2023-05-25 11:05:59 z adresu IP: (217.96.xxx.xxx)
Proszę pamiętać, że smród nie jest ze składowiska ale z przetwarzania odpadów. Trzeba pisać do WIOŚiu bo ta inwestycja nie jest stara i nie ma prawa tak działać. To, że nie ma norm i sposobów badania "smrodu" nie oznacza, że mamy żyć w zanieczyszczonym zapachowo mieście.
~Lubawczanka 2023-04-18 00:16:56 z adresu IP: (2a00:f41:7000:14c0:f1b3:x:x:x)
Lubawkę już wystarczająco obciążono kamieniem i betonem w ostatnich latach... Piękne łąki poświęcone dla nowoczesnej S3, stawy i pola przerobione na gminne wysypisko śmieci,zabetonowana domami już prawie cała święta góra... Jeszcze nas kamieniem zasypcie czy tam kruszywem i mamy komplecik... ????
~jonga2023-05-25 11:21:13 z adresu IP: (217.96.xxx.xxx)
Zgadzam się z problemem "wysypiska" jako źródła uciążliwości zapachowych - a dokładnie przetwarzania odpadów a nie składowania. Problemem jest złe prowadzenie procesów czyli brak nadzoru nad tą spółką. Zgadzam się też z problemem "zabudowywania" Lubawki ale tylko w kwestii nieodpowiedniej lokalizacji działek budowlanych - to urząd wyznacza, gdzie miasto ma się rozrastać i wydaje decyzje. Ludzie chcą się budować bo mieszkania są kiepskiej jakości, często w budynkach są lokale komunalne a jeszcze gorzej socjalne, gdzie mieszkają problematyczni lub roszczeniowi lokatorzy (wszystko za darmo by chcieli a od siebie nic). Co ma zrobić osoba która ma pieniądze, chce się wybudować i jakoś wspierać jeszcze tę społeczność lokalną bo jest pracowita, niegłupia? Mogą wszyscy bardziej rozgarnięci wyjechać pod Wrocław albo za granicę ale nie na tym polega życie w społeczeństwie.
~Były mieszkaniec 2023-04-18 08:46:31 z adresu IP: (83.26.xxx.xxx)
Droga Lubawczanko, piszesz o gminnym wysypisku śmieci, czyżby mieszkańcy Lubawki nie produkowali odpadów? Zatem gdzie te odpady mają być składowane może w sąsiedniej gminie. Coś mi się wydaje, że szanowna Pani chciałaby z Lubawki zrobić skansen, ogrodzić drewnianym płotkiem i zapraszać turystów do oglądania polskiego zapyziałego zaścianka z zapiętym chłopstwem na ulicach.
~Zosia 2023-04-17 23:25:41 z adresu IP: (31.0.xxx.xxx)
Miejmy nadzieję, że Pani burmistrz stanie po stronie mieszkańców Lubawki i nie podpisze żadnej umowy.
~Marcin2023-04-17 21:33:25 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Jestem bardzo ciekawy jaka by była opinia Wójta, gdyby znalazł się po drugiej stronie, czyli mieszkańca Lubawki a dodatkowo mieszkał w pobliżu składowiska urobku? Czasami warto zrezygnować z pieniędzy na rzecz ochrony przyrody, bo ona się sama nie obroni.
~Lubawczanin2023-04-17 20:41:00 z adresu IP: (93.181.xxx.xxx)
Nie możemy dopuścić do tego by ta "inwestycja" doszła do skutku. Wójt tak wspiera inwestora, bo kasa trafi do Kamiennej Góry, a syf do Lubawki. Czy mieszkańcy Olszyn nie mają nic przeciwko ? Brzmi wątpliwie, a nawet jeśli to cała afera toczy się wokół transportu urobku, a nie powstaniu samej kopalni, która rzeczywiście miałaby być względnie daleko od zabudowań, w odróżnieniu od potencjalnego składu w Lubawce, który mógłby być około STO METRÓW od szkoły i mniej niż 10 metrów od budynków wielorodzinnych. Liczymy, że te 1000 podpisów zebrane w nieco ponad dwa dni (Lubawka ma około 6000 wszystkich mieszkańców, podpisywały się osoby pełnoletnie) ukazuję skalę niezadowolenia i wzbudzi w Pani Burmistrz refleksję. który naprawi błąd popełniony przez większość rady miejskiej. Dziękujemy za publikację tego artykułu, mamy nadzieję, że media są po naszej stronie...
~cera2023-04-17 20:37:03 z adresu IP: (194.177.xxx.xxx)
Jakoś nie widać protestujących ekologów i zielonych - nie pasuje ?
~Mieszkaniec 2023-04-17 19:56:05 z adresu IP: (81.15.xxx.xxx)
Jak to przejdzie, to bedzie tragedia. Pola kolo Rezerwatu przyrody Kruczy Kamień są oblegane przez mieszkańców i turystów. To jest jedyna oaza spokoju, można tam spacerować z dziecmi, z wózkami, starsi ludzie z kijkami. Gdy zostanie wybudowana tam droga, nikt tam juz nie pojdzie i będą ludzie siedziec w domach. Takie inwestycje robi się daleko poza centrum miasta, a nie w bliskiej odległości od budynków mieszkalnych i szkoły oraz przedszkola. Za marne 160 tys ROCZNIE! Tego i tak gmina nie odczuje. Bedzie to kolejna katastroficznq w skutkach inwestycja, podobnie jak zalewana ścieżka rowerowa wokół zbiornika wody Bukówka, czy stary dworzec kolejowy, w którym mial byc hotel...
~jonga2023-05-25 11:09:43 z adresu IP: (217.96.xxx.xxx)
Gmina nie odczuje tych 160 tys. na plus ale na minus. Bo nie wierzę w to, że nie ucierpi droga gminna czyli ulica Torowa i że inwestor będzie taki dobry i będzie sponsorował jej remont...