Kamienice przy Pułaskiego we Wrocławiu nie będą już straszyć, trwa ich remont

, AO | Utworzono: 2023-11-20 06:33 | Zmodyfikowano: 2023-11-20 06:34
Kamienice przy Pułaskiego we Wrocławiu nie będą już straszyć, trwa ich remont - fot. Jakub Ciołko
fot. Jakub Ciołko

Przeznaczone początkowo do wyburzenia obiekty ocalono, ale od kilku lat pozostają opuszczonymi ruinami. Przebudowa w dużym stopniu odmieni budynki, ale w tej sytuacji najważniejsze jest przywrócenie ich pełnej funkcjonalności.

- To jest cena, jaką trzeba ponieść za tchnięcie życia w te mury – mówi Radiu Wrocław Daniel Gibski, Dolnośląski Wojewódzki Konserwator Zabytków:

"Będzie to trochę inny wyraz, natomiast w tym przypadku zostawiamy jak najwięcej z oryginalnej struktury. To zawsze wymusza pewien kompromis, ponieważ sprowadzenie parteru do poziomu 0, wiemy, że tam są 3 czy 4 schodni do każdego lokalu usługowego historycznego, to też wymaga pewnej zmiany infrastruktury i to się odbędzie."

Zaniedbane wnętrza opanowały pleśnie i grzyby, których eliminacja wymagać będzie prawdopodobnie rozbicia skażonych ścian.

- W wielu przypadkach jedynym sposobem ich eliminacji będzie zupełne rozbicie ścian i stropów, by uniknąć porażenia mikologicznego po remoncie – dodaje Daniel Gibski:

"Stracimy dosyć dużą część substancji zabytkowej, natomiast staramy się ocalić ile tylko można. Na pewno pozostaną nam fasady, a więc ta część kształtowana w 19 wieku będzie tutaj jak najbardziej czytelna, na pewno sienie, być może coś jeszcze. Natomiast nie ma co ukrywać, przekształcenia będą dosyć duże."

Kamienice od 2020 roku są własnością prywatną. Inwestor kupił je za ponad 17 mln złotych i był gotów podjąć się trudnej renowacji. Plany pokrzyżowała jednak pandemia. Trwający remont pozwoli przywrócić narożnej kamienicy wieżyczkę, która została zniszczona jeszcze przed II wojną światową. Trudno powiedzieć jak długo potrwają prace. Inwestycja zakłada remont oraz rozbudowę pierzei, która odzyska funkcję mieszkalno-usługową.


