Krakowiacy i Górale pogrążą dyrektora Opery Wrocławskiej? [RAPORT]

Piotr Kaszuwara, jk | Utworzono: 2019-01-02 11:33 | Zmodyfikowano: 2019-01-02 11:53
Krakowiacy i Górale pogrążą dyrektora Opery Wrocławskiej? [RAPORT] - fot. Andrzej Owczarek/archiwum radiowroclaw.pl
fot. Andrzej Owczarek/archiwum radiowroclaw.pl

Na początku grudnia w Radiu Wrocław mówiliśmy o kontroli przeprowadzonej w Operze przez NIK, Urząd Skarbowy, a także przez Urząd Marszałkowski we Wrocławiu.

Kontrola prowadzona przez Dolnośląski Urząd Marszałkowski w Operze Wrocławskiej wykazała liczne nieprawidłowości związane z naruszeniem dyscypliny finansów publicznych. Teraz udało nam się dotrzeć nie tylko do wniosków jakie wyciągnięto po kontrolach, ale także do odpowiedzi dyrektora Niesiołowskiego na zarzuty urzędników wojewódzkich. Co z nich wynika?

W raporcie UMDW czytamy, że w Operze mogło dojść do nieprawidłowości finansowych. I tutaj sprawa zaczyna się komplikować, bo mogło nie znaczy, że doszło. Urzędnicy wojewódzcy sprawdzili m.in. kiedy dyrektor Nałęcz-Niesiołowski wchodził i wychodził z pracy, by zobaczyć, czy wywiązywał się ze swojej umowy. Prześwietlili też umowy na dyrygowanie zawarte w ciągu dwóch ostatnich lat między dyrektorem a Operą. Opiewały one na kwotę ponad 730 tysięcy złotych.

ZOBACZ KONIECZNIE: Dyrektor Opery Wrocławskiej pod lupą NIK i Urzędu Marszałkowskiego

W 2017 roku Nałęcz-Niesiołowski dyrygował w 77 spektaklach, a w I półroczu 2018 roku - w 53. Co jednak bardzo istotne, na każdą podpisaną umowę dyrektor miał pisemną zgodę byłego wicemarszałka województwa, Tadeusza Samborskiego z PSL.

Urząd dopatruje się także nieprawidłowości w pozyskaniu środków zewnętrznych przez Operę. Chodzi o 150 tys. złotych, które pomogło zdobyć Stowarzyszenie Muzyki Polskiej z Krakowa, i które przeznaczono na realizację spektaklu Krakowiacy i Górale rozpoczynającego program Dziedzictwo Muzyki Polskiej Czasu Rozbiorów. Zdaniem urzędników, faktyczne koszty przedsięwzięcia były inne niż wykazano.

Według dyrektora Nałęcza-Niesiołowskiego nie ma mowy o żadnej niezgodności z prawem. Wręcz przeciwnie - dzięki tej współpracy udało się pozyskać dodatkowe, normalnie niedostępne pieniądze.

Z zaleceń pokontrolnych, jakie wymieniają urzędnicy marszałka województwa, wynika m.in., że Opera musi zaprzestać opłacania rachunków za wynajem mieszkania dla Pawła Orskiego - zatrudnionego na stanowisku specjalisty ds. obsad i impresariatu, a jednocześnie jednego z członków zarządu Stowarzyszenia Muzyki Polskiej z Krakowa.

