Czekając na... obwodnicę

Michał Wyszowski, wsp. Ewa Zając | Utworzono: 2014-05-23 08:03 | Zmodyfikowano: 2014-05-23 08:31
A|A|A

fot. Michał Wyszowski

W ukończeniu budowy obwodnic czterech dolnośląskich miast przeszkadza niemal wszystko.  W Ludwikowicach budowa dwóch kilometrów drogi trwa już ponad trzy lata. Kierowcy klną w korkach, Dolnośląska Służba Dróg i Kolei na wszystko ma jednak wytłumaczenie:

Wrzesień 2014. Taki jest kolejny termin zakończenia budowy trzeciego etapu obwodnicy Nowej Rudy. Dwa kilometry drogi z bardzo dużymi problemami powstają już ponad trzy lata. Dolnośląska Służba Dróg i Kolei opóźnienia tłumaczy złym projektem, a nawet torfowiskiem, które znaleźli budowlańcy. Według mieszkańców Nowej Rudy winne są jednak wybory:

Obwodnica ważna jest przede wszystkim dla mieszkańców Ludwikowic Kłodzkich. Miała kosztować około 28 mln złotych, już wiadomo, że prawie dwuletnie opóźnienie, znacznie zwiększy ten rachunek.

Drogowy absurd również na obwodnicy Ząbkowic Śląskich. Inwestycja zakończona została już kilka miesięcy temu. Wciąż jednak nie jest odebrana. Dla kierowców z Ząbkowic to tragedia, bo na odcinek łączący ich z krajową ósemką czekają od lat. Tadeusz Sroka z Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei mówi, że wykonawca wciąż naprawia usterki. Najważniejszy powód opóźnienia to jednak brak odpowiednich lamp.

- Zaistniał szereg zjawisk których nie można było przewidzieć - wyjaśnia:

Musiały zostać sprowadzone z zagranicy. Inwestor zapewnia, że są już na ostatniej prostej i niedługo na obwodnicę wyjadą pierwsze samochody.

Prace nad tzw. małą obwodnicą Świdnicy rozpoczęły się w połowie 2011 roku. Docelowo miała połączyć węzeł "Słotwina" z drogą wojewódzką nr 382 w kierunku Strzegomia. Początkowo obwodnica miała kosztować 23 miliony, później mówiono już o sumie 35 milionów. Kilka razy przesuwano termin otwarcia, na przeszkodzie stawało m.in bankructwo wykonawcy, zbyt długa zima i problemy z przeprowadzeniem linii energetycznej: na jej przeciągnięcie nie chce się zgodzić właściciel działki, na której ustawiono słupy.

Tak było dokładnie rok temu:

Na obwodnicę czekają nie tylko kierowcy, ale także mieszkańcy Słotwiny: droga ma odciążyć tę miejscowość z ruchu aut jadących do Świdnicy i dalej do Wrocławia od strony Wałbrzycha. Inwestycję po połowie finansują Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 oraz Budżet Województwa Dolnośląskiego.

Obwodnica Ząbkowic Śląskich
Ponad 3 kilometrowa obwodnica ma odciążyć miasto od ruchu samochodów ciężarowych. Budowa rozpoczęła się drugim kwartale 2010 roku, termin oddania tej największej w ostatnich latach inwestycji drogowej w Powiecie Ząbkowickim był już wielokrotnie przesuwany. W końcu w styczniu tego roku została ukończona, ciągle jednak nie jest otworzona, na przeszkodzie stanęły m.in. problemy z instalacją importowych z Norwegii bramownic, na których zawisnąć ma sygnalizacja świetlna.


Droga Dzierżoniów - Łagiewniki
Umowę na przebudowę drogi wojewódzkiej nr 384 na odcinku Dzierżoniów - Łagiewniki podpisano w styczniu, 2012 roku, trzy miesiące później rozpoczęły się prace. Wartość przebudowy drogi wyceniono na 80 mln zł. Inwestycja została podzielona na dwa odcinki: pierwszy – od Dzierżoniowa do Dębowej Góry, a drugi – od Dębowej Góry do Łagiewnik. Na pierwszym odcinku wybudowano obwodnicę Uciechowa, na drugim obwodnicę Sieniawki. Inwestycja ma opóźnienie spowodowane problemami finansowymi wykonawcy i przejęciem inwestycji przez inne spółki z konsorcjum. Pieniądze na remont drogi pochodzą z budżetu województwa dolnośląskiego. Inwestycja jest współfinansowana ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego. Remont drogi współfinansują również w łącznej wysokości 5 mln zł także: powiat dzierżoniowski, miasto Dzierżoniów, gmina Dzierżoniów, gmina Bielawa, gmina Łagiewniki i gmina Pieszyce.

Rok 2011

Obwodnica Nowej Rudy
Obwodnica Nowej Rudy znacząco ma wpłynąć zmniejszenie ruchu przez centrum miasta, ma także ogromne znaczenie dla inwestycji w regionie. Budowa obwodnicy rozpoczęła się trzy lata temu i na listopad 2012 planowano jej zakończenie. Do dzisiaj jednak drogi nie oddano. Za opóźnienie winiono zły projekt, który wytyczał niespełna dwukilometrowy odcinek przez grząski teren, gdzie wcześniej były stawy. Budowa obwodnicy kosztowała już prawie prawie milionów 80, jak tłumaczono wysoki koszt budowy jest związany z pracą w terenie górskim i dużą liczbą obiektów inżynieryjnych, m.in. mostów. Połowa pieniędzy na budowę obwodnicy pochodzi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007-2013.

REKLAMA

Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Limciu
2014-05-25 20:57:55
z adresu IP: (79.163.xxx.xxx)
Ocena: -4
To nie może być przypadek. Za co zabiera się Dolnośląska Służba Dróg i Kolei zamienia się w gó..o. Baaardzo drogie g..no ! Dlaczego dla odmiany drogi w Wałbrzychu udaje się budować w takim tempie ? Jakim cudem udało się wybudować powiatom łącznik do A4 ze Świdnicy - w terminie, za zaplanowane pieniądze i do tego w lepszej technologii niż początkowo planowano ? Może pora zlikwidować ten dziwny twór i nie dawać im więcej pieniędzy do wydania. W Nowej Rudzie 80 mln za 2 km drogi, to 40 mln zł za 1 km, 40 tyś za jeden metr - i to wcale nie w tak trudnym terenie jak twierdzą. W Świdnicy podobnie. Aspirują do rekordu Guinessa ? Szok.
Reklama