Świeradów Zdrój: Kiedyś dworzec, dziś dom kultury

Piotr Słowiński, jk | Utworzono: 2019-04-16 08:24 | Zmodyfikowano: 2019-04-16 08:53
A|A|A

fot. Jan Kobiałko

- W ten sposób nie tylko mieszkańcy i turyści będą mieli lepszą ofertę, ale też sam obiekt został uratowany - mówi mieszkaniec Wojciech Pollok:

Budynek dworca został wyremontowany w taki sposób, by można było w nim obsługiwać podróżnych - są bowiem pomysły na przywrócenie ruchu kolejowego. Ostatni pociąg osobowy na dworzec w Świeradowie Zdroju wjechał w czerwcu 1996 roku.

tak wyglądał dworzec przed remontem; fot. Piotr Słowiński

  

wyremontowana Stacja Kultury; fot. Jan Kobiałko 

- Liczę, że dworzec będzie spełniał jeszcze swoją pierwotną funkcję - mówi sekretarz miasta w Świeradowie Eugeniusz Grabas:

Według wstępnych szacunków odbudowa kolei ze Świeradowa Do Gryfowa Śląskiego przez Mirsk ma kosztować około 40 milionów złotych. Linia ma 15 kilometrów. Przed II wojną światową goście docierali koleją do Świeradowa nawet z Berlina. Podróż trwała 4 godziny.

POSŁUCHAJ CAŁEGO MATERIAŁU:

REKLAMA

Dodając komentarz do artykułu akceptujesz regulamin strony.
Radio Wrocław nie odpowiada za treść komentarzy.
~konrad
2019-11-14 11:31:26
z adresu IP: (89.64.xxx.xxx)
Ocena: 1
konrad
~Jacek Kaźmierczak
2019-04-20 02:04:20
z adresu IP: (192.230.xxx.xxx)
Ocena: 8
Pociągi powinny zostać przywrócone na tych liniach, gdzie mieszkańcy walczą o ich powrót, tzn. do Lwówka, Karpacza, Kowar i Świeradowa. Natomiast do Sobótki linia kolejowa powinna być zlikwidowana, gdyż tam mieszkańcy wręcz sprzeciwiają się powrotowi pociągów: wroclaw{kropka}tvp{kropka}pl/42162952/najwolniejsza-ulica-w-kraju-zakorkuje-sie-jeszcze-bardziej-pociagi-przez-zwycieska . Również niepotrzebne są pociągi do Bielawy, Niemczy, Wojnowa i Jelcza. Mieszkańcom zawsze wisiały pociągi na tych trasach, nikt o nie nie walczył i efekt jest taki, że np. teraz do Wojnowa pociągi wożą po 5 pasażerów na skład. Czy o to chodzi - żeby wywalać publiczne pieniądze w błoto? Panie marszałku, szkodnika kolejowego Rachwalskiego już pogoniliście i reaktywacje ruszyły z kopyta, ale trzeba je robić z głową!
~Wojtek
2019-04-18 15:04:18
z adresu IP: (77.65.xxx.xxx)
Ocena: 6
Dlaczego tak długo musieliśmy czekać na tą decyzję ? Mam nadzieję , że przywrócenie ruchu nastąpi w miarę szybko. Żal patrzeć jak wiele pięknych linii kolejowych popadło w zupełną ruinę. Dojazd pociągiem do Świeradowa to szansa na zwiększenie zainteresowania przez potencjalnych turystów i kuracjuszy.
~derto
2019-04-16 15:31:56
z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Ocena: 4
Powrócą pociągi do Karpacza, Świeradowa i Stronia Województwo chce z funduszy UE odnowić także trzy inne trasy. Jedną z nich jest linia łącząca Świeradów-Zdrój z Gryfowem Śląskim. Gminy Świeradów, Gryfów Śląski i Mirsk mają przejąć trasę na własność. Lokalne władze muszą zapewnić 15 proc. funduszy, szacowanych na blisko 25-30 mln zł, resztę zapłaci województwo ze środków unijnych. PKP chcą przekazać ten odcinek. – Linie kolejowe są przygotowywane do przekazania na rzecz gmin, przez które przebiegają. Po zakończeniu niezbędnych procedur zostaną złożone wnioski o wyrażenie zgody na przekazanie linii. Zgodę na przekazanie nieruchomości wyraża zarząd PKP oraz minister właściwy ds. transportu – podkreśla Tomasz Leś. Urzędnicy marszałkowscy zaplanowali też przejęcie i remont szlaku kolejowego z Jeleniej Góry do Mysłakowic i Karpacza (koszty tego remontu wycenia się na prawie 15 mln zł). Czwarta jest linia z Kłodzka przez Lądek-Zdrój do Stronia Śląskiego (również 15 mln zł). Na razie PKP nie otrzymały wniosków od samorządu. Wszystkie linie planowane do przejęcia są niezelektryfikowane i byłyby obsługiwane przez pociągi spalinowe.
~darto
2019-04-16 15:23:20
z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Ocena: 7
wg Przegląd Lubański Pociągiem do Mirska i Świeradowa Na trasie nieczynnej linii kolejowej z Gryfowa Śląskiego przez Mirsk do Świeradowa Zdroju trwają prace nad podziałami geodezyjnymi torowisk i dworców, które niebawem zostaną przejęte przez wymienione gminy od PKP. Samorządowcy wspólnie z UMWD chcą reaktywować Kolej Izerską. Odbudowa tego szlaku będzie kosztować 26 mln zł. Decyzję o zawieszeniu ruchu pasażerskiego na tym szlaku, PKP podjęły 30 listopada 1995 roku. Ostatni pociąg ze stacji Świeradów Zdrój do stacji Gryfów Śl. odjechał 11 lutego 1996 r. o godzinie 17:00. Ruch pociągów pasażerskich zastąpiła zastępcza komunikacja autobusowa, którą zlikwidowano z dniem 1 stycznia 1997 roku. Przez następne dwa lata na linii kursowały tylko pociągi towarowe. Całkowicie zawieszono ruch pociągów po katastrofie, w czasie której pociąg towarowy jadący ze Świeradowa Zdroju, nie mógł wyhamować i wpadł na wagon z węglem na stacji w Mirsku. Ostatecznie PKP zdecydowały o fizycznej likwidacji linii, jednak nie zgodziły się na to ani Rada Powiatu Lubańskiego, ani Rada Powiatu Lwóweckiego.
~Twój nick
2019-04-16 10:39:40
z adresu IP: (195.117.xxx.xxx)
Ocena: -8
Gdyby przejazd z kierunku JG lub z Wrocławia przez Legnicę do Świeradowa był w miarę szybki to trasa byłaby atrakcyjna zarówno dla lokalsów jak i turystów. Gdyby jeszcze było bezpośrednie połączenie ze Szklarskiej Poręby Górnej do Świeradowa bez wjeżdżania do JG to już w ogóle byłoby cudownie.
~derto
2019-04-16 10:00:24
z adresu IP: (79.110.xxx.xxx)
Ocena: 6
Brawo - więcej takich pomysłów. Jeszcze kolej wróci do miasta. Będzie linia Berlin - Świeradów Zdrój - jak dawniej
Reklama