Wiadukt w Bolesławcu. Jeden z najdłuższych w Polsce i w całej Europie [ZOBACZ]

Radosław Bugajski, Na podstawie szlakikulturowe.dolnyslask.pl | Utworzono: 2018-08-20 09:54 | Zmodyfikowano: 2018-08-20 09:55

Budowla powstała w ramach budowy Kolei Dolnośląsko-Marchijskiej, która miała połączyć Wrocław z Berlinem przez Frankfurt oraz z Dreznem przez Zgorzelec (stąd kariera Węglińca, jako „kompromisowo” położonego węzła). Budowę takiej linii rozważano już w 1830 r., faktyczne prace, prowadzone przez powołaną w tym celu spółkę Towarzystwo Kolei Dolnośląsko-Marchijskiej, trwały w latach 1844-46. Na zachodnim odcinku trasy należało pokonać pagórkowaty i podmokły teren oraz zbudować przeprawy przez trzy duże rzeki – Bóbr, Kwisę i Nysę Łużycką, uważano ją więc za najtrudniejszą tego typu inwestycję w Prusach. Równocześnie władze Prus traktowały ją jako priorytetowe zadanie, budowa była więc od początku pod silnym wpływem i kontrolą władz.

Jednym z problemowych miejsc był Bolesławiec i przeprawa przez Bóbr i Młynówkę, gdzie zbudowano kamienny most łukowy – największy w ówczesnych Prusach (w momencie budowy najdłuższy w Europie, choć wkrótce powstało kilka dłuższych). Autorem projektu architektonicznego był Friedrich Engelhardt Gansel, architekt miejski z Bolesławca. W tych pionierskich czasach przy budowie wiaduktów pojawiały się bądź rozwiązania nowatorskie – stalowe, bądź – jak ten – zachowawcze, korzystające z wielowiekowych doświadczeń budowlanych (można mówić nawet o nawiązaniu do konstrukcji rzymskich akweduktów). Te tradycyjne rozwiązania z powodzeniem przetrwały jednak próbę czasu.

Bolesławiecki most budowano od 17 V 1844 r. do 27 VII 1846 r. Na budowie pracowało ponad 3000 ludzi, podzielonych na trzy oddziały, budujących równocześnie trzy fragmenty konstrukcji. Most murowany z ciosów piaskowca, liczy 35 sklepionych przęseł o rozpiętości od 5,65 do 15,40 m, wspierających się na prostokątnych, zwężających się ku górze filarach. Całkowita długość mostu to 489 m, maksymalna wysokość 23 m, a objętość użytego kamienia przekroczyła 31 000 m3. Ruch pociągów rozpoczął się 1 IX 1846 r., a 17 IX most odwiedził cesarz Fryderyk Wilhelm IV, co upamiętniono zachowaną do dziś tablicą.

Pod koniec ostatniej wojny Niemcy wysadzili fragment mostu (1 filar, 3 przęsła). Odbudowano go prowizorycznie w 1945 r., a gruntownie wyremontowano w 1947 r. (co również upamiętnia tablica). W latach 1984-85 wiadukt modernizowano w związku z elektryfikacją linii i poszerzeniem międzytorza, zmieniając nieznacznie jego wygląd. Ponownie remontowano go w 2009 r.