Reklama

Komentarze (25)
Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~tomasz2019-01-09 16:46:39 z adresu IP: (193.239.xxx.xxx)
a ja uważam iż opera jest dobrze prowadzona pewnie muzycy więcej winni zarabiać ale ja jestem zachwycony spektaklami i ich różnorodnością aż szkoda że nie więcej miejsc na widowni bo o bilety jest trudno.
~Gilda 2019-01-10 18:42:30 z adresu IP: (212.106.xxx.xxx)
Jakim cudem ciężko o bilety jeśli sala świeci pustkami? Różnorodny repertuar? Serio? Nazwiska solistów nikomu nic nie mówiące, reżyserie robione przez ludzi ledwo po studiach lub koprodukcje żeby tylko wytanić. Naprawdę szacunek i czapki z głów.
~Heinz Müller 2019-01-09 17:15:25 z adresu IP: (37.47.xxx.xxx)
Słuchaj Marcinie Nałęczu-Niesiołowski: jak sam nie odejdziesz to w końcu i tak wylecisz. Bardzo ci to zaszkodzi w dalszej karierze - nie wiem jacy politycy chcieliby dalej takiego przewalacza zatrudniać, wiec przestań już przeczesywać internet pod różnymi nickami tylko skoryguj swój kłamliwy wpis na Facebooku
~Wałęcz2019-01-06 10:45:59 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
ROCZNE ZAROBKI ŚWIATOWYCH PRZYWÓDCÓW: 1. Kanclerz Niemiec: 936 tys. zł 2. Premier Wielkiej Brytanii: 859 tys. zł 3. Prezydent Francji: 776 tys. zł 4. Jakiś dyrygent z Wrocławia 597 tys. zł 5. Prezydent Rosji: 544 tys. zł 6. Premier Włoch: 496 tys. zł 7. Prezydent Brazylii: 480 tys. zł
~Heinz Müller2019-01-06 14:45:51 z adresu IP: (193.239.xxx.xxx)
Dobrze napisane! Gdzie już ta taczka z gnojem? Na razie wszyscy siedzą cicho, a to już powinna być płonąca rewolucja
~Muzyk 12019-01-03 17:56:34 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Time to say good bay panie NN!
~Muzyk2019-01-03 15:22:42 z adresu IP: (46.246.xxx.xxx)
Drodzy Państwo obficie komentujący zawartość nieswojej kieszeni. Wara wam od zarobków dyrektora, tak jak wara wam od zarobków kolegi z pulpitu. To nie tylko objaw niskiej kultury osobistej, wyziera z was warcholstwo w czystej postaci. Zajmijcie się lepiej ćwiczeniem - jeśli się wam nie podoba praca w operze, znajdźcie sobie inną, np. na tym wymarzonym zachodzie. Co, nie czujecie się na siłach? To zamilczcie, może ktoś pomyśli, że jesteście inteligentni.
~Heinz Müller2019-01-05 00:00:10 z adresu IP: (193.239.xxx.xxx)
Dyrektor przegląda takie sprawy jak lajki na fecebooku (żeby gnębić pracownikow, którzy lajkuja rzeczy jemu nieprzychylne), wiec chętnie wierze ze i tu zaglądnął na forum i się podpisał. Nałęcz-Niesiołowski to osoba z dużymi problemami emocjonalnymi i wybujałym ego. Ma cały czas kontakt z redaktorem, który zrobił ten artykuł, wiec na pewno jest zainteresowany, żeby zobaczyć co inni myślą na jego temat. Jeśli pisze ktoś w jego imieniu niewiele to zmienia. Czekamy po prostu na Time to say goodbye i tyle. Nn dla opery to jakas koszmarna pomyłka.
~Dyrektorek2019-01-04 22:53:23 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Heinz ty głąbie, najpierw sam naucz się chamie kultury, a potem wymagaj jej od innych. Naprawdę kretynie myślisz, że tutaj prowadzisz dyskusję z Dyrektorem?
~Heinz Müller 2019-01-04 20:13:14 z adresu IP: (213.216.xxx.xxx)
Widać, że kultura osobista chyba nie była brana pod uwagę przy konkursie na dyrektora instytucji kultury
~Dyrektorek2019-01-04 19:17:11 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Heinz. Możesz mi odciągnąć. Cieniasie
~Heinz Müller2019-01-04 18:43:38 z adresu IP: (37.47.xxx.xxx)
Słuchaj dyrektorku - nie gram na żadnym fagocie - to tak żeby cie uspokoić i żebyś nie gnębił żadnego fagotu, jak to masz w zwyczaju. Chcesz żąć tam, gdzieś nie posiał, robisz wały większe niż twoja fatalna poprzedniczka, wiec licz się z tym, że znowu usłyszysz Time to say goodbye. Jesteś cieniasem jako dyrygent, masz tylko sezonowe polityczne poparcie. Co ty sobie w ogóle wyobrażasz? Jest prawie ćwierćwiecze 21. wieku, a ty myślisz że zarządzasz jakimś pańskim folwarkiem?
~Heinz Müller2019-01-04 18:37:27 z adresu IP: (37.47.xxx.xxx)