Komentarze (22)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Mieszkańcy2024-03-31 17:08:24 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
Trwa remont? Panie Konserwatorze... widział Pan to? Nikt nic nie robi, żadnego remontu, jest Pan z deweloperem w jakimś układzie?
~Niezadowolony.2024-02-25 02:10:17 z adresu IP: (46.45.xxx.xxx)
Parodia to powinno być zburzone i powinny powstać nowoczesne bloki na 10 pięter. Wtedy mieszkań było by więcej i powstała by droga i każdy byłoby zadowolony. No poza tymi oszołomami co to gówienko wpisali do rejestru zabytków. Albo trzeba było zburzyć i przesunąć dalej budynki równo w linii z resztą tych nowych. A odtworzyć z tą samą elewacją skoro tak się konserwatorowi podobała....
~Michał2023-11-26 23:23:15 z adresu IP: (77.255.xxx.xxx)
Genialnie! Jeszcze tylko ustawa krajobrazowa, usunąć śmiecio-reklamy ze skrzyżowania i przekierować ruch samochodowy w kosmos i będziemy mieć w końcu cywilizacje w tym miejscu Wrocławia. Na szczęście nikt nie słucha leśnych dziadków, którzy najlepiej wyburzyliby śródmieście tylko żeby przejechać smochodzikiem.
~Artur Adamski2023-11-21 09:38:27 z adresu IP: (188.146.xxx.xxx)
Z tą "wartością zabytkową" walących się ruder, prowizorycznie i tandetnie odbudowanych w 1945 roku, pozbawionych jakichkolwiek historycznych detali itd. - to gruba przesada. Ich "rewaloryzacja" będzie musiała być taka, jak Hotelu Grand. Czyli - rozbiórka do gruntu i całkowita odbudowa. Grand jest jednak po prostu ładny i stoi w logicznym miejscu, czego nie można powiedzieć o tym ponurym poniemieckim syfie przy Pułaskiego, który powinien ustąpić miejsca logicznej zabudowie, szerokiemu pasowi zieleni i odpowiednich rozmiarów pasom ruchu pieszego i kołowego. Na parterach nowych budynków powinny być też sklepy i restauracje a nie mieszkania, jak w tych dotychczasowych bezsensownych budowlach.
~Lajkonik2024-02-06 23:58:52 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
Postawmy bloki, albo szkaradne nowoczesne budynki. Pomysł godny dyletanta . Ludzie przyjeżdżają do Krakowa czy Wrocławia nie tylko dla Rynku. Klimat dają właśnie takie pierzeje XIXwiecznych budynkow. Brawo dla dewelopera i konserwatora. Pan Artur Adamski chciałby z Wrocławia zrobic Radom. Sugeruje przeprowadzkę do Radomia. A Wrocławowi zostawic co Wrocławskie, zwłaszcza jak przetrwało wojny i PRL.
~Obywatel 2023-11-21 06:32:01 z adresu IP: (2a01:112f:4308:4c00:18b4:x:x:x)
To rudery które trzeba było usunąć by poszerzyć ulicę i zrobić ścieżkę rowerową i nasadzie drzewa.
~Roksana2024-02-07 00:01:10 z adresu IP: (37.248.xxx.xxx)
Te rudery jak sie je wyremontuje będą perełką architektoniczną i wizytówka miasta. Dość jest szpecących, koszmarnych blokow czy apartamentowców, które zabijają magię tego miasta
~adash2023-11-20 22:44:20 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Żenada!!! niech całą Pułaskiego już odbudują, bo wydzielone torowisko nie ma tam najmniejszego sensu
~Lord Executioner 2024-01-26 17:26:29 z adresu IP: (2a00:f41:7076:f290:7ca3:x:x:x)
żenada są takie komentarze że wydzielone torowisko nie ma sensu
~Zbyszek2023-11-20 21:21:05 z adresu IP: (31.0.xxx.xxx)
Widzę, że nie możesz oderwać się od stolika w jakieś knajpie na uboczu. Zapraszam - Rynek, Przemdieście Oławskie, Ołbin - jest co zwiedzać. Kilka ruin na Pułaskiego nic nie zmieni. Zresztą, konserwator zabytków tak długo uzgadniał projekt, że szlag trafił wiekszość z nich - grzyby się rozwinęły i jest argument do wyburzenia znacznej ich części, tylko fasady zostaną. A w artykule się wybiela, aby nie było na niego... Czyżby miał układ z deweloperem. W końcu poszedł na daleki "kompromis"...
~Alex2023-11-20 19:39:52 z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Wrocław utracił w czasie wojny 75 procent miejskie zabudowy. Wyburzanie kolejnych kamienic to barbarzyństwo. Miasto nie może się składać z 4 pasmowych arterii drogowych w centrum miasta. To katastrofą dla mieszkańców pobliskich domów i zachętą dla kierowców, aby jechać ta trasą. Ruch się potęguje, korki ogromne, problem nie rozwiązany, a kamienic nie ma.
~Emma2023-11-20 18:36:26 z adresu IP: (77.252.xxx.xxx)
No wreszcie,potrzeba było tylu lat, i dlatego są w takim stanie,a przecież to były piękne kamienice
~Anka2023-11-20 21:22:38 z adresu IP: (31.0.xxx.xxx)
Były... będą piękniejsze... Dzięki za taką ruinę.
~Jack2023-11-20 17:14:20 z adresu IP: (94.254.xxx.xxx)
Brawo, będzie pięknie! Szkoda bezsensownie wyburzonych kamienic w dalszej części Pułaskiego.
~Marek2023-11-20 17:12:57 z adresu IP: (31.0.xxx.xxx)
Panie.... a co Pan robił przez ostatnie kilkanascie lat? Wydał pan jakis nakaz? Nie? To rozumiem skąd te grzyby i konieczność rozbiórki znacznej części budynków. Dziękujemy za taką ochronę...
~Agnieszka2023-11-20 17:10:19 z adresu IP: (31.0.xxx.xxx)
Poczynił zaniechania a teraz się wybiela na wszelki wypadek?
~Grc2023-11-20 13:15:26 z adresu IP: (45.11.xxx.xxx)
~Lopi2023-11-20 11:05:55 z adresu IP: (178.36.xxx.xxx)
Należy wykonać arkady a ciągu kamienic, poszerzymy jezdnię. Po drugiej stronie przesunąć ogrodzenie do linii plantanowców a także podnieść to ogrodzenie do wysokości drzew. I mamy wystarczającą szerokość ????. Tylko kto się tym zajmie? Decyzje i finanse są kluczowe... Szkoda że brak ludzi z kohones...????
~Marcin2023-11-20 10:42:28 z adresu IP: (37.30.xxx.xxx)
Inwestor pakuje się w ogromne koszty. A miasto właściwie podważyło sens wcześniejszego wyburzania kamienic od ul Kościuszki do placu Wróblewskiego. Bo teraz będzie wiecznie wąskie gardło i korki w następstwie na całej Pułaskiego i części Kościuszki a od strony południowej aż sięgające do ulicy Joannitów i do ul Glinianej zależy z której strony się jedzie bo pod wiaduktem jest straszny młyn i tym wiadukt też powinien być był poszerzony. Dla kilku ruder rezygnuje się z tak ważnego projektu to jakiś nonses totalny absurd. Jeżeli konserwator zabytków był taki rygorystyczny i tak mu zależało na tej kabinicach można było je wyburzyć i odtworzyć kilka metrów w głąb. Ale oczywiście tu nie ma ludzi myślących.
~do grzech2023-11-20 10:28:34 z adresu IP: (178.218.xxx.xxx)
A jak poszerzyć Pułaskiego? Przesuwając linię tramwajową do pierzei budynków (co z automatu likwiduje miejsca parkingowe - gdzie wtedy parkować?, plus co - tramwaj puścić pod oknami ??) - o ile i w ogóle jak to poprawi sytuację na przestrzeni tych kilkuset metrów, skoro problem leży i w wąskim gardle Małachowskiego i dwupasmówce na Dworcowej/Hubskiej? Poszerzyć wiadukt kolejowy, gdzie ruch osobowo-towarowy trwa 24/7 - niezła fantazja.
~grzeh2023-11-20 09:57:55 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Czyli stały projekt poszerzenia ul. Pułaskiego i przebudowy wiaduktów kolejowych można wywalić do kosza. A niech sobie ludzie w korkach stoją. Teraz zarabia się na deweloperów a nie budowie dróg.. :)
~Anka2023-11-20 09:03:11 z adresu IP: (31.0.xxx.xxx)
Pandemia pokrzyżowala plany? To kompletna bzdura. Trzy lata konserwator uzgadniał projekt, przez ten czas inwestor palcem nie kiwnął.