Reklama

Komentarze (23)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~Stanisław2018-08-21 15:39:09 z adresu IP: (146.185.xxx.xxx)
Dłuższy wiadukt kolejowy jest zaledwie kilkadziesiąt kilometrów od Bolesławca w Porajowie i bodajże też w Zgorzelcu. Jakiś niedouczony dziennikarz to pisał. Natomiast najwyższy most Kolejowy w Polsce jest nad jeziorem Pilchowickim na linii z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego (ponad 40 metrów wysokości). Niestety, niedawno Koleje Dolnosląskie zlikwidowały wszystkie pociągi na tej trasie i obecnie nie da się już go przejechać pociągiem. Tak na Dolnym Śląsku traktuje się unikatowe dziedzictwo techniki kolejowej i wyjątkowe pod względem atrakcyjności linie kolejowe. Wstyd!
~do do jaki2018-08-28 23:02:20 z adresu IP: (175.32.xxx.xxx)
Most w Zgorzelcu jako pierwszy zaczęto budować. Przed tym w Bolesławcu. Linię budowano przecież w kierunku z Drezna do Breslau. Most Zgorzelecki ma 515 metrów, a bolesławiecki 490 m. Jeszcze dłuższy jest most w Porajowie (541 m). Chciałeś błysnąć gimbusie i a tylko znowu się ośmieszyłeś. Matka tak cię wychowała, zawodowy łgarzu i kłamco?
~do do jaki2018-08-28 22:58:41 z adresu IP: (175.32.xxx.xxx)
Więc kieruj pretensje to dziennikarzy, gimbusie. Masz w ogóle mózg?
~do Jaki. 2018-08-28 15:57:14 z adresu IP: (5.172.xxx.xxx)
Most w Zgorzelcu powstał w 1847 roku, a w Bolesławcu w 1846 roku. Zgorzelecki ma 475 metrów, a bolesławiecki 490 m. info do sprawdzenia w internecie. Jesteś małym kłamczuszkiem i trollem. Prawdopodobnie także ojkofobem z wybujałym ego...
~do jaki2018-08-28 15:41:36 z adresu IP: (5.172.xxx.xxx)
do jaki. To chyba trzeba mieć pretensje do dziennikarzy o artykuł bardziej? Czyz nie?
~jaki2018-08-28 14:44:20 z adresu IP: (210.139.xxx.xxx)
do Den Deutsch: jakbyś miał odrobinę inteligencji to być zajarzył, że most w Zgorzelcu jest na tej samej linii. A powstał nawet wcześniej.
~Den Deutsch2018-08-28 08:00:34 z adresu IP: (31.0.xxx.xxx)
Jakbyś czytał tekst ze zrozumieniem, to wyczytałbyś, że most był najdłuższy wtedy kiedy powstał.
~gość2018-08-20 18:00:05 z adresu IP: (83.8.xxx.xxx)
W Gorzowie Wlkp. jest wiadukt kolejowy nie 500 m a prawie 3 km, tj. dopiero zabytek techniki!
~do Falubaz2018-08-28 23:04:51 z adresu IP: (175.32.xxx.xxx)
Gorzów jest miastem, a Bolesławiec to zapyziała pipidówa gdzie psy d..pami szczekają.
~Falubaz2018-08-28 22:26:26 z adresu IP: (78.8.xxx.xxx)
Gorzów nie jest miastem, bo nie ma tam rynku więc nie mamy o czym rozmawiać
~manek2018-08-20 20:07:28 z adresu IP: (78.10.xxx.xxx)
W GorzowieW. jest estakada -( tak jak we Wrocławiu) a nie most a to różnica( most to przeprawa nad przeszkodą naturalną)
~Mirek2018-08-20 16:28:52 z adresu IP: (217.97.xxx.xxx)
ładny widziałem i miasteczko urokliwe z niska ceglaną zabudowa No i ta ceramika oko cieszy ...
~ech2018-08-20 13:02:54 z adresu IP: (83.26.xxx.xxx)
Już się cieszyłem, że obiekt nie został pokryty bohomazami przez pseudo-graficiarzy aż dotarłem do ostatniego zdjęcia ...
~olo2018-08-20 12:08:50 z adresu IP: (83.26.xxx.xxx)
Ładny ale nie zbudowany przez polaków , polacy tylko burza i rozbierają dewastuja to ich specjalność
~do do alos2018-08-28 23:06:06 z adresu IP: (175.32.xxx.xxx)
Ty zasrany gimbusie, wracasz do Tworek!!!
~do alos2018-08-28 15:44:05 z adresu IP: (5.172.xxx.xxx)
alos ty ojkofobie i polakożerco!
~alos2018-08-28 14:45:55 z adresu IP: (210.139.xxx.xxx)
@stop ojkofobom!: Nie spamuj dzieciaku z kilku nicków. Gdyby nie Niemcy to byś kmiocie do dzisiaj jeździł wozem konnym, tak jak twoi dziadowie zza Buga.
~stop ojkofobom!2018-08-28 08:05:25 z adresu IP: (31.0.xxx.xxx)
Ta. A Niemcy niby tylko budują i nie burzą? Śmieszny jesteś. Doucz się. Poczytaj co zrobili w 1930 r. w Opolu z Zamkiem Piastowskim, a we Wrocławiu w 1526 r. na Ołbinie.
~Allo2018-08-24 11:37:02 z adresu IP: (83.26.xxx.xxx)
PO czym tak sądzisz? Jesteś wrogiem ludu!
~nikt2018-08-21 14:26:56 z adresu IP: (156.17.xxx.xxx)
PO-totalnego przemilcz, dla niego wszyscy lepsi od Polaków pisanych z małej litery dla pokazania większej pogardy dla naszej nacji, więc może to nie Polak z grupy krwi i DNA a może jakiś, no właśnie jakiś ze Wschodu lub Zachodu ....?
~Doucz się !2018-08-20 16:32:15 z adresu IP: (79.190.xxx.xxx)
Pierwszy na świecie most całkowicie spawany powstał w Polsce ! Jednym z najsłynniejszych budowniczych mostów w Ameryce Północnej był inżynier Modrzejewski - syn naszej świetnej aktorki. W zaborze rosyjskim pod koniec XIX wieku Polacy prawie zmonopolizowali budowę mostów na terenie całej Rosji. Coś jeszcze dodać ?
~Lekarz rodzinny z PZ2018-08-20 10:05:02 z adresu IP: (217.99.xxx.xxx)
Piękjna budowla i robi wielkie wrażenie. Szczególnie pięknie prezentuje się w nocy.
~dziadek2018-08-23 14:16:11 z adresu IP: (83.5.xxx.xxx)
A ilu bezdomnych może pomieścić pod tymi przęsłami.