Jeśli ktoś tak jak ty dyrektorku od siedmiu boleści jest impertynentem i chce żąć tam, gdzieś nie posiał to licz się z tym, że takie zachowanie kończy się tak jak w Białymstoku, czyli na kopach i taczce z gnojem. Nie myśl sobie, że to co robisz będzie dalej tolerowane i nie gram na fagocie, żeby cie uspokoić i żebyś się czasem nie wyżywał emocjonalnie na jakimś fagocie - ty głąbie
~Dyrektor 2019-01-04 16:53:46 z adresu IP: (5.173.xxx.xxx)
Heinz uważaj, bo ze złości stroik w fagocie sobie przegryzierz. Dotarło. Pieniaczu.
~Heinz Müller2019-01-03 16:24:08 z adresu IP: (193.239.xxx.xxx)
Słuchaj mądralo, warchole - jak sobie założysz albo pan nn, albo kolega z pulpitu własny, prywatny teatr i będziecie odpowiadać własnymi pieniędzmi za jego działalność, a nie dzielili nieswoje to sobie możesz tak medrkowac. W cywilizowanym kraju, gdzie w grę wchodzą pieniądze podatników każdy ma prawo wiedzieć kto i jak je wydatkuje, także to ile wydaje się na apanaże jakiegoś zarozumiałego bufona, jakim jest aktualny i miejmy nadzieje wkrótce wywalony dyrektor. Opera wrocławska oraz inne instytucje kultury to nie prywatne folwarki jaśnie pana - dotarło podszywający się włazodupie?
~Opera Bałtycka 2019-01-03 00:21:48 z adresu IP: (178.235.xxx.xxx)
Gdańsk pozbył się niechcianego dyrektora. Ile Państwa zdaniem powienien zarabić za taki spektakl dyrektor-dyrygent? 1500 regulaminowe jak ktoś z Państwa piszę to dobra gaża dla artysty. Ale może to zbyt mało jak dla dyrygenta.
~Spadochron2019-01-03 00:58:32 z adresu IP: (178.36.xxx.xxx)
Czy Pan/Pani czuje różnice w zarobkach pomiędzy Nałęczem, a muzykiem zespołu, czy nie? Czy przy zarobkach muzyków na poziomie biedronki nie było by Panu/Pani wstyd dyrygować tyle spektakli i bezszczelnie tłumaczyć, że ma się przecież na to pozwolenie organizatora? NIK ma rację, NN działa niegospodarnie i mam nadzieję, że jego kariera w OW się zakończy w tym sezonie.
~Spadochron2019-01-02 21:22:24 z adresu IP: (178.36.xxx.xxx)
Teraz w grudniu zadyrygował chyba 19 spektaklami, które się powtarzają i w zasadzie nie trzeba było nad nimi pracować. Nikt nie wie ile w tej chwili dostaje za jedno machanie, ale nawet niech to będzie regulaminowe 1500zl brutto, daje to 28500zl za cały miesiąc + jego pensja dyrektorska. Można sie domyślać, że za kierownictwo nad premierą Halki w grudniu też przyjął jakąś kwotę. Wyciska Operę Wrocławską jak cytrynę. W jeden miesiąc zarobił więcej niż ty przez cały rok!
~Heinz Müller2019-01-03 19:44:10 z adresu IP: (193.239.xxx.xxx)
Wcale bym taki pewien nie był, że za 1500. On utrzymuje, że urząd nie wypowiedział się w tej kwestii, więc należy mu się 4 koła za wejście. Facet jedzie na bezczela i to na maxa. Naprawdę nie ma na co czekać i go wywalić
~Rigoletto2019-01-02 21:19:01 z adresu IP: (212.106.xxx.xxx)
Spokojnie, pan n.n. napisze sprostowanie na swoim Facebooku...
~Heinz Müller2019-01-02 20:42:20 z adresu IP: (193.239.xxx.xxx)
Proponuje zwrócić uwagę nie tylko na stawkę 4000 zł brutto, czyli ponad 40-krotnie wyższą niż np. muzyk orkiestry Opery Wrocławskiej, ale także na stawkę 40 000 za premierę, czyli 400-krotnie wyższą. Muzycy nic więcej ponadto co w umowie nie dostają, czasami nie jest to 400-krotność lecz 399-krotność.
~Heinz Müller2019-01-02 20:16:03 z adresu IP: (193.239.xxx.xxx)
Tak jak już wcześniej pisałem - dyrektor do wywalenia na zbity, zakłamany ryj. Nie ma tutaj nic więcej do dodania w takiej sprawie. Na pohybel wszystkim, którzy mu poklaskują, podpisują listy poparcia i włażą w dupę (kosztem innych) - jesteście beznadziejni
~Operka2019-01-03 12:56:52 z adresu IP: (88.156.xxx.xxx)
Włażą w dupę, bo wiedzà, że są takimi miernotami śpiewakami, że tylko przez wazelinirstwo utrzymują etacik. Soliści za trzy grosze... a nje, przepraszam, trzech groszy nie warci!
~Parasol2019-01-02 16:40:25 z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Autor, autor! (Samborski, Samborski!). To jego drugie dzieło (Morawski).
~Spadochron2019-01-02 15:28:19 z adresu IP: (178.36.xxx.xxx)
Time to say goodbye Panie NN.